Komiks literacki. Święto 365 Dni. Odcinek 6. - MichaelTequila
Proza » Groteska » Komiks literacki. Święto 365 Dni. Odcinek 6.
A A A

Święto 365 Dni zwane Rocznicą przypadło na pochmurny dzień. Rok minął od chwili, kiedy kapitan otrzymał insygnia władzy od narodu natchnionego obietnicami radości, szczęścia, wszelkiej pomyślności, oraz spełnienia najskrytszych marzeń. 

Wraz z insygniami otrzymał tytuły Wodza, Wielkiego Stratega, Reformatora i Zbawcy Narodu. Oponenci kapitana dorzucili swoje trzy grosze, krytykując go i jego współpracowników, zwłaszcza tych, których wyciągnął z szafy, odkurzył i dał im wysokie uprawnienia kierowania statkiem.  

Myślał o nich i o ich wierności. Bea, pierwsza po kapitanie i druga po Bogu, I oficer Brzuchal, znawca dwóch obcych kontynentów i jednego języka, Sęp, Zbrojmistrz i Ogniomistrz w jednej osobie, Nijaki, spóźniony chrześniak, wdzięczny i posłuszny. Dołączył do nich później Skarbnik, skromny, twarzowy zastępca kapitana, nawigator majątku, ekonomicznej fortuny statku. - Oby się ziściła. - Zamarzył kapitan.  

Potwierdził w duchu insygnia i tytuły, dziękując tym, którzy doprowadzili go władzy, masom narodu popierającym jego i statek, oficerom i załodze, a także klakierom, propagandzistom oraz szarym obywatelom przewożonym autokarami, miłośnikom gorącej kiełbasy z pachnącą cebulką schludnie ułożoną na ciepłej bułeczce. Postanowił to wszystko wyrazić w przemówieniu, w wielki dzień rocznicowy. Oblizał wargi na myśl o czekającej go przyjemności głoszenia niezaprzeczalnych prawd.  

Poprzedniej nocy śniła mu się Paranoja, niezbyt duże zwierzątko, usiłował je oswoić, przychodziło mu to z trudem. Kiedy była tuż, tuż i prawie jadła mu z ręki, nagle wyrywała się na wolność i znowu go nawiedzała, kiedy miał powiedzieć coś ważnego, zmieniała sens słów, z prawdy czyniła kłamstwo, z kłamstwa prawdę, pod jej wpływem nie był nawet pewien, co jest co, pojęcia mu się zacierały, miłość ojczyny myliła z nienawiścią do ludzi, rozpacz przeszłości z nadzieją przyszłości, dzieliła ludzi i rzeczy po połowie, jakby dla równowagi. W nocy Paranoja przypomniała mu kolejny raz, że jego powinnością jest odrąbać głowę hydrze przeszłości dręczącej jego naród, radząc sobie z trudnym zadaniem jak Herkules, który jednym mądrym pociągnięciem oczyścił stajnie Augiasza zaświnione aż po sufit.  

- Mój ukochany naród! - Westchnął kapitan z dumą i przytulił go do serca. Nie zamierzał oddać go nikomu, ani dzielić się nim, bo był jego własnością, sam go wybrał i miał prawo go kształtować na wzór i podobieństwo swoje, niezależnie od tego, co o nim, Wodzu Narodu, szeptali, mówili, pisali i krzyczeli, a nawet malowali, jego krytycy i oponenci, ludzie zagubieni w nierzeczywistości.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
MichaelTequila · dnia 03.12.2016 10:39 · Czytań: 788 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 1
Komentarze
Miladora dnia 04.12.2016 17:21
Przeczytałam wszystkie odcinki, Michale. :)
Jak na groteskę, niezbyt to wyraziste, moim zdaniem, a postać kapitana w zasadzie rozmyta, chyba za mało uwypuklona. Gdzieś tam sobie jest, ale dość mgliście, co sprawia, że kontrasty również się rozmywają.
W sumie więc prędzej bym to nazwała delikatną satyrą, choć odczytywalną w zasadzie tylko dla nas, a przecież tekst powinien mieć bardziej ogólny wymiar.
Od strony technicznej - radzisz sobie nieźle z językiem i interpunkcją, chociaż zdarza Ci się mieszać czasy lub nie dbać o ich konsekwencję, co stylistycznie nie brzmi zbyt dobrze.
No i nieźle byłoby, gdybyś przyswoił sobie zasady pisania dialogów, bo tu robisz najwięcej błędów.
Cytat:
- Oby się zi­ści­ła. - Za­ma­rzył ka­pi­tan.

Oby się ziściła - zamarzył kapitan.
Cytat:
- Mój uko­cha­ny naród! - Wes­tchnął ka­pi­tan z dumą

- Mój uko­cha­ny naród! - wes­tchnął ka­pi­tan z dumą (...)
To jedno zdanie, a nie dwa. Co innego, gdybyś napisał:
- Mój uko­cha­ny naród! - Ka­pi­tan westchnął z dumą i przytulił go do serca.

Z poprzednich odcinków:
Cytat:
Wy­ja­śnił to krót­ko rzecz­nik Zbroj­mi­strza: (-)Ża­bo­ja­dy nie chcia­ły się zgo­dzić

Cytat:
- Jeśli wy tak, to ja tak, czyli jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie (-) po­sta­no­wił Zbroj­mistrz

Cytat:
Zbroj­mistrz zręcz­nie pod­su­mo­wał, jak to tylko on po­tra­fi: (-) Dajmy sobie spo­kój, har­ce­rze i har­cer­ki,

Tu masz także przykład na niekonsekwencję czasów. Skoro "podsumował", to "potrafił", a nie "potrafi".
Cytat:
- Ko­cham go jak ojca. - Po­wta­rza sobie po cichu

- Ko­cham go jak ojca - po­wta­rza sobie po cichu.
Cytat:
- Oczy­wi­ście pismo jest sfor­mu­ło­wa­ne w spo­sób oszu­kań­czy. - Stwier­dzi­ła rzecz­ni­ka za­ło­gi,

- Oczy­wi­ście pismo jest sfor­mu­ło­wa­ne w spo­sób oszu­kań­czy - stwier­dzi­ła rzecz­ni­ka za­ło­gi,
Cytat:
- Oni nie mają po­ję­cia o stat­ku, za­ło­dze i na­wi­ga­cji. - Grzmiał ka­pi­tan

- Oni nie mają po­ję­cia o stat­ku, za­ło­dze i na­wi­ga­cji! - grzmiał ka­pi­tan

Przy okazji - zwracaj uwagę na nadmiar zaimków.
Na przykład:
Cytat:
i przy­tu­lił go do serca. Nie za­mie­rzał oddać go ni­ko­mu, ani dzie­lić się nim, bo był jego wła­sno­ścią, sam go wy­brał i miał prawo go kształ­to­wać


A także, by zdania nie były zbyt długie, bo wtedy łatwo rozmyć ich sens. W przypadku satyry czy groteski krótsze zdania są bardziej dobitne.
Na przykład:
Cytat:
Po­przed­niej nocy śniła mu się Pa­ra­no­ja, nie­zbyt duże zwie­rząt­ko, usi­ło­wał je oswo­ić, przy­cho­dzi­ło mu to z tru­dem. Kiedy była tuż, tuż i pra­wie jadła mu z ręki, nagle wy­ry­wa­ła się na wol­ność i znowu go na­wie­dza­ła, kiedy miał po­wie­dzieć coś waż­ne­go, zmie­nia­ła sens słów, z praw­dy czy­ni­ła kłam­stwo, z kłam­stwa praw­dę, pod jej wpły­wem nie był nawet pe­wien, co jest co, po­ję­cia mu się za­cie­ra­ły, mi­łość oj­czy­ny my­li­ła z nie­na­wi­ścią do ludzi, roz­pacz prze­szło­ści z na­dzie­ją przy­szło­ści, dzie­li­ła ludzi i rze­czy po po­ło­wie, jakby dla rów­no­wa­gi.


Ale i tak jest nieźle. :)

Miłego :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty