przez szary dym widać było oczy - allaska
Poezja » Wiersze » przez szary dym widać było oczy
A A A

nie chciałam żeby Ptasiek rzucił się 
nie chciałam śmierci córki Whartona
ani by hrabia Monte Christo zostawił Mercedes dla Hyde
by Rózia wybrała Lulejkę
nie chciałam żeby McMurphy stracił do reszty świadomość
i żeby Herkules Poirot odszedł na zawsze 
jedno co chciałam to zapalić chciałam
po tym gdy w hospicjum żona chorego na raka krtani
podała mu nieśmiało papierosa 
a do mnie szepnęła: Ciii...

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
allaska · dnia 22.05.2017 06:20 · Czytań: 490 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 12
Komentarze
Ania Ostrowska dnia 22.05.2017 07:53
Pomysłowy wiersz, budzi cały wachlarz refleksji, poczynając od dylematu, jakie lektury "nadają" się do czytania śmiertelnie choremu człowiekowi, poprzez drogi, którymi podążali do śmierci przywołani bohaterowie, wyzwanie, jakim jest trwanie przy kimś bliskim do końca, aż po siłę miłości. Przepraszam, za banalne określenie, ale wyraża, co czuję.
W tym wierszu zostały ominięte pułapki ckliwości i czułostkowości, jest za to piękna, szczera, ludzka empatia.
Bardzo mi się podoba.
Pozdrawiam
allaska dnia 22.05.2017 08:18
Aniu, ten wiersz pokazałam pewnemu znanemu poecie, i on stwierdził, że lepiej abym skończyła wiersz na:jedno co chciałam to zapalić chciałam" - on tutaj zobaczył pointę, bo cały tytuł, dobry jego zdaniem już wszystko oddaje. Powiedział, że sytuacja z hospicjum, to branie na litość, wielu ludzi choruje na raka krtani. Co o tym sądzisz, Aniu? Bo już zgłupiałam, a ta wersja z hospicjum to nie moja książka, to doświadczenie na własnej skórze, widziałam tę żonę, widziałam, jak pan palił papierosa. Poeta powiedział, że tytuł bardzo pasuje do tego" jedno co chciałam to zapalić chciałam". I na tym on widzi koniec.
Ania Ostrowska dnia 22.05.2017 08:47
Myślę, allasko, że gdybyś zakończyła wiersz jak proponował ów poeta, czytając pomyślałabym może, że to podmiot liryczny zmaga się z chorobą, a tytułowe oczy należą do męża, córki, syna, przyjaciela. Nie odgadłabym może tego, co jest dopowiedziane w ostatnich wersach. Dla mnie byłby to równie dobry i poruszający wiersz, ale inny.
W Twojej wersji nie odczułam brania na litość, wręcz przeciwnie, jest subtelnie i oszczędnie.
Pozdrawiam
allaska dnia 22.05.2017 08:57
Aniu, dziękuje Ci bardzo :)
Tjereszkowa dnia 22.05.2017 10:32
Dołączę się, popierając spojrzenie Ani. Bez końcówki wyszedłby zupełnie inny wiersz, na pewno proponowane urwanie byłoby efektowne (nawet ocierałoby się o efekciarstwo), ale sens, jak dla mnie byłby inny.
allaska dnia 22.05.2017 10:59
Dziękuję Tjereszkowa :) niech Pan z papierosem zostanie po wieki wieków w moim ...wierszu
ajw dnia 22.05.2017 21:59
Ja bym pozostała przy tym co radził ci poeta, a tytuł dałabym "przez szary dym nie widać było krtani" . Pozdrawiam :)
allaska dnia 23.05.2017 07:03
Ajw, krtani i tak nie widać, chyba że chodzi Ci o coś innego ;)
Miladora dnia 23.05.2017 15:02
Nie chce się wielu rzeczy, ale one i tak przychodzą...
W moim odczuciu druga część wiersza jest równie potrzebna jak pierwsza, bo podkreśla zderzenie świata literackiego z realnym; współczuje się ich bohaterom, gdy tymczasem rzeczywiści ludzie codziennie odchodzą i to w kompletnej niepamięci.

Mam jednak pewne zastrzeżenia do formy:
Cytat:
przez szary dym widać było oczy
nie chcia­łam żeby Pta­siek sko­czył

Przypadkowy rym podkreślony jeszcze rytmem tych wersów.

No i trochę dużo tego "chciałam", więc coś niecoś można byłoby opuścić.
Cytat:
jedno co chcia­łam to za­pa­lić chcia­łam

Przerobiłabym ten wers, bo odbiega stylistycznie od reszty, a poza tym, może tylko mnie, ale nasuwa skojarzenie ze słowami z piosenki Mariana Hemara: jedno co warto to upić się warto.
Cytat:
po­da­ła mu pa­pie­ro­sa nie­śmia­ło

Podała mu nieśmiało papierosa.
Chociaż może lepiej byłoby przenieść to "nieśmiało" do szepnięcia - podała mu papierosa, szepcząc do mnie nieśmiało: Ciii...

Miłego, Allasko :)
allaska dnia 23.05.2017 15:56
Miladoro, dziękuję. Wyłapiesz każdy rym, każde powtórzenie. Poprawiłam z tym "nieśmiało" -dodałam do papierosa, bo szept sam w sobie zdaje mi się delikatny, a taki właśnie już sam w sobie jakby jest nieśmiały... O to jedno "chciałam" była walka na innym portalu, redaktor wprowadzający tekst na stronę główną, wręcz walczył o to drugie chciałam, bo jakoś nie przeszkadzały te " nie chciały" wcześniej, a tutaj drugie - "chciałam" - przeszkadzało niektórym. A wiesz, że też mi się skojarzyło z "upić się warto" :) uwielbiam tę piosenkę :) O "skoczył" pomyślę, pewnie coś rozsądnego moja głowa mi podpowie, na razie nie wydumam nic ciekawego, więc Ptasiek skoczył :( ech...
Bardzo dziękuję.
Miladora dnia 23.05.2017 22:13
allaska napisała:
taki właśnie już sam w sobie jakby jest nieśmiały...

Wbrew pozorom szept wcale nie musi być delikatny czy nieśmiały. ;)
Owszem - może być błagalny, proszący, uspokajający, ale także ostry, rozkazujący, ostrzegawczy czy napominający.
Spróbuj wymówić to "Ciiii..." na kilka różnych sposobów, a sama się przekonasz.
Natomiast nie widzę uzasadnienia dla nieśmiałego podania mężowi papierosa - zrobiła to z pewnością na jego prośbę, wiedząc dobrze, że nie powinien palić. Więc skąd nieśmiałość?
Powiedziałabym, że zrobiła to raczej niechętnie, a nie nieśmiało.

Miłego :)
allaska dnia 24.05.2017 09:26
Miladoro, jak zwykle masz rację. Dziękuję jeszcze raz za wszystko :) Wymówiłam parę razy Ciii i ucieka mi w tę delikatniejszą stronę, ale może te cii może być rozkazujące itd.
dziękuję Miła :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:45
Najnowszy:pica-pioa