Jej historia - Martuha
Proza » Historie z dreszczykiem » Jej historia
A A A
Od autora: ... Szanowny Czytelniku czekam na wskazówki, opinie.
Klasyfikacja wiekowa: +18

Jej historia

          Leżała  na  hotelowym łóżku , ubrana w jego błękitną koszulę. Uwielbiała leżeć na brzuchu i czytać.  Czytała nawet instrukcje zaparzania herbaty , to była jej potrzeba, jej pragnienie.

         Lubiła swoje  oczy, nie dlatego, ze były niebieskie ale dlatego, ze  dzięki nim mogła wodzić po kolejnych  stronach. Kiedy była dzieckiem nie nienawidziła czytania. Babcia bibliotekarka z cierpliwością i za ostanie  pieniądze kupowała specjalnie dla niej kolejne części „Ani z Zielonego ….” Pierwszą książką jaką   przeczytała po śmierci ukochanej babci była „Marta”  Elizy Orzeszkowej. Historia jej imienniczki  była  wzruszająca …Mar- ta …. Lubiła to  imię. Właśnie w nim tkwiła  jej siła. To imię nadawano kobietom zdecydowanym. Taka waśnie była .Silna. Potrafiła się pozbierać, podnieść z każdego życiowego zakrętu. Czasy, kiedy oczekiwała pomocy od innych  dawno minęły. Każdy gdzieś gonił, miała swoje życie, a ona wciąż żyła w cieniu cudzej codzienności. Dlatego nauczyła się radzić sama.  Nie potrzebowała nikogo ani niczego. Nie potrafiła nawet zapijać smutków. Kiedyś chciała się upić tak raz dla wyleczenia duszy i pomyślała, że nie warto,  bo raz, że będzie musiała i tak  problem rozwiązać to jeszcze przyjdzie jej leczyć się z  alkoholizmu, a to już raczej jest bezsensu. Ona eliminowała smutki, dramaty, pochylała się nad problemem, który męczył bezpośrednio ją   lub bliskich, których kochała.

       Dlatego to właśnie ona leżała na hotelowy łóżku w jego błękitnej koszuli. On lubił na nią patrzeć. Podobała mu się. Była ładna, zwyczajna, jej osobowość wydawała się prosta a jednak   potrafiła go zaskoczyć. Nie bała się ognia.                          

 Zanim po raz pierwszy zaprosił  ją do hotelu zapytał czy umie pływać odpowiedziała ze nie …

- Nie chcę żebyś  popłynęła  odparł głosem spokojnym, ale stanowczym.

- Spokojnie, rzuciła niedbale w jego stronę.

Jeśli kiedykolwiek popłynie to zrobi to dla mężczyzny, który będzie podzielał jej pasję. Nie będzie bał się jej czarnowidztwa i będzie umiał ją kochać.

Lubił na nią patrzeć.  Półnaga kobieta, która tak naprawdę nie powinna leżeć obok niego. Tylko  on znał  powód dla, którego nie może jej wyrzucić z hotelowego pokoju, przynajmniej nie teraz.

Kobieta powyżej 35 lat ubrana w swoją nagość po przejściach, potrafiła dać mu to czego pragnął… a przecież ona nie była z jego świata. Świata, który była jak zatruty owoc. Piękny na zewnątrz, a zgniły od środka.  Miała  tendencje  do wyprowadzania go z równowagi, wtedy On gotowała się w środku. Często powtarzał , że gdyby była zbyt blisko wypowiadając te  swoje  androny byłby w stanie ją rozszarpać . Dobrze wiedziała, że  nie byłby w stanie zrobić jej krzywdy …  przynajmniej nie teraz . Przecież była mu potrzebna .  Poza tym uparł się że będzie jej wynagradzał to co los jej zabrał . Z myślą o niej upiększy sypialnie, zamierzał na jakiś czas przeprowadzić się do jej miejscowości nauczy ją topografii miasta i postara się by nauczyła się cieszyć chwilą.

A kiedy już osiągnie zamierzony cel,  nic go już nie powstrzyma . Rozszarpie ją . Aby zabić trzeba przecież oswoić.

 

                                                                            

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Martuha · dnia 24.01.2015 20:12 · Czytań: 1935 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 3
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
euterpe dnia 25.01.2015 13:13
Cytat:
Le­ża­ła  na  ho­te­lo­wym łóżku, ubra­na w jego błę­kit­ną ko­szu­lę. Uwiel­bia­ła leżeć na brzu­chu i czy­tać.  Czy­ta­ła nawet in­struk­cje za­pa­rza­nia her­ba­ty, to była jej po­trze­ba, jej (niepotrzebne)pra­gnie­nie.         Lu­bi­ła swoje  oczy, nie dla­te­go, ze były nie­bie­skie(,) ale dla­te­go, ze  dzię­ki nim mogła wo­dzić po ko­lej­nych  stro­nach. Kiedy była dziec­kiem nie nie­na­wi­dzi­ła (kiepsko brzmi) czy­ta­nia. Bab­cia bi­blio­te­kar­ka z cier­pli­wo­ścią i za osta­nie  pie­nią­dze ku­po­wa­ła spe­cjal­nie dla niej ko­lej­ne czę­ści „Ani z Zie­lo­ne­go ….” Pierw­szą książ­ką jaką   prze­czy­ta­ła po śmier­ci uko­cha­nej babci była „Marta” Elizy Orzesz­ko­wej. Hi­sto­ria jej imien­nicz­ki  była  wzru­sza­ją­ca … Mar- ta … Lu­bi­ła to imię. Wła­śnie w nim tkwi­ła jej siła. To imię nada­wa­no ko­bie­tom zde­cy­do­wa­nym. Taka wa­śnie była. Silna. Po­tra­fi­ła się po­zbie­rać, pod­nieść z każ­de­go ży­cio­we­go za­krę­tu. Czasy, kiedy ocze­ki­wa­ła po­mo­cy od in­nych  dawno(,) mi­nę­ły. Każdy gdzieś gonił, miała swoje życie, a ona wciąż żyła w cie­niu cu­dzej co­dzien­no­ści. Dla­te­go na­uczy­ła się ra­dzić sama. Nie po­trze­bo­wa­ła ni­ko­go ani ni­cze­go. Nie po­tra­fi­ła nawet za­pi­jać smut­ków. Kie­dyś chcia­ła się upić(,) tak raz(,) dla wy­le­cze­nia duszy i po­my­śla­ła, że nie warto, bo raz, że bę­dzie mu­sia­ła i tak  pro­blem roz­wią­zać(,) to jesz­cze przyj­dzie jej le­czyć się z  al­ko­ho­li­zmu, a to już ra­czej jest bez­sen­su. Ona eli­mi­no­wa­ła smut­ki, dra­ma­ty, po­chy­la­ła się nad pro­ble­mem, który mę­czył bez­po­śred­nio ją lub bli­skich, któ­rych ko­cha­ła.       Dla­te­go to wła­śnie ona le­ża­ła na ho­te­lo­wym łóżku(,) w jego błę­kit­nej ko­szu­li. On lubił na nią pa­trzeć. Po­do­ba­ła mu się. Była ładna, zwy­czaj­na, jej oso­bo­wość wy­da­wa­ła się pro­sta(,) a jed­nak   po­tra­fi­ła go za­sko­czyć. Nie bała się ognia.                           Zanim po raz pierw­szy za­pro­sił  ją do ho­te­lu(,) za­py­tał czy umie pły­wać(,) od­po­wie­dzia­ła ze nie …- Nie chcę żebyś  po­pły­nę­ła (-)  od­parł gło­sem spo­koj­nym, ale sta­now­czym.- Spo­koj­nie (-) rzu­ci­ła nie­dba­le w jego stro­nę. Jeśli kie­dy­kol­wiek po­pły­nie(,) to zrobi to dla męż­czy­zny, który bę­dzie po­dzie­lał jej pasję. Nie bę­dzie bał się jej czar­no­widz­twa i bę­dzie umiał ją ko­chać.Lubił na nią pa­trzeć.  Pół­na­ga ko­bie­ta, która tak na­praw­dę nie po­win­na leżeć obok niego. Tylko  on znał  powód(,) dla, któ­re­go nie może jej wy­rzu­cić z ho­te­lo­we­go po­ko­ju, przy­naj­mniej nie teraz. Ko­bie­ta po­wy­żej 35 lat (liczebniki słownie) (,) ubra­na w swoją na­gość po przej­ściach ( to dziwne sformułowanie, jakby ta "nagość" była po przejściach, nie ona";), po­tra­fi­ła dać mu to (,) czego pra­gnął… a prze­cież ona nie była z jego świa­ta. Świa­ta, który była jak za­tru­ty owoc. Pięk­ny na ze­wnątrz, a zgni­ły od środ­ka.  Miała  ten­den­cje  do wy­pro­wa­dza­nia go z rów­no­wa­gi, wtedy On (z małej litery) go­to­wa­ła się w środ­ku. Czę­sto po­wta­rzał , że gdyby była zbyt bli­sko(,) wy­po­wia­da­jąc te  swoje  an­dro­ny(,) byłby w sta­nie ją roz­szar­pać . Do­brze wie­dzia­ła, że  nie byłby w sta­nie zro­bić jej krzyw­dy…  przy­naj­mniej nie teraz. Prze­cież była mu po­trzeb­na.  Poza tym uparł się(,) że bę­dzie jej wy­na­gra­dzał(,) to co los jej za­brał. Z myślą o niej upięk­szy sy­pial­nie, za­mie­rzał na jakiś czas prze­pro­wa­dzić się do jej miej­sco­wo­ści (,) na­uczy ją to­po­gra­fii mia­sta i po­sta­ra się by na­uczy­ła się cie­szyć chwi­lą. A kiedy już osią­gnie za­mie­rzo­ny cel, nic go już nie po­wstrzy­ma. Roz­szar­pie ją. Aby zabić(,) trze­ba prze­cież oswo­ić. 

Cienko z interpunkcją, stylem, zapisem. Dużo jest do roboty z powtórzeniami, jak widać i niekiedy literówkami. Nie każdego przecinka jestem pewna, także jak ktoś wpadnie mądrzejszy, z pewnością to poprawi:)
Jako że jest to debiut, uważam że interesujący motyw, takiego "małego księcia" w wersji HARD, także radzę popracować, słuchać starszych portalowiczów (mają przeogromną wiedzę), poza tym polecam poradniki portalowe:
http://www.portal-pisarski.pl/artykuly/dla-uzytkownika/poradnik-uzytkownika
Pozdrawiam serdecznie,
Ewa
Miladora dnia 25.01.2015 13:54
Prawdę mówiąc, jest tego więcej, niż wypunktowała Euterpe.
Sporo zdań jest niestylistycznych, brakuje w nich interpunkcji, a o zapisie dialogów nie masz na razie pojęcia. Dużo rymujących się form i powtórzeń, a także literówki i niepotrzebne spacje oraz nadmiar zaimków.

Na przykład:
Cytat:
Le­ża­ła na ho­te­lo­wym łóżku , ubra­na w jego błę­kit­ną ko­szu­lę. Uwiel­bia­ła leżeć na brzu­chu i czy­tać. Czy­ta­ła nawet in­struk­cje za­pa­rza­nia her­ba­ty , to była jej po­trze­ba, jej pra­gnie­nie.

Przed przecinkami nie dajemy spacji.
Cytat:
za osta­nie pie­nią­dze

- ostatnie -
Cytat:
Pierw­szą książ­ką(,) jaką prze­czy­ta­ła po śmier­ci uko­cha­nej babci(,) była „Marta”

Wtrącenia oddzielamy przecinkami.
euterpe napisała:
Hi­sto­ria jej imien­nicz­ki była

Zwracaj uwagę na powtórzenia.
Cytat:
…Mar- ta …. Lu­bi­ła to imię. Wła­śnie w nim tkwi­ła jej siła.

Wielokropek to trzy kropki i tylko trzy.
Zwracaj uwagę na rymujące się formy.
Cytat:
Lu­bi­ła to imię. Wła­śnie w nim tkwi­ła jej siła. To imię nada­wa­no ko­bie­tom zde­cy­do­wa­nym. Taka wa­śnie była .Silna. Po­tra­fi­ła

Kropkę stawia się bez spacji.
Powtórzenia i rym.
Cytat:
Zanim po raz pierw­szy za­pro­sił ją do ho­te­lu za­py­tał czy umie pły­wać od­po­wie­dzia­ła ze nie …
- Nie chcę żebyś po­pły­nę­ła od­parł gło­sem spo­koj­nym, ale sta­now­czym.
- Spo­koj­nie, rzu­ci­ła nie­dba­le w jego stro­nę.

Braki w interpunkcji, brak poprawnego zapisu dialogów.
Cytat:
który bę­dzie po­dzie­lał jej pasję. Nie bę­dzie bał się jej czar­no­widz­twa i bę­dzie umiał ko­chać.

Cytat:
wtedy On go­to­wa­ła się w środ­ku.

On gotowała się w środku?!

W sumie, niestety, tekst nie robi wrażenia. Nie jest spójny, a nad zakończeniem zaledwie się prześlizgnęłaś. Ponadto ilość błędów zabija w nim skutecznie klimat i wiarygodność.
Sporo pracy przed Tobą, ale jeżeli chcesz naprawdę pisać, to się nie zrazisz. :)
Czytaj dużo dobrej literatury i przyglądaj się, w jaki sposób inni posługują się słowami.

Miłej zabawy na portalu, Martuha. :)
Martuha dnia 25.01.2015 18:38
Bardzo dziękuję za cenne rady. Wykorzystam. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty