malatura - Miladora
Poezja » Wiersze » malatura
A A A
Od autora: altankowiec zainspirowany przez Zolę. Dzięki, Zoleńko. :)

 

malatura

 

zapadam co dzień w brązy i ochry*
cynober słońca rozjaśnia zmierzch
i chociaż gawron dawno już ochrypł
nadal go słyszę w poszumie drzew
 
a wiatr zawodzi jesienne treny
jakby wciąż mało było jesieni
 
trawnik podkula liściaste palce
wraz z chłodem nocy wypełza mgła
milknie krzykliwy gawroni falset
szarpiący nerwy ciągłym krra krra
 
a wiatr zawodzi w szparach okiennic
nieubłaganie świstojesienny
 
żarówka mruga jak nieprzytomna
kiedy nad kloszem pochylam dłoń
i coś się czai ponuro w kątach
cienie pająki albo też gnom
  
a wiatr zawodzi pośród kalenic  
melancholijny psalm o jesieni
 

 

 

 

_______________________________
* Zola111

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Miladora · dnia 18.09.2017 20:06 · Czytań: 862 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 24
Komentarze
Zola111 dnia 18.09.2017 20:30 Ocena: Świetne!
Miladorko,

w Altance jest wiele Twoich perełek! A ten wiersz - przecudnej urody! Kocham twoje wierszowanie. Dziękuję za dedykację. Serdeczności, buziaki,

z.

Ps. Tytuł - przepiękny!
Miladora dnia 18.09.2017 21:16
To nie pierwszy i na pewno nie ostatni zainspirowany przez Ciebie, Zoleńko. :)
Gdyby nie altanka, z pewnością byłabym sporo do tyłu.

Dzięki serdeczne za te wszystkie lata. :)
Obecność, doping i ciągłe inspiracje.

Uściski i buziaki. :)
eva dnia 18.09.2017 21:20
Jestem pod wrażeniem, powiem prosto, piękna Twojego języka, melodii tego wiersza, jego rymu jakże subtelnego, który wydobywa z wiersza brzmienie jak utwór Chopina. To jak słuchanie miło trzeszczącej płyty winylowej w jesienny wieczór.
Miladora dnia 18.09.2017 22:53
eva napisała:
To jak słuchanie miło trzeszczącej płyty winylowej w jesienny wieczór.

Kapitalne porównanie, Evo. :)
Bardzo lubię stare winyle i musiałam się roześmiać, gdy otworzyłaś ten obraz.

Dziękuję serdecznie za miłe słowa. :)

I dobrego. :)
Nalka31 dnia 18.09.2017 23:56
Nie da się zaprzeczyć Milu jednej rzeczy. Czy to z Altanki, czy wstawiony bezpośrednio na PP, każdy Twój wiersz ma niezaprzeczalny urok i mądrość. Chociaż te altankowe mają dla mnie bardziej wyjątkowy. Gdyby nie Altanka... Sama wiesz, tam inspiracja sama wychodzi na spotkanie, a potem powstają takie cuda. :)


Serdeczności. :)
Miladora dnia 19.09.2017 00:06
Nalka31 napisała:
Chociaż te altankowe mają dla mnie bardziej wyjątkowy.

Nie dziwię się, bo to jak rozmowa na żywo, wszystko na gorąco. I wiersze powstają jako odbicie chwili. :)
Zapewne nie ma drugiej takiej altanki.

Cieszę się, że jesteś i piszesz. :)
I dziękuję za miłe słowa.

Buziaki, Nalcia. :)
Usunięty dnia 19.09.2017 15:38
Ładny jesienny obraz Milu, doskonale ujęty.

Fajnie, że w Polsce pory roku są takie wyraziste i charakterystyczne. Tu gdzie teraz jestem tego nie ma i wyrazistości pór roku oraz niosących przez nie zmian bardzo mi brakuje. Zresztą nie tylko tego.
Ale miło było zobaczyć polską jesień w Twoim wierszu. Choć za nią nie przepadam, bo jest często zimna i depresyjna.

Pozdrawiam :)
Miladora dnia 19.09.2017 15:57
wiktoria napisała:
bo jest często zimna i depresyjna

To prawda, Wiki. :)
Ale tak czy owak potrafi być inspirująca.

Dziękuję, że przyszłaś z miłym słowem. :)

Serdeczności. :)
Jacek Londyn dnia 19.09.2017 17:03
Dzień dobry, Miladoro.
Mało się dzieje w prozie, więc śledzę poezję. Pozwolę sobie na parę słów komentarza do Twojego jesiennego wiersza, utwór jest rymowany, dlatego się odważam. :)

Zdecydowanie wiersz wyróżnia rytm i melodia, są bez zarzutu (jak na moje muzyczne ucho). Wersy płyną jesiennie i nostalgicznie. To plusy.

Teraz o wątpliwościach:
1/dlaczego treny? -wspominamy kogoś, kto odszedł?
2/dlaczego psalmy? - to utwory raczej religijne, kościelne, a tu tylko jesień
3/skąd falset gawroni? - kra kra wybrzmiewa w zupełnie innych rejestrach, ponadto ptak wcześniej ochrypł:)

Dwie zmiany nieśmiało zaproponuję:

"cienie pająki albo też gnom" - cienie pająki a może gnom?

i te kalenice są takie... zbyt budowlane - tu nie mam pomysłu

Pozdrawiam
JL
Miladora dnia 19.09.2017 19:01
Jacek Londyn napisał:
1/dlaczego treny? -wspominamy kogoś, kto odszedł?
2/dlaczego psalmy? - to utwory raczej religijne, kościelne, a tu tylko jesień

Terminu tren można użyć także w muzyce. Zamiast requiem. To utwory smutne, melancholijne, podniosłe, żałobne, mówiące o utracie. Psalm, czyli liryczna pieśń o charakterze modlitewnym, również nie jest utworem pogodnym. W wierszu są metaforą przemijania, żalu po lecie.
Czy zresztą jesienią, zwłaszcza gdy jest ponura, mamy ochotę śpiewać krakowiaka? ;)
Jesienny wiatr też zresztą inaczej śwista niż w lecie.

Jacek Londyn napisał:
3/skąd falset gawroni? - kra kra wybrzmiewa w zupełnie innych rejestrach, ponadto ptak wcześniej ochrypł

Słowo falset pochodzi od włoskiego „falso” – fałszywy. I w tym znaczeniu został użyty.
Jest to zresztą głos dość nienaturalny, o nosowym brzmieniu.
Owszem, gawron ochrypł, ale nadal go było słychać w poszumie drzew. Dopiero potem milknie. ;)

Jacek Londyn napisał:
cienie pająki a może gnom?

Brałam pod uwagę przy pisaniu, ale wpadało na siebie podwójne "a" (a może/a wiatr).

Jacek Londyn napisał:
i te kalenice są takie... zbyt budowlane

Kalenice to szczyty domów - wiatr zawodzący pośród szczytów.
Poezji nie należy czytać całkowicie dosłownie, Jacku. ;)
Każde słowo może być nośnikiem wielu znaczeń, wielu asocjacji, w tym nawet dość odległych. Świat odbieramy bowiem również wyobraźnią.

Miło, że zjawiłeś się ponownie, ale chyba mnie do grobu wpędzisz, jeżeli za każdym razem będę musiała się tłumaczyć z użytych środków poetyckich. ;)
Nie mam Ci jednak tego za złe, bo ja też lubię sprawdzać, czy autorzy wiedzą, o czym mówią. :)

Dziękuję ślicznie i wciąż zapraszam. :)

Miłego. :)
Jacek Londyn dnia 19.09.2017 19:51
Fajnie podyskutować.
Pociągnę temat muzyczny, ponieważ jestem muzykiem. Pozostałe rzeczy to sprawa gustu. :)

Trenu (utwór literacki) w żaden sposób nie porównywałbym z reguiem, ten drugi jest przypisany wyłącznie do obszaru muzyki, to msza żałobna o specyficznej konstrukcji.
Co do psalmu, piszesz:
"melancholijny psalm o jesieni" - psalm nie jest o czymś:), chyba się zgodzisz.
Pozostanę zatem przy swoim zdaniu, że tren i psalm nie zostały dobrane zbyt fortunnie.

Z kolei falset, z wł. falsetto, to nienaturalny, wysoki głos (kontratenor), a ci co go używają to falseciści, przykładem jest Remy Shand - to taki dzisiejszy falsecista. Znajdziesz go na You Tube. Z krakliwym zaśpiewem gawrona nie ma to nic wspólnego. :)

Kończę, nie chcę wpędzić Ciebie do grobu. Z kim bym podyskutował o muzyce na pisarskim portalu? :)

Pozdrawiam
JL
Miladora dnia 19.09.2017 20:48
Jacek Londyn napisał:
Trenu (utwór literacki) w żaden sposób nie porównywałbym z reguiem, ten drugi jest przypisany wyłącznie do obszaru muzyki,

Krzysztof Penderecki: Tren – ofiarom Hiroszimy. Utwór na 52 instrumenty. :)

Jacek Londyn napisał:
psalm nie jest o czymś

Psalmy zazwyczaj skierowane są do Boga lub mówią o Bogu.
Dlaczego nie mogą o jesieni?
Po usunięciu słów zostaje melodia. To nią lamentuje/zawodzi wiatr. :)

Jacek Londyn napisał:
falsetto, to nienaturalny, wysoki głos (kontratenor),

Falset a kontratenor to dwie różne rzeczy. I pod względem barwy głosu, i techniki wykonania.
Ja też jestem muzykiem. :)
A poza tym już wyjaśniłam, w jakim znaczeniu został użyty.

Oczywiście nie musisz się zgadzać z użytymi przeze mnie środkami, ale weź pod uwagę, że dobieram je w sposób przemyślany. :)

Miłego. :)
Jacek Londyn dnia 19.09.2017 21:55
Eh, Miladoro. Trwasz uparcie na swoich pozycjach. Nie będę ich atakował.:)

Pośmiejmy się na koniec:

"Tren – ofiarom Hiroszimy" - tytuł utworu Krzysztofa Pendereckiego na 52 instrumenty.

"Tren - ofiarom lata" - tytuł utworu Jesiennego Wiatru na świsty i zawodzenia. :)

Miłego
JL
Lilah dnia 19.09.2017 22:00
Piękny wiersz, Milu.
Obie z Zolą tworzycie prawdziwe perełki w altance.
Serdeczności :)
skroplami dnia 19.09.2017 23:47 Ocena: Świetne!
Dobra, zabrakło mi słów a jestem gadatliwy :(.
Piękno nieraz zatyka, autorka piękna musi wybaczyć.
Miladora dnia 20.09.2017 00:55
Lilah napisała:
Obie z Zolą

Zapomniałaś o sobie, Lil. :)

Piękne dzięki za "perełki", za altankę także.
Same serdeczności. :)

skroplami napisał:
zabrakło mi słów

Od kiedy Cię pamiętam, Skropelku, nigdy Ci nie zabrakło. :)
Więc urosłam o kilka centymetrów.

Dziękuję bardzo i serdeczności również dla Ciebie. :)
Milena1 dnia 20.09.2017 08:02
Ladny wiersz, tylko tutaj

Cytat:
krzy­kli­wy gaw­ro­ni fal­set szar­pią­cy nerwy cią­głym krra krra


zgadzam się z Jackiem, że do gawrona i jego kra kra nie pasuje.
Polecam film "Kastrat" tak mi się skojarzyło :)
https://youtu.be/4YKc6cjp_dA
Pozdr
Miladora dnia 20.09.2017 11:58
Milena1 napisała:
zgadzam się z Jackiem, że do gawrona i jego kra kra nie pasuje.

Do moich gawronów akurat pasuje, Milenko. :)
A mam ich całą chmarę w pobliżu.

Dziękuję ślicznie za wizytę i miłego dnia. :)
Tjereszkowa dnia 22.09.2017 09:05
O matulu... o mało bym go nie przegapiła... przepiękny, Miladoro. Poczynając od rewelacyjnego tytułu, przez samośpiewające wersy. Ta śpiewność wyrażona w rytmie i dźwięku poszczególnych słów robi duże wrażenie. I nie wiem, czy to już moje doszukiwanie, ale forma utworu przywodzi na myśl cykliczność natury. Wiatr, gawrony, mgła - rekwizyty wprowadzają jesienny mrok. Bardzo mi się podoba.
A tak na marginesie - szkoda mi, że wszystkie jesienne wiersze wieją smutkiem. A jesień jest piękna! Zaczyna się kolorami, pachnie herbatą z miodem i cytryną, dobrą książką i kominkiem. Kiedy szybciej zapada zmrok przytulniejsze są wieczory - pod kocykiem, wszyscy trochę bliżej siebie. Szkoda że brakuje mi talentu i umiejętności, żeby napisać o takiej jesieni. :)
Miladora dnia 22.09.2017 14:01
Tjereszkowa napisał/a:
Szkoda że brakuje mi talentu i umiejętności, żeby napisać o takiej jesieni. :)

Zawsze możesz spróbować, Tjere. :)
Co do klimatu - nie wszystkie jesienniki wieją smutkiem. Jest raz tak, a raz inaczej - jak to w jesieni.
Tjereszkowa napisał/a:
pachnie herbatą z miodem i cytryną, dobrą książką i kominkiem.

Dobrze - dostaniesz coś takiego. ;)

A na razie dzięki serdeczne za taniec z gawronem i miłe słowa. :)

Dobrego dnia. :)
Tjereszkowa dnia 22.09.2017 22:38
Miladora napisała:
obrze - dostaniesz coś takiego.

Będę czekać :D
Miladora dnia 23.09.2017 01:44
A może być pachnąca cynamonem zaśpiewka?
Pewnie za chwilę wejdzie.
Jeżeli natomiast lubisz babie lato, to jest tu:
http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/36370/wrzesniowosc

Serdeczności, Tjere. :)
dodatek111 dnia 08.11.2017 13:27
Cytat:
cie­nie pa­ją­ki albo też gnom

Mam wrażenie, albo może, ja bym napisał:
"cienie pająki czy może gnom"
bardziej znaczeniowo niż brzmieniowo, ale bardziej chyba po prostu chciałem coś poprawić :)
Miladora dnia 08.11.2017 14:22
dodatek111 napisał:
"cienie pająki czy może gnom"

Rozważałam różne rozwiązania tego wersu i każde miało trochę inne znaczenie. :)
Twoje ma w podtekście znak zapytania, wahanie, co uznać za prawdziwe.
"Albo też gnom" jest raczej rezygnacją z poszukiwania wytłumaczenia dla cieni, coś jakby "a niech mu będzie".
Przyznam, że nadal nie potrafię się zdecydować, co lepsze.

Dziękuję, że wracasz i podsuwasz sugestie - lubię to, bo nigdy nie uważam wiersz za ostatecznie dopracowany. :)

Miłego, Dod. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty