Coś z obłędu - Opheliac
Poezja » Wiersze » Coś z obłędu
A A A

 

 

 

(…) bywają różne lata i różne schody, po których można przejść dookoła,
zanim się znajdzie na samym dnie. *
 
 
 
w życiu uciekaliśmy
się do tylu schronień, gdy po drodze
kolejno zanikały nowe domy.
nie licząc już schodów, pięter
i lat, zatrzymajmy się
 
przez chwilę. czuję, jakby cisza sięgała
drzwi, za którymi ktoś głośno
śmieje się -
 
tańczy w rytm wszystkich naszych kroków,
 
wcale się z tym nie chowając.  
 

 

 

* Laura Restrepo, Dom pod fioletową latarnią

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Opheliac · dnia 01.07.2015 20:06 · Czytań: 1786 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
introwerka dnia 01.07.2015 20:31 Ocena: Świetne!
Cytat:
przez chwi­lę. czuję, jakby cisza się­ga­ła
drzwi, za któ­ry­mi ktoś gło­śno
śmie­je się -

tań­czy w rytm wszyst­kich na­szych kro­ków,

wcale się z tym nie cho­wa­jąc.

zastanawiam się gdzie, po czyjej stronie - ciszy czy śmiechu - tkwi tytułowy "obłęd". A może obłędem jest samo istnienie ściany?

Ciekawy i poruszający wiersz.

Pozdrawiam serdecznie :)
Miroslaw Niepamietny dnia 01.07.2015 20:52 Ocena: Świetne!
Przypomina mi to próbę ucieczki od podłej rzeczywistości, która prędzej, czy później i tak nas dopadnie. Pewnie nie mam racji, ale cóż....
Wiersz dla mnie otworzył drzwi, zajrzałem do środka.
Ananke dnia 01.07.2015 21:20 Ocena: Świetne!
rewelacja
Cytat:
przez chwi­lę. czuję, jakby cisza się­ga­ła
drzwi, za któ­ry­mi ktoś gło­śno
- to mnie powaliło, pozdrawiam
aleksander81 dnia 01.07.2015 22:19
nigdy nie miałem przyjemności czytać p.Laury, ale nic straconego ;) zawsze domy wraz ze schodami budują tajemniczy klimat wiersza i tu jest podobnie, ciekawe przerzutnie i wieloznaczność niektórych fragmentów jest wielką zaletą powyższego, mam tylko jedną uwagę co do ilości "się" bo naliczyłem ich pięć, na tak krótki tekst to trochę za dużo, trza by popracować nad utylizacją, reszta naprawdę z podobaniem i na plus, pozdrawiam serdecznie :)

Aleks...
Opheliac dnia 01.07.2015 22:58
Introwerko, oto jest ciekawe pytanie, dobrze, że je wysunęłaś. Dziękuję za komentarz, bardzo się cieszę z Twojej obecności!
Mirosławie, dlaczego byś nie miał mieć racji, najważniejsze jest zawsze to, co czytelnik sobie znajdzie w danym tekście. Bardzo dziękuję za komentarz, i Tobie również, Ananke, tym bardziej, że chyba oboje pierwszy raz u mnie pod tekstem. ;)
Aleks, dziękuję za zwrócenie uwagi na to nieszczęsne "się". Przyznam ze wstydem, że zupełnie je pominęłam. Ten wiersz jest jednym z bardzo, bardzo niewielu moich, który od napisania nie przechodził praktycznie żadnych modyfikacji. Rzadko mi się to zdarza, ba czasem jestem w stanie przez miesiące wałkować jeden tekst i dalej to albo nie jest to, albo zupełnie idzie do śmieci. Na pewno pomyślę nad tym "się" (szczególnie drugie i trzecie może dałoby się uratować), a jeśli nawet by się nie udało, to z pewnością będę się pilnować przy kolejnych tekstach. ;)
Co do książki Restrepo - mimo dość dobrych recenzji, dla mnie stosunkowo średnia, a przeczytałam, bo chwytam się wszystkiego, co wpadnie mi w ręce i jest latynoamerykańskie. ;) Dziękuję serdecznie za komentarz!
kamyczek dnia 01.07.2015 23:01 Ocena: Świetne!
Podoba mi się sposób obrazowania, metaforyka, przerzutnie.
Całość bardzo dobra technicznie.

Pozdrawiam.
Opheliac dnia 01.07.2015 23:09
Jedno "się" udało mi się wyeliminować (trzeci wers), a reszta chyba już pozostanie tak, jak jest.
Kamyczku, dziękuję za miłe słowa, bardzo się cieszę, że zaglądnęłaś! :)
faith dnia 02.07.2015 19:12
Wyczuwam tu jakiś niepokój, może napięcie? Atmosfera jest bardzo zagadkowa, podoba mi się to bo zarażasz czytelnika niepewnością. Kto jest za drzwiami...? Co się stanie, gdy odważymy się zatrzymać? To pytania, na które każdy z nas może znaleźć swoją odpowiedź. Plus to przestrzeń tego wiersza.

Pozdrawiam!
wodniczka dnia 02.07.2015 19:22 Ocena: Świetne!
cudne to bardzo. Jakie głębokie i jakie spadziste, gdy się wejdzie i zejdzie wyobraźnią. Aż boli. Przenika do suchej nitki i zapętla. Małe cudo - daje tyle emocji!!!!!!!

Bardzo na tak!

Pozdrawiam!!!
ApisTaur dnia 02.07.2015 20:45 Ocena: Świetne!
pląsający chichot losu
który jednym kopnięciem
wybija nam z głowy przekonanie
o panowaniu nad nim
nie każdy jest w stanie to znieść
więc zatrzaskuje drzwi do normalności
której bliżej określić nie sposób

Gdyby mi się nie podobało to co napisałaś, nie napisałbym tego, co napisałem.
Pozdrawiam.:-)
Opheliac dnia 02.07.2015 21:21
Faith, niezmiernie dziękuję za ciekawy komentarz, cieszę się bardzo, że zaglądnęłaś! :)

Wodniczko, bardzo mnie ucieszyła Twoja obecność tutaj, tym bardziej, że coś dawno Cię nie widziałam na pp. Bardzo mi miło, że w końcu zajrzałaś, a tym bardziej, że zostawiłaś u mnie ślad! :)

ApisTaur, bardzo mi miło gościć Ciebie pod moim tekstem, niesamowicie miło czytać komentarz do wiersza w formie... wiersza. :) Bardzo dziękuję za te wierszowane rozmyślania! :)
Usunięty dnia 02.07.2015 21:40 Ocena: Świetne!
Opheliac, czytam ten wiersz i czytam i doszedłem do wniosku że jest świetny. Rzeczywistość przytłacza jednostkę i próbuje ona od niej uciec.Czasem się udaje czasem czeka nas sromotny porażka, ale trzeba próbować. Wzbudzasz w odbiorcy atmosferę niepewności, melancholię całą gamę różnych emocji. Podoba mi się, bo pokazuje egzystencję taką jaka jest. Wiersz taki psychodeliczny, wzbudza niepokój aż strach go czytać wieczorem ;) Daję najwyższą ocenę na PP za metaforyczność ;)

Pozdro ;)
Opheliac dnia 02.07.2015 21:51
Apollo, witaj! :) Dziękuję za rozbudowany komentarz, a zwłaszcza za "świetny" i "psychodeliczny". Cieszy bardzo, że zaglądnąłeś.
Bozena B dnia 08.07.2016 21:03
Witaj

Jak zwykle pozostawiam na pamiątkę ze strony głównej:

Wrażenie przewrotności tego wiersza nie przemija z czasem. Można by rzec, że wręcz narasta. Z każdą minutą, sekundą pośpiech, dziki pęd ku czemuś nieodgadnionemu sprawia, że ciężko złapać oddech. Niezwykłość zaklęta w słowach, w splotach wydarzeń, które czasem prowadzą tam, gdzie niekoniecznie się chce.

Piękny wiersz, pełen czaru i czarownych słów, a właściwie ich splotów. Piękne przerzutnie i obrazowanie. Aż momentami wstrzymuję oddech, nasłuchując czy aby za drzwiami nie czai się coś lub ktoś. Piękny, choć niekoniecznie optymistyczny, wiersz. Mówi się jednak, że nawet od najgłębszego dna można się odbić.

Pozdrowienia
Opheliac dnia 30.07.2016 10:57
Bożenko, dziękuję serdecznie! Wyróżnienie widziałam już wcześniej, ale nie miałam okazji odpisać. To jeden z niewielu moich tekstów, za którym sama przepadam. Tym bardziej, że powstał tak spontanicznie i nie wnosiłam do niego praktycznie żadnych poprawek. Już prawie od pół roku nie potrafię tak pisać.
Jeszcze raz Ci dziękuję, i za piękne słowa pod tekstem! :)
al-szamanka dnia 04.08.2016 22:20 Ocena: Świetne!
Obłęd obłędem, a wiersz świetny.
Może trochę przesadziłaś z się, ale ogólnie nie przeszkadza.
Cytat:
cisza... tań­czy w rytm wszyst­kich na­szych kro­ków

Im dłużej nad tym myślę, tym bardziej coś mnie z tego obłędu dopada ;)

Pozdrawiam :)
Opheliac dnia 05.08.2016 22:01
Al-Szamanko, dziękuję za komentarz! :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty