Uśmiech - Niczyja
Proza » Miniatura » Uśmiech
A A A
Od autora: O tym, co ważne...

„Uśmiech”

 

„Uśmiechaj się,
do każdej chwili uśmiechaj,
na dzień szczęśliwy nie czekaj,
bo kresu nadejdzie czas,
nim uśmiechniesz się chociaż raz.”

Anna German

 

Nie pamiętam kiedy ostatnio słuchałam tej piosenki, niegdyś mojego codziennego motto. Ile lat temu zepsuł się odtwarzacz płyt kompaktowych? Pięć, czy więcej. Czasem zdarzyło mi się usłyszeć ją w radio. Rzadko jednak.

Dziś, gdy patrzę na siebie w lustrze widzę zmienioną twarz. Martwą. Siną. Kąciki ust opadają, zwisają wygięte jak most, którego nikt nie używa. Nad górną wargą zrobiła się mała, poprzeczna skiba w kształcie wypukłej poduszeczki. Stale się powiększa. Obok niej powstała pionowa ryska, jakby ktoś wbił paznokieć i zostawił trwały ślad. Powierzchnia nad górną wargą jest zesztywniała od ściubiania ust w harmonijkę. Coraz mniejszą i mniejszą. Czasem robię masaż tej części twarzy, na niewiele jednak się zdaje. Skiba i ryska utrwalają się.

Zapomniałam jak należy wykonywać czynność uśmiechu. Czy jest gdzieś gotowa instrukcja? Gdy próbuję przywołać go z mroków niepamięci, sztywność nad ustami nie pozwala na dalsze kroki. Podobnie, gdy naśladuję uśmiechających się ludzi w telewizji, w pracy lub gdzieś, tam gdzie bywam.

Chciałabym znów umieć się uśmiechać. Może nauczą mnie tego dzieci na placu zabaw lub w przedszkolu? Może staruszka karmiąca gołębie na placu? Może wystarczy kupić nowy odtwarzacz i wrócić do codziennego motta z piosenki Anny German? Może jeszcze zdążą zniknąć te pionowe linie nad ustami, a pojawią się zmarszczki uśmiechu? Tam gdzie powinny być, na policzkach.

 

 

(16 lipiec 2016)

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Niczyja · dnia 27.07.2016 20:51 · Czytań: 509 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 9
Komentarze
Dobra Cobra dnia 27.07.2016 22:29
Ano życie nie jest letkie - jak powiedział któryś z wieszczów.


Niczyja,

Smutek i nostalgię nam dziś serwujesz. A zycie w swej istocie jest wesołe i roztańczone. Chociaż nie każdy je takim widzi, co jest powodem smutków i dramatów wcielonych.

Tutaj brak uśmiechu powodem zmian rysów twarzy.

Wiele daje nastawienie do życia, bo ta sama szklanka potrafi być do połowy pusta lub do polowy pelna.

I tyle mądrości napisałem.

Pozdrawiam,

DoCo
Aronia23 dnia 28.07.2016 04:41 Ocena: Świetne!
Niczyja. Piosenka, piosenką, czasami pomaga i uśmiechamy się do wspomnień, do dnia dzisiejszego, ludzi. Ale czasami nie można. Kłopoty przerastają, trudności się piętrzą, ludzi wokół brak samotność. Dzień za dniem, noc za nocą, zresztą wszystkim tak mija życie. Dokąd się toczy i po co? Na to pytanie nie odpowiedział jeszcze żaden, nawet największy myśliciel. Czasami wiara pomaga, ale czasami.... jest beznadzieja.
Smutne to Twoje opowiadanie. To że nie masz płyty nie oznacza, że nie możesz się śmiać. Wiem, ze trochę prosto się teraz wyraziłam, ale sama napisałaś: "Może wystarczy kupić nowy odtwarzacz i wrócić do codziennego motta z piosenki Anny German?". W tym akapicie użyłaś tyle razy słowa "może", że aż boli.
Boli też opis własnej twarzy - smutnej, przestudiowanej i nielubianej przez Ciebie.
"Zapomniałam jak należy wykonywać czynność uśmiechu." Tego się nie zapomina, jak pływania. Może tylko nie chcesz sobie przypomnieć? Za to ja przesyłam Ci uśmiech i moje koty - one są mądre i mają wiecznie zadowolone miny. Zobacz, o której godzinie to piszę. Całe noce nie mogę spać, żyję z bólem, ratunkiem jest, jak Ci niedawno napisałam poczucie humoru, dość zjadliwe, ale nikogo nie krzywdzące - mam nadzieję. No, Koleżanko - świta, mamy nowy dzień przed sobą. Lustra pokażą zadowoloną twarz Niczyjej. To tyle. Aronia23
Niczyja dnia 28.07.2016 10:33
DoCo,
Tak, w życiu bywa się szczęśliwym, ale tylko czasem. Są chwile i godziny czarne, potem wychodzi słońce.
A może jest jak piszesz, że to kwestia nastawienia? Nie wiem...
W każdym razie bardzo się cieszę, że zajrzałeś do mnie i zostawiłeś swój ślad. Z powiewem ciepła, które w nim odnajduję. Mam nadzieję, że się nie mylę.


Aronio,
Bardzo dziękuję za Twój serdeczny i pełen mądrości komentarz:)
Tak, opko jest smutne, aż do bólu. Tak się czułam pisząc je, będąc bezgranicznie smutna.
To nie tak, że nie lubię własnej twarzy. Lubię ją. Akceptuję ją, ciało również. Chodzi o coś innego. Chciałabym, żeby ta twarz była radosna. Po prostu radosna albo aż radosna.

Dziękuję za poranny uśmiech Twój:) Lubię koty, takie malutkie.
No właśnie widzę. 4:41! Dlaczego nie śpisz? Sen jest potrzebny, daje regenerację całemu ciału.
Nowy dzień trwa i uśmiech jest:) Nawet kilka już było:)
Z wdzięcznością za okazaną serdeczność,
dziękuję,
Niczyja
Dobra Cobra dnia 28.07.2016 13:23
Się nie mylisz.

DoCo
Usunięty dnia 30.07.2016 12:32
Witaj Niczyja,
Sądzę, że nastawienie jednak może mieć z uśmiechem coś wspólnego :) Zdarzają się jednak chwile, gdy ten ,,banan'' na twarzy pojawić się nie chce. Przyjdzie czas,kiedy słońce zaświeci, będziemy wyspani i usiądziemy do śniadania ze świadomością, że podłogę umyliśmy wczoraj, więc dzisiaj możemy poleniuchować. Pozwólmy sobie na luz. Pośmiejmy się jak dzieci, ot tak, bez powodu. Śmiech to zdrowie, a uśmiech dodaje nam uroku! (ale nie wymuszony ;) )
Życzę wielu słonecznych i uśmiechniętych dni!
SzaraN
Niczyja dnia 30.07.2016 12:42
Pięknie dziękuję, SzaraNowicjuszko, za uroczy i mądry komentarz.
Podłoga umyta, banan jest - leniuchuję;)
Bez śniadania jeszcze, tylko przy kawie, ale co tam.
Dziękuję i pozdrawiam,
Niczyja
Lilah dnia 07.08.2016 20:51
Uwielbiam Annę German, uwielbiam tę piosenkę, ale z uśmiechem też mam czasami problemy.
Dużo uśmiechu i pogody ducha życzę peelce.

Pozdrawiam serdecznie :)
Niczyja dnia 07.08.2016 21:14
Lilah, bardzo dziękuję za empatię:) Czyżbyś wiedziała, że właśnie teraz jej potrzebuję?
Uwielbiam anielski głos Anny. "Eurydyki...", "Nadieżda", a najbardziej wzruszająca jest piosenka "Jesteś moją miłością".

Wiesz, spytam z głupia franc. Co to znaczy peelka? Często używany jest na PP ten zwrot, którego nie znam. Kobieta? Dusza? Serce?

Pozdrawiam również serdecznie:)
Lilah dnia 07.08.2016 22:43
peel/peelka - podmiot liryczny (fikcyjna postać w utworze lirycznym wypowiadająca swoje przeżycia, doznania, przemyślenia) :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty