Co kryje prawda? - Kasper
Proza » Obyczajowe » Co kryje prawda?
A A A
Co odkryjemy podnosząc dach z niejednego domu i zaglądając do środka? Wstyd. Wielki wstyd. Wstyd za osoby, które się kocha, a które zawodzą. Wstyd za swoje życie, które jest beznadziejne i smutne. Wstyd za swoją bezradność.
Małe dzieci nie rozumieją za dobrze relacji między dorosłymi, ale potrafią świetnie wyczuć, że coś jest nie w porządku. To nic niezwykłego, że kilkulatek może płakać widząc śpiącego na podłodze pijanego ojca, choć nie wie, dlaczego właściwie ów śpi. Może już wstydzić się za niego - dorosłego, który zachowuje się dziwacznie i nieodpowiednio. Straszne według mnie są sytuacje, w których pijana matka lub ojciec idzie ulicą i prowadzi ze sobą swoje dziecko. Mały szkrab mu ufa, nie zdając sobie sprawy, że w razie jakiegoś nieszczęścia nie może liczyć na jego pomoc. I tutaj też wstydowi może towarzyszyć strach - jeśli takie dziecko pojmie w końcu, że w niektórych sytuacjach to ono musi stać się opiekunem dorosłego.
Wstyd. Towarzyszy w dzieciństwie i nie odstępuje na krok. Jeśli odchodzi, to niedaleko, zawsze gotów wrócić. Nawet w dorosłym życiu. Potem przeradza się w niechęć do sąsiadów - świadków kłopotów rodzinnych, krzyków i awantur. Powoduje zamknięcie się w kręgu, błędnym kole i schowanie się przed światem. Tak czyni dziecko, żona, czasem matka czy rodzeństwo. Cierpi, ale nie wyciąga ręki po pomoc, tylko ukrywa swoje nieszczęście naiwnie wierząc, ze nikt z zewnątrz go nie dostrzega. Udaje, że nie zauważa współczujących spojrzeń - one fizycznie bolą i mogą być odbierane (zupełnie niesłusznie) jako drwina i szyderstwo.
I na tym właśnie polega problem. Na wstydzie, który stopniowo przejmuje kontrolę nad życiem. Bardzo trudno jest go pokonać i przełamać się, ale jeśli się tego nie zrobi, sytuacja nigdy się nie zmieni. Człowiek będzie się wstydził tego, że chce być po prostu szczęśliwy, że chce założyć rodzinę i zostawić zło za sobą. Zapomnieć. Będzie miał poczucie, że ucieka jak tchórz bądź że robi coś egoistycznie tylko dla siebie, zamiast poświęcić się i próbować ratować chory dom, w którym się wychował. I wstyd zamieni się w dręczące wyrzuty sumienia.
A prawda jest taka: nie musisz wstydzić się za coś, na co nie masz żadnego wpływu. Nie musisz być odpowiedzialna za całe zło, którego jesteś świadkiem. Nie musisz wstydzić się zadzwonić na policję - to nie będzie rozpętanie piekła, tylko jego przygaszenie. Nie musisz być bohaterem, który cierpi i próbuje ratować coś, czego uratować się nie da.
Nie musisz się wstydzić.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Kasper · dnia 03.11.2008 12:15 · Czytań: 796 · Średnia ocena: 3,38 · Komentarzy: 11
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
ginger dnia 03.11.2008 12:44 Ocena: Bardzo dobre
Ameryki nie odkryłeś, ale napisałeś tak po prostu o oczywistej prawdzie, z której wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy.
Tak mi się skojarzyło:
"Widzę to co widzę i w ogóle się nie wstydzę
Niech się wstydzi ten co robi, nie ten co widzi"
Jack the Nipper dnia 03.11.2008 12:51 Ocena: Przeciętne
Cytat:
że coś jest nie w porządku. To nic niezwykłego, że kilkulatek


Powtórka.

Cytat:
ze sobą swoje dziecko


Swoje zbędne z dwóch powodów - jak piszesz matka lub ojciec, to w domysle wiadomo, że swoje dziecko (jakbys napisał kobieta lub mężczyzna, to "swoje" ma uzasadnienie). A dwa - nieważne tak naprawdę czyje dziecko - zawsze to wstyd.

Cytat:
Mały szkrab mu ufa,
oraz
Cytat:
na jego pomoc


Zgrzyt. W poprzednim zdaniu piszesz o matce i ojcu, a tu przechodzisz wyraźnie na formę męską (ojca). Jeśli "mu" zastąpisz słowem "rodzic" będzie ok.

Cytat:
wierząc, ze nikt


Zagubiona kropeczka nad z.

Cytat:
Udaje, że nie zauważa


Że, co prawda bez kropeczki, było już w poprzednim zdaniu.

Cytat:
przełamać się, ale jeśli się tego nie zrobi, sytuacja nigdy się nie zmieni. Człowiek będzie się wstydził teg


4 x sięjoza

Cytat:
że ucieka jak tchórz bądź że robi


Drugie "że" zbędne.

Cytat:
poświęcić się i próbować ratować chory dom, w którym się wychował. I wstyd zamieni się


3 x sięjoza.

Treść? Ekhm. Widziałbym to jako felieton w "Pani Domu" czy "Poradniku Domowym". Trochę zbyt oklepane i wypełnione frazesami.
KenG dnia 03.11.2008 13:15 Ocena: Bardzo dobre
O mamo, zaś przeanalizował! :) Na 99% tych rzeczy nie zwróciłam w ogóle uwagi przy lekturze, ale sokole oko Jacka wszystko wypatrzy ;) Kiedy nieraz widzę twoje komentarze, wyobrażam cię sobie jako zegarmistrza czy innego naprawiacza z takim czymś na oku, pochylonego nad misternym mechanizmem i pieczołowicie go rozkręcającego. Och, ty Tępicielu Zaimków! :smilewinkgrin: No ale któż to zrobi, jak nie ty? B)
Kasperku, cóż mogę rzec. Ten opisany przez ciebie wstyd jest straszny, ciąży człowiekowi jak kamień. Jest jak wirus, który zatruwa nie jednego, ale od razu wielu ludzi. Jak dla mnie świetny tekst.
valdens dnia 03.11.2008 13:37 Ocena: Bardzo dobre
Mnie też się podoba. Tak sobie myślę, że tego rodzaju wstyd jest ważnym (o ile nie najważniejszym) powodem, dla którego dzieci sięgają po piwko, papierosy, wódeczkę, maryśkę, herę, kleje...
Miladora dnia 03.11.2008 19:28 Ocena: Bardzo dobre
Przyłączam się do piątki.
I co z tego, że mówisz coś, o czym zdają się wiedzieć wszyscy?
To niech mówią! Szczerze, spokojnie i uczciwie, tak jak Ty...
Zapraszam do dyskusji o obojętności
Pozdrawiam ;)
lina_91 dnia 05.11.2008 15:19 Ocena: Bardzo dobre
Ameryka w konserwie, wyskakuje i krzyczy: jestem! Tyle ze my wiemy, ze ona jest. Ciekawy temat, obroniles sie w nim, ale bez szalu. O ile jednak Cie nie kojarze - wnioskuje, zes nowy :) - na zachete niech bedzie 5.
Kasper dnia 05.11.2008 16:46
No niech będzie, że jestem nowy ;) Tak mi się nagle zachciało wrzucić tu jeden z moich tekstów, żeby nie było, że latam po forach i komentuję, a sam ukrywam się z moim talentem :D Dziękuję wszystkim za komentarze. Temat ciężki, długo by można o nim rozprawiać. Ja wolę krótko i dosadnie, nie rozwlekać się za bardzo. Czy mi wyszło... Nie mnie oceniać.
Carista666 dnia 14.11.2008 22:07 Ocena: Słabe
[code]Tak mi się nagle zachciało wrzucić tu jeden z moich tekstów, żeby nie było, że latam po forach i komentuję, a sam ukrywam się z moim talentem[/code]

yy wszystkich krytykujesz, wiec ciesze sie, ze w koncu przeczytałam Twoje dzieło. przepraszam- twoje pseudodzieło
Usunięty dnia 14.11.2008 23:02 Ocena: Bardzo dobre
Carista666 przypominam o regulaminie:

2.6.4. Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.
Carista666 dnia 15.11.2008 11:57 Ocena: Słabe
i znowu te regulaminy, męczy mnie juz ten portal :@

chyba mnie ponioslo. wybacz Kasper -.-
Kasper dnia 26.11.2008 17:43
Nic się nie stało, Caristo666 - każdego może ponieść. Mam tylko nadzieję, że moje "dzieło" uważasz za pseudodzieło, bo jest kiepskie literacko, a nie dlatego, że nie dałem ci dobrej oceny, więc ty w odwecie też mnie zjechałaś. Bo to by było dziecinne...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty