"Wołanie do genu" - doskonałe marzenie Jarosława Romana - akacjowa agnes
Publicystyka » Recenzje » "Wołanie do genu" - doskonałe marzenie Jarosława Romana
A A A
Od autora: Przedstawiam moją pierwszą recenzję :)
  • Autor książki: Jarosław Roman
  • Gatunek książki: poezja i proza
  • Tytuł: "Wołanie do genu"
  • Kategoria: poezja plus esej przyrodniczy
  • Wydawnictwo: NCK Kraków
  • Forma książki: papierowa

Książka pt. „Wołanie do genu”, która niedawno trafiła do mnie, w ostatnich dniach przebyła długą i niełatwą drogę. Najpierw fizycznie od autora do moich rąk. Ale jeszcze trudniejszą miała przeprawę, docierając do świadomości. Broniła się dość zawzięcie i stawała okoniem, lecz gdy odpuściła sztampowe myślenie i poluźniła pęta neuronów, poczuła, że jest w domu. Książka, a właściwie książeczka, bo mieści się idealnie w dłoniach, autorstwa Jarosława Romana składa się z dwóch głównych części. Pierwsza to zbiór dwudziestu czterech wierszy, podzielony na trzy małe rozdziały.  Jednak większa część dzieła to kilkanaście opowiadań, nazwanych przez autora esem przyrodniczym. Właśnie od niego chciałabym zacząć moją recenzję.

Przyrodnicze opowiadania pana Jarosława są niezwykłą lekcją miłości do natury. Czytając dowiedziałam się o roślinach, o których nie miałam do tej pory pojęcia. Od przeróżnych grzybów, przez krzewy i kwiaty, po potężne drzewa. Wszystko stopniowo podczas lektury rysowało się w mojej wyobraźni. Chwilami miałam wrażenie, że słyszę brzęczenie owadów i koncert brzóz prowadzonych przez genialnego dyrygenta – wiatr. Wokół mnie hasały wiewiórki i czmychały płochliwe zające. Wylegiwałam się w cieniu skał, a nawet obeszły mnie mrówki.

Opowiadania czyta się niczym baśń, dlatego śmiem twierdzić, że gdyby podręczniki do przyrody były pisane w taki właśnie sposób, żaden uczeń nie miałby niższej oceny niż dobra. A po szkole, zamiast przed komputer, młodzież biegłaby na polany i do puszczy, by delektować się obecnością zerwy kłosowej, poziewników czy gajowca żółtego.

Spotkanie z esejem pana Jarosława to niezwykła podróż w głąb przyrody, pięknie wypełniającej okolice Krakowa. Jest to podróż nie tylko edukacyjna, lecz przede wszystkim poetycka i niesłychanie liryczna. Język tych opowiadań jest jednocześnie naukowy, bo i łacina (dosłownie, nie w przenośni) się tu trafi, ale także subtelny i pełen uwielbienia. Wszyscy bohaterowie tych historii są równie ważni i równie piękni. Nie ma wyróżnionych i istotniejszych. Bo królowa jest jedna – Natura, wraz z jej wszystkimi dziećmi.

Przejdę teraz do części wierszowej książki. To ona na początku wywołała w mojej głowie tzw. brazylijski mętlik. Pierwsze moje czytania kończyły się niepewnym drapaniem po skroni i zmarszczeniem czoła. Lecz im głębiej wchodziłam w świat poezji pana Jarka, tym pewniej zaczynałam się czuć.

Główną tematyką wierszy jest jak najbardziej przyroda. Spotykamy w nich tych samych bohaterów, co w eseju. Tu jednak przyroda zestawiona jest w relacji z człowiekiem. Fauna i flora opisana w poezji pana Jarosława nie jest tłem dla nas, ludzi. One są esencją. Są meritum. My tu jesteśmy przybyszami, którzy niestety nie chcą się pogodzić ze swoją drugoplanową rolą. Czujemy się panami, co według autora jest poważnym błędem. Panoszymy się, nie szanując tego, co było przed nami. Zamiast harmonijnie współpracować z Matką Naturą, walczymy z nią o każdy skrawek naszej planety.

Inny ważny temat wyczuwalny w tomiku to wolność człowieka. Ludzie uważają się za wolnych, żyjąc w założonych przez siebie wnykach. Sami budujemy wokół siebie mury i ograniczamy na własne życzenie. Wolność przedstawiona jest w postaci marzeń. Natomiast niewola to nie kraty, czy choroba, a sposób myślenia i totalitarne dążenie do wykorzystania wszystkiego i wszystkich wokół.

W dziele „Wołanie do genu” dostrzegłam także filozofie reinkarnacji, nieskończoności i przenikania energii. Taki sposób patrzenia pomógłby ludzkości odnaleźć się w tym pięknym i poukładanym świecie przyrody. Natura bez człowieka poradziłaby sobie doskonale. To my bez niej jesteśmy mizerni, co bardzo trudno nam przyznać.

Sposób, w jaki pan Roman używa interpunkcji jest wyjątkowy. Niby nie ma żadnej zasady. Jednakże w moim odczuciu kropki i przecinki są tam, gdzie to koniecznie potrzebne, a nie występują, gdzie ich obecność jest absolutnie zbyteczna. Są niczym doskonałe składniki przyrody, które instynktownie wiedzą, w jakim miejscu mają się znaleźć.

Książka pana Jarka trafiła prosto w sens moich ostatnich przemyśleń. Uważam, że każdy czytelnik odnalazłby w niej coś dla siebie. Można w niej znaleźć poważne rozważania egzystencjalne. Przepiękne opisy przyrody. Ale przede wszystkim olbrzymie pokłady miłości do Natury.

Gorąco polecam lekturę książki pt. „Wołanie do genu”, gdyż otwiera ona nie tylko oczy, ale przede wszystkim wrota do innych wymiarów wartości, racji i sensu istnienia.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
akacjowa agnes · dnia 15.07.2016 14:31 · Czytań: 3026 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 16
Komentarze
akacjowa agnes dnia 15.07.2016 15:08
Jarosław Roman to nasz portalowy Trawa1965 :)
introwerka dnia 15.07.2016 16:19 Ocena: Świetne!
Agnesko,

mz., to bardzo ciekawa, barwnym językiem napisana recenzja, ukazująca fenomen twórczości pana Jarosława Romana, jej naukową podbudowę i intuicyjne źródła :) Zabrakło mi w niej jedynie fragmentów tekstów Autora, by ci, którzy nie zetknęli się z jego dziełami, zyskali o nich własne pojęcie; poza tym to jednak świetny tekst, podobają mi się szczególnie zawarte w nim refleksje o potrzebie harmonii z naturą i naszym miejscu w rodzinie innych stworzeń :)

Gratuluję świetnej recenzji, pozdrawiam serdecznie :)
Aronia23 dnia 15.07.2016 16:28 Ocena: Świetne!
Gratuluję, Agnes. Recenzja zachęca do czytania tomiku Pana Jarosława. Jest napisana w taki sposób, że przyszły odbiorca na pewno utożsami jej treść z zawartością samej książki. Ale to oważ książka jest tu najważniejsza. A z tego, co piszesz, panuje w niej ład i porządek. I o to chodzi.
Podział utworu części już świadczy o ogromnej pracy autora tekstu, bo jak napisałaś (piękną polszczyzną zresztą), trochę w niej rozważań filozoficznych, trochę wierszy a całość o naturze. Ja bardzo kocham przyrodę i wiem też, ze dla Jarka ona jest życiem. Tak stwierdzam po lekturze Jego dotychczasowych utworów. I najważniejsze. Książka przeszła niejedno a ty stwierdziłaś, że pokonała przeszkoda. Jest to na początku Twojej recenzji i najbardziej tajemnicze, co już bardzo zachęca do wzięcia do ręki owego tomiku i podziwiania zawartości.
"Ale jeszcze trudniejszą miała przeprawę, docierając do świadomości. Broniła się dość zawzięcie i stawała okoniem, lecz gdy odpuściła sztampowe myślenie i poluźniła pęta neuronów, poczuła, że jest w domu." To już super zachęta. Gratuluję i Tobie recenzji, i Jarkowi napisania i wydania książki. Sukces. Aronia23
JOLA S. dnia 15.07.2016 16:44
Agnes, zabierając się do lektury Twojej recenzji, liczyłem na ucztę duchową i (rzecz jasna) nie zawiodłem się. Oby tak dalej ......
Cytat:

Pozdrawiam :)
Jolka
akacjowa agnes dnia 15.07.2016 16:52
Dziękuję, Introwerko i Aronio, za miłe komentarze. Cieszę się, że udało mi się zainteresować książką Jarka.

Faktycznie mogłam przytoczyć parę cytatów. Pewnie zrobię to następnym razem, gdy chwyci mnie na jakąś recenzję :)

Jolu S. cieszę się, że nie rozczarowałam :) Choć czytając Twój komentarz, trudno wyczuć, czyś zadowolona, czy zadowolony ;)

A, i coś cytat nie wyszedł.

Pozdrawiam :)
trawa1965 dnia 15.07.2016 20:35
Tak. Agnes. To wielkie spełnienie, które dokonało się na moich oczach, te wielkie drwiny i szyderstwa, przez które musiałem przejść na innych portalach. No i wreszcie, po latach burz, zaświeciło słońce.

Przy całej wielkiej fali entuzjazmu przeoczyłaś, Agnes, dwie drobnostki. Po pierwsze errata. Przecież jasne jest, że dociekliwy czytelnik zauważy, że lennik i wasal to to samo. Po drugie (tu Ci wybaczam, bo każdy, nawet w DPS-ie, myli moje imię z nazwiskiem) jestem Jarek.
JOLA S. dnia 15.07.2016 20:57
Droga Agnes, jestem oszczędna w słowach, to prawda i faktycznie mogłam być przez Ciebie różnie odczytana. Recenzja jest świetna. Gratuluję Tobie i trawie 1965. Z przyjemnością przeczytam książkę. Cenię takie pisanie. :)
Jola
akacjowa agnes dnia 15.07.2016 21:50
Jarku, nie pomyliłam Twojego imienia. Tylko w jednym miejscu napisałam o Tobie per pan Roman, jak np. pan Nowak.

Przeoczyłam erratę? A miałam o niej pisać w recenzji? Z tego, co pamiętam dotyczyła przede wszystkim nazw roślin.

Dziękuję, że miałam przyjemność obcować z Twoją przyrodą :)

Jolu, myślę, że odczytałam Ciebie dobrze, jednakże zwróć uwagę, że pisałaś o sobie: liczyłem, zawiodłem :) O to mi chodziło.

Pozdrawiam serdecznie
trawa1965 dnia 16.07.2016 05:28
Oprócz lennika i wasala jedna dotyczyła nazwy rośliny(koniczyna złotożółta), a dwie- nazw grzybów (grzyby to nie rośliny)
JOLA S. dnia 16.07.2016 05:45
Dzień dobry, zapewne Twoją książkę znajdę w księgarniach. Zaintrygowała mnie, no i ta świetna
recenzja Agnes. Gratuluję! :)
Jola
trawa1965 dnia 16.07.2016 10:12
Zapytajcie pana Szczęsnego Wrońskiego- przewodniczącego ZLP w Kielcach lub Instytut Badawczy Leśnictwa w Tułowicach.
Usunięty dnia 16.07.2016 11:00
Akacjowa, bardzo ładnie napisana recenzja. No pięknie Ci to wyszło, delikatnym, a wręcz bajkowym językiem przedstawiłaś swoją podróż przez książkę, opisując przy tym swoje doznania.

Bardzo miło mi się czytało. Taka recenzja zachęca do sięgnięcia po książkę.

A naszemu portalowemu koledze gratuluję wydania się. :)

Pozdrawiam :)
akacjowa agnes dnia 16.07.2016 18:55
Jarku, dzięki Tobie już nigdy nie zapomnę, że grzyby nie są roślinami. Dziękuję :)

Wiktorio
, bardzo przyjemnie pisało mi się tę recenzję, więc tym bardziej mnie raduje, że dobrze się ją odbiera.

Dziękuję i pozdrawiam :)
trawa1965 dnia 21.07.2016 06:50
Czy już skontaktowaliście się z panem Wrońskim?
akacjowa agnes dnia 22.07.2016 21:38
Po co, Jarku? Żeby sprawdzić Twoją wiedzę? Ja tego nie potrzebuję. Dla mnie jesteś największym znawcą przyrody :-)
trawa1965 dnia 23.07.2016 05:25
Agnes, nie bawmy się więc w kołomyje. Zadzwoń w sprawie książki pod nr (12)2666689. To samo dotyczy Aronii.

Dziś do mnie napisałaś. Proszono mnie o książkę. Chyba będzie najlepiej, jeśli prześlę ją Aronii. Bo, jak napisałem, nie chcę już rozgłosu.
Uwielbiam z Wami rozmawiać. Dlatego chcę być szczery. Istotnie, Agnieszko, w czasach krakowskich tego rozgłosu pragnąłem.
Dziś wiem, jakie były tego przyczyny. Czułem się samotny. Oprócz cioci nie miałem nikogo, z kim mógłbym porozmawiać
Niestety, doświadczyłem także mnóstwo upokorzeń z powodu niepełnosprawności.. Marzenie o sławie było po prostu moim krzykiem rozpaczy.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty