Baśń o Krwi Przenajświętszej - dwa_warkocze
Kategoria Konkursowa » Konkurs "Bajka" » Baśń o Krwi Przenajświętszej
A A A
Wybaczcie, ale nie mam już ochoty na prezentowanie mojego tekstu tutaj.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
dwa_warkocze · dnia 31.10.2008 22:18 · Czytań: 1416 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 10
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Jack the Nipper dnia 02.11.2008 19:50
Cytat:
i zabierał ją w swoje władanie.


Zabierając, bo w tym zdaniu jedno "i" już jest.

Cytat:
porą i cały ciężar prac w polu i obejściu


Pierwsze "i" na "przez co" drugie "i" na "oraz".

Cytat:
jej sił i z córeczką pójdą na zatracenie. Brakowało jej silnych rąk męża. Wybaczyła mu już, że tymi rękami raz po raz znaczył sine plamy na jej twarzy


3 x jej

Cytat:
Pana z powodu swej nieczystości i błagać go


Albo Pana i Go albo pana i go - nie wiem jaki był zamysł pierwotny.

Cytat:
nieczystości i błagać go, by wybaczył, że jej ciało jest źródłem grzechu i pokus. I poszła Iwa


3 x i. Znajdź zamienniki np. oraz, a także, oraz, jak również itp.

Cytat:
była w mieście. W milczeniu przyglądała się murowanym budynkom, z których największym była świątynia


Cytat:
przypomniał im, że przed nimi długa


Im zbędne.

Cytat:
swojej chacie, dni zaczęły płynąć swym stałym rytmem: poranek, praca, zmierzch w chacie


Powtórka

Cytat:
jej mąż żył i zapewnił potomstwu i jej samej dostatnie życie.


Jejoza.

Cytat:
dzieckiem, czasem któryś z nich krzyknął na nią, kiedy bawiła się z dziećmi,


Można znaleźć synonim, hmm?

Cytat:
jej dawno, żeby nigdy z żadnym z nich nie przestawała sama, bo wystarczająco trudno będzie znaleźć dla niej męża teraz, cóż dopiero, jeśli by pohańbiona była. Zgolą jej


Zaimkoza. Pierwsze "jej - niepotrzebne, "dla niej" też można skreślić.

Sprawdź sobie wszystkie: jej, niej, jego, swoje, swoich, czy to naprawdę jej potrzebne?

Cytat:
Iwa, pomna nauk matki, spuszczała


Od tego miejsca widzę zmianę stylizacji, zaczynasz przesuwać czasownik na koniec zdania. Jako, że stylizacja to już koncepcja własna autorki, przestaję czepiać się błędów, bo byc może są celowe. Właściciwe, jesli dopasujesz początek do stylizacji reszty, to wypominanie błedów straci znaczenie, bo to juz wizja piszącej, że chce je popełniać.

Cytat:
Bólu mniej było, czułość zalała serce Iwy i od miłości Janowej w niej płaczu nie było tylko szczęście.


Ale tutaj to chyba nie jest celowe?

Ogólnie to nie czyta się tego łatwo. Dopiero jak się przyzwyczaiłem do tej stylizacji (trochę topornej) to jakoś poszło. Treść nawet, nawet, historia stara jak świat, ale w sumie dobrze opowiedziana.
dwa_warkocze dnia 02.11.2008 20:40
Cytat:
"i zabierał ją w swoje władanie."
Zabierając, bo w tym zdaniu jedno "i" już jest.


Nie zabierając, tylko zabierał - nie szkodzi, że "i" już jest. Efekt jest zamierzony, ale rozumiem, że może Ci się on nie podobać.
Cytat:


"porą i cały ciężar prac w polu i obejściu"


Pierwsze "i" na "przez co" drugie "i" na "oraz".


Wybacz, ale nie. Wszystkie "i" w tekście są przemyślane, mogą Ci się oczywiście nie podobać, ale "oraz" itd. zmieniłoby płynność tekstu, moim zdaniem na niekorzyść. Oczywiście, możesz się nie zgodzić ze mną.


Cytat:
"jej sił i z córeczką pójdą na zatracenie. Brakowało jej silnych rąk męża. Wybaczyła mu już, że tymi rękami raz po raz znaczył sine plamy na jej twarzy"


3 x jej


Długo analizowałam zaimki w tekście przed wysłaniem go i uznałam, że żaden z nich nie stopuje przy czytaniu i czyta się z nimi płynnie. Oczywiście możesz itd.


Cytat:
"Pana z powodu swej nieczystości i błagać go"

Albo Pana i Go albo pana i go - nie wiem jaki był zamysł pierwotny.



Pana wielką i go mała, rzecz dzieje się w nieokreślonym czasie i religii, nie wszyscy mieli manierę pisania zaimków tyczących się bóstw wielką.


Cytat:
"nieczystości i błagać go, by wybaczył, że jej ciało jest źródłem grzechu i pokus. I poszła Iwa"


3 x i. Znajdź zamienniki np. oraz, a także, oraz, jak również itp.


Dziękuję za radę, ale nie skorzystam. Celowo użyłam w tekście tak dużej ilości "i". Może Ci to, jako czytelnikowi, nie odpowiadać oczywiście; w każdym razie ilość "i" nie świadczy o braku pomysłów na zamienniki, tylko konsekwentne prowadzenie narracji w jednym stylu.


Cytat:
"przypomniał im, że przed nimi długa"


Im zbędne.


Będę się upierała, że nie jest zbędne - wręcz przeciwnie, lepiej się z tym zaimkiem czyta.


Cytat:
"swojej chacie, dni zaczęły płynąć swym stałym rytmem: poranek, praca, zmierzch w chacie"


Powtórka


Tu się zgadzam, dziękuję za wskazanie.


Cytat:
Sprawdź sobie wszystkie: jej, niej, jego, swoje, swoich, czy to naprawdę jej potrzebne?


Sprawdzić sprawdzałam, owszem, niezbędne dla języka, którego użyłam w baśni.


Cytat:
"Bólu mniej było, czułość zalała serce Iwy i od miłości Janowej w niej płaczu nie było tylko szczęście."


Ale tutaj to chyba nie jest celowe?


W zasadzie tak. Siedziałam nad tą linijka kilka razy po kilkanaście minut, zastanawiałam się, zamieniałam, w końcu uznałam, że tak brzmi najlepiej.


Cytat:
Dopiero jak się przyzwyczaiłem do tej stylizacji (trochę topornej) to jakoś poszło.


Czy mogę prosić o wytłumaczenie słowa "topornej"? Nie chodzi mi oczywiście o definicję słownikową, tylko o odniesienie tego do stylizacji w moim tekście.


Podsumowując: wszystkie słowa (prócz jednej chaty) z zaimkami włącznie, są przemyślane. Język i styl tworzą spójną całość. Ale, oczywiście, ta całość nie musi Ci się podobać.

bardzo dziękuję za poświęcony czas na przeczytanie i skomentowanie moje baśni.
Jack the Nipper dnia 02.11.2008 21:06
Topornej to znaczy takiej, ktorej nie czyta sie płynnie, tylko co chwilę zatrzymuje na kolejnym powtórzeniu.

Powtórzę więc i ja - całe wypominanie błędów nie ma znaczenia, jesli autorka dzieła celowo je popełnia bo taką ma koncepcję artystyczną i stylizację. Tyle, że zaznaczyłem moment od którego widzę stylizację (i niczego się potem nie czepialem). Na wstępie jest ona chyba niekompletna.
Stylizacje są ok. Tobie się płynnie czytało, mnie ni w ząb. Ale przynajmniej wiesz, jak czytelnik odbiera Twój tekst.
dwa_warkocze dnia 02.11.2008 21:13
Cytat:
Powtórzę więc i ja - całe wypominanie błędów nie ma znaczenia, jesli autorka dzieła celowo je popełnia bo taką ma koncepcję artystyczną i stylizację


Polemizowałabym tylko ze słowem "błąd" - bo w tekście błędów nie ma - z resztą stwierdzenia się zgadzam.


Jakby ktoś jednak jakiś błąd wypatrzyl, to proszę dać znać :)
frivia dnia 02.12.2008 18:06 Ocena: Dobre
Początek był bolesny. Nie nazwę tego błędami, skoro jedynie się na to oburzysz, ale po prostu nie widzę w tym sensu. Skoro źle wygląda, źle się czyta i nie cierpi tylko autorka, to jaki ma sens obstawanie przy swoim? Za dużo "i", powtórzenia często psują i nawet jeśli miały być celowe - z czasem lepiej je wywalić [sama musiałam to przełknąć niedawno, ale krzywda mi się nie stała, a tekst chyba ciut zyskał]. Poźniej już jest lepiej, całość zaczyna być płynna, zdania nie są już takie trudne i poplątane. Akcja zaczyna interesować, do stylu si przyzwyczajamy. Mówiąc krótko - potem robi się coraz lepiej. Ale początek woła o zmianę.

Pomyliłam się z oceną, miało być dobre, ale laptop wykonał własny manewr :D
valdens dnia 02.12.2008 18:29
Możesz usunąć ocenę laptopa i wykonać "własny manewr". To wykonalne.
frivia dnia 02.12.2008 22:01 Ocena: Dobre
Dziękuję za wyjaśnienie tej jakże skomplikowanej czynności :D
dwa_warkocze dnia 06.12.2008 22:50
frivia, byłabym wdzięczna, gdybyś wskazała, które zdania sprawiły Ci trudność.
Poza tym dziękuję za komentarz.
Zaratustra dnia 30.05.2009 16:06 Ocena: Słabe
Słabiutki tekst. Nie chce mi się tych wszystkich słabizn w nim wyliczać, więc się streszczę: banalny, nudny słowotok.:):):)
Usunięty dnia 30.05.2009 16:21
Cytat:
Zaratustra dnia maj 30 2009 16:06:57
Słabiutki tekst. Nie chce mi się tych wszystkich słabizn w nim wyliczać, więc się streszczę: banalny, nudny słowotok.smiley

nie wierzę, że przeczytałeś to w pięć sekund. sytuacje odwetowe/wycieczki osobiste nie są mile widziane. widać nie zapoznałeś się z Regulaminem Portalu
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty