Śmierć przez błękit - clockworklukis
Poezja » Wiersze » Śmierć przez błękit
A A A

Widzisz, wokół wszystko obrasta bluszczem,
a ty nic, tylko marzniesz w zakłamaniu.
Najbardziej zimny jest twój romantyzm,
kiedy spadają szafirowe gwiazdy.

Przybijają mnie
do ostatniej krawędzi lodowca
- płaczesz, ale to z twoich rąk 
pochodzą gwoździe.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
clockworklukis · dnia 20.02.2015 04:50 · Czytań: 1730 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 12
Komentarze
Nalka31 dnia 20.02.2015 08:43
Mocno refleksyjny ten Twój wiersz. Smutne pokazujesz tu obrazy. Wszystko jest ostre, wyraźne, ale dajesz przestrzeń dla czytelnika.

Cytat:
Zimny jest ro­man­tyzm twój naj­bar­dziej


Zmieniłabym jednak tę inwersję. Najbardziej zimny jet twój romantyzm lepiej brzmi i nie przeszkadza w czytaniu. Rozumiem zabieg (o ile jest celowy), ale nie wnosi nic do treści przekazu, interpunkcja w zupełności wystarczy.

Pozdrawiam ciepło. :)
clockworklukis dnia 20.02.2015 22:17
Zabieg jak najbardziej celowy, dużo zastanawiałem się na tą inwersją, naprawdę.
Dziękuję za opinię, również pozdrawiam ;)
Hallam dnia 20.02.2015 23:32
jest ciekawie, podoba się, choć to zaledwie szkic , to bardzo wyrazisty .( : Pozdrawiam serdecznie
Miladora dnia 21.02.2015 16:20
clockworklukis napisał:
dużo zastanawiałem się na tą inwersją,

Ja to rozumiem tak:
- Zimny jest ro­man­tyzm - twój naj­bar­dziej, - czyli nie jako inwersję, chociaż lepsze, moim zdaniem, byłoby takie ujęcie:
- Romantyzm jest zimny - twój najbardziej -

Cytat:
Wi­dzisz, wokół wszyst­ko ob­ra­sta blusz­czem,
a tobie nic, tylko mar­z­nąć w za­kła­ma­niu.

Niezręczny jest ten drugi wers.
Rozważ:
- a ty nic, tylko marzniesz w zakłamaniu -

Cytat:
Przy­bi­ja­ją mnie
do ostat­niej kra­wę­dzi lo­dow­ca

- Pła­czesz, ale to z two­ich rąk

Sądzę, że ten dywiz tutaj jest niepotrzebny, skoro to "jego" przybijają.
Gdyby natomiast "ją", to wtedy dywiz i mała litera "płaczesz".

Miłego, Clock :)
clockworklukis dnia 21.02.2015 19:17
Miladoro, zamysł był taki, że romantyzm jest zimny najbardziej, kiedy...
Co do drugiego wersu to bez zastanowienia brzmi lepiej.
Dziękuję za opinię również Hallamowi ;)
Miladora dnia 22.02.2015 16:04
Tak - teraz po poprawkach brzmi lepiej. :)
Kupuję, Clock.
Bozena B dnia 09.05.2016 21:32
Witaj

Pozostawiam, jak to mam w zwyczaju, na pamiątkę ze strony głównej:

Zastanawiałam się, co powiedzieć o wierszu, bo to, że mocny i bolący to takie zbyt oczywiste się wydaje. Że piękny w swoim bólu i żalu, też takie trochę banalne. I nawet to, że ogromna przestrzeń dla czytelnika się w nim roztacza, zaraz przywodzi na myśl, że co chwilę ktoś takie słowa o jakimś tekście mówi. Niemniej wszystkie to pasuje do wiersza, współgra z nim nawet. Nie przeszkadza pewna hermetyczność, bo ślady i tropy zaprowadzą Cię tam, gdzie być może się nie spodziewasz. Wystarczy usiąść i uważnie słuchać.

Mnie ten wiersz zaprowadził w kilka miejsc. Najpierw w zimne rejony Ziemi, ale to takie oczywiste mi się wydało, że aż nazbyt. Jakby pod tą warstwą ukryła się kolejna. Później zawędrowałam gdzieś w inne rejony galaktyki, choć nie wiem z jakiego powodu, bo z pewnością nie dzięki szafirowym gwiazdom. Coś jednak mnie tam pognało, być może jakiś podprogowy przekaz ;)

Gwoździe z kolei przywiodły na myśl opowieści biblijne, które za dziecka uwielbiałam. Miały w sobie wiele bólu i męki, ale też i sporo ziarenek dających nadzieję.

Później pomyślałam o efekcie cieplarnianym i o tym, jak bardzo człowiek dewastuje to, co niby kocha i czym się zachwyca. W międzyczasie jeszcze myślałam o bluszczeniu i o tym, jakim ukojeniem jest zieleń, zwłaszcza ta majowa.

I tak jedna myśl pociąga kolejną i kolejną. To niesamowite i bardzo wciągające, gdy czujesz się tak, jakbyś rozmawiał z wierszem, albo wiersz z Tobą. Co w nim ukryłeś, nie wiem i nie chcę wiedzieć. Bardzo odpowiada mi to, co on z sobą niesie i jakie skojarzenia przywodzi na myśl, bo jeszcze można by pomyśleć o międzyludzkich oziębłościach, wygasaniu uczuć, zadawaniu sobie bólu nawzajem itd. itp.

Piękny, zwłaszcza druga strofa bardzo misie ;)

Pozdrowienia
clockworklukis dnia 09.05.2016 21:56
Bożeno, niezmiernie mi miło za wyróżnienie. Jednakże zarazem jestem zdziwiony faktem, iż ktoś jeszcze zagląda do moich starych wierszy - sam się boję to robić. Dla mnie wiersz ten jest naznaczony pewną niedojrzałością w moim pisaniu, (do tej pory pamiętam lekcję geografii, na której go napisałem, chociaż nie można tego samego powiedzieć o zagadnieniu, które na niej omawialiśmy :D ) którą być może tylko ja odczuwam, ze względu na zmiany w twórczości.

Niemniej doceniam wyróżnienie i dziękuję za nie, pozdrawiam :)
Bozena B dnia 09.05.2016 22:48
Niektóre wiersze/teksty nie starzeją się, tak uważam, a z tą pewną niedojrzałością polemizowałabym jednak ;)
ajw dnia 09.05.2016 22:51
Fajnie, że Bożena dogrzebuje się do takich wierszy. Z przyjemnością przeczytałam :) Ciekawa miniatura i mimo pozornego chłodu kipiąca w środku :)
Usunięty dnia 10.05.2016 21:23 Ocena: Świetne!
Jest ten tekst polecany przez redakcje i wpadłem ;), Bardzo fajny wiersz, lekko napisany oraz krótki dla mnie spoko ;) Do warsztatu tez zero zastrzeżeń
Opheliac dnia 11.05.2016 23:21
Bardzo dobry tekst i ładny tekst.
Dziwne, bo niejednokrotnie czytałam Twoje starsze wiersze, a ten mi się wgl nie przypomina, co by wskazywało na to, że mi umknął.
Dobrze, że Redakcja go wyróżniła. Wart.
PS Choć moim ulubionym z Twoich i tak zostaje Piątkowe upojenie alkoholowe :p
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty