Tranquila, mañana - InkaPP
Publicystyka » Felietony » Tranquila, mañana
A A A
Od autora: Szanowna Redakcjo!

Chciałabym się wystawić na ostrzał użytkowników Portalu Pisarskiego z takim krótkim, próbnym tekstem.
Zaklasyfikowałam go jako felieton, choć może powinien się znaleźć na innej półce. Zostawiam go w Państwa rękach.
Będę wdzięczna za umieszczenie go na stronie.

Z wyrazami uszanowania,

InkaPP
Tranquila, mañana
 
Hiszpańska doba ma 36 godzin.
Tutaj wszyscy mają czas na wszystko.
Na popołudniowy drink ze znajomym (2 h), na drzemkę (1 h), na sutą kolację połączoną z omawianiem wszystkich, bez wyjątku, bieżących spraw (3-5 h), na wieczorny spacer po kolacji (2 h) i kolejny, spontaniczny drink (2 h) i na codzienny zastrzyk rozrywki przed jednym z pięciu, rozmieszczonych w różnych zakątkach domu, telewizorów (3 h). Jakoś magicznie wplatają w to pójście do pracy (8 h), zrobienie zakupów (1 h), zaprowadzenie dzieci do i ze szkoły (1 h) i dwie wizyty u lekarza (2 h). Jeśli się do tego doda siedem godzin snu i osiem piętnastominutowych pogaduszek ze znajomymi spotkanymi w przypadkowych miejscach (u lekarza, przed szkołą, w supermarkecie, na targu, w sklepie mięsnym, w piekarni, w windzie, na deptaku przy plaży), wychodzi co najmniej 36 godzin.
Myślicie, że Hiszpanie mają jakieś zaawansowane rozciągarki do czasu? Spowalniacze wskazówek zegara? Blokady do piasku w klepsydrze? Spłycarki zmarszczek i cofarki reumatyzmu? Szukałam. Pytałam. Nie ma.
Niczego takiego nie sprzedają ani mówiący po angielsku właściciele butików przy plaży, ani mówiący po niemiecku aptekarze, ani prowadzący handel obnośny w stylu "kwiatek dla pięknej pani" Marokańczycy, snujący się od jednego ogródka restauracyjnego do drugiego. Choć dzięki tym ostatnim - sprzedającym zepsute zegarki i pirackie płyty z muzyką Julio Iglesiasa - istotnie można poczuć, że czas się zatrzymał.
Hiszpanie po prostu zaklinają czas. Nie gonią go. Nie mówią, że go nie mają. Na ponaglenia odpowiadają 'tranquila, mañana". Spokojnie, jutro się coś zrobi, załatwi, gdzieś pójdzie, do kogoś zadzwoni. A w to wszystko wplecie się zgrabnie tapas, cañas, sjestę i amigos.
 
I życie.
 

sfgd

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
InkaPP · dnia 04.02.2015 21:08 · Czytań: 690 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Miladora dnia 05.02.2015 19:57
Bardzo ładny tekst, Inka. :)
Nie tylko dlatego, że nie ma w nim błędów, lecz także poprzez przekaz, jakiego jest nośnikiem.
Myślę, że spiesząc się, popędzamy czas. Przyspieszamy ruch wskazówek zegara, a potem próbujemy je dogonić.
Im bardziej się spieszymy, tym bardziej jesteśmy spóźnieni, miotając się jak Biały Królik z Alicji w Krainie Czarów.
Dobrze więc przypomnieć sobie, że zwalniając tempo, bardziej czuje się wszystkie smaki.
I mniej rzeczy umyka.

A przy okazji:
Cytat:
pa­cer po ko­la­cji (2 h) i ko­lej­ny, spon­ta­nicz­ny drink (2 h) i na co­dzien­ny za­strzyk roz­ryw­ki

Trzy wyjścia z tym podwójnym "i".
- po kolacji, kolejny spontaniczny drink i na codzienny zastrzyk rozrywki -
- po kolacji i kolejny spontaniczny drink oraz na codzienny zastrzyk rozrywki -
- po kolacji i kolejny spontaniczny drink, i na codzienny zastrzyk rozrywki -
Nawiasy w przykładach opuściłam celowo, by nie zakłócały zapisu.

Cytat:
za­pro­wa­dze­nie dzie­ci do i ze szko­ły (1 h)(,) i dwie wi­zy­ty

A tu dałabym przecinek w przypadku podwójnego "i".

Cytat:
Spły­car­ki zmarsz­czek i co­far­ki reu­ma­ty­zmu? Szu­ka­łam. Py­ta­łam. Nie ma.

Rozważ przeniesienie do nowej linijki - Szu­ka­łam. Py­ta­łam. Nie ma.
I rozważ zamianę tego "nie ma" na - Nic z tych rzeczy. - bo samo "nie ma" jest jakby niedokończone, a nie można dać "nie mają", gdyż tworzy się rym ze "sprzedają".

Cytat:
że go nie mają. Na po­na­gle­nia od­po­wia­da­ją

Pozbyłabym się tego rymu.


Miłej zabawy na portalu. :)
stanis dnia 05.02.2015 20:39
Brzmi jak streszczenie ostatnio odbytej wycieczki. Milorda napisała że tekst jest ładny, nie prawda, tekst powinien być ciekawy. Pozdrawiam
alea dnia 05.02.2015 21:16
Tekst jest ciekawy. Skłania do zadumy...
Ja wstaję do pracy po szóstej, w domu jestem około osiemnastej, śpię ostatnio po cztery godziny plus drzemka wieczorem (bo padam ze zmęczenia).
I chyba zazdroszczę, ponieważ moja doba trwa znacznie krócej...

Na szczęście jutro zaczyna się weekend.
InkaPP dnia 09.02.2015 00:04
@Miladora
Bardzo dziękuję za czas i cenne sugestie! Pomyślę nad tym 'nie ma' i doprowadzę przecinki i łączniki do porządku:)

@stanis
Milordzie Stanis, również serdecznie pozdrawiam. Świetne oko! Faktycznie, jest to streszczenie cudownej podróży, którą odbywam każdego dnia. Tekst rzeczywiście powinien być ciekawy, a komentarz na Portalu Pisarskim bez błędów, nieprawda?;)

@alea
Dziękuję za komentarz! Zapraszam na Costa Blanca na rozciąganie czasu:)
gaga26111 dnia 11.02.2015 15:46
Me gusta :D Bardzo fajny tekst :) Lubię Hiszpanie (chociaż nigdy nie byłam) i sama uczę się hiszpańskiego jako hobby :) Piękny język :) Przeniosłam się na chwilę w to cudowne miejsce, gdzie czasu starcza na wszystko. To przykre, że teraz panuje taka walka z zegarkami i bywa, żę ludzie nie mają chwili na robienie tego, co lubią, ani nawet na odpoczynek. Tekst zmusza czytelnika do refleksji, bardzo fajnych refleksji, bo to, o czym napisałaś :) Ten problem jest ważny. Pozdrawiam ! :)
Ewa L dnia 11.02.2015 16:12
Mnie też się ten tekst podoba. Pokazuje nam jak można maksymalnie wykorzystać czas.
:yes:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty