żyjemy i umieramy w systemie zebrojedynkowym - introwerka
Poezja » Wiersze » żyjemy i umieramy w systemie zebrojedynkowym
A A A


                 W życiu bardzo rzadko decyduje albo-albo. Jest tyle typów ludzkich i sposobów
                 postępowania, ile odmian między nosem orlim a spłaszczonym.
                 (Goethe)



przechodzisz na tę stronę
zebry – schodów do piekła
biały kruk mieszka w schronie
ćma się w popiół oblekła
 
przechodzisz na tę stronę
żeber – schodów do nieba
niespodzianych zatonięć
w gwałtowności kolebań
 
przechodzisz na tę stronę
żebrów – schodów do ziemi –
rozpędzonej przesłony
w stroboskopie odcieni
 
 
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 31.08.2018 05:32 · Czytań: 380 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 11
Komentarze
ajw dnia 31.08.2018 11:58 Ocena: Świetne!
Zaskoczyłaś mnie formą inną niż zwykle, ale pewnie jeszcze nie raz i nie dwa mnie zaskoczysz, bo jesteś bardzo kreatywna. Zaskoczyłaś, oczywiście, pozytywnie :) Podoba mi się treść i nawiązania.
Berele dnia 31.08.2018 12:16
Nie podobają mi się wersy 3. i 4. w każdej ze zwrotek. Ogólnikowe, infantylne. Poza tym pomysł na wiersz jest.
introwerka dnia 31.08.2018 12:16
Ajw,

dziękuję za czytanie i ciepłe słowa :) Co do formy, to faktycznie nie ma tu rozszczepień, chociaż... chciałam dać tytuł: "żyjemy i umieramy w systemie zebrojedyn(kow)ym", jednak uznałam to za zbyt przekombinowane. Cieszy bardzo, że i taka forma znalazła Twoje uznanie :)

Serdeczności :)


Edit.

Berele,

a możesz rozwinąć tę "infantylność" w odniesieniu do każdego z wymienionych przez Ciebie wersów? Bo ja mam raczej wrażenie odwrotne, tzn. początki każdej ze zwrotek wydają mi się słabsze ;)

Pozdrawiam.
Berele dnia 31.08.2018 17:17
Cieszy mnie, że nie kwesitionujesz zarzutu ogólnikowości. Infantylność? Język bajek Ezopa, dobranocek. Zwerzątko gdzieś mieszka. Inne zwierzątko w coś się ubrało. Zatonięcie to z Brzechwy jakby, kolebaie kojarzy się z kołyską. W ostatniej koncerty, aparaty fotograficzne. Wydaje mi się, że to taka wata cukrowa, zamiast wzbogacenia wyrazu.
introwerka dnia 31.08.2018 17:59
Berele,

wydaje mi się, że nie chwytasz sensu całości. To miał być wiersz z gatunku liryki refleksyjnej, stąd ogólnikowości nie traktowałabym jako zarzutu ;) Co do infantylności, to przyznam, że ja z kolei nie chwytam Twoich argumentów. O zwierzętach pisał nie tylko Ezop, często pojawiają się one w poezji współczesnej, eksplorującej granice dzikości i cywilizacji czy ogólnie możliwą alegoryczność takich motywów - do obu tych strategii chciałam nawiązać. Nie wiem, dlaczego zatonięcia kojarzą Ci się z Brzechwą (dawno go nie czytałam), ale 3. i 4. wers drugiej strofy miał przede wszystkim być formalnym, nieulirycznionym, a bardziej antropologicznym opisem miłości fizycznej. W ostatniej zwrotce nie chodziło o aparat fotograficzny, ale o stroboskop i emitowanie przez niego światła o charakterze "skokowym", "filtrującym" pełną gamę barw ;) Zależy więc, co rozumiesz przez "wzbogacenie wyrazu" - dla mnie to np. próba spojrzenia pod nieoczekiwanym kątem, w każdej strofie trochę inaczej.
Berele dnia 31.08.2018 18:06
Stroboskop w Familiadzie to najpierw koncerty disco-polo. Twoje rozumienie mogłoby się nie załapać w ogóle ;)
introwerka dnia 31.08.2018 18:10
Fakt, można to złożyć na karb moich zaległości telewizyjnych, ale jednak jestem za tym, że poezja powinna iść pod prąd utartym skojarzeniom ;)
Gramofon dnia 13.09.2018 20:59
No nie wiem, tytuł super a potem, nie wiem, nic nie wiem. Ani dobrze ani źle.
introwerka dnia 13.09.2018 22:00
Gramofonie,

Gramofon napisał:
Ani dobrze ani źle.

Chcesz powiedzieć, że trochę nijako? ;) Z tym się zgodzę, nie jest to z całą pewnością mój najwyrazistszy wiersz (co wynika też pewnie z tego, że rzadko piszę rymowańce i czuję się w rymach trochę jak w wędzidle ;) Dziękuję w każdym razie, za zajrzenie i komentarz :)

Serdeczności :)
Nalka31 dnia 17.02.2019 23:18
Trzeba przyznać, że do rymowanych w Twoim wykonaniu nie jestem przyzwyczajona. Zresztą chyba jak większość. :) Ja bym jednak nie krytykowała zbytnio tej "nijakości" Dla mnie tu jest porządna dawka refleksji. I to mi się podoba. Zwłaszcza ta wzmianka o stroboskopie. W jego świetle wszystko wydaje się bardziej ulotne i zmienne, zanikające.

Pozdrawiam :)
introwerka dnia 17.02.2019 23:41
Nalko,

dziękuję bardzo za zajrzenie do tego starocia, teraz bym go pewnie napisała inaczej, tym bardziej mnie cieszy, że znalazłaś w nim jakąś refleksyjność :)

Serdeczności :) (i tymczasem dobrej nocy, bo od pisania dzisiaj mejli mam już w oczach małe stroboskopy ;/
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty