Są takie domy - Zola111
Poezja » Wiersze » Są takie domy
A A A
Od autora: To nie jest wiersz autobiograficzny.

 

napis nad wejściem głosi radość
i rzeczywiście słychać ją
od progu.
 
z pokoju jedenaście
– zasuwaj Miśka kaszkę,
bo ci ją podam dożylnie.
(śmiech)
 
co, nie przyjechała córunia?
– to z pokoju cztery.
musi dogadzać mężusiowi i bachory
wozić na lekcje baletu…
(śmiech)
 
– ty się Klemens nie opierdalaj,
podnieś biodra, bo ten pampers
śmierdzi już od dwóch dni.
turlamy się na boczek, turlamy…
(śmiech)
 
– jutro pójdziemy na spacer, jasne
niech ci tylko urosną nowe nogi…
bo tymi to już nie poczłapiemy
dalej niż do nieba.
(śmiech)
 
nie mów mi, że za dużo tu wielokropków.
takiej właśnie radości nigdy ci nie sprawię,
 
mamo.


 
10.04.2018.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 14.04.2018 20:14 · Czytań: 478 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 16
Komentarze
kamyczek dnia 14.04.2018 23:43
Świetny wiersz, Zolu. Jest smutny, przerażająco smutny, ale i prawdziwy w treści, bo takie sytuacje, jakie opisujesz w wierszu zdarzają się, niestety. Są takie domy, o czym świadczy chociażby poniższy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=BcfxN2iMHPU
https://www.youtube.com/watch?v=iYMQqOhUyu8


Osoba starsza nie jest kimś obcym. Osoba starsza to my: niedługo lub za wiele lat, w każdym razie nieuchronnie, nawet jeśli o tym nie myślimy. A jeśli my nie nauczymy się dobrze traktować osób starszych, tak też sami będziemy potraktowani. Tam gdzie brakuje czci dla osób starszych, nie ma przyszłości dla młodych. (Papież Franciszek)


I wzruszająca pointa, podpisuję się pod nią:

Cytat:
nie mów mi, że za dużo tu wie­lo­krop­ków.
ta­kiej wła­śnie ra­do­ści nigdy ci nie spra­wię, 

mamo.



Pozdrawiam serdecznie.
Zola111 dnia 15.04.2018 00:12
Kamysiu,

właśnie wiem, że są takie domy, takie sytuacje :( Dziękuję za pochylenie się nad tekstem i obszerne odniesienia, bardzo ważne. Wdzięcznie się kłaniam, pozdrawiam,

z.
Zbigniew Szczypek dnia 15.04.2018 09:29
Zolu,
piękny wiersz o jednym z aspektów życia, poruszający nasze sumienia. Szkoda, że coraz mniej ludzi tak myśli, w tym "zagonionym" świecie.

Kiedyś, w szczególnym szpitalu, gdzie trafiłem, jako chodzące zwłoki, pracowała pielęgniarka, której się autentycznie bałem. Codziennie masakrowała mnie, robiąc zastrzyki i pobierając krew, aż nagle zniknęła. Spytałem doktora, ratującego mi życie - co się z nią stało? Odpowiedział mi - panie Zbigniewie (nie znoszę, gdy mówią do mnie Zbigniew, tylko jemu pozwalam), to jest miejsce szczególne, tu nie może być ludzi przypadkowych, tu trzeba chcieć pracować, wczuć się w tragedię pacjenta, być mu nawet matką, jak sytuacja tego wymaga. Każdy pracownik personelu, oprócz rzetelnej opieki medycznej, musi jeszcze być niezłym psychologiem, by to wszystko co dla was robimy, przyniosło jakiś rezultat. A na sukces często czekamy całe lata.
I tak trafiłem na lekarza z powołania, nie tylko z zawodu, a dwa lata póżniej, z czystym sumieniem i pewnością, powierzyłem PRZYJACIELOWI moją mamę. Trzy i pół roku trwało wyleczenie jej z chłoniaka, jednak inny wróg...(wiersz "liść";)
Do domów opieki, d. dziecka, hospicjum i tp., bardzo często trafiają ludzie przypadkowi, dyrekcja także często przypadkowa, musi obsadzić "wakat". Trafiają tam, obarczeni licznymi "pręgami" - frustraci, wyżywający się na bezbronnych podopiecznych. Ale to my jesteśmy winni, bo na to pozwalamy, dbając o własną wygodę i komfort.
Pozdrawiam serdecznie
Zbyś
ajw dnia 15.04.2018 13:50 Ocena: Świetne!
Przewrotnie, inteligentnie, z odrobiną ironii i złośliwości, a w efekcie bardzo wrażliwie, czule. Piękny wiersz, Zolu :)
Zola111 dnia 15.04.2018 18:30
Zbysiu,

właśnie, jak mówisz: Nie wolno na to pozwolić. Nie wolno odbierać ludziom godności. Drwina ze starców to po prostu hańba. Bardzo dziękuję za interesującą opowieść. Kłaniam się.

AJW,

bardzo dziękuję za dostrzeżenie co powyżej. Serdeczności,

z.
introwerka dnia 15.04.2018 21:43
Wstrząsający wiersz. Starszym ludziom należy się szacunek i niezbędna pomoc, przerażające jest, gdy ich braknie ze strony tych, którzy takiej pomocy powinni profesjonalnie udzielać. Ale czego się spodziewać w kraju, w którym, jak czytałam, władze uznały, że przedszkole nie może być położone w pobliżu domu pomocy dla starszych osób, bo „widok starszych osób może źle wpływać na dzieci”? W przerażający sposób sprawdza się tu powiedzenie: „takie będą rzeczpospolite, jakie będzie młodzieży chowanie” - oby udało się powstrzymać ten "trend". Twój wiersz jest tu ważnym i dobitnym głosem w sprawie.

Serdeczności :)
Zbigniew Szczypek dnia 15.04.2018 22:14
Tak sobie pomyślałem Zolu, że Twój wiersz przypomina mi o jeszcze innych domach. O tzw. "domach cudów", gdzie "wyrośnięte dzieci" - "młodzi emeryci", pastwią się nad rodzicami, żerują na ich emeryturach, rentach, by mieć wódę lub narkotyki lub też patologiczni rodzice, za 500 plus, dopłaty z MOPS-u, nieżle się bawią, znęcając się, molestując, sprzedając, gwałcąc, głodząc własne lub powierzone dzieci.
Zola111 dnia 15.04.2018 23:32
Intro,

bardzo mi miło, że odezwałaś się pod wierszem, zawsze cenie Twoją opinię. Tak. Wszystko to rodzi się z braku elementarnej wrażliwości, ale także z powodu ludzkiej głupoty i podłości, braku odpowiedzialności. Bardzo dziękuję za opinię o wierszu i zjawisku, którego dotyczy.

Zbysiu,

dzięki, że wróciłeś. Znaczy to, że wiersz zrodził reakcję, a to dla każdego autora jest bardzo ważne. Tak. Podrzuciłeś mi temat na kolejny tekst. Serdeczności,

z.
muszu dnia 16.04.2018 20:19 Ocena: Świetne!
o kurcze. daje do myslenia!!!!
Zola111 dnia 16.04.2018 20:23
Muszu,

tak sobie myślę, że to dobrze. Dziękuję, że zajrzałeś. Pozdrawiam,

z.
Miazga dnia 20.04.2018 10:20 Ocena: Świetne!
Szacun, Zolu. Świetny, poruszajacy wiersz. Jak zresztą wszystkie Twoje.
Wiolin dnia 20.04.2018 10:56 Ocena: Świetne!
Witaj Zoleńko.

Przeszył mnie ten wiersz na wskroś. To o czym piszesz i jak piszesz, sprawia że zamknięte trzeba natychmiast otworzyć. Wiemy że jedną z najgorszych doczesności jest to, że Bogu nie wyszła ta starość. Nie znaczy jednak że ma być ona traktowana marginalnie. Wiem że są takie miejsca gdzie właśnie w ten sposób traktuje się starców. Mam dwie córki które są fizjoterapeutkami. Na co dzień pracują z ludźmi w podeszłym wieku. Za każdym razem uczulam je, na nie bycie bezuczuciowym robotem, który mechanicznie wykonuje tylko swoje obowiązki, nie zauważając potrzeb cierpiących. Należy też wspomnieć o fakcie, że młodzi, którzy teraz tak traktują starców, sami kiedyś nimi będą. To koło tworzy powtarzalność, gdzie czas jest tym który wyciągnie ręce po swoje. Zoleńko, niesamowicie mądry wiersz. W prosty sposób pokazałaś tak wiele. Pozdrawiam i zaświetniam.
Zola111 dnia 20.04.2018 14:55
Miazgo,

dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam. Buziaki.

Wiolinie,

bardzo się cieszę, że tak pięknie rozwijasz myśl, zawartą w tekście. Dobrze, że tekst poruszył czułe struny. Nisko się kłaniam, z wdzięcznością dla wszystkich Czytelników, pozdrawiam,

z.
allaska dnia 22.04.2018 22:00
Dla mnie kompletny brak liryki. To zenterowana mini proza w słupku znaczy się. Ale poruszający tekst. Słodko - gorzka prawda. Polecam książkę :Mali bogowie" - tam podobno najbardziej ubrudzone dziecko ładniej pachnie niż umyta staruszka.
Wasinka dnia 30.05.2018 22:45
Przerażają mnie takie obrazy. Chciałoby się, żeby były nieprawdziwe, a przecież... niestety.
Podrzuciłaś tu miniaturki - bardzo konkretne; przykłady, które określają rzeczywistość. Kończą się tak samo - śmiechem. Takie specyficzne żarty, na dnie których mlaszcze bagno.
A że allaska znalazła tu prozę, poszatkowaną - nie dziwne - wszak to proza życia (że tak banalnie podkreślę), w dotkliwych kawałkach.

Obietnica złożona matce - w tej skali przygnębiającej szarości - jednak jakiś prześwit.

Pozdrawiam księżycowo.
Zola111 dnia 30.05.2018 23:56
Wasinko,

no tak bywa. Wiersz powstał z inspiracji dokumentalnymi materiałami, niegdyś głośnej aferze nagrywanych z ukrycia scen z domu spokojnej starości. Sama bym tego nie wymyśliła. Dziękuję, że zajrzałaś. Cieszy mnie Twoje bywanie u mnie. Serdeczności,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty