Wir - TylerD
Proza » Miniatura » Wir
A A A

Jack uwielbiał książki. Od dziecka, podczas gdy inni bawili się na podwórku, on godzinami przesiadywał w pokoju przeżywając przygody razem ze swoimi ulubionymi bohaterami. Pewnego dnia, kiedy po raz setny odwiedził pobliską bibliotekę, natknął się na bardzo dziwną księgę. Była gruba, oprawiona w materiał przypominający skórę i wydała mu się bardzo stara. Nie miała tytułu. Jack zafascynowany, natychmiast udał się do najdalszego stolika i otworzył tomiszcze. Zdziwił się niesłychanie, ponieważ nie był w stanie przeczytać ani słowa! Przecież nie były w obcym języku... A może były? Nie był w stanie tego stwierdzić. Nigdy nie przydarzyło mu się nic podobnego. Kiedy wytężał wszystkie siły, żeby zrozumieć choć jedno słowo, światła w bibliotece nagle przygasły, dźwięki przycichły a litery zaczęły wirować. Dosłownie. Jack szybko rozejrzał się dookoła, czy ktoś widzi to co on, ale nikt się nawet nie obejrzał, jakby nic się nie stało. Litery wirowały coraz szybciej i szybciej, aż w końcu zlały się w jeden ciemny wir. Wir który zaczął opuszczać księgę i otaczać Jack'a coraz bardziej i bardziej, aż pochłonął go całkowicie. Teraz to nie Jack czyta książkę a Książka czyta jego.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
TylerD · dnia 26.10.2017 15:20 · Czytań: 490 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 16
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Gaston Bachelard dnia 26.10.2017 19:43
Miniaturka. Czy bez tła? Tego nie wiem.
Przeczytałem ją bez bólu zęba.
Brakuje chyba sześciu przecinków, ale sens jest.
Przeczytałem i nie umarłem, więc uznaję, że piszesz.
Obrazek raczej do mnie przemówił.
Poczytam Cię więc dalej w innych odsłonach.
PISZ!
TylerD dnia 26.10.2017 20:15
Muszę się tu przyznać, że to było napisane na jakiś tam konkursik, który dopuszczał utwór do 200 słow, stąd tak krótka forma. ;) Zerknę na brakujące przecinki, nigdy nie byłem dobry z gramatyki...
Gaston Bachelard dnia 26.10.2017 20:20
Ja tam nawet nie dialoguję z gramatyką. Hi hi.
Ale... Raczej jestem pewien, że w Twojej miniaturce brakuje tego i owego.
TylerD dnia 26.10.2017 21:30
Może następna będzie lepsza. Na to liczę, czytając Wasze rady. Po to tu jestem. :D
Jacek Londyn dnia 26.10.2017 23:02
Jest w tym pomysł. Reszta dość nieporadna.

Zobacz:

"nie był w stanie przeczytać ani słowa! Przecież nie były w obcym języku" -l.poj., potem mnoga

"Nagle, kiedy wpatrując się w losowo otwartą stronę, wytężał wszystkie siły, żeby zrozumieć choć jedno słowo, światła w bibliotece przygasły..." - nie lepiej?:
Kiedy wpatrywał się w tajemnicze wersy, próbując zrozumieć choć jedno słowo, światła w bibliotece przygasły..

To zdanie jest najgorsze:

"Teraz to nie Jack czyta książkę a Książka czyta jego"

do następnego
JL
TylerD dnia 27.10.2017 15:31
Hm. To ma sens to co piszesz. Muszę to przemyśleć.

Ostatnie zdanie najgorsze...? A mi właśnie ono najbardziej się podobało... :D Miało nadać sens całości. No dobra, nad tym też się zastanowię.

Dzięki. ;)
Usunięty dnia 29.10.2017 09:20 Ocena: Bardzo dobre
Całkiem udana miniatura. Pozbyłabym się powtórzeń i wtedy to już mucha nie siada.
TylerD dnia 29.10.2017 14:52
Lady Winter - cieszę się, że tak uważasz. Faktycznie, muszę jeszcze popracować nad redakcją.. ;)
Infernus dnia 29.10.2017 20:49 Ocena: Bardzo dobre
Magicznie i tajemniczo... Krótko i ciekawie... odwrócona rola w relacji czytelnik - Książka: oryginalne.
Jedna tylko rzecz:
"Litery wirowały coraz szybciej i szybciej, aż w końcu zlały się z jeden ciemny wir." Drobna literówka się wkradła.
Pozdrawiam...
TylerD dnia 29.10.2017 21:55
Infernus - dzięki, nie zauważyłem tego - już poprawione :D
Pozdrawiam serdecznie.
Niczyja dnia 29.10.2017 22:52
Nie wiem czemu, ale Twój obrazek automatycznie skojarzył mi się z teledyskiem grupy AHA "Take on me". Gdy on wychodzi do niej z gazety... I dalej już jest pięknie, do czasu oczywiście, jak w tym prawdziwym, czy zmyślonym życiu.
Fajna scenka.
Ja też jako dziecko uwielbiałam uciekać do biblioteki, w świat książek:)
TylerD dnia 30.10.2017 13:00
Niczyja - podoba mi się Twoje porównanie. Sam o tym nie pomyślałem :D
Abigail dnia 05.11.2017 20:50
Witam, ja od siebie dodam jeszcze...
Teraz to nie Jack czyta książkę a Książka czyta jego.

Dwie sprawy do jednego zdania. Po pierwsze. Jeżeli wcześniej była to księga, to teraz również proponuję napisać księga, a nie książka.
Po drugie to zdanie zawiera cały sens miniaturki i mi się bardzo podoba.

Całość przeczytałam bez większego entuzjazmu, ale końcówka mnie zaciekawiła. Jako zwykły tekst nie ma w sobie tego czegoś co powoduje, że czytasz jednym tchem i chcesz więcej. Jednak jako tekst konkursowy, ze ściśle określonymi regułami, to trafiony w punkt. Pytanie tylko, czy chcesz za każdym razem publikując ten tekst, tłumaczyć wszystkim, że był pisany na konkurs.

Pozdrawiam
TylerD dnia 06.11.2017 17:07
Abigail - szczerze mówiąc nie zamierzałem go chyba w ogóle publikować, poza konkursem, jednak zdecydowałem się umieścić go tutaj celem poznania Waszych opinii - ze świadomością powodów jego powstania. Celowo też użyłem słowa "książka" w ostatnim zdaniu, żeby podkreślić uniwersalność tego pojęcia. Ciężko mi to wyjaśnić ;) Ale cieszy mnie, że ktoś rozumie to zdanie względem całości.

Pozdrawiam serdecznie
Jacek Londyn dnia 06.11.2017 17:19
Jeszcze raz się wtrącę.:) Tak sobie myślę, czy "jego" jest właściwą formą. Nie "go"?
O niej powiedziałbyś "czyta ją", a nie "czyta jej".

JL
TylerD dnia 06.11.2017 17:48
Jacek Londyn - nieeee, wtedy to zdanie traci cały klimat.. :D "Go" brzmi tak jakoś płytko..
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:42
Najnowszy:pica-pioa