Edgar Allan Poe - Bernierdh
Proza » Miniatura » Edgar Allan Poe
A A A

Bardzo kocham moją narzeczoną. Jej białą, niemal przezroczystą skórę, pod którą plączą się błękitne nici żył. Ciemne włosy, których nigdy nie wiąże, pozwalając im opadać na ramiona, w przepięknym, kontrolowanym chaosie. Blade usta, drobne dłonie, zęby, niczym maleńkie perły.

Lubię patrzeć jak kręci biodrami, krzątając się po kuchni. Jak marszczy brwi, pochylona nad książką, lub nos, gdy udaje, że jest na mnie zła. Uwielbiam, gdy chodzi po mieszkaniu, ubrana jedynie w moją koszulę, a jeszcze bardziej, gdy zrzuca ją i ciągnie mnie w stronę łóżka.

Nienawidzę jednak budzić się przed nią.

Odkąd zamieszkaliśmy razem, męczy mnie pewien szczegół. Otóż gdy moja narzeczona śpi, jedno oko zawsze pozostawia otwarte. Czy raczej uchylone, wpatrujące się we mnie nieco leniwie, zamgloną źrenicą, błękitną, bladą tęczówką. Wygląda, jakby było martwe. Nie jest.

Odkryłem, że podąża za moimi ruchami. Nigdy nie spuszcza mnie ze smyczy, wciąż obserwuje, zawsze niemo, bez wyrazu, lecz w tej obojętności da się wyczuć pewną pogardę. Początkowo sądziłem, że to tylko złudzenie, ale z każdym dniem coraz mocniej upewniam się, że to oko mnie śledzi.

Nie mogę przez nie spać. Całe noce spędzam odwrócony do narzeczonej plecami, starając się nie myśleć o tym martwym spojrzeniu, wypalającym piętno na moim karku. Często budzę się z otwartymi oczami, pochylony nad ukochaną, z twarzą ledwie kilka centymetrów od jej zamglonej źrenicy.

Coraz częściej o tym myślę, nawet w ciągu dnia. Twarz mojego skarbu staje się coraz bardziej obca, jakby to rybie ślepie przejmowało jej ciało, zupełnie jak jakaś zaraza. Boję się, że ją stracę.

W dni jestem coraz mniej przytomny, bo coraz mniej śpię. W nocy uciekam do innych pokoi, lecz ciągle czuję jego gorące spojrzenie. Gdy chowam się w łazience spoglądam w lustro.

Moje własne błękitne oko wydaje się bardzo, bardzo blade.



***



Tej nocy wreszcie spokojnie zasnąłem. Odespałem wszystkie te niespokojne doby, a kończyny mam słabe, jakbym nie budził się przez kilka dni. Nie otwieram jeszcze oczu, cieszę się wygodą, spokojem i ciepłem poduszki. Wreszcie odkrywam, że w dłoni trzymam jakiś przedmiot.

Jest okrągły. Miękki. Moje palce są lepkie i mokre.

Otwieram oczy, a obok poduszki widzę nóż.

Do narzeczonej odwrócony jestem plecami. Zastanawiam się, czy kiedykolwiek znajdę w sobie odwagę, by przewrócić się na drugi bok i spojrzeć na jej piękną, bladą twarz.



12.5.2017

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Bernierdh · dnia 21.05.2017 12:01 · Czytań: 829 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 16
Komentarze
JOLA S. dnia 21.05.2017 12:15 Ocena: Świetne!
Bernierdh,

świetne, bardzo dobrze napisane, oryginalne, zaskakujące. Pełnokrwiste postacie, drobne szczególiki ich zachowania oblekają je w ciała.
Szkoda, że tak krótkie, ale z drugiej strony myślę, że w dłuższym tekście koncept by się rozmył.
Troszkę nie w Twoim stylu?
Tak czy inaczej dobre :)

Pozdrawiam
JOLA S
allaska dnia 21.05.2017 13:41
Przewidywalne i nudne jak dla mnie.
Niczyja dnia 21.05.2017 13:42
Nigdy nie czytałam niczego Poe'ego, wiem tylko że moja koleżanka z podstawówki się nim zaczytywała. I Ursulą de Guin. Opowieści zasłyszane z jej ust były straszne, teraz rozumiem dlaczego...
Bałabym się go czytać. To nie dla mnie lektura, ale napisana świetnie. Mam zajawkę Poe'go;) Dzięki Tobie, Bernierdh.

Pozdrawiam (bez wilgotnego i jeszcze ciepłego noża),
Niczyja
Josef Hosek dnia 21.05.2017 15:59
Czołem, Bernierdh!

Bardzo ucieszył mnie fakt, że jesteś, że piszesz, i że publikujesz.

Narobiłeś mi apetytu na Poego. Od jakiejś godziny szukam Złotego Żuka na półkach i ni cholery nie mogę znaleźć. Pewno jutro będę leciał do biblioteki.

W Twoich utworach (być może akurat nie w tym) podoba mi się sposób w jaki przebywasz w rzeczywistości, zabawiasz się nią w trochę "leniwym" tempie. Jakbyś przeciągał jedną chwilę w nieskończoność. Zupełnie jak Leonardo da Vinci studiował anatomię człowieka przez sekcję zwłok, tak samo Ty (oczywiście to moja subiektywna ocena) studiujesz otaczający Cię świat.

Super Cię widzieć!

A do tego utworu jeszcze wrócę.
Bernierdh dnia 21.05.2017 16:32
@JOLA S.
Pięknie dziękuję i również pozdrawiam :)

@allaska
W porządku. Dzięki, że poświęciłaś mi czas :)

@Niczyja
Przy takiej np "Zagładzie domu Usherów" mój tekścik to niemal bajka dla dzieci ;) Ale ogromnie cieszę się, że ci się podobało.
Również pozdrawiam i również bez noża :)

@Josef Hosek
Czerwienię się :) Dziękuję za tak miłe słowa i pozdrawiam cię serdecznie :)
Milena1 dnia 21.05.2017 23:16
Chciałam zaznaczyć, że przeczytałam i to wieczorową porą :) bez szału, ale trzyma w napięciu. Fajnie narasta dramaturgia całej sceny.
Pozdr
Vigo dnia 21.05.2017 23:28
Bernierdh,

Jeśli ktoś zna twórczość Edgara Allana Poe, uzna to opowiadanie za mało oryginalne.
Właściwie to powtórzony scenariusz opowiadania "Berenice" Poego, z akcentem przesuniętym z zębów na oko.
Jak dla mnie raczej słabe.

Pozdrawiam :)
Bernierdh dnia 22.05.2017 18:02
@Milena1
Dzięki i pozdrawiam :)

@Vigo
Nie powiedziałbym, że powtórzony, bo "Berenice" jest głębsza i ciekawsza, ale z pewnością baaardzo inspirowany. Zresztą motyw oka jako motywu również skradłem z "Serce oskarżycielem". Wcale tego nie ukrywam :)
Rozumiem, czemu ci się nie podobało. To taka drobnostka, chciałem sięgnąć po motywy, które najbardziej lubię u Poego (choć odpuściłem sobie grzebanie żywcem) i dać odrobinę jego aromatu, licząc, że narobię tym komuś smaka na jego twórczość.
Również cię pozdrawiam :)
purpur dnia 23.05.2017 11:12
A ja nie czytałem Poe-go, a Twoje przeczytałem bez żadnych uprzedzeń, doszukiwań.

Prześwietna "powolność", atmosfera, i mętnienie myśli bohatera.

Świetnie, że potrafiłeś napisać to w parę zdań - uwielbiam dobrze napisane miniaturki.

Miałem ochotę coś poczytać i miałem niezwykłe szczęście, że jako pierwszy tekst, trafił się właśnie Twój.

Poprawiłbym tylko to zdanie:
"W dni jestem coraz mniej przytomny, bo coraz mniej śpię." - jakoś trudno mi się je czytało.

Pozdrawiam!
Bernierdh dnia 24.05.2017 02:23
Dzięki piękne, purpurze, i również pozdrawiam :)
JoannaP dnia 25.05.2017 23:20
Początek mi się podobał, końcówka trochę rozczarowała.
Poego czytałam dawno temu, chyba do niego wrócę:)
Bernierdh dnia 26.05.2017 19:50
Wróć, warto :) Dzięki i pozdrawiam cię serdecznie.
Usunięty dnia 27.05.2017 20:53
Berniiiiiiiiiii! Cześć! :D

Przyciągnął mnie tytuł - uwielbiam Poego, choć wolę jego poezję niż prozę - i w twoim tekściku faktycznie jest taki mroczny, lekko niepokojący klimacik a la Poe. Brr, to prawda, śpiący ludzie bywają trochę przerażający :p
Bernierdh dnia 28.05.2017 14:45
Witaj :D I dziękuję :)
Ania_Basnik dnia 19.03.2018 10:15 Ocena: Świetne!
Rzeczywiście w klimacie Poe'go. Dobrze się czyta.
Bernierdh dnia 19.03.2018 15:54
Dziękuję pięknie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty