z listów do kate. supremacja - Esy Floresy
Poezja » Wiersze » z listów do kate. supremacja
A A A

z listów do kate. supremacja

 

zaczyna się od słów. gęstnieje retoryka. ktoś kogoś ośmieszył,
potem obraził. brawo! brawo! krzyczy rozbawiony tłum,
nie rozumie, że daje się ponieść. na rzeź.
 
autorytety upadły na bruk, naukowcom odebrano głos.
tłum nie szuka źródeł, by odsiać ziarno od plew. a prawda?
jak dupa, najlepiej zadbać o swoją.
 
świat zwariował, kate. jednako waży cnota i występek,
zależnie kto jest sprawcą. ten z nami,
ten przeciw nam - ot, taka narracja. boję się.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Esy Floresy · dnia 09.10.2017 07:15 · Czytań: 898 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 9
Komentarze
allaska dnia 09.10.2017 07:57
fantastyczny :) każdy wyraz zdaje się na swoim miejscu... sama rzeczywistość, oczywistość, najbardziej mi przypadło określenie prawdy. W ostatnim jedynie bym zmieniła :"boję się" na : (zwyczajnie mam stracha). Czytałam już w wierszu pt: "opadanie" gost writera- "nieco się boję" - mam stracha takie bardziej dosadne i ludzkie wydaje się.
braparb dnia 09.10.2017 08:52
Wiersz mnie nie zachwyca. W warstwie treściowej wszystko w nim jest prawdziwe, tyle że okrutnie oczywiste. W warstwie językowej za dużo utartych fraz, a ta "dupa" pasuje tu "jak wół do karety" :).
Jeden z profesorów w na UW, za użycie wyrazu "naukowiec" wyrzucał za drzwi - domagał się używania wyrazu "uczony". Trochę był dziwny, to fakt W jego imieniu proponuję zmianę.
Milena1 dnia 09.10.2017 08:55
Tak to już jest, że nie ma sprawiedliwości na tym świecie, padole łez.
Jako list, jest ok, ale trochę za mało wiersza w wierszu.
Dla mnie boję się tutaj pasuje, wpisuje się w klimat.
Moim zdaniem lepsze by było tylko lękam się :)
Pozdr
gabi dnia 09.10.2017 09:04 Ocena: Świetne!
Stara znajoma - Kate :) Wiersz bardzo na czasie, czytelny i odczuwalny. Trudno się nie bać kiedy – "autorytety upadły na bruk, naukowcom odebrano głos" - to zawsze się źle kończy :(
"Boję się" - dla mnie idealne...
Pozdrawiam :)
introwerka dnia 09.10.2017 10:02 Ocena: Świetne!
Prostymi, celnymi słowami wyrażone to, co wielu z nas leży obecnie na żołądku. Przerażająca wizja początków dyktatury, mechanizmu wynoszenia jej do władzy przez rządy ogłupiałej większości, gdy nikt już nie słucha mądrzejszych, a liczy się prosta zdolność wprowadzania w błąd społeczeństwa. Piękna parafraza powiedzenia Piłsudskiego, na którego lubią się powoływać zwolennicy współczesnych rządów autorytarnych, pokazująca, jak niewiele w gruncie rzeczy w podobnych koncepcjach „prawdy w prawdzie”. „Boję się” mnie również bardzo przypadło, jako mocniejszy i zarazem zwięzły wyraz emocji narzucanych przez niedemokratyczne rządy.

Serdeczności :)
Miladora dnia 09.10.2017 11:47
Prosta, płynna narracja i prawda w pigułce. Robi wrażenie.

Z jedną uwagą - jeżeli przecinki, to wszędzie:
Cytat:
ktoś kogoś ośmie­szył(,)
potem ob­ra­ził.

Cytat:
tłum nie szuka źró­deł(,) by od­siać ziar­no

Cytat:
jed­na­ko waży cnota i wy­stę­pek(,)
za­leż­nie kto jest spraw­cą.

Cytat:
ten prze­ciw nam (-) ot, taka nar­ra­cja.

Myślnik (–) zamiast dywizu.

Miłego, Esy. :)
JOLA S. dnia 09.10.2017 15:24 Ocena: Świetne!
Czytając ten wiersz, przyszła mi ochota zostawić po sobie ślad, przejechać palcem po zamglonej szybie.
Może przykładając oko do zimnego szkła zobaczę coś innego, może skusi mnie i wybiję okno, by zobaczyć więcej? Byłam blisko, gdy opuściła mnie nadzieja :(


Ot, taka narracja

Wiersz podoba mi się, bardzo. :)

Pozdrawiam,
JOLA S
kamyczek dnia 09.10.2017 18:04
Mam podobne zdanie o wierszu jak Miladora, więc powtórzę za nią:
Cytat:
Prosta, płynna narracja i prawda w pigułce. Robi wrażenie.


Gdybym miała pomarudzić, dałabym odnośnik pod wierszem do słów
Cytat:
jed­na­ko waży cnota i wy­stę­pek*
- bo to cytat z wiersza "Ocalony" Tadeusza Różewicza

_______________________________

* Tadeusz Różewicz, Ocalony



Poza tym - świetne i w formie i w treści.

Pozdrawiam.
Esy Floresy dnia 09.10.2017 19:51
Allasko, odniosę się do Twojej propozycji zmiany. Otóż, w moim odczuciu sformułowanie "mieć stracha" określa rodzaj ekscytacji, adrenaliny, np. użyłabym tego sformułowania wówczas, gdybym miała skoczyć na bungee, a nie o taki strach mi chodzi. Stąd pozostanę przy swoim "boję się".

Braparb, o gustach się nie dyskutuje, więc skoro nie zachwyca, to trudno.
Cytat:
W warstwie treściowej wszystko w nim jest prawdziwe, tyle że okrutnie oczywiste.
Taki był mój cel, cieszę się, że został osiągnięty.
Cytat:
W warstwie językowej za dużo utartych fraz, a ta "dupa" pasuje tu "jak wół do karety
Tak utartych, że nie dostrzegłeś parafrazy słów Piłsudskiego? Nie wspomnę o nawiązaniu do Różewicza...
Cytat:
Jeden z profesorów w na UW, za użycie wyrazu "naukowiec" wyrzucał za drzwi - domagał się używania wyrazu "uczony". Trochę był dziwny, to fakt W jego imieniu proponuję zmianę.
Dziwactwo profesora, nie jest dla mnie argumentem, więc odrzucam tę propozycję. Abstrahując, że obecnie są to synonimy, choć uczony staje się pojęciem archaiczynym, to gdyby bardzo chcieć doszukiwać się niuansów w znaczeniu, to nadal słowo naukowiec bardziej mi tu odpowiada, podczas gdy uczony wypełnia się we wcześniej wspomnianych autorytetach.

Mileno1, dziękuję za głos w sprawie "boję się". Zasugerowane "lękam się" jest w moim odczuciu zbyt nasilone emfazą, co odbiega od codziennego języka, przynajmniej mojego. I, jest jeszcze jedna kwestia, dla mnie zbytnio konotuje się to z JPII, a tego tutaj nie chciałam.
Cytat:
Jako list, jest ok, ale trochę za mało wiersza w wierszu.
Chętnie dowiem się dlaczego tak uważasz?

Gabi, dziękuję również za głos w sprawie "boję się". "stara znajoma" brzmi super, cieszę się z tak wiernej czytelniczki tego cyklu.

Introwerko, również dziękuję za głos w sprawie "boję się", ale przede wszystkim za podzielenie się refleksją. Tak, zależało mi na czytelności tego tekstu, jego prostocie, aby docierał przekazem do mas, nie tylko do wybranej grupy, której dane rozumieć zawiłości poetyckie.

Mila, dziękuję za przecinki - zmora moja. Co do myślnika, to w założeniu on nim jest, ale edytor uważa lepiej i ja nic z tym zrobić nie mogę albo nie umiem. "Robi wrażenie" - no, no, to mega komplement, dziękuję.

Jolu S, a mi bardzo podoba się Twój komentarz - jest bardzo poetycki! (Mila, jak to czytasz, to to też jest myślnik!).

Kamyczku, przywracasz mi wiarę w to, że ludzie jeszcze dostrzegają, widzą, rozpoznają. Dziękuję za dostrzeżenie Różewicza. Wiesz... mam ambiwalentne uczucia jeśli chodzi o oznaczanie tak znanych cytatów. Skursywiłam tekst i uznałam to za wystarczające. Nie chciałam podawać na tacy czytelnikom i jednocześnie narzucać interpretacji poprzez odnoszenie do "Ocalonego".

Dziękuję wszystkim za zajrzenie i ślady. Pozdrowienia.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty