Marionetki - chwoya224
Proza » Inne » Marionetki
A A A

Jestem jak mała zagubiona dziewczynka. Czuję się tak obco w tym miejscu. Jest ogromne, nieznane. Gdy patrzycie na mnie przeszywa mnie dreszcz. Zimny pot zalewa moje skronie. Wszyscy są tacy weseli. Narysowane uśmiechy na twarzach, zarumienione policzki, szklane oczy. Tak naprawdę jesteście puści jak marionetki poruszające się w dany rytm. Tak jak ktoś tego zechce. W przód, w tył. W prawo, w lewo. Zaśmiej się, zatańcz, podskocz. Robisz to co on chce. Dlaczego? Przecież masz własne zdanie. Zerwij w końcu te sznurki! Oderwij się od niego! Nie możesz? Zbyt mocno cię oswoił. Mówisz, że masz dość, ale ja wiem, że to cię podnieca. Jego władza nad twoim umysłem. To jak na ciebie patrzy, jak porusza twoimi chudymi rączkami, które w każdym momencie może złamać. W każdym momencie, możesz mu się znudzić jak reszta marionetek, które leżą w starej skrzyni. Całkiem zakurzonej, zapomnianej, a kiedyś tak bardzo potrzebnej.  Jesteś tylko zabawką. Chcesz takiego życia? Chodź ze mną pokażę ci miejsce z którego przyszłam. Oaza spokoju, tam wszystko jest inne. Co najważniejsze, nikt nie ma przyczepionych sznurków. Własne życie, własne zdanie. Teraz tylko od ciebie zależy, czy zostaniesz tu, czy jednak wrócisz do swojego uzależnienia.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
chwoya224 · dnia 22.04.2015 09:06 · Czytań: 429 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 4
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Figiel dnia 22.04.2015 12:08
Witaj:)
Tak naprawdę, nie bardzo rozumiem Twoją miniaturkę. Pojęcie uzależnienia można odczytywać tak wieloznacznie, a trudno tu znaleźć naprowadzenie na jego istotę. Czy mowa o zwykłym uzależnieniu od innych, na co wskazują pewne zdania, czy o jego innym rodzaju. Mam też problem z określeniem kto to mówi, skąd przybywa i dokąd zaprasza. Wiem, że zapewne miało być " wielowymiarowo", ale zwyczajnie brakuje mi wskazówek, widzę tekst, który mówi, proponuje, tylko nie do końca wiem, co.

W warstwie technicznej:

Cytat:
Tak na­praw­dę je­ste­ście puści jak ma­rio­net­ki po­ru­sza­ją­ce się w dany rytm.


O słowo "puści" mi chodzi. Możesz się nie zgodzić, ale mi nie brzmi. Osią tego zdania jest pojęcie pustki - piękne słowo o głębokim znaczeniu. "Puści" jest oczywiście poprawne, ale słuchowo stoi blisko " puścić" i- przynajmniej mnie - trochę razi. Może warto by tak przerobić zdanie, by znalazła tam się "pustka" z całą swoja mocą? Na przykład:
Tak naprawdę, jest w was pustka, żyjecie jak marionetki.
Mam też wątpliwości do " dany rytm". Dlaczego? Bo zaczynasz bardzo miękko, od małej, zagubionej dziewczynki, a "dany rytm" zdaje się być określeniem twardym, uściślającym, tak jak "dany przykład".
Może tak: Tak naprawdę jest w was pustka, żyjecie jak (może wzmocnić słowem "bezwolne";) marionetki, poruszające się w rytm tego, jak ktoś zechce.

Z króciutkimi tekstami jest problem, sama go mam, bo trzeba słów odpowiednich, znaczących to, o co nam chodzi i dokładnie na swoim miejscu. Krótkie formy są zdecydowanie bardziej kłopotliwe, niż długie wypowiedzi, gdzie niedoskonałości zwyczajnie rozmywają się. Tam, gdzie krótko, trzeba rzeźbić. Inaczej się nie da.

Cytat:
Chodź ze mną po­ka­rzę Ci miej­sce z któ­re­go przy­szłam.


Pokażę. Pokarzę to od kary. "Ci" z małej, wielką tylko w korespondencji.

Cytat:
Wła­sne życie, wła­sne zda­nie. Teraz tylko od Cie­bie za­le­ży, czy zo­sta­niesz tu, czy jed­nak wró­cisz do swo­je­go uza­leż­nie­nia.


Zobacz, jaka tu gromada słów "własne", "swoje" i jak blisko siebie. A gdyby wyzbyć się "swojego" - dwukrotne wzmocnienie w pierwszym zdaniu wydaje się być wystarczające, a bez zaimka lepiej brzmi.

Powiem tak: myślisz i chcesz te myśli przekazywać. To dobry początek, reszta przyjdzie, gdy będziesz pisać i poprawiać, pisać i poprawiać i tak bez końca. W sumie, wszyscy tu to robimy, więc witam w klubie:)

Pozdrawiam:)
Bernierdh dnia 22.04.2015 23:02
Hej, tekst jest całkiem niezły! Można go rozumieć na naprawdę wiele sposobów i każdą niemal interpretację obronić. Akurat zwykłe uzależnienie było bardzo daleko w szeregu moich skojarzeń, ale faktem jest, że pasuje tu bardzo. Może być jednak dosłownie, jeden człowiek i jego ofiary, może być religia, może być otoczenie, od którego jesteśmy uzależnieni. Wieloznaczność psuje mi tylko pojedynczy oprawca.
Szkoda tylko, że większy wysiłek mamy tu po stronie czytelnika, niż autora :)
Ale ogólnie mi się podobało, chętnie poczytam cię więcej :)
Jeśli chodzi o uwagi to zasadniczo zgadzam się z Figlem, z wyjątkiem tego zdania ze słowem "puści". Moim zdaniem brzmi bardzo dobrze w aktualnej formie. Decyzja należy do ciebie :)
Cytat:
Gdy patrzycie na mnie przeszywa mnie dreszcz.

Nie podoba mi się powtórzenie "mnie" w tym zdaniu. Myślę, że bez problemu można to czymś zastąpić.
Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia :)
Heisenberg dnia 23.04.2015 13:58
Figielka ma rację. Im krótszy tekst, tym większe znaczenie ma każde pojedyncze słowo. Niestety tutaj widzę nagromadzenie słów wytartych i zużytych, a nawet nie słów, tylko całych fraz:
Cytat:
ma­rio­net­ki po­ru­sza­ją­ce się w dany rytm

Cytat:
Ze­rwij w końcu te sznur­ki!

Cytat:
Za­śmiej się, za­tańcz, pod­skocz.

Do tego zaimkoza. Im mniej zaimków, tym lepiej. Im tekst krótszy, tym powyższa zasada jest ważniejsza i częściej obowiązuje.


Mocną stroną tekstu jest na pewno jego niedosłowność i różnorodność możliwych interpretacji.

Całkowita zgoda z pierwszym komentarzem co do "pustki" i "danego rytmu", aczkolwiek to w tej chwili nie są największe problemy ;) Napisane tragicznie. Słabiutki styl przede wszystkim, do tego interpunkcja i błędy ortograficzne. Zapraszam serdecznie do poczytania artykułów w poradniku użytkownika (nawigacja, panel po prawej).
Vanillivi dnia 25.04.2015 01:02
Chwoyu, (tak to się odmienia?) mi niestety ten tekst nie przypadł do gustu. Rozumiem, że miało być niedosłownie, poetycko, metaforycznie ale wyszło nieco banalnie. Ileż to już razy porównywano ludzi do marionetek w teatrze życia? Ten oklepany motyw dodatkowo przedstawiony został tutaj w mało ciekawej, niedopracowanej formie.
Krótka forma, wbrew pozorom, często jest bardziej wymagająca, gdyż trudno jest zmieścić w niej ciekawą treść. Ale za to powinno być łatwiej wyłapać błędy, co niestety się nie udało:

Cytat:
Je­stem jak mała, za­gu­bio­na dziew­czyn­ka.

Brak przecinka.

Cytat:
Je­stem jak mała za­gu­bio­na dziew­czyn­ka. Czuję się tak obco w tym miej­scu. Jest ogrom­ne, nie­zna­ne.

Powtórzenie: jestem/jest.

Cytat:
Gdy pa­trzy­cie na mnie, prze­szy­wa mnie dreszcz.

Brak przecinka.
2x mnie - z pierwszego bym zrezygnowała.

Cytat:
Ro­bisz to, co on chce.

Brak przecinka. Chcieć kogo czego?

Cytat:
Tak na­praw­dę je­ste­ście puści, jak ma­rio­net­ki po­ru­sza­ją­ce się w dany rytm.

Brak przecinka.

Cytat:
Zbyt mocno cię oswo­ił.

Oswoił w tym kontekście średnio pasuje. Może lepiej omotał?

Cytat:
To, jak na cie­bie pa­trzy, jak po­ru­sza two­imi chu­dy­mi rącz­ka­mi, które w każ­dym mo­men­cie może zła­mać.

Brak przecinka.

Cytat:
W każ­dym mo­men­cie, mo­żesz mu się znu­dzić, jak resz­ta ma­rio­ne­tek, które leżą w sta­rej skrzy­ni.

Pierwszy przecinek zbędny, drugi dopisałam w tym zdaniu.

Cytat:
Chodź ze mną, po­ka­rzę Ci miej­sce, z któ­re­go przy­szłam.

POKAŻĘ! Ortografii należy się uczyć, Word nie odwali wszystkiego za nas.
Brakujące przecinki.

Jak widzisz, liczba błędów w jednym akapicie jest większa, niż w wielu długich tekstach na portalu. Wypisałam je, żebyś wiedziała, nad czym pracować.
Pozdrawiam serdecznie
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty