Poezja » Pogranicze » bit
A A A

nie potrzebuję oczu
by odczytać znaki
- wymamrotał żebrak
ważąc garść moniaków

kundel u jego stóp
obnażył żółte zęby
czekałem
niechby warknął

gdy znikali za rogiem
wciąż siąpiło
rdzą

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ania Ostrowska · dnia 28.05.2017 07:57 · Czytań: 635 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 34
Komentarze
gabi dnia 28.05.2017 09:55 Ocena: Świetne!
Bardzo odczuwalny i czytelny tekst. Każde słowo na właściwym miejscu.
Świetna puenta. Serdeczności :)
introwerka dnia 28.05.2017 16:09 Ocena: Świetne!
Zgadzam się z Gabi - to bardzo dobry tekst. Wyrazisty także przez swoją lapidarność, z odczuwalną fakturą nadaną przez końcową "rdzę".

Pozdrowienia :)
Usunięty dnia 28.05.2017 16:28 Ocena: Dobre
Psia miska daje miłość.
Bezwarunkową.
Ania Ostrowska dnia 28.05.2017 17:02
gabi, introwerka, Grain, bardzo Wam dziękuję za wizytę pod wierszem i jego dobre przyjęcie.
Pozdrawiam
sheCat dnia 28.05.2017 19:04
Niestety, nic a nic nie zrozumiałam. Mnie tej wyrazistości wyraźnie brakuje :)
Pozdrawiam.
ajw dnia 28.05.2017 21:38 Ocena: Świetne!
Czytałam go już kiedyś, bo poprzez obraz utkwił mi w pamięci. Lubię tego rodzaju wiersze, bo zostawiają ślad dzięki kadrom, które tworzy wyobraźnia. On nie jest do końca jasny, ale dzięki temu daje wiekszą przestrzeń interpretacyjną :)
Ania Ostrowska dnia 28.05.2017 22:21
sheCat, nie wiem, jak Ci wyjaśnić treść, to zapis obrazu, sceny, pewnej obserwacji, na której można poprzestać lub spróbować odczytać jako metaforę. A z metaforami jest tak, że do jednych coś mówią, a do innych nie. Nie chciałabym narzucać swojej interpretacji.
Dziękuję że próbowałaś. Pozdrawiam

ajw, no właśnie, o tym próbowałam powiedzieć. Dziękuję Ci za ślad. Serdeczności
sheCat dnia 29.05.2017 05:50
Nawet nie chodzi mi o 'jasność' czy 'czytelność'. Idąc tym tropem, mogłabym podstawić w miejsce tego wiersza/migawki/obrazu, wstęp do jakiejkolwiek powieści - dowolne trzy zdania.
Efekt byłby zbliżony, i gdyby się ktoś uparł, również nie mógłby mu odmówić 'pojemności'.
;)
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 06:24
Słusznie, masz rację. Tylko te dowolne trzy zdania musiałyby być dobrze przemyślane. Moje były:)
Tjereszkowa dnia 29.05.2017 08:29
Wracam tu już chyba z dziesiąty raz. Ciężko mi uchwycić myśl przewodnią, natomiast scenka wyświetliła mi się wyraziście. Przeczytałam komentarze - oczywiście obraz działa metaforycznie - już dwa pierwsze wersy choćby.
Mnie jednak zatrzymuje bardziej druga strofa:
Cytat:
czekałem 
niechby warknął

Widzę podglądacza, który spodziewa się czegoś, co powinno nastąpić, czeka, a ja czuję jego niepokój. Coś jest nie tak...
Rdza z końcówki (kojarząca się z zepsuciem) jeszcze pogłębia to wrażenie.
Ale tytułu za Chiny nie mogę odszyfrować...
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 09:04
Cieszy mnie, Tjeri, że użyłaś słowa "niepokój" i bardzo celnie wyłuskałaś te dwa wersy, bo można je potraktować jak oś tego wiersza-niewiersza (fajnie, że jest tu "pogranicze" :). ). Tak, coś jest nie tak, kiedy odbiega od doświadczenia i "normalności". Tytuł, wzięty z języka informatyki miał podsuwać tropy Matrixowe. Czy aby na pewno to co jest, jest? A jeśli jest, gdzie jest? I kto za tym stoi? Ja? Które moje "ja"? Co jeszcze potrafię?
No i wysypałam się z własną interpretacją :( ech... pozostaje mi mieć nadzieję, że ktoś przeczyta inaczej :)
Dziękuję, Tjereszkowa, pozdrawiam serdecznie
sheCat dnia 29.05.2017 09:25
Jeden lubi klasykę, a inny prace Yoko Ono w Mumok-u. Jestem zdania, że nie każde słowo, wprowadzone w obieg, ma wartość literacką. Dokąd prowadzi ta droga? Do zachwytów nad zdaniem:' jaś wbiegł do toalety i nagle...'? ;)
Tyle mojego ))
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 09:38
Nie oczekuję zachwytów sheCat, chyba trochę przesadzasz. Jasne, że nie jestem obiektywna, bo jako autorka nie mam szans być, ale jednak broniłabym wartości literackiej tej miniaturki. Jest intrygująca, elegancko skrojona, niebanalna, a że nie każdemu musi się podobać, to trudno :) może następnym razem uda się lepiej?
Tjereszkowa dnia 29.05.2017 09:42
Ha! Na matriksowe tematy nie wpadłam. Tak sobie myślę, że tytuł jest słabym punktem. Bo (jednak) jakoś chciałaś naprowadzić, ale to stanowczo za mało (przynajmniej dla mnie). Jak kocham wieloznaczności, tak tu wolałabym coś bardziej mówiącego.
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 09:54
Pomyślę więc jeszcze nad zmianą tytułu. Ale łatwe to nie będzie, bo też nie chciałabym ograniczać. Dzięki za feedback.
Ania_Basnik dnia 29.05.2017 10:54 Ocena: Świetne!
Zgrabna miniatura Aniu! Tylko tytułu powinnaś dać inny! Pomyśl :)
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 11:00
Pomyślę, obiecuję, jak mi coś sensownego przyjdzie do głowy, poproszę Was o ocenę, czy będzie lepiej.
Pozdrawiam
Miladora dnia 29.05.2017 12:29
Bit – jako najmniejsza jednostka informacji – jest, moim zdaniem, dobrym tytułem dla tego wiersza migawki. Niby nic się nie dzieje, ale dwa słowa wzbudzają niepokój – znaki i rdza. Coś wisi w powietrzu nad tym z pozoru błahym obrazem. Albo i nie.
W życiu często jesteśmy świadkami chwil/zdarzeń, które wydają się nie mieć żadnego znaczenia, ale które i tak rejestrujemy niczym wyrwane z kontekstu kadry, gdy tymczasem, poza planem, film/akcja toczy się nadal.

Hmm...
Cytat:
ważąc garść mo­nia­ków

- znaki/moniaków - wpada nieco na siebie. Poza tym słowo to jest odpowiednie dla żebraka, lecz nie dla obserwatora.
Rozważ - garść bilonu - nie zmienia się wtedy rytm narracji.

Miłego, Aniu :)
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 12:43
Dziękuję, Miladoro, posłucham sobie jeszcze parę razy brzmienia z "bilonem" zanim wprowadzę zmianę, ale pierwsza próba wypadła pomyślnie.
Widziałam ten rym, jednak nie czułam, by mi przeszkadzał. Wciąż się uczę na takich błędach, jeszcze raz dziękuję.
Nad tytułem myślę :) może uda się coś kompromisowego.
Pozdrawiam
Miladora dnia 29.05.2017 12:52
Ania Ostrowska napisała:
może uda się coś kompromisowego.

Ha - sama powiedziałaś, że jeżeli jest się pewnym użytego środka, to zostaje. ;)
W każdym razie ja głosuję za pozostawieniem "bitu".
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 13:12
Ha :) pewność to jedno, a wsłuchiwanie się w odbiór czytelników, to drugie.
Cieszę się, że "bit" Ci pasuje, chciałam żeby to słowo podkreślało wrażenie migawki właśnie, okruchu informacji, który łatwo przegapić. Doskonale to ujęłaś w pierwszym komentarzu. Ale skoro są sygnały, że to za bardzo ukryte, nie mogę ich zlekceważyć.
Na pewno pośpiech tu nie zagości :)
Tjereszkowa dnia 29.05.2017 13:37
Aniu, znam Cię na tyle, by wiedzieć, że Twoje utwory są przemyślane i dopracowane na maksa.
U Ciebie zawsze chce mi się szukać, kopać i odczytywać - bo mam pewność, że mało rzeczy zostawiasz przypadkowi i jeśli widzę trop, to on mnie dokądś doprowadzi (bo nawet jeśli piszesz utwór dłuższy, to budujesz go jak miniaturę, gdzie "akcja" dzieje się tak naprawdę nie w słowach, a między wersami).
I "bit" w tym kontekście jak najbardziej pasuje, wynika itd. Natomiast, z kontekstu Twojej wypowiedzi:
Cytat:
Tytuł, wzięty z języka informatyki miał podsuwać tropy Matrixowe.

wynikła mi owa słabość. Bo odebrałam, że zależało Ci na podsunięciu konkretnej myśli. A (dla mnie) ta podpowiedź jest za mała. Więc wszystko zależy jak bardzo chcesz zasugerować odbiór.
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 14:06
Tak, coś w tym jest, co mówisz. Doświadczenie płynące z upodobania do upychania znaczeń w jak najmniejszej liczbie słów, skutkuje takimi dylematami - na ile podpowiadać swoją wizję, a na ile zostawić przestrzeń czytelnikowi. Siąpiąca rdza dla mnie była wyraźnym sygnałem zużywania się, korodowania "maszynerii", ale przecież mogła być też skutkiem pyłów z Sahary, albo jeszcze czegoś innego.
Rzecz jasna, bardzo mile połechtały mnie słowa o dopracowaniu moich tekstów zanim trafią na widok publiczny i że rycie w nich bywa owocne. Dziękuję :)
ajw dnia 29.05.2017 15:43 Ocena: Świetne!
No nie wiem co chcieć od tytułu? Jest bardzo dobry i świetnie pasuje. Ja bym pozostawiła :)
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 15:53
Dzięki, ajw, na razie zostanie, bo nie mam pomysłu na lepszy. A potem zobaczymy, może ktoś mi coś podpowie, albo mnie olśni? :)
hornychuck dnia 29.05.2017 17:01
Zakochałam się. Wszystko jest tak idealnie na swoim miejscu *.*
Co do tytułu, również jestem za zachowaniem obecnego. Jest cudownym uzupełnieniem reszty.
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 18:47
O kurczę, aż tak? Miło słyszeć :) dzięki wielkie
sisey dnia 29.05.2017 19:46
Aniu, dawno mnie itd, ale to szum bez znaczenia. Przyszedłem, to jasne, po "starych tropach" i nie żałuję. Fajna migawka. Nie szukam drugiego dna, to co jest wystarczy.
Ania Ostrowska dnia 29.05.2017 20:43
siseyu, widziałam Cię tu i tam, szum szumem, ale serce zabiło mi mocniej. Dobrze wiedzieć, że wystarczy, dziękuję, że jesteś.
sisey dnia 29.05.2017 21:30
Latka lecą, a awatary wciąż te same. Ucieszyło mnie, to "bicie serca. :)
Wiolin dnia 01.06.2017 22:32
Witaj Aniu.

Do odczytania wiersza czasem trzeba dorosnąć. Spróbuję to sprawdzić, choć najkrócej mówiąc
sytuacja w wierszu przypomina mi odwieczny spór szkiełka i oka...Pozdrawiam życząc pomyślnych wiatrów.
Ania Ostrowska dnia 01.06.2017 23:21
Dziękuję, Wiolinie, tak, racja, niekiedy to trudne. Odpozdrawiam ochoczo :)
Krzysztof Konrad dnia 02.06.2017 15:38 Ocena: Bardzo dobre
Bit to jednostka przekazania czegoś (w tym metaforycznym raczej kontekście, niż dosłownym). I to jest dobry bit! Bardzo obrazowo, nietuzinkowo opisana - scena? sytuacja ? Do tego, w mojej opinii, dobrze wychwyciłaś tutaj taki skrawek ludzkiej natury, a raczej tez gorszej strony ludzkiej natury. Bardzo dobre, cześć! :)
Ania Ostrowska dnia 02.06.2017 16:11
Dziękuję, cieszy mnie Twój odbior, co więcej mogę dodać? Bardzo cieszy. Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty