Proza » Inne » Lot
A A A
Mknę poprzez wiatr, przecinam powietrze. Unoszę się, zanurzam w powietrzu, w przestrzeni, w niebie... Odrywam się od ziemi, od tego co ziemskie, co przywiązane do życia codziennego, od przedmiotów, rzeczy, narzędzi. Już nie chodzę, nie biegnę, nie wchodzę czy schodzę, lecz płynę. Płynę, jak statek powietrzny, jak łódź podwodna, jak okręt marynarki, czy kuter wypływający na otwarte wody, przed wschodem słońca. Płynę, lecz nie woda mym otoczeniem. Nie widzę ryb, świata wodnego, głębin wszechoceanu, gdzie litosfera ziemska jest trawiona, pożerana i wchłaniana w płaszcz ziemski. Nie widzę gór podwodnych, które wypluwają z siebie gorącą lawę, tworzącą niby-poduszki na dnie oceanu. Płynę poprzez cząsteczki gazu, poprzez chmury, poprzez warstwę okrywającą, osłaniającą Ziemię. Więc płynę-lecę, unoszę się ponad Matką Ziemią, Rodzicielką i oglądam, podziwiam, zachwycam się jej cudami. Unoszę się, bo jedynie z tej perspektywy widać prawidłowo. Można zaobserwować rzeczywiste relacje i stosunki, właściwe ułożenie, rozmieszczenie. Jedynie to jest właściwy punkt widzenia. Patrzę na łąki, pola, lasy, na ich mieszkańców, ich "pracowników". Macham na powitanie, widząc ośnieżone wierzchołki górskie, sięgające nieba szczyty, drzwi do innego, lepszego świata. Widzę pokrętne ślady strumyków, rzek przeogromnych, wodospadów pieniących. Gdzieś obok tego, a jednocześnie razem i w tym, jest człowiek, jego działalność.
Jestem ptakiem. Zrywam się do lotu, bo pragnę, muszę, być znowu w górze, na górze, u góry. Oddycham czystym, wspaniałym powietrzem, wsłuchuję się w odgłosy Ziemi, w jej pomruki, jęki, krzyki, oznaki radości, a czasem smutku. Czasami wpadam w gęste chmury, dymy ciemne, gorące, pachnące siarką. Chmury te są bardzo niebezpieczne, powodują dezorientację, a ponadto dostają się do płuc, oddycham wówczas siarką. Dymy takie można napotkać w dwóch typach rejonów: w rejonie "pierścienia ognia" oraz w zagłębiach gospodarczych. Czasem słychać pomruki i krzyki otwierającej, trzęsącej się ziemi. Wówczas przyspieszam swój lot, by zdążyć na czas - może coś można zrobić? w czymś pomóc? Ten widok zapada w pamięć, zostawia swe piętno, swój znak nie do zdarcia. Pozostaje wówczas jedynie płacz, ból, smutek, cierpienie.
Jestem piórkiem. Unoszę się w przestrzenie, jak balonik, latawiec, bańka mydlana, jesienny liść spadający z drzewa, podczas złotej (indiańskiej) jesieni. Chwytam wiatr, choć jest nieuchwytny. Otulam się puchem chmurki. Zasypiam na rogu księżyca. Lecz wciąż lecę, lecę, lecę... daleko, daleko, tak blisko...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Samotny Wilk · dnia 19.11.2008 22:48 · Czytań: 629 · Średnia ocena: 2,5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Jack the Nipper dnia 19.11.2008 23:19 Ocena: Przeciętne
Cytat:
powietrze. Unoszę się, zanurzam w powietrzu


Powtórka

Cytat:
ziemska jest trawiona, pożerana i wchłaniana w płaszcz ziemski


j.w.

Męczące. Masz swoja wizję, ale nie wyszło sprzedanie jej czytelnikowi.
Napisane poprawnie, dobry warsztat, tylko te dwie ww. powtórki jakos zgrzytnęły, inne ładnie wkomponowałeś. Ale treść nudzi. Może ktoś znajdzie w tym głęboki sens, mnie się nie udało.
Tomi dnia 19.11.2008 23:39 Ocena: Dobre
Cytat:
przecinam powietrze. Unoszę się, zanurzam w powietrzu


za blisko "powietrze"

Cytat:
poprzez warstwę okrywającą, osłaniającą Ziemię.


myślę, że jedno z tych określeń wystarczy, gdyż są zbyt bliskie znaczeniowo

Cytat:
Dymy takie można napotkać w dwóch typach rejonów: w rejonie "pierścienia ognia" oraz w zagłębiach gospodarczych.


zdanie nieco niepasujące do całości; charakterystyczne podręcznikowe brzmienie

Cytat:
Unoszę się w przestrzenie, jak balonik


przestrzeń? przestrzeni?

poza tym są jeszcze takie miejsca, które mnie zatrzymują, np.:

Cytat:
poprzez warstwę okrywającą, osłaniającą Ziemię.

Cytat:
dymy ciemne, gorące, pachnące siarką.


takie współbrzmienia nie przypadły mi do gustu

Co do treści. Tekst nasączony spokojnym klimatem, jest sympatycznie. Wciągające, bogate obrazowanie.
Miladora dnia 20.11.2008 11:35
Zgadzam się z bogatym obrazowaniem. Może nawet zbyt bogatym, co trochę męczy nawałem porównań.
Jak sad wymagający prześwietlenia. Z niektórych gałęzi stwarzających wrażenie patosu. Czasem prostsze rzeczy przemawiają bardziej.
Na tym etapie między 3 a 4. ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:53
Najnowszy:emilikaom