perspektywa - Jaroslaw Kaplon
Poezja » Wiersze » perspektywa
A A A

ojciec zaścielił łóżko założył białą koszulę
i między blokami szukał lasu
jakby nie wystarczał mu park w centrum miasta
przecież cała wieczność zamknięta jest niedaleko
w kazamatach tak opowiadali chłopcy
po kilku dniach odnalazłem tatę
leżał z otwartymi oczami nieopodal placu zabaw
obserwował niebo

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jaroslaw Kaplon · dnia 26.01.2016 20:44 · Czytań: 2056 · Średnia ocena: 4,83 · Komentarzy: 16
Komentarze
gaga26111 dnia 26.01.2016 23:04
Nie wiem co to kazamaty. Chyba mam ubogie słownictwo bo takie słowa są mi egzotyczne. Poza tym śliczny wiersz. Pisany od duszy pod drugą duszę. Mówi do mnie. Bardzo mi się podoba. Trochę dużo czasowników w jednej formie a w czasie przeszłym wydaje mi się zawsze ze mam z nimi problem bo nie widzę zbytnio opcji jak je przeznaczyć ( oprócz imieslowow albo porostu dodać coś pomiędzy bardziej opisowego) spójrz:
ojciec zaścielił łóżko założył białą koszulę
i między blokami szukał lasu
jakby nie wystarczał - trochę ciężko się wydaje co? Tak samo końcówka - leżał... Obserwował. Pomiędzy tym a tamtym zauważ jest nieco inna budowa zdań i czyta się przyjemniej. Ale to krótki wiersz i tak w krótkich bywa. Nie mniej jednak można pomyśleć nad tym albo chociaż na przyszłość. Dziękuję za ładny wiersz. Rozmarzyłam się:) pozdrawiam:)
Usunięty dnia 27.01.2016 00:15
odnalazłem tatę
leżał z otwartymi oczami nieopodal placu zabaw
obserwował niebo - :)
clockworklukis dnia 28.01.2016 20:10 Ocena: Bardzo dobre
Bardzo mi się podoba opisana przez ciebie sytuacja i forma też, z wyjątkiem jednego wersu
Cytat:
w ka­za­ma­tach tak opo­wia­da­li chłop­cy

Chciałbym uniknąć czepiania się szczegółów, ale tutaj wyraźnie odczułem, że tę drugą część warto by było zamknąć w nawias, żeby się nie zlewała z pierwszą.
ajw dnia 29.01.2016 13:13 Ocena: Świetne!
Niby zwykła treść, ale przekazana w taki sposób, że wiersz zatrzymuje. Można go róznie odczytywać (szczególnie puentę). Dla mnie to obraz nieprzystosowania, którego można uniknąć zmieniając perspektywę. Czasami wymaga to poświęcenia, ale warto. Warto również zachowywać się niekonwencjonalnie, by poczuć się dobrze. To jest drugie dno tego wiersza. A na pierwsze czytanie moze być obrazem zwykłych relacji miedzyludzkich czy rodzinnych, a puenta moze być metaforycznym obrazem śmierci. Poczułam dreszcz..
Bardzo dobry wiersz. Nie ma się czego czepić.
teresa481014 dnia 29.01.2016 13:38
"Obserwował niebo" - całe szczęście! Podoba się, bo krótki i bardzo wymowny.
ajw dnia 29.01.2016 17:28 Ocena: Świetne!
Szkoda, ze tak rzadko odpowiadasz na komentarze, bo to tak, jakby czytelnik gadał do ściany ;)
Jaroslaw Kaplon dnia 29.01.2016 20:07
ajw - z tym odpowiadaniem to jest problem. Niestety nie posiadam takiej ilości czasu. Uwierz mi ajw że robię co mogę. Bardzo wszystkich przepraszam, myślałem już o tym i targały mną wyrzuty sumienia ale po prostu się nie da. Liczę się z tym że niektórzy z was mogą się obrazić i więcej nie zaglądać na mój profil. Obiecuję więc że postaram się nadrobić jak tylko znajdę chwilę. Jeżeli chodzi o Twój komentarz do wiersza. Odniosę się w sposób tradycyjny, czyli konwencjonalnie napiszę że ciężko mi mówić o swoich wierszach. Uważam że każdy z nas odczyta go po swojemu :-) Pozdrawiam ajw.

gaga26111 - "Kazamata – w dawnych fortyfikacjach nazwa schronu w twierdzy bastionowej lub w forcie" Wybacz nie będę w nim już nic zmieniał, chociaż przyznaję Ci rację że za dużo w nim czasowników. Dziękuję za komentarz :-)

jakubzoltowski96 - Przytoczyłeś najlepszy cytat moim zdaniem. Pozdrawiam.

clockworklukis - Podczas pisania tego wiersza też miałem takie wrażenie i ono pozostało do tej pory. Formalnie tak zostanie ale można podzielić wiersz na zwrotki. Pomyślę o tym jeszcze. Dziękuję za uwagi :-)

teresa481014 - Można by rzec że był zwrócony ku niebu :-) Pozdrawiam.
ajw dnia 29.01.2016 22:46 Ocena: Świetne!
Jarek - wystarczy uśmiech i już wiadomo, ze czytasz :)
Jaroslaw Kaplon dnia 30.01.2016 09:01
ajw - Wszystkie komentarze czytam i wszelkie uwagi są mi bardzo pomocne. Korzystam z nich, czerpię garściami. W związku z tym jeszcze raz dziękuję wszystkim za komentarze te konstruktywne lub emocjonalne. Jest mi niebywale miło że ktoś chce i z uwagą czyta moje wiersze. Pozdrawiam. PS W razie nagłej sytuacji zastosuję ten patent z uśmiechem :)
Bozena B dnia 12.12.2016 22:47
Zwyczajowo pozostawiam na pamiątkę ze strony głównej:

Istnieje kilka światów. Malowany oczami dziecka różni się bardzo od tego jak postrzegany jest przez osobę dorosłą. Dorosłe światy również różnią się między sobą. Jeśli dołożyć do tego postrzeganie z perspektywy czasu, zaczynają zacierać się linie, rozmywają obrazy, pamięć zaczyna płatać figle.
Istnieją różne wiersze. Niektóre zapomina się tuż po przeczytaniu. Inne długo niepokoją, drażnią w pozytywnym sensie i dają się interpretować co najmniej dwojako i co najmniej trójwymiarowo.
Istnieje kilka rodzajów perspektywy. Która z nich najbliższa jest Tobie?


Wiersz, który nie dał o sobie zapomnieć, choć usilnie się starałam ;)

Pozdrowienia
Zola111 dnia 12.12.2016 23:57 Ocena: Świetne!
Bożena już tak pięknie napisała, że wystarczy mi się zgodzić i pogratulować publikacji w "Polecanych", Jarku. Gratuluję, piękny wiersz.

z.
introwerka dnia 13.12.2016 11:01 Ocena: Świetne!
Niesamowity wiersz, stawiający poruszające pytania o kryterium i ostateczność śmierci, także o nasze jej postrzeganie. Gratuluję polecenia i świetnego wiersza.

Pozdrawiam serdecznie :)
darek i mania dnia 13.12.2016 12:13 Ocena: Świetne!
Ściągnąłeś mnie Jarku tutaj z fb a raczej twój wiersz. Powiem krótko - czytając widziałem film, na którym starszy człowiek poczuł się lepiej i chciał wrócić tam gdzie lubił bywać w młodości. Odświętnie ubrany "między blokami szukał lasu" wers, który ma wymowę a może i swoją historię i być może miasta, które się bardzo rozrosły. I widziałem małą osadę blisko lasu - chłopaka biegającego po nim może za dziewczyną a może za grzybami itd. Ale zaraz w następnych wersach mija ją lata i piękny zwrot ku końcu życia a może wieczności. Pod koniec filmu widzę przejście człowieka w dziecko choćby na placu zabaw albo gdzieś blisko. Ważne - "leżał z otwartymi oczami nieopodal placu zabaw
obserwował niebo" i tutaj mam przed oczami ngodzin takiego sobie leżenia i patrzenia w niebo, na samoloty, na chmury , na ptaki, nawet malując coś tam wysoko oczami i beztrosko oddychać czystym powietrzem. na trawie w lesie , polanka i nikt nie mówił o kleszczach czy nagminnie chorych drzewach . hy ale to już sobie dopisuję i odbiegam od wiersza. Wiersz, który prostotą i sposobem przekazu po prostu mnie zachwycił. dopatruję się teraz czy już nie czytałem gdzieś wcześniej. kojarzy mi się tata i ten las i ta wymowa . Tyle, że u Ciebie to wersy płyną i mają swoją melodię i być może łapię podobną melodię a inne słowa. Pozdrawiam z dużymi oczami i z pobudzonym sercem :)
Usunięty dnia 16.12.2016 08:11 Ocena: Świetne!
Gratuluję, obok takiej treści trudno przejść obojętnie - chwyta za gardło. Pięknie!
Jaroslaw Kaplon dnia 22.12.2016 22:33
Bardzo dziękuję wszystkim za komentarze. Doceniam wyróżnienie na głównej stronie. Szczerze mówiąc wole pisać wiersze niż pisać na wszelkiego rodzaju kwestie, wypowiedzi lub odpowiadać. jestem raczej wycofanym człowiekiem. Być może dlatego nie odpowiadam na komentarze za co z góry przepraszam. Jeszcze raz wszystkim serdecznie dziękuję :-)
allaska dnia 12.04.2017 19:14
Brr, końcówka wymiata, super wiersz. Tata leżał z otwartymi oczami nieopodal placu zabaw - można utożsamić ze śmiercią, taki kadr jakby z epoki wiktoriańskiej, gdzie często robiono zmarłym zdjęcia. Tutaj akcja przeniesiona do współczesności. "Śmierć to miejsce nie czas".
Polecam film :"Inni". :)
pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty