Etiuda grudniowa - bury_wilk
A A A
Błotnisto deszczowy, szary, grudniowy dzień utonął pomiędzy nogami pięknej kobiety. Na krótki czas ekstazy westchnień, udało się oderwać od brudu codzienności. Banalnie prymitywne uniesienie, takie samo od początku ludzkości, a jednak potrafiło porwać dwójkę ludzi gdzieś, gdzie byliby sami.

Telewizor, praca i sen, kradły dzień po dniu. Wieczny pęd, lub spokój wegetacji, wyzbyte sensu, wypełniały lukę pomiędzy posiłkami. Jakby Pięknie było teraz gdzieś wyjechać, jakby cudownie było uciec (nazwijcie mnie tchórzem, możecie, nie dbam o to), jakby wspaniale było nie odliczać: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, weekend, jeden, dwa, trzy...

Każdy kolejny rok jest coraz krótszy. Zegary nabierają nienaturalnego tempa, a miesiące przelatują zbyt szybko, by dogonić je obracaniem stron kalendarza. Czy naprawdę zabawę mają tylko dzieci, a spokój emeryci? Cały środek zaprzęgnięty do wielkiej maszyny świata, bezmyślnie obraca trybiki, wyrabia normę i powtarza w nieskończoność cykl dnia. Urlop nie jest świętem, a jedynie elementem całej fabryki, krótką pauzą niezbędną, żeby maszyny się nie przegrzały.

Wszędzie zieleń świerkowego lasu. Brzydka i bezbarwna, oszukana, sztuczna. Obdarta z radości i sacrum. Nie ma nastroju, nie ma wiary, ani tradycji. Większa kolacja, wymiana skarpetek na krawaty, popijawa i znów budzik wzywający na stanowiska.
Dzieci odbierają to inaczej. Dzieci widzą w tym święto i radość, nawet, jeśli nie chodzi o Boga, a jedynie o prezenty i Mikołaja wykreowanego przez koncern Coca Cola.
A gdybym tak irracjonalnie zechciał wierzyć, że Mikołaj istnieje? Drogi Święty Mikołaju, daj mi pod choinkę moje marzenia i nie zabierz tego, co mam. Przywróć dziecięcą naiwność, niewinność, wolność i zostaw dzisiejsze możliwości. Spraw bym więcej kochał i mniej nienawidził... Zamknięto by mnie do czubków, czy pozwolono się łudzić, tłumacząc, że to niegroźne?
Jeszcze tydzień, jeszcze jeden weekend i raz, dwa, trzy, cztery, pięć cykli produkcyjnych. Mimo wszystko czekam. Musze najpierw załatwić masę spraw, pobiegać po sklepach i nie starczy mi czasu ani energii na refleksję. Mimo to czekam.
Zrobiło się mroźno, spadł śnieg. Jak Pięknie wygląda świat za brudnymi szybami mojego terrarium.
Może tym razem pierwsza gwiazda będzie zwiastowała narodziny? Boga? Ludzi? Moje?

12.2005
LCF
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
bury_wilk · dnia 03.12.2008 09:53 · Czytań: 1292 · Średnia ocena: 3,86 · Komentarzy: 19
Komentarze
wyrrostek dnia 03.12.2008 10:47 Ocena: Świetne!
Przybijam piątkę bez komentowania. :yes: Szyby terrarium poszybowały powyżej moich, podobnych refleksji.
Cytat:
Pięknie
literówka?
bury_wilk dnia 03.12.2008 11:05
nie, nie literówka :)
ginger dnia 03.12.2008 11:09 Ocena: Bardzo dobre
"Musze najpierw załatwić masę spraw" - "ę" :)
Nie powiem, sympatyczna miniaturka. Normalnie jak na konkurs świąteczny :D

PS Zapomniałabym - przecinki to momentami zupełna fantazja Autora...
Miladora dnia 03.12.2008 11:19 Ocena: Bardzo dobre
Początek, czyli to wprowadzenie, jest jakby trochę niepotrzebnie zagmatwany. Potem czyta się płynnie i bez wysiłku, a koniec zniewala.
Piąteczka dla Ciebie, Wilczku. :yes:
gabstone dnia 03.12.2008 11:37 Ocena: Dobre
A ja się nie zgodzę... W ogóle mi się nie podoba. Jak na burego.. to jest strasznie słabe. Bardzo naiwny jest ten tekst, może przemyślenia i trafne, ale jak dla mnie podane na zbyt mało wyrafinowanej "tacy". Wiem, że to starszy tekst, i to widać. A że autor posiada swój własny słownik, nie tylko interpunkcyjny, to przyznaje sam, bez bicia. Za to jedno zdanie, które jest naprawdę inne w tym tekście: "A gdybym tak irracjonalnie zechciał wierzyć, że Mikołaj istnieje? Drogi Święty Mikołaju, daj mi pod choinkę moje marzenia i nie zabierz tego, co mam. Przywróć dziecięcą naiwność, niewinność, wolność i zostaw dzisiejsze możliwości. Spraw bym więcej kochał i mniej nienawidził... Zamknięto by mnie do czubków, czy pozwolono się łudzić, tłumacząc, że to niegroźne?" ode mnie dobry, wiem, że stać Cię na dużo więcej.
bury_wilk dnia 03.12.2008 12:35
Ginger - nie wiem, czy sympatyczna, ale miniaturka na pewno :D Prawda o tym tekście jest taka, że zawsze przypominam sobie o nim już po świetach :p Raz przypomniał mi się odpowiedznio wcześnie, to go wepchnąłem :)
Miladoro - ja żeby było smieszniej jestem bardziej zadowolony z początku :) ale fajnie, jeśli poczułaś się zniewolona :D Wielce mi to pochlebia...
Gabstone - masz o mnie strasznie wysokie mniemanie :) co pochlebia mi niemal tak, jak zniewolenie Miladory :p Chciałbym, żeby moje taksty były bardzo wyrafinowane, ale widać nie zawsze jest to możliwe. Jeśli mam być złośliwy, to zacytowałaś kilka zdań, a nie jedno :D, a skąd inąd wiem, że podobało Ci się coś jeszcze... Mniejsza z tym, fajnie, że w ogóle coś takiego się znalazło. Jeśli jeszcze kiedyś ruszę ten temat, to bardziej się postaram :)
dzięki wszystkim za odwiedziny
gabstone dnia 03.12.2008 13:56 Ocena: Dobre
To źle?:) A zdań wiem, że kilka, ale chodziło mi o to, że właśnie to mi się podoba najbardziej. I jeszcze Mikołaj wykreowany przez coca-colę:) . A Ty z kolei doskonale wiesz, że chodziło mi o to , że potraktowałeś ten tekst bardzo "lajtowo", z niedbałością. Twoje teksty są , jak dla mnie na wysokim poziomie, a tu wg mnie dałeś plamę i już... Wiem, że to miniatura, ale dla mnie to za mało. Co innego "Sciecne fiction", mini, ale the best.
bury_wilk dnia 03.12.2008 14:47
Dziwne porównanie, bo to totalnie różne teksty... ale ok
...mnie znowu ten fragment z Mikołajem nie pasi :p
milla dnia 03.12.2008 15:00 Ocena: Dobre
jak zobacyzłam miniaturę i podpisanego pod nią wilka, to aż zawyłam z radości. POrządny autor i wreszcie krótko, czyli miód na moje oczy.
Ale: interpunkcja miejscami wiadomo, co robi.
Cytat:
Telewizor, praca i sen, kradły dzień po dniu.
ostatni przecinek wedlug mnie zbędny. Przed "lub" chyba też nie powinno być przecinka.
Interpunkcję to tam można zawsze poprawić.
Nie podobało misię pierwsze zdanie. zbyt dużo tych przymiotników.
Tekst już trochę ma i na nim chyba widać, że wilk zrobił postępy:) też mi jakoś tak po tym tekscie nijako, chociaż treść dobra.
Bardzo dobre zakończenie. akurat ono wymusza refleksję.
okolice czwórki dzisiaj
valdens dnia 03.12.2008 15:10 Ocena: Świetne!
Cytat:
Błotnisto deszczowy, szary, grudniowy dzień utonął pomiędzy nogami pięknej kobiety.

:uhoh: mamma mia, takiego opisu "tego" jeszcze nie widziałem

Cytat:
a jednak potrafiło porwać dwójkę ludzi gdzieś, gdzie byliby sami.

...gdzieś, gdzie byli sami.

gdyby było, że "...nie potrafiło porawać gdzieś, gdzie byliby sami.", to byłoby ok, a tak nie jest. (nie potrafię tego wyjaśnić inaczej jak czujem).

Cytat:
wieczny pęd, lub spokój wegetacji

zbędny przecinek

Cytat:
Każdy kolejny rok jest coraz krótszy.

wyciąłbym "coraz" (też nie mam racjonalnych argumentów w sumie)

Cytat:
Drogi Święty Mikołaju, daj mi pod choinkę moje marzenia i nie zabierz tego, co mam.

może "i nie zabieraj tego, co już mam."?

Fajne. :yes: Wiem, o co Ci biega.

P.S.
Dlaczego to nie jest w "Konkursie - Miniatura Świąteczna"? Przenieść?
bury_wilk dnia 03.12.2008 15:33
Zdaję się, że przegapiłem, że jest taki konkurs :p
Możesz przenieść :)
roman dnia 27.12.2008 12:48
Przedmówcy już wszystko powiedzieli, u mnie najbardziej końcówka trafia, nadmiernie rozbudowany o epitety opis w pierwszym zdaniu trochę powala, całość fajna, trafiona i w moje świąteczne przemyślenia.
bury_wilk dnia 27.12.2008 22:24
cóż mogę dodać oprócz tego, co już zostało powiedziane...
święta, święta... i po świętach :(
valdens dnia 27.12.2008 22:27 Ocena: Świetne!
bury, co Ty pleciesz? jutro też święto :D
bury_wilk dnia 28.12.2008 00:19
niby tak :D
Usunięty dnia 26.12.2009 01:12 Ocena: Dobre
O, nawet Bury ma w dorobku tekst blogowy :)

Trochę tu marudzenia, trochę prawdy... Trochę do pozazdroszczenia, trochę do pokiwania głową na znak potwierdzenia. Kolejny raz widzę u Ciebie "Pięknie" przez duże "P". Czy to przypadek?

Wilków nie trzyma się w terrarium :)

Ciekawe, jak napisałbyś ten tekst teraz :)
bury_wilk dnia 26.12.2009 10:18
a ja wcale nie jestem ciekaw, zaś jeśli idzie o piękno, czasami jest tak zupełnie celowo, bez wzgldu na t, czy to mądre, czy niekoniecznie :)
Wasinka dnia 08.11.2011 22:26
Mam takie zboczenie małe, że już pod koniec wakacji zaczynam myśleć o święcie grudniowym... Tak, wiem głupota. Ale to owo skrzywienie przyprowadziło mnie tutaj.
I wiesz co? Może nie jest to miniaturka zniewalająca warsztatowo (choć przecież w zasadzie jakoś tak bardziej czepiać się nie ma czego), a i prawdy czy spostrzeżenia nie grzeszą oryginalnością (ale nie o to tu chodzi zupełnie, jak dla mnie), ale ten tekst ma coś w sobie. Ma coś w sobie takiego, że zakłuło, smętkiem dziwnym zakłuło... Taką aurę stworzyłeś świąteczną, lecz z tych, które uzmysławiają nam smutek codzienności.
Pozdrawiam księżycowo.
bury_wilk dnia 14.11.2011 07:43
:)
Widzę, że wykopalisk ciąg dalszy :)

Już dawno zapomniałem o tym tekście i jak zobaczyłam komentarz, to pierwsze co, to musiałem sobie przypomnieć, co to ja spłodziłem :D

I wiesz, tekst, jak tekst, ale ja też już myślę o świętach i nie zastanawiam się, czy to głupota, czy nie :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:60
Najnowszy:wrodinam