Skandal - swistakos
Proza » Inne » Skandal
A A A
Od autora: Skandal to skandal i właśnie tak go widzę.

 

„Na skandalu zbudowano świat.” Czyż to nie piękne hasło?

Idę sobie ulicą, patrzę, a tu ni stąd, ni z owąd świeczka zapaliła mi się przed oczami. Pragnąc natychmiast zgasić jej nikły płomyk nadziei poczułem, że grunt ucieka mi pod nogami. Spojrzawszy w dół zorientowałem się, że stoję zanurzony po pas w wodzie przezroczystej niepewności. Upewniwszy się, iż to prawda schyliłem się i zanurzyłem swą głowę w mokrej krainie niepewności. Tak sobie wędrując granicami absurdu doskonałego, wypełniony powietrzem nadmiernej dumy, spojrzałem w siną dal sinawym welonem płożącą się gdzieś tam za horyzontem ponownej nadziei. I tak ślizgając się po śliskich sprawach, w poślizgu dotarłem do prawdziwej granicy wytrzymałości unurzanej we mgle zapomnienia. Na szczęście w nią nie wszedłem, instynktownie odskakując od jej sinawego wnętrza, bo w przeciwnym razie wszystko bym zapomniał nie przypomniawszy sobie ni krztyny z tego, co zapamiętałem. Wywodząc tę logiczną nie logikę pomyślałem sobie, że przecież nie mogę myśleć będąc bezmózgą tępą istotą o galaretowatym ciele twardo opancerzonym pancerzem nieprzebytych skojarzeń. I na tym właśnie polega cały skandal, no bo wyobraźmy sobie co by było, gdyby nic niebyło. Może nie byłoby nic? Otóż nic bardziej błędnego, gdyby nie było nic, to zabrakłoby czegoś, a jak jest coś, to już nic być nie może. To logiczno - przejrzyste zdanie nasunęło mi się samo w bezmózgim przebłysku wyobrażenia sobie wyobraźni. Tak więc musi być coś, by nie było nic. Także hasło „na skandalu zbudowano świat” w tej perspektywie ma logicznie nielogiczny bezsensowny sens.

I kropka.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
swistakos · dnia 11.05.2016 17:26 · Czytań: 572 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 12.05.2016 14:09
Uwielbiam absurd, jestem na nim wychowany, ale w Twoim wydaniu pozostaje nudną bezmyślnością, łączeniem wyrazów w pozór pozoru sensu (atrapa absurdu). Udany absurd "pachnie" sensem; paradoks jest ujęciem tajemnicy, to jest świat podobny fizycznej antymaterii, a nie wyrobów made in Taiwan.

Ifjunoł łotajmin.
swistakos dnia 12.05.2016 19:50
Drogi Eksztynie, bo to jest literatura nonsensu i jej sens tkwi w bezsensie. Można ją porównać do wytworu umysłu wariata, taki rodzaj bełkotu. Wbrew pozorom wyłania się z niej jakiś sens, zresztą sam bezsens bywa kwintesencją sensu. Rozumiem, że nie każdy to zauważa, może dlatego, że to nie takie proste?
Dziękuję, że zechciałeś zajrzeć, przeczytać i zostawić swój komentarz.
Pozdrawiam
swistakos
Aronia23 dnia 13.05.2016 12:30 Ocena: Bardzo dobre
Zacznę od tego zaskakującego zdania: "stoję zanurzony po pas w wodzie przezroczystej niepewności... ." Przezroczysta niepewność , ciekawy zabieg stylistyczny. Jeśli niepewność, to z reguły przezroczysta, tylko zamulona, że się tak wyrażę. I sprawa wyjaśniona:"... dotarłem do prawdziwej granicy wytrzymałości unurzanej we mgle zapomnienia. Na szczęście w nią nie wszedłem, instynktownie odskakując od jej sinawego wnętrza...".
Wspaniały dobór słów i przenośni, choć to nie poezja, ale swoja płynnością ja przypomina. Wspaniały utwór, jak dla mnie, moje klimaty. Czarodziejskośc, że się tak wyrażę, a jednocześnie twarde stąpanie po ziemi. :

"gdyby nie było nic, to zabrakłoby czegoś, a jak jest coś, to już nic być nie może. To logiczno - przejrzyste zdanie nasunęło mi się samo w bezmózgim przebłysku wyobrażenia sobie wyobraźni." Madre to Twoje dociekanie. Gratuluję, trochę irracjonalnego pomysłu. Fajnie się czytało.
purpur dnia 13.05.2016 12:41
Witaj!

Że tak powiem z default-u lubię takie sensy-bezsensy. Taką grę słów, która prowadzi z pozoru do nikąd, a jednak... gdzieś tam w środku jest coś, a może na zewnątrz.

Twój tekst mi sie spodobał - głównie przypadło do gustu, takie "nakręcenie" spirali absurdu. Z poczatku spokojnie, aby pod koniec biec już tylko po iluzorycznych słowach.

Nie jestem pewien, czy sama treść jest spójna :) Wybacz, ale to wymagałoby pochylenia się nad tym tekstem, bo aby go zrozumieć, od strony technicznej musi on być perfekcyjny. BO wiesz, ja nie wiem czy jest to Twój błąd, czy kolejne zagłebienie w inność.

Proponuję DOGŁĘBNIE oglądnąć tekst. Chętnie spojrzę jeszcze raz jak poprawisz błędy.

To co ja znalazłem:

Cytat:
nadziei uczułem,
- poczułem?

Cytat:
spojrzałem w siną dal sinawym welonem widoczną
- widoczą ma złą formę, do niczego mi to nie pasuje

Cytat:
I tak ślizgając się po śliskich sprawach,
- na poczatku, podobnie jak siwawy, to wyglądało na powtórzenie, no ale faktycznie w takim tekście trzeba być konsekwentnym w korzystaniu z dookreśleń obiektu, bo korzystając z zamiennikó słów czytelnik się nie połapie :) Tak więc chyba jest dobrze.

Cytat:
Za szczęście w nią nie wszedłem,
- chyba NA?

To tyle. Popraw, to zrobię drugie podejście - zanim zacznę się zastanawiacć nad sensem tego bezsensu, chciałbym mieć pewność iż jest tak jak zapisałeś. Wiesz tutaj forma jednego wyrazu moze zmienić całość!

Pozdrawiam!
swistakos dnia 13.05.2016 16:24
Witaj Aronia23.
Cieszę się, że utwór ci się spodobał, a przede wszystkim, iż ujrzałaś w nim bezsensowny sens. ;) Literatura nonsensu, choć pozornie właśnie nonsensowna, jednak ma jakąś logikę. Trochę to wyjaśniłem odpowiadając Panu Euksztynowi. :)

Purpurze
Dziękuję za pochylenie się nad tekstem i wyłapanie w nim błędów. Co do ślizgania się po śliskich sprawach właśnie tak miało być. :) Pozostałe błędy poprawiłem, ma nadzieję, że teraz jest lepiej. Jeśli chcesz zrobić drugie podejście do tekstu, to zapraszam ponownie. :)
purpur dnia 13.05.2016 16:38
No przeczytałem ponownie.

Teraz wyłąpałem to:

Cytat:
spojrzałem w siną dal sinawym welonem płożącą się gdzieś tam za
- chyba płożącym się no alebo jakiś przecienk by się przydal, gdiześ :) ( ale prawdę powiedziawszy nie znam tego słowa :)

Cytat:
Na szczęście w nią nie wszedłem, instynktownie odskakując od jej sinawego wnętrza, bo w przeciwnym razie wszystko bym zapomniał nie przypomniawszy sobie ni krztyny z tego, co zapamiętałem.
- to zdanie bardzo mi się spodobało. To chyba pierwsze z takich: "przypomniałbym że bym zapomniał, co zapamiętałem". Kilka takich było i wyszło bardzo fajnie.
Moim zdaniem powtórzenia były niezbędne, bo inaczej zgubiłbym się w tekście. Jesli twierdziłeminaczej, to się po prostu nie znam :D
Aha. "I tak ślizgając się po śliskich sprawach, w poślizgu" soizgając się po śliskich - super, w poślizgu - już mniej...
No ale to szczególik szczególiku- malkontenctwo purpurze i tyle :)

Cytat:
Może nie byłoby nić?
- nic?

Cytat:
Także hasło „na skandalu zbudowano świat” W tej perspektywie ma logicznie nielogiczny bezsensowny sens.
- chyba "W" z małej, albo kropka, ale "w" byłoby chyba lepsze.

Im więcej razy to czytam tym bardziej mi się pdooba :) Fajny tekst i warty jest absolutnego dopieszczenia, bo istota tkwi właśnie w tej zabawie ze słowem. Przez to tekst tak miło płynie.

Dobra robota!
swistakos dnia 13.05.2016 20:35
Dzięki za ponowne zajrzenie. Staram się dopieszczać. Jak widać czasami spojrzenie kogoś "z zewnątrz" może bardzo pomóc. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty