hełm Persingera - Tjereszkowa
Poezja » Wiersze » hełm Persingera
A A A

szukał w przestrzeni 
liczb pierwszych i drzew
neuronów dotkniętych impulsem

do działania zachęciło przeświadczenie
że nic co boskie nie może być obce

puste
drogi pod Damaszkiem i granitowe ścieżki góry Horeb
ciało jest wszystkim

co mamy
wizje złudzenia samotność

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tjereszkowa · dnia 17.10.2017 20:07 · Czytań: 471 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 7
Komentarze
allaska dnia 17.10.2017 20:58
ciekawe obrazy, fajna zabawa słowem rzucająca podłoże do rożnych interpretacji. Ja nawet to"co" napisałabym w ten sposób:"c(o) mamy/omamy, albo skoro to wiersz nierymowany napisałabym jeszcze tak: c(o) będzie, c(o) jest/ omamy itd. A możliwości tekst daje wiele, wiele ścieżek i wyobrażeń począwszy od poczucia bycia absolutem, geniuszem, a skończywszy na przykład na psychozie religijnej. Kiedyś jeden pan powiedział mi, że większość świętych wymagała psychiatry. No coś w tym jest, przynajmniej jako katoliczka uważam, że na pewno jakiś przewodnik duchowy musiał/musi być. Efektem końcowym psychozy tejże może być rzeczywiście samotność, ale czy tylko, no pewnie jest jakieś wyalienowanie, ludzie dookoła tego nie pojmują,nie pojmą. Fajny tekścik Tjeri :) i tytuł ciekawy, przyznam szczerze, że nie wiedziałam o takim hełmie Boga :)
pozdrawiam
Tjereszkowa dnia 18.10.2017 12:20
Allasko, dziękuję za odwiedziny i ciekawy komentarz! Cieszę się bardzo z przestrzeni do interpretacji, bo obawiałam się, czy nie jest to tekst za bardzo łopatologiczny. Mamy/ omamy celowo zbiłam, ze świadomością, że może to być dla wielu czytelników (lepszych w te klocki ode mnie) słaby punkt, ale jakoś pasowała mi melodia tej zbitki.
Jeszcze raz dzięki, pozdrawiam :)
Miladora dnia 18.10.2017 13:01
Zgrabnie, Tjere. :)
Hełm Boga, impulsy, przeżycia i konstatacja puste drogi pod Damaszkiem.
Może nie całkiem puste, jeżeli Jezus był postacią historyczną, ale na pewno odarte z całej późniejszej otoczki.
Tak jak odarto zjawiska z pogranicza śmierci, które spora część naukowców uważa za wynik procesów bio-chemicznych zachodzących w mózgu.
Ale - nic co boskie nie może być obce - mamy wybór: szukać, znajdować, badać albo zadowalać się tym, co wykładają wymyślone przez ludzi religie, zainspirowane chęcią wiary w ponadczasowość i wiekuiste wybaczenie.
Cóż - zapewne prawdę odkryjemy po śmierci, chociaż możliwe, że zupełnie nie będziemy jej już świadomi. A póki co - jedni wierzą, drudzy bawią się w zakład Pascala, a jeszcze inni biorą życie kolokwialnie na klatę i próbują dociec, o co w tym wszystkim chodzi. ;)

Przy okazji jednak:
Cytat:
mię­dzy licz­ba­mi pierw­szy­mi a drze­wa­mi

Zróżnicowałabym brzmienia.
Może mniej dosłownie:
- szukał w przestrzeni
liczb pierwszych i drzew
neuronów dotkniętych impulsami - ?

Cytat:
co mamy
/omamy złu­dze­nia sa­mot­ność/

Nie podoba mi się rym i nawiasy w tej formie.
A gdyby inaczej?
- ciało jest wszystkim
co mamy
(także wizje złudzenia
samotność) -

Serdeczności. :)
ElaM dnia 18.10.2017 21:48 Ocena: Świetne!
Medycyna nie raz była bezradna wobec cudu, widocznie duszy nie da się zaszufladkować...

Bardzo dobry wiersz. Gratuluję.

Pozdrawiam.elka.
Tjereszkowa dnia 20.10.2017 13:14
Miladoro, nie ukrywam, że liczyłam na Twój komentarz. Cieszę się z pozytywnego odbioru. Wiedziałam, że nie będę się podobać moje mamy/omamy - wiem, że to prymitywny rym i w ogóle ble :), ale celowo zestawiłam te dwa wyrazy - żeby zauważalnie się zderzyły, podkreślając wydźwięk. Bardzo możliwe, że jak mi się uleży, to coś zmienię, ale na razie jeszcze nie jestem przekonana. Szczerze mówiąc, myślałam, że równie nieprzyjemnie będzie brzmiało obce/puste, ale nikt mi nie wypomniał, to może nie robią takiego wrażenia.

A z pierwszej uwagi skrzętnie skorzystam, bo faktycznie zamimowało się.
Z Damaszkiem miałam konkretnie na myśli nawrócenie św. Pawła, bo zarówno jego jak i Mojżesza, niektórzy współcześni naukowcy podejrzewali o padaczkę skroniową.
Serdeczne dzięki za odwiedziny i cenne uwagi! :)


ElaM, przerażające i fascynujące zarazem jest to, ile jeszcze o sobie i świecie nie wiemy. Bardzo dziękuję za tak miłe słowa. :)
Miladora dnia 23.10.2017 15:06
Widzę, że wprowadziłaś zmiany, Tjere. :)
Podoba mi się.
Tjereszkowa dnia 24.10.2017 00:06
Dzięki, Milu. :) Musiałam się ze zmianami przespać :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty