Uwięziony w Serze - rozdział XII - Zabić - MP642
Proza » Inne » Uwięziony w Serze - rozdział XII - Zabić
A A A

O! Zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić! I jjjeszcze zabić! I jjjjeszcze! I po cóż nam co innego skoro można tylko zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić? O, jak głęboki sens to wyraża! O, jak wiele sensów! No bo kogo zabić, na co, po co, dlaczego? Czy mężczyznę czy kobietę? Bogatego czy biednego? Mądrego czy głupiego? Złego czy dobrego? Pięknego czy brzydkiego? Republikanina czy monarchistę? Religijnego czy ateistę? Czy socjalistę? Czy komunistę? Czy może innego istę? I dlaczego zabić? Czy w obronie własnej czy z zemsty? A może z idei zabić? A może ot, tak sobie bez powodu? Może żeby się wyżyć? A może dlatego że tak trzeba, wypada, należy? A może przestępczo zabić? A może nie człowieka zabić? Może rośliny, zwierzęta, bakterie, grzyby, pierwotniaki zabić? A może góry, lasy, rzeki, jeziora, morza, pustynie, łąki, pola, doliny, wyżyny, niziny, oceany, lodowce, stepy, sawanny? A może miasta, aglomeracje, konurbacje, metropolie? A może przedmieścia zabić, może dzielnice nędzy, fawele, slumsy? A może wielkie centra, główne ulice, bogate dzielnice, arterie, aleje, autostrady? A może samochody, czterokołowce, rowery, ciężarówki, traktory, dorożki, dyliżanse, motory, motocykle, motorowery, tiry, pociągi, koleje, tory, perony, przystanki, buspasy? A może bloki, blokowiska, osiedla, wieżowce, drapacze chmur? A może pałace, wille, dworki, kamienice, domy, bliźniaki? A może dresów, punków, hip-hopowców, metalowców, bloksterów, skinów, harcerzy, żołnierzy, skautów, strzelców? A może inteligentów, mądrali, kujonów, lekarzy, doktorów, nauczycieli, wychowawców, katechetów, grzecznych? A może inżynierów, ścisłowców, biologów, matematyków, odkrywców, fizyków, chemików, pasjonatów, astronomów? A może filozofów, polonistów, literaturoznawców, biblistów, politologów? A może historyków, ekonomów, sportowców, higienistów, siłaczy, karateków, chuliganów? A może dzieci, niemowlęta, młodzież, dorosłych, starców? A może szkoły, szpitale, przychodnie, warsztaty, kościoły, ronda, skrzyżowania, światła, pasy, hałasy? A może parki, ogródki, działki, spółdzielnie, związki, partie, organizacje, stowarzyszenia, fundacje? A może sklepy, hipermarkety, przedsiębiorstwa, biurowce, korporacje, budki, stragany, targowiska, handlarzy, kupców, prawników? A może chłopów, wieśniaków, emerytów, bezrobotnych, Żydów, masonów, Polaków, Niemców, Rosjan, Ormian, Cyganów, Murzynów? A może nazistów, antysemitów, rasistów, patriotów, narodowców, nacjonalistów, szowinistów, kosmopolitów? A może konserwatystów, katolików, ateistów, deistów, antyklerykałów, gejów, lesbijski, homofobów? A może buddystów, hinduistów, muzułmanów, bahaistów, świadków, sekciarzy, protestantów, prawosławnych? A może cywilizację, wynalazki, odkrycia, rozum, wiedzę, naukę, technologię? A może zabobony, magię, czary, wróżbiarstwo? A może religię, wiarę, nadzieję, miłość? A może prawa, tradycję, nakazy, moralność, ograniczenia, formy? A może ciało, uczucia, emocje, psychikę, podświadomość, duszę, porywy i zachcianki? A może marzenia, ideały, kłótnie, spory, dyskusje? A może jednolitość myślenia albo jego wielorakość? A może cenzurę, wolność, równość, braterstwo, państwo, miasto, wieś, gminę, powiat, szkołę, rodzinę, Kościół, województwo, prowincję, stan, departament, gubernię? A może kolonie, obozy, podboje, wojny? A może śmierć zabić? Albo same zabicie zabić, pogrzebać? Albo zakaz zabijania zabić? I co jeszcze, co jeszcze, co jeszcze? Czyżli wszystko nie wyraża się w tym jednym: zabić, zniszczyć, zatracić, zamordować, pogrzebać, odrzucić, zdestruować, zdekonstruować, wyeliminować, wyrzucić, spalić, wypalić, wyniszczyć, utopić, powiesić, zamordować, rozwalić, rozmieść, rozgnieść, zmiażdżyć, zanihilować, unicestwić, raz na zawsze, tak aby się nie odrodził, nie odrodziła, nie odrodziło, nie odrodzili, nie odrodziły? Aby nie powrócił/a/o/y/i(l) już nigdy, nigdy, przenigdy? Ooo! Zniszczyć, zniszczyć, zniszczyć! O, jak przyjemnie psuć, rozwalać, dekonstruować, rozbierać, wyburzać, kopać, bić, szarpać, gryźć, wygryzać, wyszarpywać, podpalać, zalewać, wybuchać! A jakże przyjemnie obserwować ten upadek, tą śmierć, to znikanie, ginięcie, zapadanie się, roztrzaskiwanie, rozpadanie się, palenie, pieczenie, ból, płonięcie, pożary, powodzie, duszenie i przyduszanie i nadduszanie i wduszanie! I słuchać tego krzyku, wrzasku, szumu, huku, rozpaczy, śmierci, zatracenia, spalenia, utopienia! Ryk, krzyk, szum, huk, stuk, puk, trzask, wrzask! Huk, hałas, harmider! Chaos, bałagan, rozpad, anarchia, rozróba, bajzel!

A czy tworzyć też przyjemnie! O, a jakże! Tworzyć, tworzyć, tworzyć, tworzyć, tworzyć, tworzyć, tworzyć, tworzyć! Stwarzać, wytwarzać, przetwarzać, natwarzać, podtwarzać, nadtwarzać, wtwarzać, otwarzać, spotwarzać! Kreować, wymyślać, budować, konstruować! I niech się wynurza, wyłania, wychodzi, wypływa, wylatuje! Niech kształtu nabiera, formy, porządku! O, porządek, ład, harmonia, dyscyplina, symetria, organizacja, forma, kształt, schemat, rys, plan, rzut! Rząd równy, rzędy, hierarchia, Władza! Ułożenie, dopasowanie, wyrównanie, akapit, wers! Lewa, prawa, lewa, prawa, prosto, prosto, prosto, bez krzywizny! Tworzyć, tworzyć, tworzyć! Odnawiać, renowować, restaurować, od nowa, od nowa, od nowa! Piękniejsze, ładniejsze, lepsze, wspanialsze, prawdziwsze, wyższe, większe, szersze, dłuższe, głębsze, cięższe, bogatsze, mądrzejsze, silniejsze! A na początku był Chaos! A my tu tworzym z tworzywa naszego! Władza twórcza, Władza twórcza, zamki za piasku, piaskownica! Pisaki, kredki, flamastry, farby, plastelina, modelina, pastele, kartka, blok, zeszyt, notes, papier kolorowy, nożyczki i klej! Łopatka, grabki, wiaderko, klocki! Puzzle, układanki, wycinanki! Garnuszek, dzbanuszek, kanapeczki, mleczko, zupka! Bob Budowniczy! Beton, cement, betoniarka, gips, tynk, fundamenty! Domy, pałace, wille, miasta, aglomeracje, konurbacje, metropolie! A wkoło pola, sady, ogrody, działki, lasy, łąki, morza, jeziora, wyspy, pustynie, góry, wyżyny, doliny, niziny, wsie! I dzielnice, ulice, osiedla! I wszystko znowu i znowu, ciągle i w koło, i w kwadrat, i w trójkąt, trapez, romb! I w sześcian, ostrosłup, walec, kulę, stożek! I start, meta, bij, zabij, niszcz, twórz, stwarzaj, wytwarzaj! I pisz, rysuj, maluj, kop, buduj, projektuj, rzeźb! I gotuj, przyprawiaj, smaż, piecz, duś! A potem zużyj, potargaj, zjedz! I upadek, śmierć, znika, starzeje się! Ostatni egzemplarz potargany, obraz zniszczony, zgniły, wszystko butwieje, dom się wali, obiad zjedzony, energia spalona, człowiek trup! Dziecko trup, niemowlę trup! Rzeźby nie ma ni śladu, dziura zasypana, wiedza w kąt, w krzaki, robaki! I dekonstrukcja, upadek, zamach, śmierć! I znowuż, znowuż, znowuż, znowuż! Znów budować, rodzić, płodzić, stwarzać! I znów burzyć, dekonstruować, kopać, bić, zabić! I zabić! Zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, zabić, o!

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
MP642 · dnia 14.09.2018 13:39 · Czytań: 275 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
Darcon dnia 14.09.2018 13:45
Ten rozdział jest ciekawszy, chociaż nadal zbyt dużo (dla mnie) słów pomiędzy jednym "zabić", a drugim. Część tych skrzyżowań, biurowców i budek bym wyrzucił. Lubię metafory, ale jak można zabić skrzyżowanie? Nie potrafię sobie tego wyobrazić. Niemniej, gra słowem tym razem na tak.
MP642 dnia 14.09.2018 19:46
Tak trochę trudno się limitować, no bo założenie jest takie, że ma być dużo i trudno wyznaczyć granicę, to są osobiste odczucia, jak zresztą sam zauważyłeś.

A zabić skrzyżowanie? Hmm, po prostu zamień sobie "zabić" na "zlikwidować", pytanie czego symbolem może być skrzyżowanie. A może wcale nie chodzi (tylko) o symbole, lecz o to, żeby wyliczać i namnażać synonimów w taki sposób, aby powstała pewna rytmiczność? Nie wiem, czy ją ktoś tam słyszy oprócz mnie, ale mam nadzieję, że tak...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:77
Najnowszy:pica-pioa