Gitel Sura - mede_a
Poezja » Wiersze » Gitel Sura
A A A
Od autora: zainspirowane prawdziwą historią - wiersz z Zaśrodkowania 14

jej dusza mieszkała w oczach
w niebieskościach tęczówek kuliły się ze strachu
czarne źrenice

lęk nie opuszczał jej nawet na chwilę
bała się każdą drobiną ciała
wystawionego bezwstydnie
na widok tylu mężczyzn

trzymała się kurczowo aryjskiego ausweisu
uwiarygodnionego dodatkowo burzą jasnych loków
zanim człowiek w pasiaku nie dokończył ich życia
kilkoma ruchami tępej maszynki

żyła


powinna iść ze swoimi tam
gdzie z komina buchał kłębami czarny gryzący dym

powinna

stojąc na apelu
tuliła rozpaczliwie do piersi lepkie powietrze

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
mede_a · dnia 31.01.2015 08:29 · Czytań: 732 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 14
Komentarze
al-szamanka dnia 31.01.2015 08:37 Ocena: Świetne!
Taki wiersz czyta się na bezdechu, Medeo.
Zabrakło mi powietrza już przy drugim i trzecim wersie.
A dalej to tylko wstrząsająco.
Bo wyobraźnia dorysowuje wszystko, co schowałaś między słowami.
Końcówka wali obuchem po głowie.
Bo rozpacz i strach są tak namacalne, że aż wspomniany dym dusi w gardle.
Gratuluje miejsca na podium.
Należało się.

Pozdrawiam przedpracnie.
faith dnia 31.01.2015 11:44 Ocena: Świetne!
Zgadzam się w zupełności z Al-szamanką, brakuje tchu podczas czytania. Dreszcze wykwitają na skórze. Ja również gratuluję, bo w zupełności tym wierszem zasłużyłaś na podium.
Pozdrawiam i odchodzę poruszona, by jeszcze wrócić.
palenieszkodzi dnia 31.01.2015 12:24
Rzeczywiście, wiersz warty zauważenia, chociażby ze względu na trudną tematykę, tak odmienną od pozostałych w konkursie, której Autorka nie bała się poruszyć. I w moim przekonaniu udało się to jej całkiem dobrze.
Jedynie ostatni wers:

Cytat:
tu­li­ła roz­pacz­li­wie do pier­si lep­kie po­wie­trze


jest dla mnie nieco sztuczny, dodany trochę na siłę. Można było to wpleść jakoś inaczej. Ogólnie niezłe, co napisała
palcia:)

P.S. Gitel Sura, proszę o wyjaśnienie:)
Nalka31 dnia 31.01.2015 16:19
wiersz był moim faworytem. Sposób przekazania, namalowane obrazy i trudna mało popularna tematyka. Po przeczytaniu trudno dojść do siebie.

Pozdrawiam serdecznie. :)
Lilah dnia 31.01.2015 16:25 Ocena: Świetne!
Czytałam już w Zaśrodkowaniu, mede_o, gratuluję.
Wiersz bardzo na czasie, zwłaszcza w kontekście niedawnej 70. rocznicy wyzwolenia Auschwitz-Birkenau. Poruszający obraz, do głębi.

Pozdrawiam :)
Miladora dnia 31.01.2015 16:53
Ja również głosowałam na ten wiersz.
Bo i odmienna tematyka, i dobre wykonanie.
A także dlatego, ponieważ te sprawy nadal powinno się poruszać, żeby nie zgasła pamięć o ludziach, którym inni stworzyli piekło na ziemi w imię nietolerancji i braku humanizmu.

Miłego :)
Zola111 dnia 31.01.2015 17:00 Ocena: Świetne!
W drodze wyjątku :) Medeo, przyznam, że i ja głosowałam na ten wiersz. Gratuluję udanego tematu i kondycji wykonania.

z.
Usunięty dnia 31.01.2015 20:08 Ocena: Świetne!
medeo nie wyszłaś z wprawy wprost przeciwnie, Twoje umiejętności wciąż idą na przód. Wiersz jest cudowny ;)

Pozdro ;)
akacjowa agnes dnia 31.01.2015 20:39 Ocena: Świetne!
Gdy ten wiersz dopadł (do) mnie, to już wiedziałam, że zajdzie daleko :) Każdy głos od wyborców upewniał mnie, że się nie myliłam.
Gratuluję jeszcze raz i lekko zazdroszczę, bo moja wena zapadła w sen zimowy.

Pozdrawiam
:)
kamyczek dnia 31.01.2015 20:44 Ocena: Świetne!
Wiersz "odstający" - w dobrym tego słowa znaczeniu - zarówno treścią, jak i wykonaniem od innych wierszy zaprezentowanych w Zaśrodkowaniu #14. Nie zdradzę, czy głosowałam na niego, bo to mijałoby się z celem tajności głosowania, powiem tylko, że utkwił mi w pamięci od pierwszego czytania. Gitel Sura to nazwisko i imię więźniarki, prawda? O wierszu, tak w dużym skrócie: obrazowy, pełen emocji, świetna lektura. Gratuluję miejsca na podium.

Serdeczności.
ajw dnia 31.01.2015 21:15 Ocena: Świetne!
To jest ten rodzaj wiersza, który zostaje na długo w pamięci, dotykając najbardziej wrazliwych miejsc na mapie uczuć. Drgający w duszy i prosty - strzelajacy własnie prosto w serce. Wzruszająco budujesz emocje. Wiesz jest nimi nasączony pomimo z pozoru beznamiętnej narracji. Wszystko jest tu świadome i precyzyjne. Jestem pod wielkim wrażeniem. Pozdrawiam serdecznie, żałując, że tak rzadko bywasz na pp. Buziaki :)
Ps. No i w czas wstrzeliłaś się idealnie.
mike17 dnia 01.02.2015 16:11 Ocena: Świetne!
Jest w twoim pisaniu coś, co sprawia, że wiersze pamięta się nawet po wielu miesiącach, i choć często poruszasz ciemną stronę życia, uważam to za atut, bo warto pisać o tym, co boli i co jest trudne, lub wręcz tragiczne.
Jak tu...
Zwłaszcza że tematyka wojenna nie gości tu często.
Tym bardziej takie perełki rzucają się w oko i zapadają w serce.
Łączysz prostotę z finezją, akcentując wybrane momenty tak, by czytacz wszedł w wiersz i ujrzał ogrom obrazów tam zawartych.
Co więcej, opowiadasz na spokojnie, nie ma "rozdzierania szat", ale cierpienie czuje się w każdym słowie i w każdej frazie.

Robisz doskonałą robotę na portalu, Medeo, poruszaniem takich tematów.
O miłości pisać może prawie każdy, zaś o tym, o czym Ty traktujesz tylko ktoś, kto w jakimś stopniu się o to otarł.

Ukłony :)
mede_a dnia 05.02.2015 19:35
Ukłony w stronę wszystkich komentujących i serdeczne podziękowania. Cieszę się, że wiersz się podobał. Przepraszam za zwłokę, ale zmogła mnie grypa z potężną gorączką.
Palenie – Gitel Sura to hebrajskie imiona bohaterki. Czy ostatni wers jest sztuczny? W obliczy faktu, iż miliony rodaków bohaterki i jej najbliżsi zakończyli życie w krematorium, mnie się takim nie wydaje.
Mike - „o czym Ty traktujesz tylko ktoś, kto w jakimś stopniu się o to otarł” – piszesz. W jakimś sensie na pewno. Człowiek czasów pogardy, Holocaustu, totalitaryzmów jest przedmiotem mojego szczególnego zainteresowania.
Jeszcze raz dziękuję wszystkim za miłe słowa.
Ewa L dnia 16.02.2015 09:22
Ciekawy i mocny wiersz.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty