Zanim II - Zola111
Poezja » Wiersze » Zanim II
A A A

 

zanim świat się zmieni w barwny kalejdoskop,
nim odmarznę i odkwitnę w barwną łąkę,
nim zaufam wszystkim dobrym horoskopom,
znów rozumieć będę sowy i skowronki,
 
tak mnie wymarz, jak wymazać byłeś skłonny,
zanim przyszło ci bezradnie błądzić w mroku,
i zdarzyło się, że bosy i bezbronny
zatrzymałeś się w pół drogi i w pół kroku.
 
ja bez ciebie prawie żyję, prawie jestem.
fakt, nie dźwigam upodobań tego świata,
zajmę się hałasem łasym lub szelestem,
albo będę się zacieśniać i pobratać.
 
ty beze mnie wybudujesz jakiś constans.
pewnie spłodzisz nowy pomysł na przetrwanie.
jednak zawsze będziesz nosił w sobie rozpacz.
i tę czułość, jakiej nigdy nie masz

dla niej.


 
 
9.03.2018.
 
 
 
 
 
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 12.03.2018 20:27 · Czytań: 662 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 26
Komentarze
Wiolin dnia 12.03.2018 21:13 Ocena: Świetne!
Witaj Zolu.

Jar Chojnacki w swojej chyba najpiękniejszej piosence "Noemi" tęskni za czymś - kimś niesamowitym, wręcz aniołem, który jest mu tak bardzo potrzebny do życia. Podobnie jest w Twoim wierszu..."Jego" oddech czuć w każdym słowie, choć szepczesz o nieosiągalnym. O miłości która "zadziera" nawet z tą drugą, tą która przy nim...Ech! Jak dobrze że są wiersze - umieją wzruszyć. Pozdrawiam serdecznie.
Niczyja dnia 12.03.2018 21:15 Ocena: Świetne!
Piękny wiersz, Zolu:)
Czytam już drugi raz i pewnie nie ostatni...
Tak mi przypasował do serca,
do myśli, które w sobie noszę,
tak bardzo...
Niczyja
Zola111 dnia 12.03.2018 21:19
Wiolinie, Niczyjko,


kochani, bardzo Wam dziękuję. Wysyłam całą moją serdeczność, z.
allaska dnia 12.03.2018 21:43
Ja rozumiem, że rymy itd., ale fraza, którą wskażę, nie jest mym skromnym zdaniem poprawna:

Cytat:
albo będę się za­cie­śniać i po­bra­tać.


"będę się pobratać"? to raczej nie po polsku ;) myślę że lepiej byłoby, lepiej brzmi:

będę się bratać.
dodatek111 dnia 13.03.2018 09:30
Podoba mi się Zolu. Lubię takie wiersze, taki klimat. Dla zasady i z sympatii coś Ci wytknę,
Cytat:
zajmę się ha­ła­sem łasym lub sze­le­stem,

słowo łasym, zarówno konstrukcyjnie jak i narracyjnie niezbyt mi pasuje, ale może jest w nim jakiś zamiar.
Pozdrawiam:)
Ania_Basnik dnia 13.03.2018 10:00
Cudny wiersz Joleczko. Cudny. Pięknie się można odnaleźć w tym klimacie tęsknoty. W jednym miejscu mi zgrzyta. Może jakiś synonim?
Cytat:
ha­ła­sem łasym

Melodyjność tekstu jest piękna, to się samo mówi. Pięknie!
pozdrawiam
Miazga dnia 13.03.2018 14:32
Lubię klimat Twoich wierszy... Takie miniaturki opowiastki o uczuciach... Aż w środku robi mi się ciepło... że ktoś tak trafnie umie odczytać i nazwać uczucia.
Tak jak przedmówcom - zachrzęściło mi tylko przy łasym hałasie :-] Szybko to sobie jednak wytłumaczyłam małą zabawą dźwiękiem na zasadzie podobieństw, niekoniecznie znaczenia, jak u Białoszewskiego :-]
Pozdrawiam ciepło
M.
allaska dnia 13.03.2018 16:39
Przybiegłam i będę się bratać ;) - (tryb niedokonany) albo pobratam się - (tryb dokonany). Pobratać się -- czasownik dokonany.
Będę się bratać, ale chcę się pobratać :)
No niestety język polski trudna być mowa.
Więc będę się bratać tak duchowo z Autorką, a może pobiegnę się pobratać, tylko nie wiem z kim...:)
Pobratam się z mową, piękną polską mową.
Zola111 dnia 13.03.2018 17:09
Dodatku, Aniu_Baśnik, Miazgo,

bardzo Wam dziękuję za pochylanie się nad tekstem. Jest tak, że to, co innym się nie podoba w tekście, innym się znów podoba. To naprawdę zależy od gustu i upodobań Czytelnika. Czyli jest dobrze, ponieważ jest o czym porozmawiać.

Serdeczności,

z.
ajw dnia 13.03.2018 18:20 Ocena: Świetne!
Tak lekko napisane, a przecież treść wcale nie jest lekka. Raczej mocno obciążająca psyche, ale niektórzy tak mają i potrafią :) I to się chwali..
Miladora dnia 13.03.2018 18:25
Cytat:
albo będę się za­cie­śniać i po­bra­tać.

Allaska ma rację, Zolu - zderzyłaś ze sobą dwa niepasujące do siebie czasy, przez co wers brzmi niegramatycznie.

Cytat:
zajmę się ha­ła­sem / łasym lub sze­le­stem,

Niewdzięczny ten wers.
Poza tym w pozostałych masz podział 12/4/4/4, a tu 12/6/6.

Dobrze byłoby dopracować, żeby wiersz trzymał równy poziom.

Pozdrawiam.
Zola111 dnia 13.03.2018 18:52
Ajw,

dziękuję pięknie.

Miladoro,

nie ma wyrazu: zacieśniać się i nie ma wyrazu pobratać. Masz rację. To są neologizmy, ściślej - neosemantyzmy. Poza tym oba wyrazy użyte są tu metaforycznie.

Nie ma w wersach podziału innego niż do średniówki i po średniówce. I liczy się akcenty i sylaby (zgłoski) bez względu na budowę wyrazu.

Dziękuję za wyrażoną opinię. Rozumiem, że wiersz się nie podoba, i niech tak zostanie.

pozdrawiam,

z.
Miladora dnia 13.03.2018 22:56
Zola111 napisała:
nie ma wyrazu: zacieśniać się i nie ma wyrazu pobratać.

Zacieśniać się:
https://sjp.pwn.pl/sjp/zaciesnic-sie;2541970.html
Bratać się, zbratać się:
https://sjp.pwn.pl/sjp/bratac-sie;2445971.html
https://sjp.pwn.pl/sjp/zbratac-sie;2544992.html
Pobratać się:
http://sciaga.pl/slowniki-tematyczne/.../bratac-sie/
Cytat:
zaprzyjaźniać się, wchodzić z kimś w komitywę’; od XVI w.; początkowo(w XVI-XVII w.) częściej używano bracić się; istnieje też forma przedrostkowa pobratać się

Zola111 napisała:
Poza tym oba wyrazy użyte są tu metaforycznie.

Neologizmów i metaforyki nie obowiązuje gramatyka? :)

Miłego. :)
Zola111 dnia 13.03.2018 23:28
Miladoro,

czekałam na te mądrości ze słownika :) . Oświadczam: W tym wierszu nie ma błędu. Jest zamysł autorki, jej wizja, bo to jej wiersz, nie Czytelnika. Poziom rozumienia tekstu przez Czytelnika może mijać się z poziomem wiersza. Rozumiem. Rozumiem także, że nie rozumiesz, co mam na myśli. Zdarza się.

Miladora napisała:
Neologizmów i metaforyki nie obowiązuje gramatyka?


- obowiązuje, jednak trzeba zrozumieć.

Gdy wyraz pobratać się użyto w takim znaczeniu jak np. bratać się po..., a wyraz zacieśniać się w znaczeniu stawać się za ciasnym...

Mam wrażenie, że Autorce komentarza wcale nie chodziło o to, żeby poprawić mój wiersz, tylko o to, żeby pod nim posadzić... .

W jednym i w drugim przypadku zalecam umiar. Wiersz to nie jest proza. Choć, jak widać, bywa źródłem prozy życia.

Miałam nadzieję, że moje wiersze, których tak nie trawisz, przestały Cię interesować, Miladoro.
Ale znam Twoje intencje. Mogę się im tylko dziwić.

Bez odbioru,

z.
maak dnia 13.03.2018 23:48 Ocena: Świetne!
Zolu, nie jestem mocny w wierszach, ale wiem co czuje, co odbieram. Podobało mi się, bo mnie trafiło. Dynamicznie i pięknie. Tak chciałbym się się zacieśnić i pobratać :). Pysznie.

Pozdrawiam

Maak
Zola111 dnia 14.03.2018 00:28
Maaku,

dziękuję, że powyższa awantura nie zasugerowała Ci odbioru tekstu. Cieszy mnie, że trafiam na Czytelnika, który rozumie. To cenne. Wiem, jak trudno nie odnosić się do komentarzy, jedynie do tekstu. Wdzięcznie się kłaniam,

z.
allaska dnia 14.03.2018 09:14
Przyznajmy szczerze, że "będę się pobratać" - (co uważa Autorka za poprawność językową i jeszcze się przy tym upiera) jest niewłaściwą formą. Przedrostek po - oznaczający formę dokonaną, znaczy tryb dokonany, logicznie nie ma sensu, bo coś co jeszcze się nie dokonało(będę) nie może być dokonane. Wiersza nie odbieram najgorzej, tylko ta końcówka... najpierw pisze podmiot o łotrze, a potem dochodzi w końcówce jakaś ona -"dla niej". Może się czytelnik pogubić...
Ania_Basnik dnia 14.03.2018 09:37
Może zrób Zolu krakowskim targiem :)
Cytat:
będę się za­cie­śniać oraz ­bra­tać.

Wiersz śliczny. Podoba mi się ten cudny klimat
Zola111 dnia 14.03.2018 13:28
Aniu,

nie będę nic zmieniać. Niby dlaczego? Zobacz, jakie tłumy przygnało pod wiersz! Niektórzy są tu już trzy razy, a jeszcze przylecą! No i dobrze, niech się uczą, bo mają ciasne horyzonty i powinni.

A jakie przy tym mądre wykłady z gramatyki! Od fachowca możesz się dowiedzieć, jakie są nowe tryby czasowników! No i to autorytet dla innych niektórych!

(tryb niedokonany) albo pobratam się - (tryb dokonany).

Niech się jeszcze pokompromitują! Wszystkolepiejwiedzące! :p
introwerka dnia 14.03.2018 13:43 Ocena: Świetne!
Piękny wiersz: nostalgiczny, romantyczny, ciepły i kuszący. Szczególnie urzekło mnie „rozumienie sów i skowronków” jako powrót do jakiegoś pierwotnego, tajemnego języka :)

Podobają mi się też Twoje neosemantyzmy, myślę, że warto je zachować. Co najwyżej opcjonalnie dodałabym dywiz w: „po-bratać”, wtedy nawet mniej wnikliwi nie będą mieli powodu się czepiać.

Buziaki :)
Zola111 dnia 14.03.2018 13:58
Intro,

bardzo dziękuję. Cieszy mnie Czytelnik z rozumieniem tekstu. Nie będę nic opcjonalnie dodawać. Nie piszę wierszy dla średnio kumatych. Nie zależy mi na takim czytelniku. I nigdy nie zależało. Są natomiast tacy, którzy chodzą po portalu, żeby napaskudzić pod wierszem, i będą to robić, bo mają taką naturę. Należy im się współczucie, nie "ułatwienia". Łatwe i kawę na ławę oraz suchy chleb dla konia mają w swoich wierszach. Dla nich nie piszę. Ignoruję. Serdeczności,

z.
Abi-syn dnia 15.03.2018 12:54
Jolie kawał pięknej poezji rymowanej.
Zola111 dnia 15.03.2018 17:58
dzięki, Abisiu :@ Serdeczności

z.
ClakierCat dnia 16.03.2018 00:12
Cytat:
albo będę się za­cie­śniać i po­bra­tać.


To strofa poetycka, napisana w wierszu lirycznym, możemy ją odebrać poprzez przekaz bezpośredni:

albo będę się zacieśniać i się bratać.

albo w sposób poetycko ujęty przez Autorkę:

albo będę się zacieśniać i pobratać.

Widzimy, że Autorka dokonała skrótów w swojej wypowiedzi, aby ująć siebie w poezji, spróbujmy zrozumieć Jej zamiary:

albo będę się zacieśniać i [mam zamiar z tobą się] pobratać,

gdzie „pobratać”:
https://sjp.pwn.pl/sjp/;2501610
„ustalić przyjazne stosunki”.

albo będę się zacieśniać i [nie mam zamiaru z tobą się] pobratać,

wybór interpretacji poetyckiej zależy więc od nastawienia do Autorki, co wyrażają poeci w swoich komentarzach. Wybór takiego sposobu przekazu w wierszu przez Autorkę jest swojego rodzaju prowokacją poetycką, ale na pewno przejawem swoich zdolności poetyckich.

Ładny wiersz Zolu,
Cat
Zola111 dnia 16.03.2018 01:28
ClakierCat,

a każdemu, co wyczytał. Dzięki za pochylenie się nad tekstem. Mogło się przecież zdarzyć:

roz-cieśniać i za-platać, albo też: u-cieśniać i roz-bratać. Ale jest, jak mówisz:

za-cieśniać i po-bratać. Ważne są przedrostki w neologizmach: za- oraz po-

Cieszy mnie, że zechciało Ci się po-myśleć i po-szukać.

Serdeczności,

z.
ClakierCat dnia 16.03.2018 01:59
:)

Cat
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty