przelotnie - al-szamanka
Poezja » Wiersze » przelotnie
A A A

smętny dzień za hotelowym oknem
bezduszna szarość kamienia

słyszę oddech poduszki
mozolnie prostującej nocne zmarszczki
gaśnie zapach bezprzytomnych wzniesień

w betonowe objęcia lotniska
spływają z chmur samoloty
- szczęśliwe

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
al-szamanka · dnia 07.07.2016 20:43 · Czytań: 1165 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 24
Komentarze
Usunięty dnia 08.07.2016 08:50 Ocena: Świetne!
Heejjj, Al- Szamanko, po raz pierwszy Ciebie tutaj czytam, wchłonąłem ten wiersz z samego rana ;). W tej zwiewnej konstrukcji zamknęłam głęboki opis samotności, który uderza z mocą bokserskiego ciosu odbiorcę.Rutyna i monotonność zabijają naszą radość życia, pozwoli dzień po dniu stajemy się puści, bez żadnych perspektyw na przygodę. Patrzymy na odlatującego samoloty, które niczym Ikar wzbijają się w przestworza a my leżymy w hotelu i nic,przytłacza nas nowoczesny świat PRZYZIEMNE sprawy- praca, dzieci, wyścig szczurów. Nie możemy przez to mieć pasji, człowiek bez pasji nie znajduje sensu w życiu. Z biegiem lat szanse na marzenia błędną stają się snem który znika każdego ranka jak bańka mydlana. Zostaje tylko poduszka, która słucha naszych żalów ( jako jedyna ) Zabrałaś czytelnika w artystyczną podróż między meandrami metaforycznych wrażeń, doznań. Wiersz chociaż mały to skłania do refleksji. Ja tez lubię małe formy, więcej przekazują i jest większa szansa ze ktoś je przeczyta, bo nie zajmują tyle czasu hahahahahajagah. Daję najwyższą ocenę: SWIETNIE. Widzę że pisanie nie jest Ci obce, posiadasz dobry warsztat ;). Fajnie, że tutaj wpadłem, przyjemnie spędziłem pierwsze godziny lipcowego piątku ;)

Zapraszam też do mnie prometeizm XXI wieku, ciekawi mnie Twoja opinia ;): http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/55458/prometeizm-xxi-wieku

oraz do drugiego tekstu pt filozoficzne ruminacje: http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/55368/filozoficzne-ruminacje

Pozdrawiam i życzę miłego dnia ;)
al-szamanka dnia 08.07.2016 09:34
Dziękuję za wizytę i ciekawą interpretację, chociaż muszę Ci wyznać, że wiersz jest raczej zakamuflowanym erotykiem ;)
Cytat:
Heejjj, Al- Szamanko, po raz pierwszy Ciebie tutaj czytam

Ha, długo mnie tu nie było, zrobiłam sobie prawie roczną przerwę.

Miło mi, że wspominasz o dobrym warsztacie, ale nie mam go, siedzę w prozie a wiersze to tylko takie skoki na boki.

Rozejrzę się w Twoim pisaniu.

Pozdrawiam
Usunięty dnia 08.07.2016 10:17
Tin Pan Alley - https://www.youtube.com/watch?v=e4WEImOBRCY

takie mam skojarzenia muzyczne.
Samoloty jak kiedyś ptaki pobudzają nasze myśli.
Dobry wiersz.
Mam podobny jest tutaj.
wyspy
faith dnia 08.07.2016 10:44
Mi też się podoba, pewnie dlatego, że mam słabość do lotnisk :)

Ładnie nakreślona atmosfera. Jednak jest coś, co nieco mnie w wierszu "uwiera" ;)
A jest to mnogość epitetów:

Cytat:
smęt­ny dzień
ho­te­lo­wym oknem
nocne zmarszcz­ki
bez­przy­tom­nych wznie­sień
be­to­no­we ob­ję­cia
samoloty szczęśliwe

Pomyślałabym nad tym, jak nieco zmniejszyć ich ilość, bo w tak krótkim wierszu bardzo rzucają się w oczy, dociążając go niepotrzebnie.
"Betonowe objęcia" np. są już dosyć zużytą frazą, więc myślę, że spokojnie można napisać po prostu "w objęcia lotniska"

Cytat:
sza­rość ka­mie­nia
sły­szę od­dech po­dusz­ki

- te dwa fragmenty też troszkę na siebie nachodzą.


Tak sobie pomarudziłam, subiektywnie oczywiście, ale mimo to, wiersz da się odczuć. Szczególnie upodobałam sobie fragment z poduszką prostującą zmarszczki :)

Pozdrawiam!
julanda dnia 08.07.2016 11:10
Al, wiersz? Już mi ten widok się wyobraża, realnieje, zapamiętuje. Pewnie bym pozmieniała, bo ta poetycka korekta, niby poprawność; może tak?

ponury dzień
za hotelowym oknem bezduszność
szary kamień

słyszę jak oddycha poduszka
mozolnie prostuje zmarszczki
gaśnie zapach półprzytomnych wzniesień

w betonowe objęcia lotniska
spływają z chmur samoloty
- szczęśliwe

Nie wiem, tylko jak z tymi bezprzytomnymi wzniesieniami, po prostu nie widziałam tego miejsca, ale tam pewnie są jakieś góry?

Cieszę się, że kiedy akurat zajrzałam, trafiłam na Twój wiersz! Pozdrawiam, Al!
Miladora dnia 08.07.2016 13:52
Miło Cię znowu przeczytać, Al. :)
I to w dobrym wierszu, bo tak - podoba mi się.

Cytat:
ga­śnie za­pach bez­przy­tom­nych wznie­sień

Z kontekstu wynika, że to chodzi o erotyczne "bezprzytomne wzniesienia".
Więc może, żeby było jaśniej - "bezprzytomnych uniesień"?

Cytat:
mo­zol­nie pro­stu­ją­cej nocne zmarszcz­ki

A tu nasuwa mi się słowo "wygładzającej nocne zmarszczki".

Tak sobie jeszcze porozmyślam, czy nie byłoby dobrze dać, jako nawiązanie to "wzniesień/uniesień", "poduszki" w liczbie mnogiej.
Wtedy nie wpadają na siebie końcówki "poduszki/zmarszczki".
I może wystarczyłoby bez "mozolnie", by wers nie był za długi?
Czyli:
- słyszę oddech poduszek
wygładzających nocne zmarszczki
gaśnie zapach bezprzytomnych uniesień -

Ale to oczywiście zupełnie niezobowiązująco.

Serdeczności :)
introwerka dnia 08.07.2016 15:28 Ocena: Świetne!
Szamanko,

bardzo ładna miniatura, emanująca delikatną zmysłowością :) Podoba mi się zarówno wersja oryginalna, jak i ta zaproponowana przez Milę :) Samoloty szczęśliwe skojarzyły mi się z wyspami szczęśliwymi Gałczyńskiego: http://wiersze.kobieta.pl/wiersz/.../prosba-wyspy-szczesliwe-83 :)

Serdeczności :)
mike17 dnia 08.07.2016 19:50 Ocena: Świetne!
Fajnie Cię widzieć w nowej odsłonie po przerwie :)
Poczułem ten erotyzm.
I za to go cenię, że tak nieuchwytny.
Nie wiem, w którym momencie go poczułem.
Ale był.
Wyczuwalny, zasnuty słowem, co jako woalem przykrywa sedno.

Nie lubię nachalnej erotyki.
To nie dla mnie, nie widzę w tym nic dla siebie, ale...
Gdyby obcuję z utworem ulotnym, acz pełnym erotycznych soków, jestem za!
Jak tu, dziś u Ciebie.
To sztuka oddać namiętność, nie używając namiętnych słów.
al-szamanka dnia 08.07.2016 21:02
Grain, dziękuję bardzo za miłą wizytę :)

Faith, lotnisk nie lubię, ale niekiedy zazdrości się samolotom, że spływają w ramiona, gdy samej jest się zmuszoną ramiona opuścić. Pozdrawiam :)

I ja się cieszę, Julando, że zajrzałaś :) Dziękuję.

Cytat:
"bezprzytomnych uniesień"?

A jeżeli było to coś więcej? Bo było.
Cytat:
"wygładzającej nocne zmarszczki"

To byłoby zbyt miękko. Musiałam usztywnić, aby w tamtym momencie zbytnio się nie rozkleić.
Fajnie, że tu byłaś, Miladoro :)

Introwerko, fajne skojarzenie... i takie szczęśliwe. Odbieram to jako dobry znak na przyszlosc. Pozdrawiam :)

Michale :), po prostu cieszę się, że jesteś :)
kamyczek dnia 09.07.2016 00:03 Ocena: Świetne!
Witaj, al-szamanko,

przyłączę się do pochwał, bo wiersz piękny, ma swój urok. I dużo mówiący tytuł: przelonie - tak sobie czytam: dwoje bliskich sobie ludzi, których na co dzień dzielą setki kilometrów (z różnych przyczyn), spotyka się w hotelu znajdującym się w pobliżu lotniska.

Podoba mi się klimat wiersza, a zwłaszcza ten, jak sama powiedziałaś, zakamuflowany erotyzm, który udało mi się odczuć w wersach:
Cytat:
sły­szę od­dech po­dusz­ki
mo­zol­nie pro­stu­ją­cej nocne zmarszcz­ki
ga­śnie za­pach bez­przy­tom­nych wznie­sień


Serdeczności.
al-szamanka dnia 09.07.2016 09:12
Gdyby to był totolotek, byłabyś już milionerką, Kamyczku - trafiłaś szóstkę :)

Pozdrawiam serdecznie :)
Wiolin dnia 09.07.2016 21:13 Ocena: Świetne!
Witaj Al.

Chyba dobre są czasem dłuższe rozstania z portalem, bo gdy się wraca, a czyta taki wiersz i to wiersz na co dzień osoby niepiszącej wierszy, to tylko niech gasną z zazdrości miasta...Tak bardzo brakuje mi w poezji tak zjawiskowych wierszy jak ten. Zbieram się wtedy do lirycznych odlotów - zastygam na chwilę w ciszy żeby pobyć w pięknym. Dobrze że wróciłaś. Może tak szybko nie odlecisz stąd. Pozdrawiam bbb.
al-szamanka dnia 09.07.2016 21:48
Ach, i Ty zawędrowałeś pod mój wiersz, Wiolinie, mój ulubiony Poeto.
Cieszę się bardzo, Twoja pochwała jest dla mnie jak prezent pod choinką.
Chociaż określenie zjawiskowy wiersz trochę mnie onieśmieliło.
Ale wiem, że jak mało kto wyczułeś emocje w tym wierszu.
Dziękuję i pozdrawiam ciepło :)
ajw dnia 12.07.2016 22:34 Ocena: Świetne!
Byłam tam i zobaczyłam wszystko, poczułam klimat, zapach hotelowego pokoju i poduszki, na której pozostał długi włos, choć noc może była krótka :)
al-szamanka dnia 14.07.2016 18:54
Zastanawiam się, ajw, skąd ten długi włos ;)
A poza tym fajnie, że byłaś i poczułaś.

Pozdrawiam serdecznie
Hallam dnia 14.07.2016 21:20
bardzo podoba mi się ta miniatura, jest taka eteryczna. ( : Pozdrawiam
al-szamanka dnia 14.07.2016 21:32
Dziękuję, Hallam
Eteryczna chyba dlatego, bo przelotna ;)

Pozdrawiam :)
Aronia23 dnia 22.07.2016 13:38 Ocena: Świetne!
Cześć, al.-szamanko. Wiersz podoba mi się bardzo - od tytułu po ostanie słówko. Nie ma wielu w nim wyrazów, ale nastrój dają super. Nieraz utwór musi być długi, ale żeby nie zmorzył czytającego. U Ciebie pewne pojęci, przedmioty mają ludzkie cechy. Tu tytuł "Przelotnie", jak spojrzenie, jednak bardzo czujne. Ogólnie niby takie szaro - szarawe klimaty, obserwacje i opowieść o minionych pięknych chwilach. Takich, jakie chcielibyśmy zatrzymać.
W ogóle wiersz oparty na przeciwieństwach i trochę rozgardiasz emocjonalny.
"smęt­ny dzień za ho­te­lo­wym oknem" - "ga­śnie za­pach bez­przy­tom­nych wznie­sień"
Ja w wierszu zauważyłam szczęśliwych - nieszczęśliwych. To tyle. dalej to byłoby tylko smęcenie. Piękny utwór. Pozdrawiam Aronia23
Lilah dnia 26.08.2016 23:07
Delikatnie, zmysłowo, ciekawie, Alu.

Pozdrawiam :)
al-szamanka dnia 28.08.2016 09:36
Fajnie, że się podobało, Lilah :)
Opheliac dnia 10.11.2016 19:18
Dzisiaj, kiedy przejeżdżałam obok Balic (krakowskiego lotniska), przypomniałam sobie o tym wierszu, który swoją drogą - już od jakiegoś czasu "za mną chodzi". Czytałam go już oczywiście wcześniej kilka razy i zapamiętałam przede wszystkim za sprawą ostatniej zwrotki - przepiękna metafora.
Podoba mi się tutaj zarówno ta "bezduszna szarość", może znudzenie, ale i migawki podróży, tych kończących się i odbywających się tuż obok nas, jak i w samych nas. Czasami dogłębnie, czasami, jak w tytule, tylko przelotnie, ale chyba zawsze - po coś.
Bardzo ładny wiersz, Szamanko, a skoro chodzi za mną tak długo, to coś znaczy, także zabieram do ulubionych :)
al-szamanka dnia 10.11.2016 20:58
Dziękuję za poczytanie, Opheliac, i za to, że chodziło ;)

Pozdrawiam serdecznie :)
wiosna dnia 01.07.2019 16:49
Wszystko zostało powiedziane. Ta samotność po spędzonej wspólnie nocy, która kaze zazdrościć nawet lądującym samolotom... w objęciach.
Podoba się :)
al-szamanka dnia 01.07.2019 20:51
Tak niekiedy bywa, że nawet betonowe objęcia wydają się czymś wyjątkowym jeżeli prawdziwych brak.
Dziękuję za wyszperanie tego ważnego dla mnie wiersza.

pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty