Przypowieść o słowach - Zola111
Kategoria Konkursowa » Fantasmagorie - 2018 » Przypowieść o słowach
A A A
Od autora: Słowa potrafią rodzić i zabijać. Budować i niszczyć.

 – Kto z was nigdy nie mówił do siebie? Anno, opuść rękę. Ty akurat mówisz. Słyszałem.

– Owszem, jednak tylko wtedy, gdy dzień jest bardziej przejrzysty niż inne. Ptaki i kamienie rozumieją, co mówię. Kiedy przechodzę ogrodem, kwiaty odwracają głowy w moją stronę. Wystarczy, że powiem, jak bardzo mi dokucza skwar, rodzi się wiatr. Najpierw w szczytach drzew, po czym spada, rozwiewa włosy, chłodzi twarz. Wtedy pyta:  – Już dobrze, Anno? – dziękuję – odpowiadam, bo niestosownie byłoby przemilczeć odpowiedź.

    Myśl i słowa potrafią nadać sens istnieniu, zburzyć spokój lub zbudować. Skłamać i obnażyć prawdę, choćby była bardziej fioletowa, niż sińce na brzuchach sierpniowych śliwek. Sprawić narodziny nadziei albo zepchnąć z zielonej skarpy w przepaść. Schwycić za gardło i zdusić wyznanie każdego uczucia  lub nauczyć latania nad bzdurnymi problemami, wypchać przed szereg rozdrapującej rany miernoty.

    Kiedyś powiedział: Dzień dobry, wiosno! I przez wiele lat byłam wiosną. Nosiłam w sobie światło, sprowadzałam zza mórz kolorowe ptaki, rozkwitałam pąki liści, zieleniłam skwery, nabłyszczałam sierść dachów, budowałam nowe niagary, wypiętrzałam kolejne ośmiotysięczniki. Podnosiłam kąciki ust napotkanych ludzi. A gdy zmierzch majowych wieczorów składał do pary dłonie, zbliżał do siebie kochanków, zlepiał usta i myśli rozwiedzionych małżonków, to także było moje dzieło. Każda wiosenna rewolucja, zryw przeciwko tyranii chorych królów – byłam nimi.

    Później rzekł: Niczego nie umiesz. Odchodzę. Nie mów nic! I stałam się brakiem wyczucia, odchodzeniem, akuszerką każdej klęski. Bez dialogów,  monologów. Bez logos…

    Ktoś pytał o imię – milczałam, o godzinę – wskazywałam zegar wieży lub wybijałam palcami: Trzy, sześć, dziesięć… Ale gdy pytano: Dlaczego? – nie umiałam powtórzyć szczeliny ust. Rozerwać zrośniętych różową błoną warg, wskazać powodu.  Wokół panowało nic, wymierały miasta, ludzie  –  mięso świata na zimnym biegunie. Zamarzałam, pozbawiona skrzydeł, skrzeli, ramion.

    Gdy mówię do sprzętów, mówię do każdej cząsteczki, atomu, atmosfery, pamięci o zmarłych i żywych, którzy wyjechali, pozostawiając w lampach i lustrach ślad, zapach, pamięć gestu, odgarniającego kosmyk, poprawiającego krawat. Fali dłoni, kładzionej na klawiaturze pianina, trajektorii palca między naślinieniem a następną stroną powieści o zmyślonych ludziach. Łuku łyżki, prowadzonej od talerza do ust.

    Raz jak sępy czekają na ofiary kiepskiego losu, raz, żywiąc się okruchami desygnatów, ożywają. Cierpliwe wobec cieni. Przeczekują. Niczym kołysanki: Od uśnijże mi, uśnij, do: wieczne odpoczywanie.

    Wracam z podróży i mówię: Witaj, domku, co znaczy: Mamo, tato, kocham dom, który po latach stał się moim. Siedzibą plastrów na rany dzieci i zwierząt. Zaklęć o dzikich łabędziach i balladach Wertyńskiego, kruchych wyznań i awantur o ule w ogrodzie. Drzazg w drewutni, strachów na strychu.

 – Anno, ale…  już nie... Był wyp... Nie z tw… On prz…

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 05.04.2018 21:42 · Czytań: 736 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 19
Komentarze
Amitiel dnia 06.04.2018 00:25
Gratuluję drugiego miejsca w konkursie. Słowa też mogą nic nie robić, kiedy nie mają znaczenia.
skroplami dnia 07.04.2018 12:16 Ocena: Świetne!
Tak, można się zaczytać, takie mnóstwo w takim "niewiele" :). Prozaicznie, poetycznie, sercowo :). I mądrość wynikająca ze spostrzeżeń, jeśli jest taka. Nie ma? Tylko szczęście lub ból? Niestety, każdy "widzi" dopiero gdy go to "coś" dotknie. Wcześniej, zachwyt tekstem, tylko :). Później, dźwięki które tekst budzi w nas i rozchodzą się wspomnieniami. I tekst płonie nami, my z nim, ziębi, ogrzewa, budzi wnętrze niezależnie od temperatury na zewnątrz :).
No więc zapłonąłem, może "niestety" :(. Nie, raczej na "tak" płomienie :).
Gratulacje za wrażliwość i umiejętność przelania, słowami :).
Wiem, przecież słowa to tu normalność i pędzel :). Ale maluje się dobrze lub źle. Autorze, no jesteś artystą ;).
WhiteOwl dnia 07.04.2018 12:51 Ocena: Świetne!
Piękne!
Zola111 dnia 07.04.2018 13:53
Amitiel,

dziękuję za gratulacje.

Skroplami,

jak mi miło. Dziękuję i wdzięcznie się kłaniam.

Biała Sowo,

wielkie dzięki.

Wszystkich serdecznie pozdrawiam,

z.
mike17 dnia 07.04.2018 19:33 Ocena: Świetne!
Piękna, klimatyczna proza, Zolu, podana wykwitnie i z wyczuciem.
Jako prozaik potrafię wyczuć dobry tekst od słabego, i dlatego wiem, że obcowałem z prozą co się zowie.
Jesteś nie tylko poetką, ale także pięknie Ci idzie pisanie miniatur.
To wielki talent, też bym tak chciał :)

No i oczywiście gratuluję!
Zasłużyłaś.
Tekst robi wrażenie i nie pozostawia obojętnym.
Ma w sobie coś wyrazistego, co sprawia, że się go będzie pamiętać.

Chłopak z Czerniakowa
Zola111 dnia 07.04.2018 21:04
Miku,

bardzo dziękuję za tak pozytywny odbiór i ciepłe słowa. Wdzięcznie się kłaniam, pozdrawiam,

z.
Zbigniew Szczypek dnia 07.04.2018 22:23
"Słowa to były - kropla atramentu,
pada na papier i coś tworzy,
co karze myśleć tysiącom,
milionom".
Pięknie Zolu, o życiu, praktycznie o każdym z nas. Niby prosto ale to nie takie proste - po prostu żyć.
Gratuluję i serdecznie pozdrawiam
Zbyś
Zola111 dnia 07.04.2018 22:47
Zbysiu,

dzięki Ci bardzo Cieszę się, że powróciłeś :) Z serca pozdrawiam,

z.
Zbigniew Szczypek dnia 07.04.2018 23:06
Ależ Zolu, cały czas jestem z Wami, czasem w cieniu ale jestem.
Tego, co naprawdę chciałbym przekazać, jakoś nie mogę skończyć, publikuję tylko okruchy.
Tak bardzo brakuje czasu, by myśli zamienić w "krople atramentu" i zmusić tysiące do myślenia o pozostałych milionach.
Dobrej nocy Zolu
Darcon dnia 08.04.2018 12:07
Gratuluję drugiego miejsca, Zolu. :) Utwór jest dla mnie trochę zbyt metaforyczny, ale z drugiej strony, czyż nie takie były wymogi konkursu? By utwór stał jedną nogą w prozie, a drugą w poezji? ;) Spełniłaś ten wymóg w 100%. :)
Pozdrawiam.
retro dnia 08.04.2018 14:59 Ocena: Świetne!
Utwór jest bardzo tajemniczy. Przepełniony uczuciem. Tekst o kobiecie (chociaż nie wiem, czy płciowość stanowi tu istotny element) pełnej pasji, życiodajnej mocy tworzenia, ale i niszczenia.

Jest niesamowity, wciągający, fascynujący.

Pozdrawiam serdecznie:)
Ania_Basnik dnia 08.04.2018 15:08 Ocena: Świetne!
Zolu wspaniały tekst!
Wykwintny i pełnokrwisty. Uczta duchowa!
Zola111 dnia 08.04.2018 16:26
Darconie, Retro, Aniu,

bardzo Wam dziękuję. Jestem pełna radości, ba, nawet dumy! Cieszę się, że zajrzeliście z dobrym słowem. Pozdrawiam Was,

z.
Jaga dnia 08.04.2018 22:30
Cytat:
    Myśl i słowa po­tra­fią nadać sens ist­nie­niu, zbu­rzyć spo­kój lub zbu­do­wać. Skła­mać i ob­na­żyć praw­dę, choć­by była bar­dziej fio­le­to­wa, niż sińce na brzu­chach sierp­nio­wych śli­wek. Spra­wić na­ro­dzi­ny na­dziei albo ze­pchnąć z zie­lo­nej skar­py w prze­paść. Schwy­cić za gar­dło i zdu­sić wy­zna­nie każ­de­go uczu­cia  lub na­uczyć la­ta­nia nad bzdur­ny­mi pro­ble­ma­mi, wy­pchać przed sze­reg roz­dra­pu­ją­cej rany mier­no­ty.

Pięknie napisane. Herbaciana esencja ;)
Zola111 dnia 08.04.2018 22:53
Jago,

dziękuję pięknie, kłaniam się. Jestem szczerze wzruszona Waszymi słowami. Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale tak jest. Buziaki,

z.
Lilah dnia 13.04.2018 22:12
Gratuluję, Zolu. Bardzo dobry tekst. :)
Zola111 dnia 13.04.2018 23:19
Lilu,

dziękuję bardzo. Serdeczności i buziaki,

z.
Jesienny syn dnia 12.05.2018 08:27
Serdecznie gratuluję drugiego miejsca, Zolu.

Bardzo ciekawy tekst, o uczennicy, której wyobraźnia potrafi ożywić świat.
Po części wskazujesz, że poeta dzięki swojej wrażliwości może być równy Bogu w dziele stworzenia. .. wiersza.

Podajesz w zgrabny sposób życie w filozoficznym ujęciu, by na końcu pokazać, że uczeń przerósł mistrza.

Jeszcze raz gratuluję i pozdrawiam.
Zola111 dnia 12.05.2018 20:02
Jesienny,

dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty