Siedem grzechów głównych - Lorelay
Proza » Obyczajowe » Siedem grzechów głównych
A A A
I rzekł Pan: "Będziesz wystrzegał się pychy, chciwości, nieczystości, zazdrości, nieumiarkowania w jedzeniu i piciu, gniewu i lenistwa. Będzie to siedem grzechów głównych których popełnić ci nie wolno. Słuchaj człowiecze głosu Pana, Boga swego i nie czyń tych podłości, aby miecz Pana cię nie dosięgnął. Przeto obiecaj , że nigdy mnie nie zdradzisz"
I upadł lud na kolana i głośno wołał do Pana "Nie Panie, nigdy cię nie zdradzimy" i pod niebiosa wysławiali imię Pana , tańczyli, śpiewali na jego cześć i powtarzali jeden drugiemu , że dobry jest Pan.

/ Księga Prawa Pańskiego/

* * *

"Pycha jest zwierciadłem, które zawsze schlebia: pomniejsza nasze wady, powiększa nasze cnoty" /Monteskiusz/

Dnia pewnego wdałem się w dysputę z pewnym kapłanem Pana. Rzekłem mu "Wielebny nauczasz o pokorze a jakże mam być pokorny gdym artystą jest, wieszczem narodu. Posiadam ja siłę twórczą, która tylko do bogów należy. Jakże mam się uniżyć przed Panem, gdy jemu równą siłę tworzenia posiadam?" On na to pobladł, po czym spurpurowiał. "Precz ode mnie nasienie Nieprzyjaciela!" zawołał "Któż może być równym Panu? Na pewno nie ty, który nie przestrzegasz jego prawa. Co innego my świętobliwi kapłani, zawsze Jemu służący, zawsze pokorni i miłosierni, brzydzący się grzechem. My jeno świętymi nazywać się możem, nie ty łajdak i hulaka"

Ecce Superbia...



/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/

* * *

"Zastąpcie chciwość miłością - i wszystko powróci na swoje miejsce."

/Gandhi Mohandas Karamchand/

Dnia pewnego na nabożeństwie białogłowa jaka kapłanowi dać nie chciała na świątynię. "Chciwa niewiasto daj co świętemu przybytkowi Pańskiemu się należy gdyż jeśli nie dasz pochłoną cię ognie piekielne" zagrzmiał kapłan. "Nie dam" odrzekła mu niewiasta. Kapłan zaś złapał sakwę którą miała u pasa i zabrał jej. "Świątynia pańska musi złotem być wybrukowana" rzekł.

Ecce Abaritia
/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/

* * *

"Nie wydawaj się na wolę swych żądz, byś jak bawół nie był nimi miotany"
/Syrach/
Syn mój miłował bardzo pewną młodą dziewkę. Wieczoru któregoś wyszli oni na przechadzkę w świetle miesiąca. Zboczyli ze ścieżki obranej i tam całował ją i pieścił jej ciało umiłowane. Przechodził tamtędy kapłan i nakrył młodych wśród listowia i krzewów. Pobił syna mego dotkliwie gdyż ten niewierny był Panu i zgrzeszył nieczystością, przeto na karę zasłużył. Ową dziwkę wziął i patrzał na jej nagie ciało wzrokiem pożądliwym.

Ecce Luxuria

/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/

* * *

"Zazdrość wtyka ludziom do ręki lornetkę z pomniejszonymi szkłami i każe im widzieć cudze zasługi w skali 1 do 100."

/ Bogdan Brzeziński/


W chacie człeka pewnego gościł kapłan pański, a człek ten był ubogi. Gdy widział iż człek ten z pożądliwością patrzy na wypchana sakwę u jego pasa zagrzmiał na niego "Grzeszysz synu, gdyż zazdrościsz kapłanowi swemu majątku jego!" Człek zawstydził się i wzrok spuścił. Nie minęły dwa pacierze jak do człeka i żony jego podbiegły dzieci. Człek westchnął i wygrzebał ze spiżarki zachowane na czarną godzinę smakołyki i obdzielił dziatki. Na co kapłan obruszył się "Dzieciom swym dajesz słodkości, a mnie przypaloną kaszą karmisz?!"

Ecce Invidia

/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/

* * *

"jedzą , piją, lulki palą, tańce hulanki, swawola"
/Adam Mickiewicz/

Na ucztę człek pewien zamożny zaprosił przyjaciół swych i kapłanów pańskich wszystkich ze świątyń okolicznych. Człek majętny był, to i uczta wystawna. Przyjaciele jego jedli i pili bez umiaru, kapłani zaś jak kury dziobali . Wstał na to jeden kapłan i rzekł "Precz idźcie obżartuchy, opoje, Pana obrażacie!" Gdy przyjaciele owego szlachcica wyszli uczynni kapłani sprzątać pomagali. Pchali do ust wszystko co tamci zostawili na swych talerzach i mówili "Aby się nie zmarnowało".

Ecce Gula

/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/

* * *

"Czynić cokolwiek w czasie gniewu to to samo, co rzucić się w morze w czasie przypływu."

/Margaret Sarah Fuller /


Młodzieniec pewien zaprosił do siebie przyszłą żonę, brata swego i kapłana. Brat jego obrażać począł dziewkę. Człek młody zapłonął gniewem , wstał , uderzył brata wyzywając go słowy plugawymi. Kapłan grzmieć zaczął ,że gniewem swym pana obraża ,a gdy słowem plugawym ów mu odpowiedział kapłan spurpurowiał, po miecz wiszący na ścianie sięgnął i zamierzył się na niego.

Ecce Ira


/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/


* * *

"Więcej mamy lenistwa w umyśle niż w ciele"

/ Francois de la Rochefoucauld /


Pouczał pewien kapłan człeka leniwego wielce "Lenistwo jest grzechem przeciw Panu, zaprzestań go synu, gdyż ognie piekielne cię strawią". Człek spytał na to "A gdzież to jest w piśmie, wasza świętobliwość?" "Nie zawracajże mi głowy synu, nie będę dla ciebie pisma całego studiował by ci wskazać"

Ecce Acedia

/ Księga Zakazana Siedmiu Grzechów Głównych Świętego Kościoła/


* * *

Lud zaś czcił i miłował świętych kapłanów pańskich jako im Pan nakazał

/Kroniki Świętego Kościoła Pańskiego/
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Lorelay · dnia 20.12.2008 11:44 · Czytań: 946 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 9
Komentarze
Usunięty dnia 20.12.2008 11:52 Ocena: Bardzo dobre
Tekst mający ośmieszyć kapłanów? Podpisuję się. ;)
Jack the Nipper dnia 20.12.2008 12:15 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
dotkliwie gdyż ten


przecinek przed "gdyż"

Cytat:
chacie człeka pewnego


Wiem, wiem - stylizacja. Tutaj, jak dla mnie przesadzona - "pewnego człowieka" mnie by bardziej pasowalo.

Cytat:
Człek zawstydził się i wzrok spuścił. Nie minęły dwa pacierze jak do człeka i żony jego podbiegły dzieci. Człek


J.w. "Człek" to rzadkie słowo, uzyte raz dodaje wartości, uzyte wielokrotnie smieszy.

Cytat:
gniewem , wstał , uderzył brata wyzywając go słowy plugawymi. Kapłan grzmieć zaczął ,że gniewem swym pana obraża ,a


Oryginalna koncepcja przecinków - zbyt oryginalna. Nie wstawiamy spacji przed znakiem interpunkcyjnym, z jakimś tam wyjatkiem, którego nie pamietam, ale nie dotyczyl przecinka.

Stylizaja bardzo dobra, z wyjatkiem tego nieszczęsnego "człeka".
Co do treści - mam taką uwagę, że jak jest czegoś w nadmiarze, to nie porusza. Mniej więcej jak Stalin stwierdził - śmierć jednostki to tragedia, smierć milionów to statystyka.
Kaplani to swięci nie są, ale natłok negatywnych opinii o nich znieczula. Jedna, a mocna historia zrobilaby na mnie wieksze wrażenie.

I tu powinienem zakończyc, ale czytałem Twoja miniaturę świateczną na konkurs i tam przesada była podobna. Przyjme więc, że taki juz urok Twojego stylu i wyróżnika i to nawet bardzo dobrze.

Pozdr!
Nathien dnia 20.12.2008 13:50 Ocena: Bardzo dobre
No cóż.. Jak by to powiedzieć?:confused:
PODPISUJE SIE POD TYM TEKSTEM (tak jak 13outy) :D
Bdb
Lorelay dnia 20.12.2008 14:58
Mam takich kilka uwag z serii "Od Autora" :p
Wolna interpretacja, owszem, macie do niej prawo, ale już domyślanie się "co autor miał na myśli i bycie pewnym, że domysły są jedynymi słusznymi i poprawnymi, to mi już kochani, przypomina lekcję polskiego w ogólniaku :p
- co się tyczy nadmiaru: tekst przygotowany był dawno temu na pewien konkurs pt. "Siedem grzechów głównych", toteż grzechów siedem - anegdot siedem. To nie nadmiar, moim zdaniem, tylko "praca na temat".
- moje poglądy (mimo, że nie przepadam za kapłanami) nie mają tu kluczowego znaczenia i sam tekst nie został napisany PO To, by szerzyć nienawiść i pogardę do kogokolwiek. To jest twórczość literacka, nie pismo propagandowe.
- w pewnym temacie na forum natknęłam się na zdanie pana Andrzeja Pilipiuka, które tutaj bardzo pasuje "Zbyt często utożsamia się poglądy samego autora ze światem przedstawionym".
- cieszę się, że mam w swoim stylu coś co mnie wyróżnia, lepiej przecież być charakterystycznym niż szarym i wtórnym :p tylko... szczerze mówiąc nigdy nie myślałam o tym, jako o "przesadzie", spotykam się też pierwszy raz z opinią, gdzie czytelnik tak właśnie to postrzega (abstrahując od tego, czy mu się podoba czy nie). Tak więc jest to dla mnie spostrzeżenie zupełnie nowe :)

A tak przy okazji: Jack gratuluję :) Fachowo zdradziłeś się, że konkursu na miniaturę świąteczną na pewno nie wygram ja :D
Jack the Nipper dnia 20.12.2008 15:18 Ocena: Bardzo dobre
Niedawno napisałem "Siedem glinianych aniołków" i było ich za dużo, jeden - dwa mniej i teks t robilby wieksze wrażenie. I tu przez analogie widze to samo. Zatem - może i na temat, ale jednak, w odczuciu czytelnika, za dużo.

Nie znam Twoich poglądów i nie próbuję Cie z jakimikolwiek utożsamiać, bo możesz być jeszcze bardziej przewrotna ode mnie ;)

Nie jestem w żadnym jury konkursowym, więc nie wiem kto wygra.
Nathien dnia 20.12.2008 21:31 Ocena: Bardzo dobre
CO do szerzenia nienawiści do kapłanów: nikt tutaj tego nie robi i chyba nawet nie zamierza się doszukiwać czegoś takiego.. Po prostu uważam, że tekst idealnie odzwierciedla to, co się dzieje w Kościele. Osobiście za kapłanami nie przepadam, wiem jednak, że wśród nich także zdażają się wyjątki. W mojej parafi jest taki genialny ksiądz. No rzekłabym - ideał ;)
SzalonaJulka dnia 20.12.2008 22:29 Ocena: Bardzo dobre
Jakoś nie odczytałam tego jak uogólnionej krytyki, czy ośmieszania. Treść pasuje do przyjętej konwencji - dobrze i konsekwentnie poprowadzonej.
ginger dnia 24.12.2008 01:05 Ocena: Bardzo dobre
Zdecydowanie - sprawa przecinków potraktowana zbyt nowatorsko. Popraw Kobieto ;)
Tekst czyta się przyjemnie - mi się siedem Jackowych aniołków podobało, Twoje siedem grzechów również. Nie Twoja wina, że ich siedem jest ;)
wlasnietam dnia 24.12.2008 16:17 Ocena: Bardzo dobre
eh. tak to właśnie z tymi mendami kościelnymi jest.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty