Tolerancja - jardud
Poezja » Wiersze » Tolerancja
A A A
W tolerancji słowo
najbardziej dziś cenię,
dowodem niech będzie
to oto zdarzenie.

Ucząc synka jazdy
na rowerku Śmiejek,
zwracam się do niego
- nóżki kładź na geje.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
jardud · dnia 02.12.2008 10:43 · Czytań: 1074 · Średnia ocena: 2,8 · Komentarzy: 17
Komentarze
zapomin dnia 02.12.2008 10:59 Ocena: Dobre
:D:D:D rowerku Smiejek? :D:D:D tej marki nie znam. Chyba została powołana po to, by rym był czytelny. Ale tekst mnie rozbawił :D:D
dwa_warkocze dnia 02.12.2008 12:00 Ocena: Słabe
A mnie wierszyk nie rozbawił.

W niewyszukany sposób zwraca uwagę na poważną kwestię - imo poważną.

Nie tylko sposób, w jaki myślimy, wpływa na to, jak mówimy - jest także na odwrót. Sposób mówienia wpływa na nasz (a także po trochu pewnie odbiorców) myślenia. Język, którym posługujemy się, kształtuje rzeczywistość.
Nie widzę niczego zabawnego w tym, że ktoś dba o to, żeby ze słownictwa - chociażby swojego własnego - wyrugować słowa będące utrwalaczami stereotypów (stereotypy są groźne) nacechowane pejoratywnym stosunkiem do jakichś grup społecznych (narodowościowych itd.). Używając słowa "pedał" w stosunku do człowieka przekazuje się swoją niechęć i brak szacunku dla homoseksualistów.
Nie twierdzę, że autor miał taką intencję - jego intencji nie znam i w zasadzie nie jest ona zbyt ważna - może i dobrze, że ten wierszyk do jakiejś refleksji zachęca.
Usunięty dnia 02.12.2008 13:39 Ocena: Przeciętne
no fajnie.

ten śmiejek to nazwa rowerka mam rozumieć.?
Usunięty dnia 02.12.2008 13:44 Ocena: Słabe
Dla mnie ten wiersz jest zaprzeczeniem tego co sugerował mi na początku tytuł. Zabawa słowem jest, ale jest też zabawa sprawą delikatną, czyli coś co wg mnie nie powinno być miejsca, jakoś brak szacunku w tym odczytuję, nie dla tolerancji, ale właśnie wobec tych ludzi, o których piszesz. Warsztatowo jest to niestety dla mnie słaby wiersz, a tabu w temacie mu nie pomaga.
jardud dnia 02.12.2008 15:10
Śmiejek jest wymyśloną nazwą rowerka dla potrzeb fraszki, ale ma też drugie znaczenie - zaznacza granicę tolerancji - dla jednych w sposób bardziej "śmiejkowaty", dla drugich nie.
Pedał - to słowo, pojęcie, czy co tam, ma przecież kilka znaczeń.
Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia. Szacunek ten przybiera formy wyrozumiałości i życzliwości dla tego, co nie musi być naszym udziałem, ale co cieszy się naszą akceptacją istnienia w imię demokratycznej wolności.
Problemem jest znaleźć granicę tolerancji.
Tnicu dnia 02.12.2008 16:05 Ocena: Słabe
pierwsza strofa nie przekazuje nic, absolutnie nic...
zapomin dnia 02.12.2008 16:12 Ocena: Dobre
bo to wstęp do ballady :D:D
Miladora dnia 02.12.2008 16:15 Ocena: Dobre
Mnie też rozbawił, tak jak Zapomina.
A dlaczego? Bo nie mam żadnych kompleksów, jestem tolerancyjna, a żart słowny nie wyklucza szacunku dla "kochających inaczej".
Miałam kiedyś bliskiego przyjaciela, który był gejem i wspaniale inteligentnym człowiekiem. Też by się uśmiał z tego wiersza.
Dlatego podpisuję się pod Jardudem. :yes:
dwa_warkocze dnia 02.12.2008 17:27 Ocena: Słabe
Parafrazując Tołstoja: nie to śmieszne, co śmieszne, ale co kogoś śmieszy.

Mnie po wyjaśnieniach autora nie śmieszy tym bardziej.

Cytat:
Śmiejek jest wymyśloną nazwą rowerka dla potrzeb fraszki, ale ma też drugie znaczenie - zaznacza granicę tolerancji - dla jednych w sposób bardziej "śmiejkowaty", dla drugich nie.


Ja ani w wysiłkach tworzenia języku szacunku, ani w wyznaczaniu granicy tolerancji - jeśli dobrze zrozumiałam, dla bohatera wiersza granicą tą jest śmieszność (->dbanie o kulturę języka) naprawdę nic zabawnego nie widzę.
Zwłaszcza, że żyjemy w społeczeństwie takim, jakim żyjemy.
frivia dnia 02.12.2008 17:46 Ocena: Bardzo dobre
:D Rozbawiło.
Zrozumiałam i Śmiejka, i geje. A dlaczego mnie śmieszy i nie widzę w nim nic złośliwego? Właśnie dlatego, że dla mnie nie ma w homeksualistach nic dziwnego i szokującego. A ze słowa "tolerancja" wręcz uwielbiam się nabijać, bo zostało skrzywione tak samo, jak inne, cholernie modne, słówka naszej epoki.
Mam dobry humor, dobrą passę i może nie jest to arcydzieło, ale... trafiło w sam środek.
jardud dnia 02.12.2008 18:17
Podkreślam - TO TYLKO FRASZKA.

Natomiast moim zdaniem często tolerancja, o której się rozpisujemy, graniczy niestety ze śmiesznością.

Inaczej:

Czy fraszka Jana Sztaudyngera: "Myjcie się dziewczyny, bo nie znacie dnia ani godziny" - jest tolerancyjnie śmieszna, bo nakazuje mycie, czy też toleruje niezbyt czyste dziewczyny?

Podkreślam - TO TYLKO FRASZKA nie ma w niej nic złośliwego.
Miladora dnia 02.12.2008 18:39 Ocena: Dobre
Zgadzam się. Samo słowo "tolerancja" nic nie znaczy, jeżeli nie jest podparte prawdziwą życzliwością i zrozumieniem dla drugiego człowieka. Mój przyjaciel, o którym wspomniałam, potrafił się śmiać z samego siebie, tak samo jak potrafił się śmiać z heteroseksualistów.
A ja odwrotnie i świetnie się rozumieliśmy.
Co w tym złego...
KenG dnia 02.12.2008 21:02 Ocena: Dobre
O cóż tu się bulwersować? Wierszyk miły i sympatyczny - nie popadajmy ze skrajności w skrajność, że niby wyrugać = głębsza filozofia i drugie dno. Słowo "tolerancja" w niektórych ustach brzmi dzisiaj śmiesznie, ale śmiesznie z goryczą. Tutaj nie widzę nic do zaatakowania ani też zawoalowanego ataku. Miła fraszka :)
dwa_warkocze dnia 02.12.2008 21:36 Ocena: Słabe
Cytat:
O cóż tu się bulwersować?


Bulwersować? Nieodpowiednie słowo.
A o co? O dbałość o język To on jest podstawowym narzędziem komunikacji międzyludzkiej.
Dla Ciebie fraszka miła - dla mnie nie.
frivia dnia 02.12.2008 21:50 Ocena: Bardzo dobre
I właśnie skrzywienia w tym języku tutaj zaznaczamy, prawda?
Usunięty dnia 03.12.2008 02:37 Ocena: Świetne!
Skoro to tylko fraszka, to jest bardzo zabawna. I jeżeli tylko taka miała być to jest fajna. Bez żadnych podtekstów. Tolerancyjna do granic zdrowego rozsądku piszę, że mi się podoba.
Fraszka nowoczesna. Współczesna a może nawet epokę wyprzedza B)
To ja wyprzedzę też troszkę i dam świetne :p
Szczerość za szczerość
jadwiga30091 dnia 08.08.2009 23:21 Ocena: Świetne!
zabawnie to napisałeś brawo
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ajw
22/06/2025 19:41
W prostocie piękno.. »
ajw
22/06/2025 19:39
Bardzo dobra interpretacja, Afrodyto :) »
ajw
22/06/2025 19:38
Miło, że się podoba :) »
ajw
22/06/2025 19:37
Dziękuję pięknie, Lilah :) »
pociengiel
22/06/2025 18:54
Spokojna twoja rozwiana. Nawet powiedziała, że robi się… »
Lilah
22/06/2025 18:35
Na miejscu żony uważałabym i to bardzo. :D »
pociengiel
22/06/2025 18:18
No widzisz, jak przedwczesna inicjacja determinuje życie.… »
Miladora
22/06/2025 17:23
Palant miał czterdzieści lat, lolitka w książce dwanaście… »
pociengiel
22/06/2025 14:52
dzięki, no chciałem napisać dziopy - usłyszany w Dębicy… »
Miladora
22/06/2025 14:32
Myślę, panie F., że mógłbyś usunąć ten wpis w uwadze… »
pociengiel
22/06/2025 10:38
Lilu, to przez zakłamanie, pruderię. Przeciętny widz… »
Lilah
22/06/2025 09:56
No nie wiem, czy przekaz o pedofilii był "mylnie, nawet… »
Lilah
22/06/2025 08:42
Czepiaj się, czepiaj, Milu, bo to wychodzi wierszom na… »
pociengiel
21/06/2025 14:50
tak, naprowadzaj na ten stan teraz widzę wszędzie… »
Miladora
21/06/2025 14:05
Właśnie. :) Ale to jeszcze nie to, chociaż czarno to… »
ShoutBox
  • Miladora
  • 04/06/2025 15:22
  • Bardzo dziękuję, bo nie spodziewałam się wyróżnienia. :)
  • pociengiel
  • 28/05/2025 10:41
  • moskalik ciapatek a jak dowcipny buk Akbar! powie za rok dwa góra osiem posrają się muchy na jego głowie wcześniej da głos nieczyste prosię
  • pociengiel
  • 26/05/2025 14:18
  • co to z tym Conanem?
  • Miladora
  • 26/05/2025 12:59
  • Panie F. - Conan Ci uciekł. :)
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty