Uwięziony w Serze - rozdział XIV - Bieguny - MP642
Proza » Inne » Uwięziony w Serze - rozdział XIV - Bieguny
A A A

Nie chcę mi się parodiować. Naprawdę nie chce mi się parodiować. To wszystko jakieś takie prostackie, zbyt banalne, zbyt głupolowate, bez ładu, składu i wkładu. I wykładu. A jakby tak się wznieść, aby siebie znieść? O, na ile się trzeba wznieść aby siebie znieść i wnieść się wewnątrz siebie! A jakby tak się wznieść, powiadam…do góry? A jakby się wznieść…na dół? Ha, i to jest właśnie prostackie. Ciągle tylko niby zaprzeczenie i to ma niby być absurd i syrrealizm i w ogóle wespaniały odlot w nic. To ma być nonsens, a ciągle tylko jest non, jest anty, jest biegun przeciwny realności, uwięzienie w dualizmie, bliżej lub dalej. Och, dlaczego, ach dlaczego, Ziemia ma dwa tylko bieguny?! Dlaczegóż nie posiada sobie albo nie poleży albo nie pokuca albo nie postoi albo nie poklęczy trzech biegunów, czterech, pięciu? Tertium non datur. Trzecie nie jest dawane. Nie jest nam dawane trzecie teraz, w tej chwili. Nie że nie nie jest dane, bo dane by było ppp, czyli że od supinum, a tu jest zwykła strona bierna Jindykatywu Pre-zen-tyss en Krupp. Nic nam nie zostało dane, nie, wszystko jest nam dawane teraz i cały czas i bez żadnego takiego znaku ośmiokątnego. Cały czas jest nam dawane. A quo?

Ale tylko dwa są dawane, nie ma trzeciego i nie ma nigdy i zawsze tylko dwa – teza i antyteza i żadnej syntezy, tylko ciągłe dwa końce kija-samobija, to jest masochisty. Masochistyczny świat z dwoma biegunami, masochistyczne na nim wszystko pomiędzy dwoma biegunami uwięzione, a przez to same się torturujące. I ściskają te bieguny, zaciskają jak kleszcze, zgniatają, wgniatają się, wrzynają, miażdżą świat biedny, masochistycznie wyjący z rozkoszy, nieświadomy zacisku, znajdujący w nim dziką przyjemność Baku-sową. I człowiek na tym świecie, również zamknięty w wiecznym jakimś dwukącie, co przecie nie istnieje, a jest najprawdziwszą ze wszystkich figur, choć niemożliwą! A zrobić tak raz trójkąt ze świata! Ale się nie da. Tak, tak, nie, nie, dobro, zło, piękno, brzydota, prawda, fałsz. Co najwyżej jakieś bylejakości, jakieś środki, jakieś centra bagienne, nijakie, bez jakości, jakieś kompromisy, złote środki, letniości, takie to rozmiękłe, bagniste, dialogowate, zszarzałe, rozpływające się, rozciekające, jak bagno, robactwo, ścierwo, kał. A tak dwa końce, a każdy w swoją stronę, dwa bieguny, a każdy Ziemię w swoją stronę ciągnie, naciąga, przeciąga, aż rozerwie! Napięta ta Ziemia, oj, napięta, a nuże strzeli!

I tak na jednym biegunie, tym północnym, to są różne takie stworzenia. Na przykład niedź-wiedź. I o co chodzi w tym wyrazie? Ale to jeszcze nic. Taki niedź-wiedź, który Bóg wie co ma znaczyć swoją bezsensowną, choć zapewne jakiś sens gdzieś tam kiedyś mającą nazwą, sam też jest dosyć jinteresujący. Cóż on może symbolizować? Co ma znaczyć taki mich, łażący tu, tam, siam, zawsze sam, choć nie zawsze? Poluje sobie na foki. Następne kurde z dziwną nazwą, co to się nie za dobrze co niektórym kojarzy, może i dobrze. Może foki to są właśnie takie foki? A miche je zeżerają, polują, a foki ino przyjemność Baku-sowa, choć i sowa i Baku daleko? I w tłuszczu się kąpią od sparagmos, choć przecie niby bez sensu, bo one tych ryb nie rozrywają, to miche je rozrywają, rozszarpują. Te tylko pływają za rybami świecącymi.

A dalej mamy lisa polarnego takiego sobie, o tam siedzi. Niby że sprytny, chytry, cały biały, w śniegu się ukrywa i na coś też poluje, choć przecie mniejszy jest od micha i michowi musi ustąpić zdecydowanie. Jakieś jeszcze są i wilki polarne, co zawsze w kupie siła, stado, hierarchia, jak to u wilków, sprawnie atakują, jest alfa i jest omega, wszystko w porząsiu, ale zawsze w grupie, w stadzie, bez tego ni dudu, ni dud ani nic nie did. A w wodzie wieloryby, co pływają od jednego do drugiego bieguna, zależnie od pór roku, raz tu, raz tam, ciągle za rybami ino ganiają (za jakimi debilu rybami???!!! Ażeś się chwalił heterotrofami w podstawówce, niby wyjelki byjolog, a teraz takie coś??! Przecież wieloryby to chyba plankton raczej, nie???!!! A właśnie, że niekoniecznie i nie masz racji, bo przed chwilą sprawdziłem i wielorybów to w ogóle nie ma, to jest potoczna nazwa i wszystko można tam sobie zaliczyć, a naprawdę są tylko walenie, wśród których są fiszbinowce, które owszem, owiszem, jedynie planktoniszem się odżywiają, ale są też zębowce czy jakie tam inne cholerstwo, czyli delfiny i orki posiane na orce, które już ryby jak najbardziej, tylko nie wiem w sumie, kto pływa do biegunów, ale kij mnie to tam obchodzi), z jednego na drugi biegun. Jak foki prawie że.

A na biegunie południowym? Tam o wiele zimniej. A to ciekawe, bo przecież na południu powinno być cieplej, tak zawsze uczą, tak powiadają, że południe to tropiki. A figa. Prawdziwe południe jest tu, gdzie to minus prawie że dziewięćdziesiąt odnotowano. Zimniej jeszcze niż na północy. I jeno pingwiny tu siedzą. Też ganiają za rybami, ale nie oddalają się zbytnio od bieguna. Interesujący łańcuch pokarmowy. Same pingwiny w sumie, chodzą śmisznie, czarno-białe, ale żadnej szarości. Na lądzie niezdarne, w wodzie tylko ryby łapią. Na lądzie nie ma co robić. Wszyscy wszędzie tylko ryby. Oprócz michi, lisów, wilków.

To wszystko dla micha. Für mich.

Ta książka też.

Nie łudźcie się czytelnicy, że dla was.

Nie łudźcie się. Don’t boat yourself. Bez łudek jest lepiej. Bez łódek też. Po co gdzieś pływać?

Za rybami?

Chyba nie za rybami, nieprawda-ży?!

Za Syrem?

Za Serem?

Ale przecież w Serze jesteśmy uwięzieni!

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
MP642 · dnia 23.09.2018 19:05 · Czytań: 194 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty