Czajnik - Galernik
Proza » Humoreska » Czajnik
A A A

I nagle z nieba spadł czajnik. Może nie dokładnie spadł, tylko zawisł jakieś dwa metry nad ziemią i tam pozostał. Spadały już u nas spodki, nic w tym niezwykłego, wiadomo, awaria zasilania, chłopcy z procy kamieniami celują, to i który czasem trafi. Gruchnie taki spodek na pole, potłucze się, porozłażą się te małe zielone po krzakach i tyle ich widać. Nikt już ich u nas nie szuka, bo szkody nie robią, zadomowiły się. Czasem tylko jajka wybiorą z kurnika, jak im promieniowania energetycznego zabraknie. Ogólnie dobre z nich stworki.

A tu – czajnik. I nie rozbił się, tylko dynda nad ziemią, jakby na jakiejś poduszce magnetycznej lub na niewidocznej lince wisiał. I duży taki, ze cztery razy większy jak nasze, ludzkie. Co u licha, myślę. Zawołałem szwagra, wzięliśmy widły, latarki i idziemy na pole. Wieczór już był, ciemno, że oko wykol, a na polu widno jak w remizie na zabawie. Władek elektrykiem był w Pom-ie za tamtego ustroju to się go pytam: Co to? A on, że czajnik. Bezprzewodowy.

Władek miał rękawice gumowe, to go wziął i niesiemy do proboszcza, żeby spytać, co z nim zrobić. Na plebanii ciemno, ale pukamy, zachodzimy, mówimy: Czajnik mamy.

Bezprzewodowy on jest, spadł dziś na moje pole, nie rozbił się i świeci, mówię. Proboszcz uczony człowiek był, na czajnik spojrzał i od razu rzecze: Światłość wiekuista! Musicie go tu zostawić, do oświetlenia kościoła się nada.

No i został on u księdza i teraz wisi bezprzewodowo w kościele i świeci dzień i noc. Baby przystroiły go wstążeczkami niebieskimi, żółtymi i białymi i nawet fajnie to wygląda.

Nocami do kościoła schodzą się tylko te małe zielone, wskakują na niego, pod pokrywkę włażą, energię darmową pobierają. Ale nie przeganiamy ich, bo od tego czasu jajka ginąć przestały. A światłości i tak wystarczy dla wszystkich.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Galernik · dnia 10.07.2016 12:43 · Czytań: 681 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 12
Komentarze
Heisenberg dnia 10.07.2016 13:06
Niezły ten "Czajnik", jednak mam wątpliwości co do ustawicznego mieszania czasów, jak np. w tych miejscach:
Cytat:
Co u licha, myślę. Za­wo­ła­łem szwa­gra, wzię­li­śmy widły, la­tar­ki i idzie­my na pole.

Cytat:
Pro­boszcz uczo­ny czło­wiek był, na czaj­nik spoj­rzał i od razu mówi:

Jedni powiedzą, że wpisuje się to w konwencję tudzież styl, w jakim napisane jest opko, inni jednak powiedzieliby, że to poważna nieścisłość narratorska czy błąd językowy.

A tutaj:
Cytat:
Może nie do­kład­nie spadł tylko za­wisł

Może lepiej brzmiałoby "nie całkiem spadł" miast "nie dokładnie spadł"?

Szwankuje też interpunkcja.
Myślę, że tekst warto byłoby dopracować. Ale mimo to lektura przednia. Więcej takich :)
Gorgiasz dnia 11.07.2016 15:03
Bardzo dobre! :) Tylko, jak pisze mój przedmówca, warto dopracować:

Cytat:
Może nie dokładnie spadł tylko zawisł jakieś dwa metry nad ziemią i tam pozostał.

Może nie dokładnie spadł, tylko zawisł jakieś dwa metry nad ziemią i tam pozostał.

Cytat:
Nikt już ich u nas nie szuka bo szkody nie robią, zadomowiły się.

Nikt już ich u nas nie szuka, bo szkody nie robią, zadomowiły się.

Cytat:
Czasem tylko jajka wybiorą z kurnika jak im promieniowania energetycznego zabraknie.

Czasem tylko jajka wybiorą z kurnika, jak im promieniowania energetycznego zabraknie.

Cytat:
I duży taki, ze cztery razy większy jak nasze, ludzkie.

Poprawniej by było: ...niż nasz, ludzkie.

Cytat:
Władek elektrykiem był w POMie za tamtego ustroju to się go pytam: co to?

Pom-ie

Cytat:
Władek miał rękawice gumowe to go wziął i niesiemy do proboszcza żeby spytać co z nim zrobić.

Władek miał rękawice gumowe, to go wziął i niesiemy do proboszcza, żeby spytać co z nim zrobić.

Cytat:
Na plebanii ciemno ale pukamy, zachodzimy, mówimy: czajnik mamy.

Na plebanii ciemno, ale pukamy, zachodzimy, mówimy: czajnik mamy.

Cytat:
Ale nie przeganiamy ich bo od tego czasu jajka ginąć przestały.

Ale nie przeganiamy ich, bo od tego czasu jajka ginąć przestały.
Usunięty dnia 11.07.2016 15:09 Ocena: Świetne!
Lux pertetua i nioski.
Fajne.
purpur dnia 12.07.2016 10:51
Wiesz, zawsze mam "problem" w tego typu tekstach. Bo z jednej strony lubię "iracjonalność", lubię taką zabawę z czytelnikiem. Wszystko niby jest tu, a właściwie jest tam.
Do tego fajne słownictwo, do tego humor, no idealne opowiadanie...

No ale jest "ALE"

Wybacz, ale to dla mnie jest jakiś zarys, zarysu opowiastki. To jest pomysł, to jest myśl - jest za prosto, a czegoś takiego nie potrafię docenić..

Oczywiście to tylko moja , prywatna opinia. Do tego chętnie zobaczę coś innego, Twojego pióra, bo ten rodzaj podejścia do pisania bardzo lubię.

To co? Do nastepnego?
Galernik dnia 14.07.2016 14:36
Bardzo dziękuję za wszystkie opinie. Co do interpunkcji to pewnie wypada się zgodzić. Do innych uwag ustosunkuję się w wolnej chwili, teraz wpadłem tylko na momencik.
A jeśli chcecie więcej takich, wklejam następny.
Niczyja dnia 26.08.2016 09:01 Ocena: Świetne!
A to już po prostu przeszło moją, i tak bardzo rozbudowaną, wyobraźnię.
Banan jest, i to szeroki, i niech tak zostanie.

Świetne maleństwo!
A najlepsze z niego jest to:
Cytat:
No i został on u księdza i teraz wisi bezprzewodowo w kościele i świeci dzień i noc. Baby przystroiły go wstążeczkami niebieskimi, żółtymi i białymi i nawet fajnie to wygląda.

Tak skromnie spytam skąd Ty czerpiesz pomysły? Czy trzeba coś zjeść, wypić lub... wypalić, żeby napisać coś takiego?

PS. Uchylisz rąbka tajemnicy?;)

Niczyja
Nalka31 dnia 26.08.2016 09:18
Dziś były już i śmiech i łzy. To dużo jak na jeden poranek. Przy tej miniaturce uśmiechnęłam się szeroko. Z przyjemnością. Ujęł mnie zwłaszcza to
Cytat:
te małe zie­lo­ne, wska­ku­ją na niego, pod po­kryw­kę wcho­dzą, ener­gię dar­mo­wą po­bie­ra­ją.


Pozdrawiam
Galernik dnia 26.08.2016 21:10
Niczyja + Nalka, bardzo dziekuje za ocene i komentarze. Ciesze sie z banana. Ze wspomagaczy to tylko kawa, mocna, czarna. A pomysly? Same tak jakos... spadaja.
Pozdrawiam, G.
andro dnia 19.09.2016 21:31
Rozbawił mnie ten tekst. Jestem zmęczony po ciężkim dniu - a jednak uśmiechnąłem się pod nosem czytając tę miniaturkę. Światłość Wiekuista wymiata.
Zajrzałem tu po tropie za "świeżynką" - czyli "Sąsiadem". Tamtego tekstu nie skomentowałem, a tu postanowiłem wrzucić kilka słów, bo interesująco.
Może faktycznie dałoby się trochę dłużej - ale po co?
Galernik dnia 20.09.2016 14:39
Dziękuję andro, miło, że się uśmiechnąłeś przed snem dzięki Czajnikowi. Toż on z nieba spadł, to i moc odpowiednią posiada. Że o Światłości nie wspomnę!
Pozdrawiam, G.
Miladora dnia 22.04.2020 00:12
Hehe... rozbawił mnie język narratora, Galerniku. :)
Aż niemal sama zaczęłam tak mówić.
No i tu od razu muszę powiedzieć, że w takiej konwencji nawet mieszanie czasów jest dopuszczalne, bo przecie chłop gada tak, jak umi, a nie jak jakie inteligenty. Więc daj mu boże i tak dalej, bo to tzw. mowa własna bohatera.

Trochę błędów jest, rzecz jasna, bo przecież za frajer Cię chyba nie skazali na galery.
Ale łatwe do poprawienia, więc nie musisz rwać włosów z głowy.
I opowiadanie, na szczęście, krótkie; nie zmęczę się.

Cytat:
chłop­cy z procy ka­mie­nia­mi ce­lu­ją(,) to i który cza­sem

Cytat:
I nie roz­bił się(,) tylko dynda nad zie­mią(,) jakby na ja­kiejś

Cytat:
ciem­no, że oko wykol(,) a na polu widno

Cytat:
za tam­te­go ustro­ju to się go pytam: (C)o to?

Cytat:
żeby spy­tać(,) co z nim zro­bić.

Cytat:
za­cho­dzi­my, mó­wi­my: (C)zaj­nik mamy.

Cytat:
- Bez­prze­wo­do­wy on jest, spadł dziś na moje pole, nie roz­bił się i świe­ci, mówię. Pro­boszcz uczo­ny czło­wiek był, na czaj­nik spoj­rzał i od razu mówi: świa­tłość wie­ku­ista!

Tego typu dialog można wplatać do tekstu bez myślników, czyli skasuj go na początku:
Bez­prze­wo­do­wy on jest, spadł dziś na moje pole, nie roz­bił się i świe­ci, mówię.
Pro­boszcz uczo­ny czło­wiek był, na czaj­nik spoj­rzał i od razu rzecze: Świa­tłość wie­ku­ista!

Cytat:
No­ca­mi do ko­ścio­ła scho­dzą się tylko te małe zie­lo­ne, wska­ku­ją na niego, pod po­kryw­kę wcho­dzą, ener­gię dar­mo­wą

- włażą -
Cytat:
Ale nie prze­ga­nia­my ich(,) bo od tego


Bardzo fajny tekścik - wesoło mi się zrobiło. :)

Miłego jutrzejszego. :)
Galernik dnia 22.04.2020 20:13
Twe uwagi jak zwykle celne i cenne Milu. Dziękuję. Cieszę się, że czarną nocą uśmiechnęłaś się dzięki UFO i jego pasażerom.

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty