Spowiedź alkoholika - Jesienny syn
Poezja » Wiersze » Spowiedź alkoholika
A A A

Tekst oryginalny

Modlitwa alkoholika

Proszę, spraw, by zapłonął blaskiem świat,

abym na nowo odkrył czystość barw. 

Rozbij w ostry proch szklane koszmary -

niech oddadzą Ci pokłon chmielne kwiaty. 

 

Daj mi znów posmakować butelki -

zło nie wyciągnie do mnie swej ręki; 

niechaj znowu otworzą się wrota

zanim dzień w czerwieni wina skona.

 

21 czerwca 2018 roku

 

Tekst po korekcie

Spowiedź alkoholika

Zbyt ciężkie jest brzemię codziennych spraw;

nie mam siły spojrzeć w zwierciadło barw. 

 

Przygniatają mnie szklane koszmary:

oddają mi pokłon chmielne kwiaty. 

 

Podaruj mi cud swojskiej butelki

by troski nie wyciągały ręki

 

Nim otworzą się brązowe wrota

dzień w czerwieni wina znowu skona.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jesienny syn · dnia 22.06.2018 21:20 · Czytań: 480 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 4
Komentarze
Krzysztof Konrad dnia 25.06.2018 21:23
Cześć. Zacznijmy od budowy wiersza. Dwie strofy po cztery wersy, tworzące dwa tetrastychy. Piękna harmonia liczb parzystych; 2 i 4, które po każdym działaniu, nadal konsekwentnie tworzą tę parzystość. To piękny zabieg, ale tylko przy tej rytmicznej poezji, a Twój wiersz jest heterometryczny. W dużym skrócie, nastawiam się na harmonię, a dostaję biurko detektywa z kryminału klasy B; usłane stosem porozwalanych papierów, a obok butelka burbonu.

No i ta butelka. W ośmiu wersetach prosisz o to, by Bóg zesłał... co ma zesłać, żeby peel przestał pić? silną wolę? Wystarczy napisać "Panie, daj mi wolę" i wszystko jasne. Po co to rozwlekać, używając do tego 249 znaków?

Rymy. AABB. Tego nie pochwalam, ale muszę przyznać, że są niebanalne. Muskają się tylko lekko między sobą i to nadaje wierszowi jakiegoś stylu.

Ale co z tego, jak zaraz w twarz wali mi nieregularność rytmu? Oczywiście, jeżeli zobaczyłbym strofoidy i do tego odciąłbyś rymy (ale i sam wiersz musiałby być ambitniejszy) to wtedy to by miało sens, a tak? Moim zdaniem nie ma. Choć teraz tak sobie myślę, że przecież jak byś pozbawił go rymów, to nie miałby raczej zalet.

Cytat:
nie­chaj znowu otwo­rzą się wrota

zanim dzień w czer­wie­ni wina skona.


I po co to wino? Czy nie na tym polega poezja, żeby pewne rzeczy zostawić w spokoju i dać do interpretacji? Wyrzuć słowo "wina" i zobaczysz, że te dwie linijki podskoczą poziomem z 4.5 na 6.5.
I to nie jest tak, że mi się nie podoba, bo gdybym czegoś w tym nie widział, to bym nie komentował. Pozdrawiam ciepło.

P.S.

W tytule zdradzasz, o co chodzi w wierszu. Nie polecam.
Jesienny syn dnia 25.06.2018 21:46
Bardzo dziękuję za wnikliwy komentarz. Nie rozumiem tylko, co to jest wiersz heterometryczny, strofoidy, a zesłać ma smak butelki - zabieg celowy, pokazujący mechanizm myślenia alkoholika, że w późniejszej fazie myśli tylko o butelce (ale zmienię zło na troski, by było bardziej jasno).
Z kolei w czerwieni wina to też zabieg celowy, mający pokazać monotypię myślenia uzależnionego.


Czy jeśli wyrównam średniowkę do 4/6, a wszystkie wersy do 10, to pomoże? Bo mam to w planach.

Dziękuję za uważną lekturę i pozdrawiam.
viktoria12 dnia 26.06.2018 13:27
Cytat:
Tekst ory­gi­nal­ny
Mo­dli­twa al­ko­ho­li­ka

Pro­szę, spraw, by za­pło­nął bla­skiem świat,

abym na nowo od­krył czy­stość barw.

Roz­bij w ostry proch szkla­ne kosz­ma­ry -

niech od­da­dzą Ci po­kłon chmiel­ne kwia­ty.



Daj mi znów po­sma­ko­wać bu­tel­ki -

zło nie wy­cią­gnie do mnie swej ręki;

nie­chaj znowu otwo­rzą się wrota

zanim dzień w czer­wie­ni wina skona.


Jest knajpa w Cisnej, sławna na cały świat; nazwy jej nie wymienię, bo kryptoreklama i takie tam inne...
Podoba mi się wersja pierwotna. Jak ulał pasuje do klimatu wspomnianej przeze mnie knajpki.
Owszem; już poprawiłam - średniówka, wersy, rymy zgłoski ... poprawione, policzone.
,, Po co to wszystko - pomyślałam sobie. - Czas wakacji, dajmy spokój rymom. Należy nam się odpoczynek ;) "
Podoba mi się ten wierszyk. Pozdrawiam z mgieł, deszczu i gór.
Jesienny syn dnia 26.06.2018 14:40
Dziękuję za komentarz. Rozumiem, że to opinia dotycząca pierwotnej wersji.

A jak się przedstawia poprawiona? Nie jest bardziej rytmiczna/liryczna/ (a może nawet) poetycka?

Dziękuję za lekturę i pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:37
Najnowszy:emilikaom