Uwięziony w Serze - rozdział XXXV - MP642
Proza » Inne » Uwięziony w Serze - rozdział XXXV
A A A

Więcej szczęścia jest w dawaniu, aniżeli w braniu. O, tak, zaiste więcej szczęścia jest w dawaniu, gdyż dawanie niewoli! Gdyż przez dawanie zniewala się tego, któremu się daje, okazuje się swoją wyższość wobec niego, swoją Władzę nad nim, tak, tak, tak ci daję ze szczerego serca, nie musisz mi nic oddawać, nie, nie, nie, ja płacę! Tak, ja ci dam, a ty mi broń cię Boże, nie oddawaj, nie, nie musisz, przecież tylko dla Ciebie tylko to robię, tak...Ale przecież tyle dla Ciebie zrobiłem, chyba nie odmówisz mi tej małej przysługi...A jak odmówisz będziesz miał poczucie winy jak jasny szlag. I tak się niewoli człowieka, o ile ma jakieś sumienie, tak się go zniewala najłatwiej, zapewnia się sobie jego dozgonną wdzięczność. Tak się swoją Władzę nad nim okazuje i utrwala, swoją wyższość i przewagę Dobroci. A już najgorsze, gdy nie masz się czym odpłacić. Najgorsze, gdy wiesz, że nigdy, przenigdy nie odpłacisz się pewnym ludziom za pewne rzeczy. Że nigdy niczym nie odpłacę się nasampierw Bogu...Bo czymkolwiek bym się odpłacił to zawsze tylko dzięki temu mogę się odpłacić, że On mnie stworzył...I czymkolwiek by się człowiek swoim rodzicom odpłacał zawsze będzie mógł się odpłacać tylko dlatego, że oni go urodzili...I cokolwiek osiągnie to tylko dlatego, że oni go wychowali...I cokolwiek będzie wiedział to tylko dzięki tym, którzy nauczyli go pierwszych słów i wiadomości pierwsze mu przekazali...I cokolwiek zarobi to tylko dzięki temu, że ktoś się nim zaopiekował i przeżył...I jak by bardzo nie był grzeczny i święty to zawsze będzie to komuś zawdzięczał...Człowiek jest istotą z natury komuś dłużną. Dłużną Bogu, a i wielu, wielu ludziom. I te długi nieznośne nie do spłacenia, długi istnienia samego, życia samego...są nieznośne! Ależ one są nieznośne! Ależ one spokoju nie dają! Ależ one do odpłacania się ciągłego zmuszają, które nigdy osiągnięte być nie może! Ależ one niewolą, ależ one uzależniają! I nigdy nie odpłacę się...Ależ to przerażające! Nigdy nie będę miał spokoju, nigdy nie będę kwita, zawsze na pozycji niewolnika, tego, który otrzymał tak wiele, zawsze na pozycji dziecka, które może sobie robić prezenty rodzicom, ale tylko z ich pieniędzy...Tak, tak, ładny prezencik nam kupiłeś...W tym sensie jesteśmy zawsze dziećmi, w tym sensie jesteśmy dziećmi Boga przede wszystkim, który z okrutnym Pobłażaniem i Wyrozumiałością nieznośną patrzy na wszelkie nasze próby odpłacenia się Mu, zapłacenia, spłacenia długu, zrobienia prezentu...Patrzy na to z Politowaniem, patrzy na nas jak rodzic na swoje dziecko – tak, kup mi prezent, ale tak naprawdę przecież to ja sam sobie kupuję! Ach, co za straszne Zadłużenie u tak wielu ludzi! Co za straszne Poddaństwo, co za straszne Moralne Zobowiązanie! I zawsze niżej, zawsze młodszy, zawsze gorszy, zawsze komuś coś zawdzięczający, nigdy nie będący sobą, nigdy nie będący niezależnym, lecz zawsze zniewolony Wdzięcznością, spętany Darem, przygwożdżony Jałmużną i w Prezent jak w kajdany zakuty!

I jedyne co można zrobić, to innych niewolić, to innych tak od siebie uzależniać, innym dawać prezenty, jałmużny, dla innych się poświęcać, aby ich swoimi niewolnikami uczynić, aby się na nich zemścić, aby ich w swą Władzę przejąć! Dlatego warto mieć dzieci – nikt nie będzie w większym stopniu twoim niewolnikiem. Nikt! Albowiem dzieci wszystko tobie zawdzięczają, wszystko do ciebie otrzymały, od życia poczynając. I nigdy się nie odpłacą, nigdy się nie odwdzięczą, zawsze będą zadłużone, zawsze będą niżej, zawsze będą zależne, zawsze będą zadłużone! Jak wspaniale! Jak cudowanie! Tylko musisz im to uświadomić odpowiednio, tak, musisz je tak wychować, aby czuły tą nieznośną Niższość, ten nieznośny Dług i starały się go spłacić, rozpaczliwie starały się w końcu być kwita! Lecz ty wiesz, że to jest tylko rozpaczliwe taplanie się w bagnie, bo im więcej osiągną, tym więcej będą ci dłużne, gdyż wszystko tak naprawdę osiągnęły dzięki tobie, bo dzięki tobie żyją, bo ty je wychowałeś i wyedukowałeś...I z tą wspaniałą Wyższością, i z tym wspaniałym Szyderczym Uśmiechem patrzysz jak Nadczłowiek na ich Rozpacz, która jest Rozpaczą Wiecznego Dłużnika, Rozpaczą Wiecznego Niewolnika, Rozpaczą Wiecznie Zależnego i Poddanego, Wiecznie Niższego...Niemogącego zrównać się z tymi, którzy tak wiele mu dali, którzy dali mu życie...Niemogącego wreszcie stanąć z nimi twarzą w twarz, jak z każdym innym, neutralnie, lecz stającego zawsze jako pokorny Sługa przed swym Panem, któremu zawdzięcza wszystko...Wszystko! Stającego zawsze jako Dłużnik, wieczny Żebrak, żebrzący o niezależność, jako Wieczny Poddany, zawsze na minusie, ile by się nie urobił, ile by się nie napracował – zawsze dłużny, zawsze winien, zawsze gotów do usług...A ty tylko delikatnie dajesz mu do zrozumienia...A ty nawet nie musisz nic mówić – on już wie. Wie, że nie wyrwie się z tych Więzów Długu, że nigdy nie odpłaci się...Własne zniewolenie tylko niewoleniem innych można złagodzić, inaczej jest nie do wytrzymania...I tak drabina pokoleń jest drabiną feudalną, na której szczycie stoi Bóg, Ten, wobec Którego każdy jest Dłużnikiem nieskończenie bardziej niż wobec kogokolwiek innego, Ten, Który stworzył Sobie i dla Siebie całe rzesze Niewolników i Dłużników, Ten, Który tak się poniżył, aby jeszcze bardziej wywyższyć się w oczach ludzi, Ten, Który tak wiele nam daje, abyśmy już nigdy naprawdę niczym nie mogli się odpłacić, aby jeszcze bardziej nam uświadomić, kim jesteśmy wobec Niego...Lecz dlaczego On to robi? Człowiek niewoli innych, bo sam jest zniewolony, niewoli ich, aby złagodzić sobie rozpacz i gorycz bycia Wiecznym Dłużnikiem, lecz przecież Bóg nie jest niczyim Dłużnikiem ani Niewolnikiem...Toć zagadka, toć tajemnica! Czyżby coś więcej było w Bogu? Jakaś inna motywacja? Lecz nie pojmie jej człowiek, który pojmuje tylko Władzę i Strach i to są jego motywacje, tylko te dwie – Władza i Strach – i więcej nic...

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
MP642 · dnia 07.12.2018 19:53 · Czytań: 216 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 0
Komentarze

Ten tekst nie został jeszcze skomentowany. Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany.

Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty