Damie z gronostajem - Tomasz Kucina
Poezja » Wiersze » Damie z gronostajem
A A A
Od autora: UWAGA:
Prawa autorskie - @Tomasz Kucina©

Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie do celów osobistych i komercyjnych wszelkich treści z tej strony bez zgody autora zabronione.
Autor publikuje treści pod własnym imieniem i nazwiskiem.
Naruszenie praw autorskich będzie skutkowało sankcjami prawnymi.
( Dz.U. 1994 nr. 24 poz. 83. Ustawa z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

 

humani – humani…
to wszystko dla Pani
Petrarka Cellini
Da Vinci El Greco…

poezje liryczne Zbiory Canzoniere
po nocach pisane Sonety do Laury
i rzeźby złocone ukute na czyny
Cellini w mozole Żywota własnego
do Pani się ślini Rzym. Paryż. i... Madryt

sekrety w mimice lica Mony Lizy
i wąsik łasiczki… obrazy Kobieto!…
pochłaniasz łapczywie wzrokiem fanatyczki
Orgaza & Pogrzeb hrabiego. El Greco

humani – humani…
Lescot wyuzdany
fasada Luwru jakże Panią dręczy
Zamek Wawelski Franciszek Florentczyk
Madonna Sykstyńska z mocy Rafaela... która
twe oczy marką powiela 
lico Ci Pani kraśnieje spod pudru…
czyżby renesans
Panią onieśmielał?

a jeszcze dalej: Straż nocna. Rembrandta
opada na dół rzęs gęstych firanka
tu ciało zmarłe się nagle
otwiera
to będzie... Lekcja anatomii... teraz

humani(zm) – humani(zm)…
Rubens lgnie do Damy
Sądem Parysa. Krajobrazem Z Tęczą
nie śmiem już dalej Pani Cię zadręczać
skręćmy
tu obok jest zaraz kafejka…
a w niej portrety samego Van Dycka [deika]

humani” neologizm

 

 

 

 

 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tomasz Kucina · dnia 23.08.2017 20:08 · Czytań: 484 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
Silvus dnia 23.08.2017 21:27
Cytat:
Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie wszelakich treści z tej strony bez zgody autora zabronione.

Co to znaczy "wykorzystywanie"?

Cytat:
-Or­ga­za- & -

Chyba brak spacji pomiędzy "Orgazą" a myślnikami, a co to za konstrukcja z ampersandem i myślnikami?

Cytat:
- Sądem Pa­ry­sa -, - Kra­jo­bra­zem z Tęczą

Jak wyżej, "-, -"?

Cytat:
Pani Cię za­drę­czać

Chyba brak przecinka po "Pani".

Cytat:
Ca­fej­ka

Dlaczego przez "c"?

Cytat:
[Deika]

Mnie się wydaje, że to niepotrzebne.

A "humani" co miałoby oznaczać jako neologizm?

Pozdrawiam, Silv.
Tomasz Kucina dnia 23.08.2017 23:22
~Silvus

odp 1: Molestowanie treści, czyli mobbing w postaci serii uszczypliwych maniakalnych

zapytań ? "Pytania są tendencyjne" - cytat. LOL ;)

odp 2: Ampersand w myślnik wpadł. Orgaza "i" dogadza ? Wolna przestrzeń wolą spieszczeń.
#TakDoRymu.

odp 3: Bliżej mi do Parysa niż do tęczy. Przez Parysa migiem do Afrodyty. Cóż za dokładność ?
Już chyba mikrometr nie suwmiarka ? hehs.

odp 4: Informuję, niekonwencjonalna interpunkcja we współczesnej poezji to licentia poetica.
Niedostatki interpunkcji odczuwali już poeci romantyczni, toteż stosowali znaki interpunkcyjne według własnego klucza, nadużywając przecinka, myślnika lub wielokropka. Nie zapraszaj mnie do grona wybitnych romantyków. Rezygnują także z interpunkcji ci poeci, którzy w słowie cenią jego możliwości asocjacyjne. Kontrola przez świadomą myśl. Pisał o tym Jan Brzękowski.

odp 5: Od cafe. Czuję się lekko skrępowany ? Czy mogę decydować, i ufać własnej interpretacji ? Co to za pytanie 1dlaczego ? Bo tak zadecydował autor. Ciekawe jak zareagowałby zespół Blue Cafe ? #(C)atastrofa ! ;)

odp 6: Niepotrzebne, nie oznacza nie dydaktyczne- w czasach permanentnego pośpiechu nie wszyscy (zwłaszcza młodzi ludzie) znają klasycznych artystów. Zresztą, jak wyżej- poezja jest formą niezaszufladkowanej interpretacji.

odp 7: to hum (czasownik) z ang. brzęczeć, bzyczeć. Ania- imię kobiety. /Bzycząca Anna/. Myślę, że za dużo dopowiedziałem, ale niech Ci będzie ...

Serdecznie pozdrawiam. Potraktuj odpowiedzi, z przymrużeniem oka ;)
Silvus dnia 23.08.2017 23:46
Tomasz Kucina napisał:
dp 1: Molestowanie treści, czyli mobbing w postaci serii uszczypliwych maniakalnych zapytań ? "Pytania są tendencyjne" - cytat. LOL

Wydaje się, że rozumiem, poza fragmentem po "?". Czy chodzi o to, że napisałeś tę notkę o prawach autorskich niekoniecznie poważnie?

Tomasz Kucina napisał:
odp 4: Informuję, niekonwencjonalna interpunkcja we współczesnej poezji to licentia poetica.Niedostatki interpunkcji odczuwali już poeci romantyczni, toteż stosowali znaki interpunkcyjne według własnego klucza, nadużywając przecinka, myślnika lub wielokropka. Nie zapraszaj mnie do grona wybitnych romantyków. Rezygnują także z interpunkcji ci poeci, którzy w słowie cenią jego możliwości asocjacyjne. Kontrola przez świadomą myśl. Pisał o tym Jan Brzękowski.

W takim razie rozumiem, nie chciałem się naprzykrzać, tyle o ile po prostu tutaj nie widzę klucza.

Tomasz Kucina napisał:
Czuję się lekko skrępowany ? Czy mogę decydować, i ufać własnej interpretacji ? Co to za pytanie 1dlaczego ?

Widzę, że zrozumiałeś intencję moich pytań (a sądziłem, że nie jest taka oczywista); a skoro tak - oczywiście, decyduj i ufaj własnej interpretacji. :)

Tomasz Kucina napisał:
Zresztą, jak wyżej- poezja jest formą niezaszufladkowanej interpretacji.

Zgadzam się. Widziałem jeden czy dwa przykłady dość swobodnej interpretacji sąsiedztwa znaków pisanych, mnie ono nie raziło, o ile domyślałem się, że umieszczeniu każdego z nich autor miał zamysł.

Tomasz Kucina napisał:
odp 7: to hum (czasownik) z ang. brzęczeć, bzyczeć. Ania- imię kobiety. /Bzycząca Anna/. Myślę, że za dużo dopowiedziałem, ale niech Ci będzie ...

Dla mnie bardzo ważne (najważniejsze?) jest wiedzieć, co autor myśli, pisząc wiersz. Dzięki temu wiem więcej. Mnie "humani" kojarzyło się jedynie z wołaczem liczby mnogiej (sprawdziłem w słowniku) słowa "humanus".

Dziękuję za wyjaśnienia :).
Tomasz Kucina dnia 24.08.2017 00:41
Silvus napisał:
Wydaje się, że rozumiem, poza fragmentem po "?". Czy chodzi o to, że napisałeś tę notkę o prawach autorskich niekoniecznie poważnie?


Poważnie i niepoważnie, z reguły bywam ambiwalentny. Gdy ktoś spróbuje to się przekona. Nie znajduję w tej chwili rozsądniejszej odpowiedzi. Fakt- "Pytania są tendencyjne" to cytat z filmu "Rejs", co nie oznacza, iż film jest niepoważny- raczej jest formą świadomie mniej finezyjnej groteski. Celowe zamierzenie reżysera. Sam widzisz, decydentem zawsze autor, a interpretacja odbiorcy dowolna. Nawet autor nie ma prawa ingerować w subiektywne odczucia, ale ma prawo do nieskrępowanej autosugestii- również w zakresie np. interpunkcji. Z tego założenia wychodzę.

Silvus napisał:
W takim razie rozumiem, nie chciałem się naprzykrzać, tyle o ile po prostu tutaj nie widzę klucza.


Kluczem jest swobodna interpretacja.
Wieloznaczność utworu tkwi nie tylko w nieoczekiwanych związkach słów, w powstawaniu "metafor pozornych, w przestankowaniu.
Za każdym razem interpretacja intonacyjna wyznacza zupełnie inny sens.
definicyjna interpunkcja przekreśliłaby założoną programowo wieloznaczność tekstu tak w zarysie związków między słowami, jak w układach intonacyjnych lub w rozczłonkowaniu wypowiedzi na wersy. Czasem więc, interpunkcja wykracza poza definicje. I w dowolnym miejscu można z niej zrezygnować. Poezja, to nie proza. To maska artystyczna.

Silvus napisał:
Widzę, że zrozumiałeś intencję moich pytań (a sądziłem, że nie jest taka oczywista); a skoro tak - oczywiście, decyduj i ufaj własnej interpretacji.


Dziękuję, za wyrozumiałość, i tolerancje przede wszystkim ;) B)

Silvus napisał:
Zgadzam się. Widziałem jeden czy dwa przykłady dość swobodnej interpretacji sąsiedztwa znaków pisanych, mnie ono nie raziło, o ile domyślałem się, że umieszczeniu każdego z nich autor miał zamysł.


Myślę, że apoteoza Parysa z mojej strony, sprosta twoim oczekiwaniom. Okiełzna gorycz urazy. Spróbuj wyobrazić sobie, że miałem taki zamysł. LOL ;) #ZPrzymrużeniemOkaBis.

Silvus napisał:
Dla mnie bardzo ważne (najważniejsze?) jest wiedzieć, co autor myśli, pisząc wiersz. Dzięki temu wiem więcej. Mnie "humani" kojarzyło się jedynie z wołaczem liczby


Cieszę się, że pomogłem. pozdrawiam :yes: :)

A teraz już na poważnie.
W Twoich komentarzach szczególnie zaaprobował mnie fakt, zastanawiałem się sumiennie- jakby to hrabia Don Gonzalo Ruiz, czyli hrabia Orgaz ze słynnego obrazu, czułby-w towarzystwie tego "ampersanda" i "stroniących odeń myślników".
Biorę więc pod rozwagę zastrzeżenia i postaram usunąć całą interpunkcje z wiersza, skoro budzi tyle kontrowersji. O ile można w tym portalu wprowadzać zmiany do opublikowanych treści. Tego jeszcze nie wiem, bo jestem tu "nowy".

3m-się, Silv. Thx ;)

Teraz już wiem. Można. Poprawiłem. Mam nadzieje, iż spełniłem oczekiwania pierwszego komentatora-recenzenta [na ... , w ...] moim profilu.
Silvus dnia 24.08.2017 11:44
Tomasz Kucina napisał:
A teraz już na poważnie.

Gdybym kiedyś jeszcze Cię czytał, przyłożę inną miarę do Cię, a Ty, jeśli możesz, to pamiętaj, że nie mam poczucia humoru. ;)

Tomasz Kucina napisał:
Kluczem jest swobodna interpretacja.

No właśnie, nie czułem, że tak w tym wypadku można/trzeba.

A tak w ogóle - jestem niemal zafrapowany tak długą i dokładną odpowiedzią.

Tomasz Kucina napisał:
Mam nadzieje, iż spełniłem oczekiwania pierwszego komentatora-recenzenta [na ... , w ...] moim profilu.

Może "pod twoim utworem". ;) Chyba... przerosłeś.

(No i, żeby nie komentować komentarza pod wierszem, reszta odpowiedzi - pw).
Tomasz Kucina dnia 24.08.2017 12:24
Silvus napisał:
Gdybym kiedyś jeszcze Cię czytał, przyłożę inną miarę do Cię, a Ty, jeśli możesz, to pamiętaj, że nie mam poczucia humoru.


Żywię nadzieję, iż emotikon na końcu, świadczy o antytetycznym zabarwieniu komentarza. Jestem pewien- nie jest tak źle :smilewinkgrin:
Silvus napisał:
No właśnie, nie czułem, że tak w tym wypadku można/trzeba.A tak w ogóle - jestem niemal zafrapowany tak długą i dokładną odpowiedzią.


Trzeba było jakoś wyjść z twarzą ? Poza tym dużo w tej mojej analizie jest sensu. :rip: W rzeczy samej mój wiersz bez znaków interpunkcyjnych, lepiej mi się podoba. Ok.

Silvus napisał:
Może "pod twoim utworem". Chyba... przerosłeś.


OMG; Cóż za pedanteria ? Niech będzie "pod utworem", Ojej, to chyba konkluzja do "braku poczucia humoru". LOL ;) Przerosłem ? To lepiej B) :)
Myślę, że wszystko wyjaśnione. I cool-siem; Silv. :yes:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty