La Loba - faith
Poezja » Wiersze » La Loba
A A A
Od autora: La Loba (hiszp.) - wilczyca, kobieta-wilk

Wszystkie zaczynamy jako kupka kości, jako szkielet rozsypany po pustyni i przysypany piaskiem. Nasze zadanie to wydobyć kości, oczyścić je z piasku. Praca to mozolna i drobiazgowa; najlepiej zabrać się do niej, kiedy cienie są długie w sam raz, bo trzeba uważnie wypatrywać, La Loba pokazuje, czego mamy szukać - niezniszczalnej życiowej siły, kości.

Clarissa Pinkola Estes - Biegnąca z wilkami 

 

 

cisza włożyła mi księżyc za paznokieć.
już nie boli, gdy porastam sierścią szukając stada.
wyję, szloch strużką ścieka po wardze.
 
zeszłoroczne miejsca pamiętam po zapachu.
rosną tam teraz dzikie maliny.
i ja, śpiewająca nad kośćmi.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 24.09.2015 20:07 · Czytań: 657 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 23
Komentarze
Usunięty dnia 24.09.2015 20:29 Ocena: Świetne!
o duszy Wilczyco...
a tak dziko, wyraziście, ekspresyjnie;
i podane w Twoim przyrodo-sosie...
Pyszne
gaga26111 dnia 24.09.2015 20:36 Ocena: Świetne!
Nastrojowo i wilczo :) kobieco :)
Ale mam takie małe uwagi ktore sa rzecz jasna mysla swobodna :)
Dla mnie ciekawiej byloby gdyby trn fragment : szukając stada.wyję, a szloch stróżką śliny ścieka po wardze. 
zamienic troszke na : (zrobic przerzutnie bez tej kropki)
szukajac stada
wyję. szloch ścieka stróżką śliny po wardze.
I tak samo w przedostatnim wersie bez kropki na koncu wersu.
I może jeszcze "porastam" "rosną"
A treść jak już wspomniałam podoba mi się. Ładne metafory i dobre budowanie napięcia. Mi się wyobraża silna osoba która juz nie dramatyzuje nie zyje przeszloscia i rozumie przywykla do sytuacji i umie czuc sie z nia dobrze. Samotność nie boli. Wg mnie jest szansa na poznanie siebie i uczenia się dystansu do pewnych spraw. Mozna doskonalic swoj charakter:) i kupujesz mnie nawiazaniem do hiszp. ciekawy cytat. Odrazu tu wpadlam:)
Pozdrawiam
Hallam dnia 24.09.2015 21:11
bardzo klimatyczny wiersz, podoba się, krótko, ale z charakterem, jedna uwaga, uważam, że trochę przegadany jest ten moment. usunąłem tylko jedno słowo, wydaję mi się że jest lżej.

Cytat:
cisza wło­ży­ła mi księ­życ za pa­zno­kieć.
już nie boli, gdy po­ra­stam sier­ścią szu­ka­jąc stada.
wyję, a stróż­ka śliny ście­ka po war­dze.
też się zastanawiam czy to "a" jest potrzebne, ale już taki nadgorliwy nie będę ( :
bruliben dnia 24.09.2015 21:14
Fajnie byłoby się tak przepoczwarzyć. Na początku myślałem, ze mowa będzie o archeologach. Oni też dłubią w ziemi i wyciągają obok artefaktów również kości. To ciekawe jak połączyłaś wątek kości z powstawaniem gatunku. Wilki są fascynującymi zwierzętami. Pokochałem Białego Kła - White Fang - książkę Londona. Z fascynacją czytałem o narodzinach szczeniaka w jaskini.
Pozdrawiam,
faith dnia 24.09.2015 21:50
Hrabio, cieszę się, że czuć w tym dzikość. Mam nadzieję, że sos Ci smakował :) Swoją drogą, bardzo ciekawe określenie... hmm... :)

Gabrysiu, dziękuję Ci za interpretację, jak zawsze ciekawą i odkrywczą. Miało być kobieco i dziko i bardzo się cieszę, że tak to odbierasz. Wielkie podzięki również za pomocne sugestie, przemyślę je, a do niektórych już teraz się dostosuję :)

Hallamie, dobrze, że wpadasz z pomocnym słowem. Myślę, że masz rację z tym "a":)

Bruliben, witaj w klubie miłośników wilków:) Te zwierzęta bardzo mnie fascynują i długo nosiłam się z zamiarem umieszczenia ich w wierszu, aż tu nagle okazało się, że one same wybrały sobie odpowiedni moment na to i postawiły się w roli głównej :)

Dziękuję Wam bardzo za wszystkie rady i ciepłe słowa.
Pozdrawiam!
Wiolin dnia 24.09.2015 22:15
Witaj Faith.


We mnie natomiast wilki zawsze budziły strach, jedynie kobieta z Twojego wiersza, mogłaby złagodzić owe o nich wyobrażenie. Pozdrawiam.
Marek Lewicki dnia 25.09.2015 01:13
No. I to jest to, o co chodzi: krótko, mocno i gęsto. Zastanowiłbym się nad ciszą – czy ona wiąże się bezpośrednio i logicznie z sytuacją w pierwszej zwrotce?

"porastam sierścią szukając stada" – fantastyczne. Tak trzymać.



PS. STRUGA - STRUŻKA.
gaga26111 dnia 25.09.2015 07:36 Ocena: Świetne!
Nie wiem jeszcze czy z tą silną i wargą nie jest domówieniem. Niby szloch ale jak ślina to przecież nie z oczu :)
faith dnia 25.09.2015 07:49
Wiolinie, cieszy mnie, że dałeś się oswoić wilczycy ;) To piękne i szlachetne zwierzęta.

Marku, przede wszystkim podzięki za wprawne oko :) Cisza jest sprawcą przeobrażenia, stąd potem to wycie, które ją przełamuje. Bardzo mi miło, że jednak Ci się spodobało.

Gabrysiu, dziękuję, że znów wpadasz:) Świadomie i z premedytacją wstawiłam tu ślinę, bo ten szloch, to nie tylko płacz, to dzikie zawodzenie, które wydobywa się również z ust. Ale dobrze, że wpadłaś z uwagami, będę miała nad czym myśleć ;)

Dziękuję Wam i życzę miłego dnia :)
marukja dnia 25.09.2015 11:08
Lubię wiersze, które w jakiś sposób inspirowane są różnymi tekstami kultury.
Twoja La Loba jest niezwykle intrygująca, obrazowa, działająca na zmysłu, a pierwszy wers jest jak dla mnie ogromnie ciekawy i podoba mi się strasznie :)
Tutaj mam małą sugestię:
Cytat:
szloch struż­ką śliny ście­ka po war­dze.
- chyba za dużo nagromadzonych rzeczowników koło siebie, może po prostu szloch ścieka po wardzie strużką śliny?
Pobyłam z przyjemnością,
pozdrowienia!
faith dnia 25.09.2015 11:51
Markujo, dziękuję za spostrzeżenie, nie patrzyłam pod tym kątem, zastanowię sie, choć szczerze mówiąc, nie wadzi mi to za bardzo:)
La Loba siedzi w każdej z nas i sprawia, że kości zaczynają porastać ciałem:) Bardzo mi miło, że tekst Ci się spodobał.

Uściski! :)
Opheliac dnia 25.09.2015 16:28
Prawda, że wilki są inspirujące? :p
Lubię krótkie formy, a i metaforyczność wiersza jest mi bardzo bliska.
Ale też przyczepię się tego fragmentu:
Cytat:
wyję, szloch strużką śliny ścieka po wardze.

Czytając potykam się na tym fragmencie, który wyżej zaznaczyła również marukja i zaproponowana przez nią wersja wydaje mi się bardziej płynna.

Interesujący wiersz, no i odwołanie, inspiracja. :)
HrabiaCosel2 dnia 25.09.2015 16:55 Ocena: Świetne!
Znam jednego wilka, hi, hi, ale jeśli chodzi o te leśne, to zawsze budziły o budzą we mnie szacunek za ich
mądrość i stadne ułożone życie. Świetny wiersz☺
faith dnia 25.09.2015 17:54
Prawda, Ophelio:) Te zwierzęta to dla mnie jedne z bardziej fascynujących. Co do tego fragmentu, do którego się odnosisz, podtrzymuję swoje zdanie. Ale obiecuję się nad tym zastanowić. Zresztą zastanawiam się cały czas. Nie będę jednak na siłę wprowadzać zmian. Nie wiem dlaczego, ale ten szyk mi tutaj pasuje :)
Cieszę się, że metafory trafiły w Twój gust, jeśli zaś chodzi o inspirację, to zapewniam Cię, że z zasobów tej książki korzystałam już i będę korzystać nie raz, także zapraszam :)

HrabioCosel, i u mnie wilki wzbudzają wielki szacunek, myślę, że jako ludzie moglibyśmy się od nich wiele nauczyć. Ich stadne życie jest niezwykle złożone i interesujące. Bardzo mi miło, że wpadłeś :)

Dziękuję Wam!
ajw dnia 25.09.2015 18:32 Ocena: Świetne!
Uwielbiam taką nasyconą zwięzłość. Jest bardzo ciekawie, wręcz intrygująco, ale jak dla mnie za dużo o jeden dopowiedziany wyraz, a mianowicie "śliny". Uważam, że szloch strużką ścieka po wardze byłoby lepiej. No ale ty tu rzadzisz. Tak czy inaczej podoba się :)
faith dnia 25.09.2015 19:12
Ajw, podoba mi się określenie "nasycona zwięzłość":) I ja ją lubię, więc tym bardziej mi miło, że tak odbierasz wiersz, cieszę się :)

Nie sądziłam, że ten króciutki fragment wywoła taką dyskusję, ale sądząc po komentarzach do poprzedniego wiersza, widocznie ostatnio mam skłonność do wkładania zbyt wielu rekwizytów w jedno zdanie. Obiecuję się zastanowić, co ze mną jest nie tak ;) A tak poważnie, Twoja propozycja z wykluczeniem słowa "ślina", jest mi póki co najbliższa. Jednak pozwolę się jeszcze zadomowić tej myśli i zobaczę, co z tego wyjdzie i czy się przyjmie.

Dziękuję, że wpadłaś :)
introwerka dnia 26.09.2015 09:27 Ocena: Świetne!
Bardzo ciekawy tekst, który można by podsumować cytatem z wiersza Ajw:

wilk wilkowi
człowiekiem

;)

Oczarował mnie szczególnie pierwszy wers:

Cytat:
cisza wło­ży­ła mi księ­życ za pa­zno­kieć.

i dzikie maliny :)

Pozdrawiam serdecznie :)
skroplami dnia 26.09.2015 10:41 Ocena: Świetne!
Ciekawe wynurzenie :).
Poczułem się jak wilkołak ;).
faith dnia 26.09.2015 10:42
Introwerko, dziękuję za tak trafne podsumowanie :) Bardzo mi miło, że dałaś się oczarować.

Skroplami, poczekaj na pełnię ;) Dzięuję, że wpadłeś.

Pozdrawiam gorąco:)
Antek dnia 29.09.2015 04:01 Ocena: Świetne!
cholera, robi mi się tłok wśród najbardziej ulubionych autorów. wdarłaś się przebojem w wilcze serce swoją wilczycą. petarda tekst. gratuluję.
faith dnia 29.09.2015 13:53
Antku, niezmiernie mi miło z tego wtargnięcia do grona ulubionych:) Tym bardziej to przyjemne, że niezamierzone, a pisane od serca.

Dziękuję, że zajrzałeś i dołączyłeś do stada ;)
Pozdrawiam!
mike17 dnia 29.09.2015 19:35 Ocena: Świetne!
Poczułem chłód, spokojny, beznamiętny, przeszywający i wchodzący pod skórę.
Coś na kształt snu, w którym obcowałem z bytem, ale do końca go nie dotknąłem, nie poczułem i nie poznałem.
Był.
Gdzieś wszedł we mnie i było zimno.
Bardzo zimno.
Chyba za sprawą motywu kości: mrozi krew w żyłach, przenika lodowatym "czymś".
Czuć suchość, suchość powietrza "wokół", jakby wszystko było snem we śnie.
Nie wiem, czy to się dzieje.
Jeśli tak, to jakby powrót z zaświatów, bo wszędzie czai się "nieżycie", coś, co jest niby slajdem realnego życia.
Zimny wiersz, dobry wiersz :)
faith dnia 29.09.2015 19:49
Michale, może to właśnie tytułowa La Loba postanowiła Cię odwiedzić i niespodziewanie weszła pod skórę? Kto wie, jakie są jej ścieżki ;)
Bardzo się cieszę, że wiersz dał się tak odczuć. Motyw kości można traktować na wiele sposobów, na pewno jest przerażający, ale gdy wyzbędziemy się strachu i spojrzymy na tę część naszego ciała, jak na rdzeń, bardzo odporny i pierwotny, może się okazać, że nosi w sobie początek nowego:)

Pozdrawiam Cię serdecznie i dziękuję, że zajrzałeś i napisałeś o swoich odczuciach.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty