Gniew (ta ruda) - palenieszkodzi
Poezja » Wiersze » Gniew (ta ruda)
A A A
Od autora: Wiersz brał udział w Zaśrodkowaniu#16 i zdobył szóste miejsce. Byłam zadowolona, bo eksperymentując nieco z budową i rymami utworku, nie miałam pewności, że znajdzie on wielbicieli. Myliłam się i teraz pragnę podziękować Wam za wyróżnienie.

Gniew (ta ruda)

weź głęboki oddech i krzycz
czemu nie dasz mi wolności
czemu wkładasz smycz

nie rozdrapuj tej miłości
to tylko wypalony znicz
słowa jak ości

weź głęboki oddech i krzycz
zatruty jadem miłości
ta ruda to bitch

dość już mam chorej zazdrości
to najzwyklejszy jest kicz
suma podłości

odwróć twarz teraz i patrz tu
policzek dostaniesz
tak z marszu

 

 

Kraków 24.05.2015 r.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
palenieszkodzi · dnia 27.05.2015 08:29 · Czytań: 649 · Średnia ocena: 2,67 · Komentarzy: 9
Komentarze
Usunięty dnia 27.05.2015 09:57 Ocena: Świetne!
Głosowałam na ten wiersz (możesz zapytać Akacjowej).
Strasznie mi się podobał... i jestem zła, bo dolna półka :)
ale wiersz mi sie podoba :)
Pozdrawiam, dark_kid.
palenieszkodzi dnia 27.05.2015 13:08
O, dzięki dark_kid za głos w konkursie a także komentarz. Ja również wyrażam zdziwienie dolną półka, wiersz zajął 6. miejsce na 23 nadesłane prace, właściwie znalazłam się w pierwszej ćwiartce.

Tak więc Twoja wysoka ocena oraz pochwała neutralizują zniesmaczenie:-). Jeszcze raz dziękuję, co napisała
palcia:)
Miroslaw Niepamietny dnia 27.05.2015 17:50
Też mam chęć krzyczeć....
Wiersz świetny, wyzwala we mnie dużo wylewnej emocji. Szkoda, że niedługo wygaśnie i znów będę szary....
A półka to tylko .... półka. Najważniejsza jest półka w sercu. Ty wiesz sama, na którą półkę powinien trafić. Ostatnio półki się zmiksowały... Powinna być jedna i tyle...

Świetne dzieło.
ajw dnia 27.05.2015 18:29
Niewątpliwie miałaś jakiś pomysł na wiersz, ale jak dla mnie troszkę za proste te rymy: wolności-miłości-ości-znowu miłości- zazdrości-podłości etc. Moze to spowodowało, ze dolna półeczka :)
Krzysztof Konrad dnia 27.05.2015 18:49 Ocena: Przeciętne
Witam. Anafora troszeczkę chaotyczna. Osobiście lubię, jak występuje ona w jakimś szyku (powiedzmy szyk rymów abab, to niech te powtórzenia też będą w abaB). Druga sprawa to nie wiem czy ktoś zauważył inwersja, mam wrażenie, iż nie zwróciłaś na nią uwagi i czasem ona jest a czasem nie. Fajny makaronizm, chociaż wielu sądzi, że niedopuszczalny w poezji- prawidłowo wklejony jest zjawiskowy.

Przejście z pierwszej do drugiej strofy wręcz z tej upragnionej ,,górnej półki" :). Reasumując wiersz do mnie także nie przemawia, ale też nie sądzę, by był zły- co najwyżej niedopracowany. Przepraszam, jeśli byłem niemiły.
palenieszkodzi dnia 27.05.2015 22:31
Mirosław, ajw, Krzysztof Konrad!

Dziękuję Wam serdecznie za wizytę oraz komentarze. A teraz odpowiem każdemu Komentatorowi po kolei:

Mirosławie! Nie czułam, tworząc ten wiersz, że będzie to coś zachwycającego, bo założyłam sobie zbyt trudne do wykonania zadanie - otóż zwrotki po 3 wersy, sylaby 8/8/5 i rymy abab. Takiego wiersza jeszcze nie było :). Brak mu nazwy ;p. Więc strasznie ciężko szło wkomponować w te ramy właściwą treść. Ale jednak wiersz znalazł swych popleczników, co niestety nie zaowocowało wyższą półeczką. I smutniej :). Dzięki za Twe słowa!

Ajw! Wiem, że tzw. "częstochowskie rymy" mają niewielu zwolenników, ale wystarczy zajrzeć do znanych i lubianych wierszy, by je odnaleźć. Ja chętnie przywracam im właściwe miejsce na poetyckiej niwie, nie mam do nich awersji. Dzięki, że i Ty zajrzałaś!

Krzysztofie Konradzie! Pierwszy raz Cię tu widzę, a dopiero co odszedł kolega Apollo. Tak więc suma mężczyzn wśród użytkowników się ponownie wyrównała :-). Witaj!!!

Wracam do wiersza - nie miałam w planie żadnej anafory, te powtórzenia (dwa) wniknęły z chwilowej potrzeby. Ale masz rację - przejście do drugiej zwrotki także uważam za bardzo udane. Potem już gorzej było z pomysłem :), bo stało się zbyt trudne.
Inwersje to chyba moja przypadłość, często je stosuję, nawet pisząc komentarze. Nie mam do nich żadnej awersji.
Nie byłeś niemiły, słusznej krytyki lubię wysłuchać, ale i na nią odpowiedzieć. Nie dostaję przy tym białej gorączki, o czym zapewnia szczerze
palcia:)
maker dnia 30.05.2015 22:40 Ocena: Słabe
Wiersz do mnie nie trafia w ogóle.

Pod względem formalnym:
Rymy częstochowskie/gramatyczne: "wolności - miłości - ości (!!!) - zazdrości - podłości" i męskie, z akcentem oksytonicznym (zatem mocne) "krzycz - smycz - znicz - bitch (!!!) - kicz", jak dla mnie, krzyczą o pomstę. Retoryczne pytania w pierwszej strofie - bardzo banalne, emocjonalnie nieprzekonujące. Fragmentaryczność i pourywane wersy - znam tylko jednego poetę, który w tej technice wypadał genialnie (jej twórca - Różewicz, oczywiście), inni próbujący sił w IV systemie leżą.
Jeżeli chodzi o inwersje - jak dla mnie absolutnie dopuszczalne w poezji (i w ogóle - język polski ma dosyć luźną składnię), tutaj, niestety, nieudane. Słowa potoczne z szykiem przestawnym, jak dla mnie, kiepsko grają. Albo stylizacja na "mowę mówioną", albo na "mowę poetycką". Ewentualnie jakieś rozwiązanie pośrednie, ale z klasą.
Pod względami innymi:
[quote[]zatruty jadem miłości
ta ruda to bitch[/quote]
Pierwsza metafora - zabija, drugie wyrażenie - wgniata w fotel. Jak dla mnie ewidentne podporządkowanie treści pod rym (podobnie jak w "słowa jak ości";)... ale ta "bitch" to mnie zamordowała, naprawdę.

Generalnie - nie podoba mi się i ze względów obiektywnych (wyżej wymienionych) i subiektywnych. Ja nie lubię poezji operującej tak dosłowną metaforyką (brak wolności - smycz). Nie przepadam też za stosunkowo agresywną wymową, cenię subtelność poezji i pewne zdystansowanie się podmiotu (co, oczywiście, nie równa się jego obiektywności, w liryce to niemożliwe).

Chcę jeszcze dodać - komentarz jest, uważam, merytoryczny i nie zacząłem czytać wiersza z nastawieniem negatywnym. Nie traktuj tego jako obrazę ad personam, tylko konstruktywną krytykę.
Uważam, że w zasadzie prawie każdy może nauczyć się pisania wierszy, ale przed Tobą bardzo długa droga - po pierwsze pod względem uświadomienia sobie własnego warsztatu i pracy nad nim, po drugie - zbierania doświadczeń i dojrzewania emocjonalnego.

Pozdrawiam i życzę sukcesów.
palenieszkodzi dnia 30.05.2015 23:18
Do makera!

Widzę, że dopiero co wdepnąłeś na portal, o ile to prawda:-). Przed Tobą więc długa droga. Nie powinieneś zatem zaczynać od komentarzy odwetowych wynikających z faktu, że zwróciłam Ci uwagę na SB, iż ortografia i interpunkcja to osobne zagadnienia, powołałam się zresztą na mądrzejszych ode mnie. ( http://lubimyczytac.pl/ksiazka/.../kultura-jezyka-polskiego-wymowa-ortografia-interpunkcja). Niestety, bez echa. Dlatego też i Twój komentarz pozostanie bez odpowiedzi, co napisała
palcia:)
maker dnia 30.05.2015 23:33 Ocena: Słabe
Ale ja Tobie odpowiedziałem - termin "ortografia" w znaczeniu potocznym (szkolnym) obejmuje tylko błędy w zapisie wyrazów (nie obejmuje zatem błędów fleksyjnych, składniowych czy interpunkcyjnych); jako termin naukowy obejmuje wszystkie błędy gramatyczne. Przecież nie ja wymyślam terminologię językoznawczą. PWN może posłużyć się zarówno węższym, jak i szerszym znaczeniem tego wyrazu. To tak, jak z metaforą - w znaczeniu szerszym oznacza wszystkie środki leksykalne (tropy), w węższym - tylko ten konkretny, czyli przenośnię.

Mój komentarz jest kulturalny i merytoryczny. Insynuując, że robię to "z odwetu" (co nie jest prawdą - gdyby wiersz był dobry, napisałbym inaczej), zwolniłaś się z obowiązku odpowiedzi na jakikolwiek z moich argumentów.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty