Ja słyszę gdy ty patrzysz - wodniczka
Poezja » Wiersze » Ja słyszę gdy ty patrzysz
A A A

w-brew podnosi się krzykiem
(gdy patrzysz jak odchodzę)
przybliżając nieme życie
by zrozumiało świergot niedopowiedzeń
zmęczonych czekaniem głodnych piskląt

przeżuwam miętową
paląc równie miętowe
do pierwszych zmarszczek
nie pierwszej młodości

a ty krzywisz usta
klamkę do s-pokoju i schody w dół
z na wpół pustą szklanką

wypaliłam siebie do paczki
zużytych prezerwatyw zabezpieczających poranki
przed zajściem kroków w kolejny spacer
(gdy słyszę jak odchodzisz)

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 08.06.2016 07:51 · Czytań: 652 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 16
Komentarze
gaga26111 dnia 08.06.2016 12:39
Pierwsza zwrotka jest ok druga dla mnie zbyt poszarpana te 2 końcowe wersy dziwnie wyglądają a trzecia strofa jest na wysokim poziomie i szkoda że cały wiersz nie trzyma się tak jak ta trzecia bo czuć różnice. Jako treść co ma coś przekazać to przekazuje dobrze. Trochę jakby się oglądało film typu bejbi blus. Podobne emocje trochę. We mnie to budzi. Robi mętlik w głowie. Lubię taki. Tytuł fajnie zgrany z tymi nawiasami. Choć może zbyt dużo sugeruje bo mówi o tym co wynika z treści. Mówi już o tym niedogadaniu się. Ale może tak ma być i jest ok. Mi jeszcze ta mięta dwa razy coś nie pasuje i jakiś słaby wydźwięk ma ten motyw papierosów. Ale to moje osobiste. Innym może się to podobać. Ogólnie im więcej razy to czytam tym więcej się wyczuwam w tragizm tych postaci i mi się mocniej podoba.

Pozdrawiam
faith dnia 08.06.2016 13:05
Cytat:
gdzieś w-brew pod­no­si się krzy­kiem

Cytat:
klam­kę do s-po­ko­ju i scho­dy w dół


O ile drugi wyraz z myślnikiem nawet mnie przekonuje, to ten pierwszy uważam za zbędne udziwnienie. "Wbrew", ale czemu? Z kontekstu wiersza nic nie wynika i mam wrażenie, że autor wstawił ten myślnik tylko po to, by coś intrygowało. Ale nie intryguje, bo formy nie wypełnia treść, więc mamy pustkę zamiast sensu.

Cytat:
by zro­zu­mia­ło świer­go­czą­ce nie­do­po­wie­dze­nie
zmę­czo­ne cze­ka­niem głod­nych pi­skląt

- ten przymiotnik też uważam za nieco przekombinowany, w zestawieniu z kolejnym wersem, sprawia, że robi się nam trochę nadmiar epitetów.

Cytat:
scho­dy w dół
z na wpół pustą szklan­ką

- zakradł się rym :)

Zgadzam się z Gabrysią, że trzecia strofa pod względem jakości jest najlepsza i tym samym odstaje od reszty, więc warto dwie pierwsze podciągnąć tak, by jej dorównały.

Cytat:
przed zaj­ściem kro­ków w ko­lej­ny spa­cer

- zajść w spacer? nie bardzo mi się to widzi, dlatego czytam w ten sposób:

przed wyjściem kroków na kolejny spacer

Przepraszam za te czepliwości, ale uważam, że wiersz naprawdę wart jest oszlifowania, bo ma potencjał. A znając już troszkę Twoją poezję, Wodniczko, wiem, że potrafisz to zrobić :)

Pozdrawiam serdecznie!
zyga66 dnia 08.06.2016 15:22 Ocena: Dobre
przekombinowane, nie ma płynności, ale potencjał na kondensację, moim skromnym zdaniem, pozdrawiam, Zyga :)
Miroslaw Niepamietny dnia 08.06.2016 20:33
Hej Wodniczko :)
Dawno ci nie mówiłem, że nie rozumiem twoich wierszy :) Zamotane :) Ale cieszę się, że zajrzałem po długiej przerwie :) Pozdrawiam. :p
wodniczka dnia 09.06.2016 19:01
Witaj gaga :)
Cieszę się, że im więcej czytasz tym bardziej się podoba. Cała przyjemność po mojej stronie.

faith - a wiesz co to jest szeroka przestrzeń literacka nie zawężająca pola wyobraźni czytelniczej? :). Wyobraź sobie pewną postać której unosi się brew i wygląda jakby robiła coś wbrew - bo unosi się krzykiem albo robiła komuś coś wbrew bo również unosi się krzykiem :). Prostsze teraz?

Jak przymiotnik świergoczące jest przekombinowany to ja wymiękam poetycko;). Nie rozumiem. No ale trudno.

Ale nie jest to rym na końcu wersów - ja nie czuję mocnego rymowanie.

Przed zajściem kroków... hmmm... Do czego służą prezerwatywy? Przed zajściem w ciążę. A ona nie chce z nim chodzić na spacery - tu nie chodzi o zajście w ciąże - prezerwatywy mają inny wymiar...

papierosy - wypalone do paczki
ale nie paczki papierosów tylko prezerwatyw... które chronią ale nie przed ciążą a czymś innym - chyba głębszym. Tutaj mamy metaforykę polegającą na przeciwstawianiu sobie logiczności poszczególnych wersów - które za pomocą tego budują kontrastowość i powodują, że poszczególny przedmioty nabierają innego znaczenia.

Ja nie zmieniłam pisania - to ludzie się zmieniają :):).

Zyga - bo żeby zrozumieć, to trzeba mieć rozbudowaną a nie skondensowaną wyobraźnię :). W poezji rzecz wymagana - może lepiej przenieść się na tekst dosłowny - prozę?

Mirosławie - ta sama uwaga co do Zygi. Niestety ja nie zamierzam pisać prosto, bo ktoś mnie nie rozumie.. Ja nie lubię małej czarnej - smak jej każdy zna.

Dziękuję za odwiedzinki. Pozdrawiam falami :):). Tymi samymi co zawsze :):)
zyga66 dnia 09.06.2016 20:50 Ocena: Dobre
ha,ha,ha, :) tam już byłem i też mnie wyrzucili, pozdrówka
wodniczka dnia 09.06.2016 22:12
zyga - każdego wyrzucają - zawsze. Trzeba tylko być sobą i nie przejmować się, by nie poddać się presji i zatracić siebie. Bo są tacy, co Cię lubią i nie wyrzucą i nie wolno ich 'zdradzić' :). Pozdrawiam
faith dnia 09.06.2016 22:29
wodniczka napisał/a:
wiesz co to jest szeroka przestrzeń literacka nie zawężająca pola wyobraźni czytelniczej?

Wiem, co to jest, ale widocznie różnimy się w jej postrzeganiu, bo ja uważam, że lepiej uzyskać ją w prostszy sposób, nie kombinując zbyt mocno, bo łatwo przesadzić. Prostota przekazu, za którą jednocześnie idzie głębia jest znacznie trudniejsza do uzyskania.

wodniczka napisał/a:
Jak przymiotnik świergoczące jest przekombinowany to ja wymiękam poetycko

Źle mnie zrozumiałaś, nie mam nic przeciwko temu wyrazowi. Chodziło mi o kontekst w jakim został umieszczony. To on sprawia, że ten fragment staje się zawiły i ciężki, tym bardziej, że wers niżej znów masz przymiotnik.

Jeśli chodzi o "zajście kroków" po wytłumaczeniu o co w tym chodzi i tak mnie niestety nie przekonuje. Takie kombinowanie po prostu uważam za zbędne:)

Ale to nic, nie pierwszy już raz różnimy się w postrzeganiu wierszy. Ja tak sobie tylko marudzę, bo chyba mogę, prawda? ;)
Nie namawiam Cię absolutnie do zmiany pisania, przedstawiam tylko swój punkt widzenia, mając nadzieję, że do czegoś się przyda.

Pozdrawiam wieczornie!
wodniczka dnia 09.06.2016 23:51
faith - Twój subiektywizm jest tak subiektywny, że mam odczucie, że merytorycznie to my sobie nigdy nie pogadamy;).
Miladora dnia 10.06.2016 11:53
Czytałam kilka razy, ale wciąż odnoszę wrażenie, jakby wiersz został napisany na siłę.
Począwszy od tytułu, który o wiele lepiej brzmiałby w krótszej postaci "słyszę gdy patrzysz".

Poza tym nie podobają mi się przypadkowe rymy:
Cytat:
pod­no­si się krzy­kiem / nieme życie

Cytat:
ty krzy­wisz usta / z na wpół pustą

Cytat:
scho­dy w dół / z na wpół

Cytat:
sie­bie do pacz­ki / chro­nią­cych po­ran­ki

"Paczki/poranki" również wpadają na siebie.

Cytat:
by zro­zu­mia­ło świer­go­czą­ce nie­do­po­wie­dze­nie
zmę­czo­ne cze­ka­niem głod­nych pi­skląt

Też uważam, że to przekombinowane wersy.

Cytat:
do pierw­szych zmarsz­czek gdy ty krzy­wisz usta
klam­kę do s-po­ko­ju i scho­dy w dół
z na wpół pustą szklan­ką

Krzywisz usta, klamkę do s-pokoju i schody w dół?

Sądzę, że przydałoby się jeszcze przemyślenie niektórych fraz.

Miłego :)
wodniczka dnia 10.06.2016 16:32
Witaj Miladora:)
ten przekombinowany wers właśnie mi się podoba najbardziej.. Może dlatego, że jest taki hmmm... nie wiem jak to nazwać - ciężki ''inaczej''. Ale oczywiście rozumiem, że może się nie podobać.
Rymów niestety nie czułam. Na siłę raczej nie - może dlatego, że długo nie pisałam i umknęło mi ''czucie'' :).

Ten cytat - może wyjaśnię tak troszkę. To znaczy jaki ja widziałam obraz. Facet - ze szklanką - z trunkiem - ale szklanka już niepełna - a na to wpół puste - ma pokazać dodatkową pustkę. Facet, który pije krzywi usta w charakterystyczny sposób jak mów. Ciężko mu otworzyć klamkę więc szarpie, tak jakby chciał ją wygiąć. a jak schodzi po prostych schodach to schodzi zygzakiem - czyli tak jakby te schody były jakieś krzywe. To takie moje wizje :).

Ja nie piszę cały czas - pewnie dlatego tak to bywa :). Nie umiem wracać z tym sposobem pisania co kończę tzn mam przerwę. :). A może w pewien sposób się już ''wypisałam''. Nie wiem, jak to inaczej nazwać.

Pozdrawiam falami:)
Miladora dnia 10.06.2016 20:25
wodniczka napisał/a:
może dlatego, że długo nie pisałam

To prawda - tak się czasem dzieje po długiej przerwie, kiedy trudno jest wejść w poprzedni rytm pisania. Też tak mam. :)
Ale nie przejmuj się - to przechodzi. Rozpiszesz się ponownie i gdy za jakiś czas zajrzysz do wiersza, bez trudu go już dopracujesz.

Miłego, Wodniczko :)
Ula dnia 10.06.2016 21:09
Wodniczko,
Mnie troszkę zabrakło takiej płynności, miałam wrażenie nagromadzenia treści. Albo po prostu ja wieczorem zbyt wolno kojarzę ;)Ale bardzo fajnie, że mogłam Cię znowu poczytać :)
Pozdrawiam
wodniczka dnia 10.06.2016 23:55
Miladoro - tylko ile to wierszy trzeba napisać, żeby wrócić do tych lepszych - to jak wrócę znów opadam, bo przerywam pisanie;). I niestety statystycznie dobrze to nie wychodzi. A jak czasami pasuje mi jakoś zwrot to myślę - ''a to już użyłam chociaż super by pasowało'' :). Bo powtarzalność fraz nie służy. Ja to jestem taka, że zawsze coś widzę do poprawki - i tak w nieskończoność. Wiersz by u mnie chyba przez poprawki nabrał innego sensu :). Pozdrawiam!!!

Ula- wiem, że płynność kuleje trochę. Nagromadzenie treści - dałaś mi jakąś podpowiedź. Chciałoby się napisać coś bardziej opisowego :):). Dzięki :) i pozdrawiam!!!
kamyczek dnia 12.06.2016 00:15
Wyrazy z myślnikami - pierwszy
Cytat:
gdzieś w-brew pod­no­si się krzy­kiem

"doczytałam sobie" gdzieś w (akcja toczy się gdzieś w niekreślonej z nazwy miejscowości) - brew podnosi się krzykiem (kłótnia) - drugi też mnie przekonuje. Zgodzę się z Ulą, że płynność trochę kuleje, ale to przecież można doszlifować, ale do niczego nie zmuszam, nie sugeruję. Ty tu rządzisz.
Co do treści - nie ma idealnych związków, punktem zapalnym może stać się drobnostka, podniesiona brew, krzywe spojrzenie itp., tak myślę. Życie to "skomplikowana bestia", a my wciąż szukamy tej właściwej drogi, łagodnych wiraży.

Ciekawa lektura. Podoba się.

Pozdrawiam.
wodniczka dnia 12.06.2016 10:28
Witaj kamyczku
Tak - płynność może kuleć - bo jak tak wracam raz na jakiś czas i wtedy jest ciężej.
Ale cieszę się, że lektura jak dla Ciebie ciekawa. I zgodzę się, że życie to skomplikowana bestia... a my chcemy łagodnie. Ale co my czasami możemy - za dużo barier. I tak płyniemy...

Pozdrawiam łagodnymi falami:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty