Damie z gronostajem - Tomasz Kucina
Poezja » Wiersze » Damie z gronostajem
A A A
Od autora: UWAGA:
Prawa autorskie - @Tomasz Kucina©

Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie do celów osobistych i komercyjnych wszelkich treści z tej strony bez zgody autora zabronione.
Autor publikuje treści pod własnym imieniem i nazwiskiem.
Naruszenie praw autorskich będzie skutkowało sankcjami prawnymi.
( Dz.U. 1994 nr. 24 poz. 83. Ustawa z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

 

humani – humani…
to wszystko dla Pani
Petrarka Cellini
Da Vinci El Greco…

poezje liryczne Zbiory Canzoniere
po nocach pisane Sonety do Laury
i rzeźby złocone ukute na czyny
Cellini w mozole Żywota własnego
do Pani się ślini Rzym. Paryż. i... Madryt

sekrety w mimice lica Mony Lizy
i wąsik łasiczki… obrazy Kobieto!…
pochłaniasz łapczywie wzrokiem fanatyczki
Orgaza & Pogrzeb hrabiego. El Greco

humani – humani…
Lescot wyuzdany
fasada Luwru jakże Panią dręczy
Zamek Wawelski Franciszek Florentczyk
Madonna Sykstyńska z mocy Rafaela... która
twe oczy marką powiela 
lico Ci Pani kraśnieje spod pudru…
czyżby renesans
Panią onieśmielał?

a jeszcze dalej: Straż nocna. Rembrandta
opada na dół rzęs gęstych firanka
tu ciało zmarłe się nagle
otwiera
to będzie... Lekcja anatomii... teraz

humani(zm) – humani(zm)…
Rubens lgnie do Damy
Sądem Parysa. Krajobrazem Z Tęczą
nie śmiem już dalej Pani Cię zadręczać
skręćmy
tu obok jest zaraz kafejka…
a w niej portrety samego Van Dycka [deika]

humani” neologizm

 

 

 

 

 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tomasz Kucina · dnia 23.08.2017 20:08 · Czytań: 457 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
Silvus dnia 23.08.2017 21:27
Cytat:
Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie wszelakich treści z tej strony bez zgody autora zabronione.

Co to znaczy "wykorzystywanie"?

Cytat:
-Or­ga­za- & -

Chyba brak spacji pomiędzy "Orgazą" a myślnikami, a co to za konstrukcja z ampersandem i myślnikami?

Cytat:
- Sądem Pa­ry­sa -, - Kra­jo­bra­zem z Tęczą

Jak wyżej, "-, -"?

Cytat:
Pani Cię za­drę­czać

Chyba brak przecinka po "Pani".

Cytat:
Ca­fej­ka

Dlaczego przez "c"?

Cytat:
[Deika]

Mnie się wydaje, że to niepotrzebne.

A "humani" co miałoby oznaczać jako neologizm?

Pozdrawiam, Silv.
Tomasz Kucina dnia 23.08.2017 23:22
~Silvus

odp 1: Molestowanie treści, czyli mobbing w postaci serii uszczypliwych maniakalnych

zapytań ? "Pytania są tendencyjne" - cytat. LOL ;)

odp 2: Ampersand w myślnik wpadł. Orgaza "i" dogadza ? Wolna przestrzeń wolą spieszczeń.
#TakDoRymu.

odp 3: Bliżej mi do Parysa niż do tęczy. Przez Parysa migiem do Afrodyty. Cóż za dokładność ?
Już chyba mikrometr nie suwmiarka ? hehs.

odp 4: Informuję, niekonwencjonalna interpunkcja we współczesnej poezji to licentia poetica.
Niedostatki interpunkcji odczuwali już poeci romantyczni, toteż stosowali znaki interpunkcyjne według własnego klucza, nadużywając przecinka, myślnika lub wielokropka. Nie zapraszaj mnie do grona wybitnych romantyków. Rezygnują także z interpunkcji ci poeci, którzy w słowie cenią jego możliwości asocjacyjne. Kontrola przez świadomą myśl. Pisał o tym Jan Brzękowski.

odp 5: Od cafe. Czuję się lekko skrępowany ? Czy mogę decydować, i ufać własnej interpretacji ? Co to za pytanie 1dlaczego ? Bo tak zadecydował autor. Ciekawe jak zareagowałby zespół Blue Cafe ? #(C)atastrofa ! ;)

odp 6: Niepotrzebne, nie oznacza nie dydaktyczne- w czasach permanentnego pośpiechu nie wszyscy (zwłaszcza młodzi ludzie) znają klasycznych artystów. Zresztą, jak wyżej- poezja jest formą niezaszufladkowanej interpretacji.

odp 7: to hum (czasownik) z ang. brzęczeć, bzyczeć. Ania- imię kobiety. /Bzycząca Anna/. Myślę, że za dużo dopowiedziałem, ale niech Ci będzie ...

Serdecznie pozdrawiam. Potraktuj odpowiedzi, z przymrużeniem oka ;)
Silvus dnia 23.08.2017 23:46
Tomasz Kucina napisał:
dp 1: Molestowanie treści, czyli mobbing w postaci serii uszczypliwych maniakalnych zapytań ? "Pytania są tendencyjne" - cytat. LOL

Wydaje się, że rozumiem, poza fragmentem po "?". Czy chodzi o to, że napisałeś tę notkę o prawach autorskich niekoniecznie poważnie?

Tomasz Kucina napisał:
odp 4: Informuję, niekonwencjonalna interpunkcja we współczesnej poezji to licentia poetica.Niedostatki interpunkcji odczuwali już poeci romantyczni, toteż stosowali znaki interpunkcyjne według własnego klucza, nadużywając przecinka, myślnika lub wielokropka. Nie zapraszaj mnie do grona wybitnych romantyków. Rezygnują także z interpunkcji ci poeci, którzy w słowie cenią jego możliwości asocjacyjne. Kontrola przez świadomą myśl. Pisał o tym Jan Brzękowski.

W takim razie rozumiem, nie chciałem się naprzykrzać, tyle o ile po prostu tutaj nie widzę klucza.

Tomasz Kucina napisał:
Czuję się lekko skrępowany ? Czy mogę decydować, i ufać własnej interpretacji ? Co to za pytanie 1dlaczego ?

Widzę, że zrozumiałeś intencję moich pytań (a sądziłem, że nie jest taka oczywista); a skoro tak - oczywiście, decyduj i ufaj własnej interpretacji. :)

Tomasz Kucina napisał:
Zresztą, jak wyżej- poezja jest formą niezaszufladkowanej interpretacji.

Zgadzam się. Widziałem jeden czy dwa przykłady dość swobodnej interpretacji sąsiedztwa znaków pisanych, mnie ono nie raziło, o ile domyślałem się, że umieszczeniu każdego z nich autor miał zamysł.

Tomasz Kucina napisał:
odp 7: to hum (czasownik) z ang. brzęczeć, bzyczeć. Ania- imię kobiety. /Bzycząca Anna/. Myślę, że za dużo dopowiedziałem, ale niech Ci będzie ...

Dla mnie bardzo ważne (najważniejsze?) jest wiedzieć, co autor myśli, pisząc wiersz. Dzięki temu wiem więcej. Mnie "humani" kojarzyło się jedynie z wołaczem liczby mnogiej (sprawdziłem w słowniku) słowa "humanus".

Dziękuję za wyjaśnienia :).
Tomasz Kucina dnia 24.08.2017 00:41
Silvus napisał:
Wydaje się, że rozumiem, poza fragmentem po "?". Czy chodzi o to, że napisałeś tę notkę o prawach autorskich niekoniecznie poważnie?


Poważnie i niepoważnie, z reguły bywam ambiwalentny. Gdy ktoś spróbuje to się przekona. Nie znajduję w tej chwili rozsądniejszej odpowiedzi. Fakt- "Pytania są tendencyjne" to cytat z filmu "Rejs", co nie oznacza, iż film jest niepoważny- raczej jest formą świadomie mniej finezyjnej groteski. Celowe zamierzenie reżysera. Sam widzisz, decydentem zawsze autor, a interpretacja odbiorcy dowolna. Nawet autor nie ma prawa ingerować w subiektywne odczucia, ale ma prawo do nieskrępowanej autosugestii- również w zakresie np. interpunkcji. Z tego założenia wychodzę.

Silvus napisał:
W takim razie rozumiem, nie chciałem się naprzykrzać, tyle o ile po prostu tutaj nie widzę klucza.


Kluczem jest swobodna interpretacja.
Wieloznaczność utworu tkwi nie tylko w nieoczekiwanych związkach słów, w powstawaniu "metafor pozornych, w przestankowaniu.
Za każdym razem interpretacja intonacyjna wyznacza zupełnie inny sens.
definicyjna interpunkcja przekreśliłaby założoną programowo wieloznaczność tekstu tak w zarysie związków między słowami, jak w układach intonacyjnych lub w rozczłonkowaniu wypowiedzi na wersy. Czasem więc, interpunkcja wykracza poza definicje. I w dowolnym miejscu można z niej zrezygnować. Poezja, to nie proza. To maska artystyczna.

Silvus napisał:
Widzę, że zrozumiałeś intencję moich pytań (a sądziłem, że nie jest taka oczywista); a skoro tak - oczywiście, decyduj i ufaj własnej interpretacji.


Dziękuję, za wyrozumiałość, i tolerancje przede wszystkim ;) B)

Silvus napisał:
Zgadzam się. Widziałem jeden czy dwa przykłady dość swobodnej interpretacji sąsiedztwa znaków pisanych, mnie ono nie raziło, o ile domyślałem się, że umieszczeniu każdego z nich autor miał zamysł.


Myślę, że apoteoza Parysa z mojej strony, sprosta twoim oczekiwaniom. Okiełzna gorycz urazy. Spróbuj wyobrazić sobie, że miałem taki zamysł. LOL ;) #ZPrzymrużeniemOkaBis.

Silvus napisał:
Dla mnie bardzo ważne (najważniejsze?) jest wiedzieć, co autor myśli, pisząc wiersz. Dzięki temu wiem więcej. Mnie "humani" kojarzyło się jedynie z wołaczem liczby


Cieszę się, że pomogłem. pozdrawiam :yes: :)

A teraz już na poważnie.
W Twoich komentarzach szczególnie zaaprobował mnie fakt, zastanawiałem się sumiennie- jakby to hrabia Don Gonzalo Ruiz, czyli hrabia Orgaz ze słynnego obrazu, czułby-w towarzystwie tego "ampersanda" i "stroniących odeń myślników".
Biorę więc pod rozwagę zastrzeżenia i postaram usunąć całą interpunkcje z wiersza, skoro budzi tyle kontrowersji. O ile można w tym portalu wprowadzać zmiany do opublikowanych treści. Tego jeszcze nie wiem, bo jestem tu "nowy".

3m-się, Silv. Thx ;)

Teraz już wiem. Można. Poprawiłem. Mam nadzieje, iż spełniłem oczekiwania pierwszego komentatora-recenzenta [na ... , w ...] moim profilu.
Silvus dnia 24.08.2017 11:44
Tomasz Kucina napisał:
A teraz już na poważnie.

Gdybym kiedyś jeszcze Cię czytał, przyłożę inną miarę do Cię, a Ty, jeśli możesz, to pamiętaj, że nie mam poczucia humoru. ;)

Tomasz Kucina napisał:
Kluczem jest swobodna interpretacja.

No właśnie, nie czułem, że tak w tym wypadku można/trzeba.

A tak w ogóle - jestem niemal zafrapowany tak długą i dokładną odpowiedzią.

Tomasz Kucina napisał:
Mam nadzieje, iż spełniłem oczekiwania pierwszego komentatora-recenzenta [na ... , w ...] moim profilu.

Może "pod twoim utworem". ;) Chyba... przerosłeś.

(No i, żeby nie komentować komentarza pod wierszem, reszta odpowiedzi - pw).
Tomasz Kucina dnia 24.08.2017 12:24
Silvus napisał:
Gdybym kiedyś jeszcze Cię czytał, przyłożę inną miarę do Cię, a Ty, jeśli możesz, to pamiętaj, że nie mam poczucia humoru.


Żywię nadzieję, iż emotikon na końcu, świadczy o antytetycznym zabarwieniu komentarza. Jestem pewien- nie jest tak źle :smilewinkgrin:
Silvus napisał:
No właśnie, nie czułem, że tak w tym wypadku można/trzeba.A tak w ogóle - jestem niemal zafrapowany tak długą i dokładną odpowiedzią.


Trzeba było jakoś wyjść z twarzą ? Poza tym dużo w tej mojej analizie jest sensu. :rip: W rzeczy samej mój wiersz bez znaków interpunkcyjnych, lepiej mi się podoba. Ok.

Silvus napisał:
Może "pod twoim utworem". Chyba... przerosłeś.


OMG; Cóż za pedanteria ? Niech będzie "pod utworem", Ojej, to chyba konkluzja do "braku poczucia humoru". LOL ;) Przerosłem ? To lepiej B) :)
Myślę, że wszystko wyjaśnione. I cool-siem; Silv. :yes:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
20/03/2023 20:33
Nie mogę ocenić całości, bo to tylko fragment, ale powyższy… »
Yaro
20/03/2023 16:38
Dziękuję Michał za komentarz. To moje pisanie mój styl nie… »
Marek Adam Grabowski
20/03/2023 15:29
Zgodnie z starym zwyczajem jak już czytałem na innym… »
mike17
20/03/2023 14:36
Pięknie i zarazem smutno poruszasz, Jarku, zagadnienie… »
AnDob
19/03/2023 13:13
Ciekawość czy nadzieja, która z nich więcej czasu nam… »
Marian
19/03/2023 11:53
Kazjuno, dziękuję za wizytę i komentarz. Miło Cie widzieć. »
dach64
19/03/2023 11:49
Witaj, pociengiel, tetu. Poezja. Jak poprzez poezję oddać… »
Kazjuno
19/03/2023 09:33
Ciekawe jaki wyrok dostał Wacek? Pewnie sędzia podciągnął… »
tetu
18/03/2023 17:12
Bardzo fajna narracja. Posmutniałam czytając, zwłaszcza… »
tetu
18/03/2023 17:05
Ajw, bardzo Ci dziękuję za przychylny komentarz i taki… »
Ronin
18/03/2023 09:52
Ano faktycznie usunięto wpisy mojego interlokutora, który… »
Marek Adam Grabowski
18/03/2023 09:43
Ciekawy wiersz; już sam tytuł zachęca do przeczytania. Jest… »
Zbigniew Szczypek
17/03/2023 16:48
No to nie było tematu. Życzę szczęścia, we własnym świecie! »
Ronin
17/03/2023 16:14
Jak??? :) Ano przeczytaj sobie swój drugi wpis.… »
Ronin
17/03/2023 15:40
Może być coś sensownego, ale ja nie muszę się zgadzać z… »
ShoutBox
  • ApisTaur
  • 18/03/2023 11:12
  • Co się ludziska dziwicie brakiem komentarzy, przy dzisiejszym wtórnym analfabetyzmie. Jeśli poezja, to w raperskim stylu, jak proza, to lepiej w formie SMSowej, bo gubią wątki. Idiokracja w rozkwicie.
  • zawsze
  • 17/03/2023 21:18
  • Cobro, u mnie raczej ani trochę, mam nadzieję, że u Ciebie lepiej :) :*
  • mike17
  • 17/03/2023 17:05
  • Dobrze prawisz, Zbyszku, a swoją drogą, kopę lat :) Pozdro :)
  • Zbigniew Szczypek
  • 17/03/2023 16:51
  • Czasami lepiej dać sobie spokój z komentami Michale, bo obrazisz Najwyższy Wymiar Prawdy
  • Zbigniew Szczypek
  • 17/03/2023 11:58
  • Dziś, dla wielu, ta strona jest "zacofana". I rosną nam pokolenia "wszystkowiedzących" polityków, ministrów i dziennikarzy, wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykółl w prasie, wiadomości itp.Tragedi
  • Zbigniew Szczypek
  • 17/03/2023 11:52
  • Nie tylko prozy! Od dawna(moje "PP";) na portalu jest marazm i ogólny zastój. Młodzi nie chcą czekać i "bawić się" w komentarze, uciekają do innych stron lub blogów. A starszym nie chce się powtarzać
  • mike17
  • 15/03/2023 19:33
  • Dlaczego tak nędznie wygląda komentowanie prozy? Większość utworów spada z głównej z ilością komentarzy zero. Co jest z tymi, którzy niegdyś tworzyli ten portal?
  • Dobra Cobra
  • 15/03/2023 08:41
  • Witaj zawsze! :) Jest pięknie?
  • zawsze
  • 14/03/2023 21:32
  • Cobro Dobro! :))))) Uszanowanko!
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty
Wspierają nas