gęgawa - amsa
Poezja » Wiersze » gęgawa
A A A

niczym wędrowna gęś migruję
wiosną lub jesienią pod twój dach
chociaż nigdy na mnie nie czekasz
jestem tylko przelotnym czasoumilaczem
lecz kiedy wiekowa dama odejdzie
nie wybiorę się więcej w podróż
może wtedy nasze spotkania
okażą się dla ciebie ważne
jednak stracisz szansę
żeby o tym powiedzieć

czy będzie nam siebie brakować

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
amsa · dnia 04.06.2015 07:15 · Czytań: 730 · Średnia ocena: 4,6 · Komentarzy: 19
Komentarze
Miroslaw Niepamietny dnia 04.06.2015 09:13 Ocena: Bardzo dobre
Witaj amsa.
Świetny start. Trzeba łapać za pióra póki młode i chętne :D :D
Nie wiem, czy potrzebny ten znak zapytania na końcu, jak nie ma inwersji to nie ma :D Ogólnie - bardzo dobry wiersz.
amsa dnia 04.06.2015 22:49
Miroslawie - bardzo dziękuję za wizytę, masz rację - pytajnik był wpadką "wkopiuj i wklej". Cieszę się, że wiersz się spodobał, doceniam zostawione słowa :).

Pozdrawiam

B)
mede_a dnia 05.06.2015 06:45
Wróciłaś, amso, cudownie. W dodatku w pięknym stylu, bo z wierszem, który zaciekawia. Mnie szczególnie ze względu na adresata. Domyślam się w nim brata, siostry, może „byłego”, który opiekuje się ważną dla nadawcy „wiekową damą”. Ona zdaje się być głównym powodem powrotów, choć może to tylko pretekst, bo ważniejsze jest jednak TY liryczne, dla którego osoba mówiąca w wierszu chce mieć znaczenie. Może moja interpretacja jest „obok” Twojego zamysłu, tak być może, bo możliwe jest i inne odczytanie, ale ta jest mi najbliższa.

Piszesz prostym językiem – brak tu poza porównaniem do tytułowej gęgawy środków poetyckich, ale efekt jest piękny, bo nadzwyczaj naturalny. Bardzo mi się Twój wiersz podoba.
ajw dnia 05.06.2015 10:54
Fajny pomysł. Podoba mi się bardzo początek wiersza, choć słowa 'czasoumilacz' bym się pozbyła. Jakoś tak nie pasuje do poezji i do wspomnianej 'gęgawy'. Może:

'jestem tylko przelotnym ptakiem'
'jestem tylko przelotna'

Myślę też, że powinien zakończyć się na przedostatnim wersie. Dzięki temu bardziej pobudzi do refleksji.
Cieszę się, że znowu uderzasz w struny poezji :) Do następnego..
amsa dnia 05.06.2015 16:51
mede_o i ajw - miło widzieć Was w tym miejscu :).

Mede_o - jak zawsze wnikliwa i zaglądająca głębiej niżby sobie autor życzył. to żart oczywiście, ale przyznaję, Twoje domysły bardzo, bardzo, albo, jak to się kiedyś wołało: gorąco:). Jeśli Ciebie usatysfakcjonowałam, cóż chcieć więcej:).

ajw - dziękuję za Twoje słowa, ale ów czasoumilacz jest bardzo ważny, a może w jakimś sensie najbardziej istotny, chociaż właśnie jest z nim problem, bo nie jest konieczny. Nie wiem czy wiesz jak to jest z tymi konkretnymi gęsiami, tu nie chodzi o przelotność, a wręcz przeciwnie. Ale jestem Ci wdzięczna za refleksję.

Pozdrawiam Was cieplutko, a może nawet upalnie :)

B)
alkestis dnia 05.06.2015 17:03
Witaj ponownie Amsiu:D

Gorzki Twój wiersz, aż ślina zasycha w gardle. Pełno w nim żalu.

Cytat:
cho­ciaż nigdy na mnie nie cze­kasz

a może tylko nie potrafi okazać? Czasem za dużo w nas domysłów niż faktów... Chociaż z pewnością żal rozczarowanie są szczere.

Pozdrawiam serdecznie!
a
kamyczek dnia 05.06.2015 17:17 Ocena: Świetne!
Zanim zabrałam się za interpretację wiersza, poszperałam w internecie, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tytułowej gęgawie. Gęgawy tworzą pary na całe życie. Po lęgach odbywają pierzenie i wówczas wymieniają jednocześnie wszystkie lotki, tracąc zdolność do lotu .Więź rodzinna utrzymywana jest aż do wędrówki. I wiem, a przynajmniej tak mi się wydaje, że chodzi tu o chłodne relacje rodzinne (zadawnione waśnie (?), które nie pozwalają zbliżyć się na nowo bliskim kiedyś sobie osobom). Podmiot liryczny obawia się (może słusznie?), że po odejściu starszej pani, więzy całkiem się rozluźnią.
Cytat:
czy bę­dzie nam sie­bie bra­ko­wać
- moim zdaniem - tak. Ale mogę się mylić.

Piękny wiersz, amso.
Pozdrawiam.
amsa dnia 05.06.2015 17:21
Alkestis i Kamyczku - witaj :).

Alkestis Dzięki za wizytę, ale hm... to nie żal, to zapis konstatacji, nagłej, lecz całkowicie spodziewanej. Może jest w tym echo żalu, ale dla autora już dawno przebrzmiało.

Kamyczku - bardzo dobrze, że poszperałaś, bo te gęsi są niezwykłe i warto cośkolwiek o nich wiedzieć. Ale, chociaż pewne wnioski są jak najbardziej prawidłowe, to jednak nie do końca odgadłaś :). Ale to nic, zawsze uważam, że ważniejsze jest to, co odczytujemy w wierszu dla siebie, niż co autor miał na myśli:). Ale takie mam zdanie tylko w odniesieniu do poezji, bo w życiu to jednak ma to się nieco inaczej:).
Dziękuję za Twoje słowa i pochwałę, bo to bardzo wiele dla mnie znaczy.

Pozdrawiam ciepło

B)
mike17 dnia 05.06.2015 18:13 Ocena: Świetne!
Żeby tak perfekcyjnie rozkminić ten wiersz warto byłoby znać nieco więcej szczegółów, a tak jest bardzo szerokie pole do czytania: jakaś niespełniona miłość, może tragicznie przerwana, może "oddzielona" kilometrami "od-do", czort wie, jednak co by nie było ja osobiście czuję pewne wypalanie się tego, co niegdyś było: już ten żar tak nie płonie, czy płonie w ogóle?

Sztuka to napisać kawałek tak prostym językiem i nie popaść w banał, w dopowiedzenie.
Tu jest tajemnica.
I to podana wykwitnie.
Aż świdrująca jaźń, co też się naprawdę kryje pod wersami.

Jednak przebija smutek, przemijanie, gaśnięcie...
To właśnie wyczuwam.
Żadnych szans na powtórkę.
Nic nie trwa wiecznie, czyż nie?

Miło Cię znów czytać i widzieć :)
Przy okazji zapraszam Cię do moich nowych kawałków, mało ich, bo i ostatnio chyba poczytność prozy bardzo spadła, unfortunately...
Idą wakacje? :upset:

:)
amsa dnia 05.06.2015 19:54
Mike17 - dzięki za komentarz i za tajemnicę, bo w ogóle nie miałam takiego zamiaru - świadomie :), ale pod... może coś w tym jest :). Bardzo ciekawym tropem idziesz :), nie wiem, czy powinnam się cieszyć, czy raczej martwić :).

Pozdrawiam serdecznie
B)
Kushi dnia 05.06.2015 21:50 Ocena: Bardzo dobre
Wiersz o rozstaniach i powrotach i o tym, że najtrudniej jest czasami po prostu powiedzieć "proszę, zostań".
W bardzo delikatny sposób ujęłaś to mijanie się międzyludzkie...
Witaj z powrotem amso :):):)
amsa dnia 06.06.2015 12:14
Kushi - bardzo dziękuję za Twoje słowa. To prawda, czasem trudno to powiedzieć, a jeszcze trudniej przyznać - chcę zostać, z drugiej strony niekiedy wiemy, że nie należy tego mówić, bo nie mamy prawa obciążać nikogo swoimi uczuciami.

Pozdrawiam serdecznie

B)
Kushi dnia 06.06.2015 19:50 Ocena: Bardzo dobre
amsa napisała:
z drugiej strony niekiedy wiemy, że nie należy tego mówić, bo nie mamy prawa obciążać nikogo swoimi uczuciami.
- ach skąd ja to wiem i jak czasem to bardzo boli...
Pozdrawiam słonecznie:)
wodniczka dnia 14.06.2015 16:03
Smutne. Najpierw chcemy a nie możemy a jak już możemy to...
może zakazane smakuje bardziej.
czasoumilacz może trochę wytrąca ale jest dosłowny i pełny w przekazie.
Szczególnie przestrzeń w trzech pierwszych wersach.

Nie wiem dlaczego skojarzyło mi się to z piosenką:
''...A na moim dachu gniazdo znów ożyło
Do domu bociany wróciły
A ja śniłam znów że jak one tu
wrócisz miły...''


Trafiłam tu drogą - bardzo krętą;).

Pozdrawiam
amsa dnia 14.06.2015 19:47
Wodniczko - jeśli kręta, to mnie jak najbardziej pasuje ;). Zdaje się, że nie jest najgorszy w Twoich oczach. Przekaz smutny, owszem, ale tak to bywa.

Dziękuję za wizytę, że trafiłaś :)

Pozdrawiam

B)
wodniczka dnia 14.06.2015 19:56
Mnie się podoba:). Zapomniałam dopisać :D. Tylko jak napisałam - najbardziej odczuwam trzy pierwsze.
Pozdrawiam!
amsa dnia 14.06.2015 21:40
:) B)
Hallam dnia 29.06.2015 16:16 Ocena: Świetne!
świetny wiersz !!! ciekawe obrazowanie, celna pointa , jest taki świeży, lekki. bardzo przypadł mi do gustu. Pozdrawiam serdecznie ( :
amsa dnia 29.06.2015 19:28
Hallam - bardzo mi miło czytać takie słowa i widzieć wysoką ocenę tego wiersza, dziękuję za Twój komentarz :).

Pozdrawiam

B)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty