Do Manawee - faith
Poezja » Wiersze » Do Manawee
A A A
Od autora: Manawee - postać z afroamerykańskiej baśni. Chłopiec, który, by poślubić dwie siostry bliźniaczki, musiał najpierw odgadnąć ich imiona. Szerzej zainteresowanych odsyłam pod adres:
https://biegnaczwilkami.wordpress.com/tag/feministki-i-feminisci/

 

Nazywam się ptak, 
w rozpiętych skrzydłach noszę górskie krajobrazy. 
Nasze gniazdo pełne jasnych piór, 
nie odlatuj beze mnie, cieplejszych krain już nie ma. 
 
Na imię mi drzewo, 
co rozdziela horyzont na połowy. 
Z dumą noszę koronę wysadzaną sikorkami. 
W korze(niu) mieszczą się królestwa.
Nie pozwól, by skrócono mnie o głowę. 
 
Mówią na mnie kobieta, 
wychowana w leśnej kolebce. 
Matka Luna wplata we włosy srebrne haftki.
Podejdź, a odsłonię to, co mam w środku. 
 
Tajemnice smakują jagodami,
daj się oblać ich słodyczą.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 08.08.2015 06:35 · Czytań: 493 · Średnia ocena: 4,83 · Komentarzy: 21
Komentarze
Miroslaw Niepamietny dnia 08.08.2015 08:23 Ocena: Świetne!
Prześliczny wiersz. Tu nie ma ci się rozwodzić.

Cytat:
na imię mi drze­wo, co roz­dzie­la ho­ry­zont na po­ło­wy. 

Trafione w dziesiątkę.

Wielki szacun.
ajw dnia 08.08.2015 16:50
Wolałabym 'daj się oblać ich słodyczą', ale to tylko mała sugestia. Poza tym interesujący wiersz, który mógłby być również ilustracją do któregoś z Twoich rysunków. Podoba się :)
ApisTaur dnia 08.08.2015 19:30 Ocena: Świetne!
zamykam oczy sercu drogę otwierając
żeby odgadnąć co w was jest nieodgadnione
bo pierwsze z imion przypisanych to Lerato
a drugie Thoko więc wiem która mi za żonę

znaczenie imion w języku Zulu
Lerato - miłość
Thoko - szczęście


serdecznie pozdrawiam:-)
Hallam dnia 08.08.2015 20:18
Bardzo by mi się podobał ten wiersz, gdyby nie pierwsze wersy w kolejnych strofach, które są dopowiedzeniem, gdy widzę pierwszy wers, jestem już w stanie przewidzieć co będzie dalej, dlatego ja widzę ten wiersz w ten sposób, tekst mi się podoba, ale uważam, że można go delikatnie oszlifować.

w roz­pię­tych skrzy­dłach noszę gór­skie kra­jo­bra­zy.
nasze gniaz­do pełne ja­snych piór,
nie od­la­tuj beze mnie, cie­plej­szych krain już nie ma.

coś roz­dzie­la ho­ry­zont na po­ło­wy.
z dumą noszę ko­ro­nę wy­sa­dza­ną si­kor­ka­mi.
w korze(niu) miesz­czą się kró­le­stwa.
nie po­zwól, by skró­co­no mnie o głowę.

mówią na mnie ko­bie­ta z leśnej kolebki,
matka luna wpla­ta we włosy srebr­ne ha­ft­ki.
po­dejdź, a od­sło­nię to, co mam w środ­ku.

daj się oblać ich sło­dy­czom.
ta­jem­ni­ce sma­ku­ją ja­go­da­mi. - w sumie ten wers nie jest konieczny, to też lekkie dopowiedzenie, ale ładne, w poincie poprzestawiałem te wersy, tak wydaje mi się klarowniej.
Pozdrawiam serdecznie ( :
Opheliac dnia 09.08.2015 00:50
Wg mnie pierwsze wersy nadają poetyckości i brzmienie temu tekstowi, dlatego nie rezygnowałabym z nich. Ciekawy pomysł i inspiracja. Wykonanie na tak.
Zola111 dnia 09.08.2015 01:59
Przyznam, że także użyłabym formy:

daj się oblać ich słodyczą

- wiem, że Autorce chodzi o to, żeby dać szansę słodyczy, ale wtedy zdanie zabrzmiałoby:

daj słodyczy oblać się nią,

a to zabrzmiałoby jeszcze gorzej.

Podoba mi się, Faith, jednak ten wers zgrzyta. Najprościej byłoby zakończyć:

daj szansę słodyczy

Ale fajnie, lirycznie, z podobasiem,

z.
kamyczek dnia 09.08.2015 12:15
Skorzystałabym z sugestii Zoli, ale poza tym - jestem pod wrażeniem. Piękny wiersz.

Pozdrawiam.
faith dnia 09.08.2015 20:20
Mirku, bardzo się cieszę, że się podoba i znalazłeś dla siebie ulubiony fragment:)

Ajw, za chwilkę zajmę się zmianą tej końcówki. Dziękuję za sugestie :)

Apisie, oby te imiona wszystkim nam w życiu towarzyszyły. Dziękuję Ci za piękny kawałek poezji.

Hallamie, wcale nie chodziło mi o to, by ten wiersz był niedopowiedziany. Właśnie wręcz przeciwnie. W tych imionach właściwie zawiera się cały jego sens, który w przekazie powinien być oczywisty. Ale dziękuję, że przedstawiłeś mi swoją wersję i to jak widzisz utwór:)

Ophelio, dzięki za poparcie ;) Bardzo mi miło, że się podoba.

Zolu, jak zwykle pomocna. Skorzystam z tej drugiej propozycji i ślicznie dziękuję:)

Kamyczku, Twoje wrażenie jest dla mnie ogromnym komplementem:)

Serdecznie Wam wszystkim dziękuję za opinie i tyle ciepłych słów na temat wiersza. Za końcówkę już się zabieram i doszlifowuje.
Buziaki! :)
Hallam dnia 09.08.2015 20:57
rozumiem zamysł, ale uważam, że bez tego wiersz by zyskał w moim odczuciu, byłby bardziej tajemniczy, ale liczy się wola autora.
alos dnia 10.08.2015 00:08
nie przepadam za pisaniem małą literą po kropce, bo osobiście
nie widzę dla tego istotnego uzasadnienia, ale przyznać muszę,
że wiersz przeuroczy...nie wiem tylko dlaczego - korze(niu)
Chodzi o to że i korzeń i kora? To chyba jednak niepotrzebny zabieg...

Pozdrawiam :)
faith dnia 10.08.2015 11:04
Hallamie, zamysł to tylko moje widzimisię, każdy może odbierać wiersz na swój sposób. Cieszę się jednak, że i tak coś Ci się w nim spodobało :)

Alosie, przyznam szczerze, że z tym pisaniem po kropce małą literą, to po prostu moja maniera, dla której również nie widzę sensownego wytłumaczenia, oprócz tego, że tak po prostu mi się bardziej podoba ;) Na szczęście poezja, jeśli chodzi o formę, jest dość tolerancyjna, więc myślę, że i to mi wybaczy :) Z korzeniem jest właśnie tak jak napisałeś, chciałam w jednym wyrazie zawrzeć dwa znaczenia, bo lubię sobie czasami tak poeksperymentować słowem po prostu:) A za "przeuroczy" serdecznie Ci dziękuję i pozdrawiam, może chłodno tym razem, bo myślę, że wszystkim nam ciepła już wystarczająco zapewnia pogoda:)
introwerka dnia 10.08.2015 19:06 Ocena: Świetne!
Pięknie i baśniowo, jak Ty to robisz, że motywy "najuniwersalniejsze z możliwych" splatasz w niezwykle oryginalne, intrygujące, liryczne renarracje? :) Z wersów, oprócz mądrości właściwej baśniom, wyziera cudowny smak pierwotności i obrazowość; całość, napisana w Twoim niepowtarzalnym stylu, to dla mnie Poezja przez duże P.

Pozdrawiam serdecznie :)
faith dnia 10.08.2015 21:10
Introwerko, nawet nie wiesz, jaką przyjemność sprawiasz takimi słowami. Przede wszystkim dlatego, że odczytałaś z moich słów wszystko, co chciałam w nich zawrzeć:) Bardzo lubię zanurzać się w baśniowy świat, bo często nawet nie wiemy, że jest w nich zawarta uniwersalna prawda, która przydaje się nie tylko dzieciom. Wystarczy tylko troszkę się nad nimi pochylić, a otwierają przed nami zaskakujące mądrości, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Staram się, choć w pewnym stopniu, przekazywać je w swoich wierszach. Czasami z lepszym, a czasami z gorszym skutkiem. Dlatego zawsze cieszy takie docenienie.

Serdecznie Ci dziękuje i posyłam uśmiech :)
clockworklukis dnia 10.08.2015 21:17 Ocena: Bardzo dobre
Również uważam, że jest u Ciebie pięknie i baśniowo, czysta przyjemność czytać takie wiersze. Jedyne co, to rozczarował mnie ostatni wers, brzmi bardzo niezręcznie... słodycz zupełnie nie pasuje, nie chcę dawać propozycji, bo to Twój wiersz, poza tym nie mam pomysłu. Ale mimo to bardzo mi się podobało.
Pozdrawiam ;)
faith dnia 11.08.2015 10:53
Clock, dziękuję za taką szczerą opinię. Ciesze się, że jednak pomimo końcówki wiersz przypadł Ci do gustu. Jak widać ja ostatnio chyba nie mam dobrej passy do point ;)

Pozdrawiam f. :)
Usunięty dnia 11.08.2015 21:56 Ocena: Świetne!
Faith ubolewam nad interpunkcją... i nad tym, że nigdy nie będę potrafiła tak pisać... ide zazdrościć.
Pozdrawiam, dark_kid.
faith dnia 11.08.2015 22:15
Interpunkcja nie jest niestety moim konikiem, ale staramy się wzajemnie polubić, czasami wychodzi, czasami nie ;)
Dziękuję Dark za hojność w ocenie :)

Pozdrawiam!
Usunięty dnia 12.08.2015 09:49 Ocena: Świetne!
Hej faith pierwszy raz zaglądam i nie zawiodłem się!!!! Bardzo dobry wiersz , tak tutaj baśniowo oj jest bardzo dobry tekst ;)
faith dnia 12.08.2015 10:07
Narses, liczę na to, że pierwszy, ale nie ostatni ;) Dziękuję za ślad.

Pozdrawiam f.
Robert Zoi dnia 13.08.2015 21:31
Ty zajrzałaś do mnie, to i ja Ciebie odwiedzić musiałem ;)
- cóż: może lepiej po kropkach dać jednak dużą literę ... ale to nie mus
jednak pewna logiczna konsekwencja...
- wiersz pachnie dojrzewaniem, wykluwaniem, zrzucaniem skóry; odczytywaniem na nowo przeszłości i wiązaniem jej z teraźniejszością, w troszkę nazbyt słodki i sielankowy sposób, ale takie prawo wyTwórcy ;) cokolwiek znaczy (niu) ;?
niech pomyślę ;)
dobranocki faith - wiara (z) Tobą
faith dnia 13.08.2015 22:27
Witaj w moich skromnych progach Robercie:) Tak jak już pisałam wcześniej, mała litera nie jest w sumie dyktowana niczym konkretnym, czasami (choć akurat nie tu) bawię się formą w ten sposób, że ostanie wyrazy jednego zdania są kontynuacją następnego i można je rozumieć w dwojaki sposób, dlatego w tym przypadku wielka litera burzyłaby to wszytko.
Przytoczę przykład z poprzedniego wiersza, jeśli nie wyraziłam się zbyt jasno :)

Cytat:
składam ze słów szylkretowe grzebienie,
co drugi z nadgryzionym zębem

czasu. w miseczce z wiśniami jakby więcej,
Tutaj wielka litera się nie sprawdzi, bo sens zostanie nieco zaburzony. Ale masz rację, w tym akurat wierszu nie mam usprawiedliwienia do jej niestosowania, więc się zastanowię ;)

Zabieg z nawiasem to kolejny eksperyment, jeden wyraz - dwa znaczenia (kora i korzeń). Jednym takie kombinacje się podobają innym nie, kwestia gustu. Ja czasami lubię powymyślać ;)
Dzięki wielkie za szczerą opinię i zapraszam częściej do siebie ;)
Dobrej nocy!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty