nocny motyl - fotografia z nawrócenia - faith
Poezja » Wiersze » nocny motyl - fotografia z nawrócenia
A A A

 

kobieta ze zdjęcia jest jeszcze całkiem młoda
ładna chociaż wydaje się trochę zmęczona
w ręce trzyma wielką ćmę którą zasłania twarz
jak chińskim wachlarzem
 
chciałabym żeby mi powiedziała
skąd się biorą tak duże owady
ale nawet nie wiem czy ma usta
 
cała jest tylko czernią i bielą
ze stopami rozrzuconymi na kuchennej podłodze
marznie jeśli długo tak czeka unieruchomiona światłem
czemu nie włożyła butów do zdjęcia?
 
nad ranem śni mi się matka
boska bosa i smutna
mówi że bóg z niej zażartował
więc wraca

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
faith · dnia 14.10.2017 21:05 · Czytań: 752 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
allaska dnia 14.10.2017 22:22
Faith :) nie rozumiem, to widać jej twarz, czy zasłania ją owadem? bo z pierwszej cząstki wynika, że jest ładna, młoda, ale skąd ta ładność, skoro zasłania twarz wachlarzem?
"?" po "zdjęcia" - zbędny, bo nie ma interpunkcji i wiadomo, że to jest pytanie - ze zdania wynika.
nie bardzo rozumiem też ostatnią cząstkę, więc wraca... a może to, że boska jest jak ćma- leci do ludzi jak ćma do światła i się spala? :) a może Autorka uczłowieczyła maksymalnie boską?
może to moja wina, nie zrozumiałam wiersza i nie wiem po co boska jest smutna? bo grzeszą?! dużo pytań, ale to i dobrze.
Nalka31 dnia 14.10.2017 23:18
Faith,

myślę, że dyskusja dookoła wiersza będzie mu służyć. Ja w przeciwieństwie do Allaski mam zupełnie inne skojarzenia. Moje skojarzenia idą w zupełnie przeciwnym kierunku. Wiersz bardziej mnie się wydaje nawiązaniem do MM i jej błądzenia, może to gejsza, która ma wyrzuty sumienia, że zeszła na niewłaściwą drogę i wstydzi się swojej małości. Jednak te gołe stopy znów nasuwają mi MM. Młoda, uwikłana w trudny związek, wątpiąca w to, co ją czeka i co jej obiecano.

Dużo tu tego, wiersz intryguje.

Pozdrawiam. :)
pociengiel dnia 15.10.2017 08:31
No właśnie, niechaj już będzie sam wachlarz, bo gejsza by chińskiego nie tknęła.
allaska dnia 15.10.2017 09:25
wróciłam i nie wiem nadal, te zaprzeczenia z pierwszej cząstki, że ładna, potem zasłania twarz, a potem nie ma ust, ło Matko! :) i ja tutaj dostrzegłam dużo tych kobiet, w każdej cząstce jest inna, jak dobrze się przypatrzeć, w pierwszej z wachlarzem, w drugiej bez ust, czyli nie może mówić, i dalej mamy że marznąca. Wiersz puzzle :) i albo ja nic nie pojęłam, albo to kiepski wiersz :) trochę zmodyfikowałam moje czytanie wiersza i ewentualne niepewności wstawiłam i czekam na podpowiedź :)

kobieta ze zdjęcia jest jeszcze całkiem młoda
ładna chociaż wydaje się trochę zmęczona
w ręce trzyma wielką ćmę - chiński wachlarz

chciałabym żeby mi powiedziała
skąd się biorą tak duże owady
ale nawet nie wiem czy ma usta? - to skoro ładna i nieco zmęczona to po co obserwator nie widzi ust?

cała jest tylko czernią i bielą
ze stopami rozrzuconymi na kuchennej podłodze
marznie jeśli długo tak czeka unieruchomiona światłem
czemu nie włożyła butów do zdjęcia?

nad ranem śni mi się matka
boska bosa i smutna
mówi że bóg z niej zażartował
więc wraca

Ogólnie przez obserwację narratora tejże opowieści wnioskuję, że narrator cierpi na jakieś zaburzenia postrzegania, może ma psychozę religijną ;)
pozdrawiam serdecznie Faith, może komuś przypadną te puzzle do gustu, a może jakiś olśniony czytelnik wyjaśni mi wiersz, zanalizuje cząstki :)
pociengiel dnia 15.10.2017 11:16
Wiersz nie jest trudny w odbiorze, próba przesłania.
Mógę podać dwa luźne odsyłacze.
Bodaj do Madame Butterfay, albo Kodu da Vinci.
Ale ten producent wachlarza mi nie pasuje, taka ze mnie menda prorynkowa,
charakteryzator nie musiał schodzić z kosztów i zrezygnować z ogi.
Pozdrawiam.
allaska dnia 15.10.2017 12:47
Ta Madame Butterfly :) prędzej milczenie owiec.
http://www.filmweb.pl/Milczenie.Owiec
Nieporadny wyszedł surrealizm, niestety.
PS matka boska bosa smutna że Bóg z niej zażartował, - wraca z Egiptu bezdzietna???
każdy czytelnik może spojrzeć na tekst przez perspektywę własnych doświadczeń, i nie wiem czy to dobre dla wiersza...
ajw dnia 15.10.2017 16:49 Ocena: Świetne!
To bardzo dobre dla wiersza, allasko, jeśli każdy czytelnik odczytuje coś innego. Dla mnie to obraz matki z młodości (czyjejś) Matki - ćmy barowej, która w nałogu chowa prawdziwe emocje. Oceniana przez innych w kryterium czerni lub bieli, dla jednych boska, dla innych bosa.. I nie jest ważne czy tą interpretacją trafiłam jak kulą w płot. Ważne, że budzi moje emocje.. Pozdrawiam :)
Miladora dnia 15.10.2017 17:57
A przecież sam tytuł tyle mówi.
Nocny motyl. Fotografia z nawrócenia.
Twarz i ćma, synonim grzechu i zarazem zasłaniających twarz dłoni proszących o przebaczenie. Czarno-biała bosa pokutnica otoczona spływającą na nią światłością łaski, jakby gotowa do wniebowstąpienia.
Obserwująca to córka nie wie, czy ma usta – czy przemówi, wyjaśni, ostrzeże przed czymś. Nie musi widzieć twarzy, pamięta, że jest ładna, młoda i zmęczona.
Ale sen zaprzecza temu, czego była świadkiem, ponieważ może w ogóle nie chodziło tu o Boga, tylko o mężczyznę, na którym zależało kobiecie, a który ją odtrącił, i zdjęcie utrwalone w oczach córki było nieprawdziwe od początku do końca.

Tak jak Ajw, nie wiem, czy obraz, który ujrzałam ma pokrycie w wierszu, ale fakt, że tekst zmusił mnie do myślenia, i że ma klimat, od którego trudno było się oderwać.

Miłego, Faith. :)
allaska dnia 15.10.2017 19:49
Wracam znowu do tych puzzli bo mi żyć nie dają, coś przyciąga:)
a wiec analiza wiersza :)
ćma jako symbol śmierci bardziej mi pasuje niż grzechu, może też być, że ćma jako plama ciemna krwi.
"nie wiem czy ma usta" - nie może mówić, prawdopodobnie pochodzi z kultury, w której kobiety nie mogą mówić. rozrzucone stopy bez butów na podłodze mogą przemawiać za tym, że mamy do czynienia ze zwłokami, "unieruchomiona światłem" - czeka aż fotograf policyjny zrobi zdjęcie (milczenie owiec)

bóg zażartował z matki boskiej bo z jednej jesteś "błogosławiona między niewiastami", a z drugiej strony nie ma prawa mówić, kobiety źle traktowane pod płaszczykiem religii.
Mocny tekst, jak się rozkmini, robi wrażenie :)
Zola111 dnia 16.10.2017 00:12 Ocena: Świetne!
Faith,

przez przypadek zobaczyłam tę fotografię. Wiersz jest właściwie ekfrazą, choć właściwie ekfrazą nazywamy tekst poetycki do obrazu. Jest tu mnóstwo refleksji i obrazów. I wszystkie - intrygujące, atrakcyjne. Czy to wada, jeśli wiersz nie dopowiada wszystkiego literalnie? Nie wykłada treści kawę na ławę? To jest zaleta. A kluczem do odczytania jego sensu jest tytuł wiersza. Bardzo! Pozdrawiam,

z.
faith dnia 16.10.2017 10:33
Allasko, jest mi bardzo miło, że wróciłaś i że wiersz zaintrygował, zostawił coś po sobie i w końcu Cię do siebie przekonał.
allaska napisała:
rozrzucone stopy bez butów na podłodze mogą przemawiać za tym, że mamy do czynienia ze zwłokami, "unieruchomiona światłem" - czeka aż fotograf policyjny zrobi zdjęcie

Co więcej, i mi taka wizja przeszła przez głowę w trakcje tworzenia wiersza, więc nasze interpretacje się pokrywają. Ułożyłaś te puzzle bardzo dobrze, co mnie cieszy. :)

Nalko, ja też uważam, że to dobre dla tekstu, kiedy każdy odbiera go po swojemu. Twoja skojarzenia bardzo mi się podobają. Cieszę się, że wiersz wywołuje tyle obrazów i skłania do interpretacji, to najważniejsze.

pociengiel, odsyłacze bardzo interesujące i trafne. Cieszę się, że wiersz nie sprawił Ci interpretacyjnych trudności.

Ajw, jak miło znów Cię widzieć! :) Bardzo podoba mi się Twoje postrzeganie wiersza, zaskoczyłaś mnie nim i dziękuję, że mogłam popatrzeć na tekst z Twojej perspektywy. Myślę, że żadna interpretacja nie jest chybiona. Na zdjęciu każdy widzi coś innego i to jest dopiero ciekawe.

Milu, ogromnie mi miło, że odbierasz wiersz w ten sposób. I racja, najważniejsze jest to, że skłonił on do zatrzymania się i pomyślenia nad tym, co przedstawia fotografia. Moim zamiarem było stworzyć tekst, który będzie szkicem, obrazem do indywidualnego rozpatrywania i po komentarzach widzę, że się udało. To ogromnie miłe.

Zolu, ja uważam, że to absolutnie nie jest wada. Wręcz przeciwnie. Sama rzadko podchodzę do wierszy w sposób ściśle logiczny, rozkładający poszczególne wersy na części pierwsze. Liczy się dla mnie bardziej to, jakie odczucia mu towarzyszą, czy trafia, zostawia coś po sobie, wywołuje w głowie jakiś obraz. Po komentarzach widzę, że się udało i jest mi bardzo miło. :)

Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję Wam za każde słowo i każdą myśl. Dzięki nim patrzę na tekst z wielu perspektyw, a wszystkie są głębokie i interesujące.

Pozdrawiam serdecznie!
braparb dnia 27.10.2017 11:35
Faith,
wróciłem do tego wiersza, nie dawał mi spokoju. Jeden z najpiękniejszych, spośród wielu pięknych, na tym portalu.
To uniwersalna impresja dotycząca przemijania. Jego wymowa będzie zrozumiała w każdej kulturze (z wyjątkiem tych, które nie znają fotografii i kuchennych podług :)).
Liczne metafory są subtelne, świeże i obrazowe. Można ze słów tego wiersza zbudować wiele obrazów. Ja widzę fotografię kobiety w świetle letniego poranka, wpadającym przez otwarte drzwi, stojącej w kuchni kamiennego domu, gdzieś w Apulii, zrobioną 50, 60 lat temu.
Jedyne co w tym wierszu bym zmienił to tytuł. Za dużo patosu w tym "nawróceniu". Do tego zabiera czytelnika z jego ludzkiego wymiaru w obszary sacrum, a to sprzeczne z nastrojem wiersza. Wystarczyłaby Kobieta z wachlarzem, albo fotografia kobiety z ćmą, albo po prostu Ćma.
Pozdrawiam,
braparb
faith dnia 28.10.2017 09:10
braparb, dobrze, że zdecydowałeś się tym razem zostawić ślad. Dziękuję za tak pozytywne słowa pod wierszem i interpretację, dzięki której mogłam zobaczyć go w nowej ciekawej odsłonie. :)

braparb napisał:
Jedyne co w tym wierszu bym zmienił to tytuł. Za dużo patosu w tym "nawróceniu".

Chciałam, by nawrócenie było tutaj rozpatrywane z dwóch różnych perspektyw, zarówno sacrum jak i profanum, a może przede wszystkim z tej drugiej, czyli po prostu jako powrót do poprzedniego miejsca. Ale Twoje propozycje też bardzo mi się podobają, dlatego że brzmią jak nazwy obrazów. :)

Jeszcze raz dziękuję Ci za komentarz.
Kłaniam się!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:71
Najnowszy:pica-pioa