czucie światłem - Wiolin
Poezja » Wiersze » czucie światłem
A A A

 

byłem dzieckiem lampy naftowej
chleba ze smalcem
i koszul noin airon
znałem dni tylko
w czarno-białe łaty
z rzeczy ważnych
psa z kulawą nogą
wtedy to drewniany płot
ubierano pierzyną
w odpust
stół z białym obrusem
czasem w porze deszczu
o tamtym
dzwoni do mnie pamięć

dziś czas odmierza wpół do życia
najnowszy
bawię się zachodem
moje pokolenie
wypada z dojrzałego-
zaczyna zalegać ziemię
we mnie nadal tli się obfitość

jeszcze łeb
podnosi poeta

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Wiolin · dnia 05.02.2019 06:30 · Czytań: 563 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 14
Komentarze
przyszycguzik dnia 05.02.2019 09:55
Fajny tekst. Dla wzmocnienia przekazu opuściłbym ostatni wyraz - wiersz by na tym ogromnie zyskał.
Kushi dnia 05.02.2019 13:40 Ocena: Świetne!
Witaj Czarodzieju:)
Każde pokolenie widzi inaczej, patrzy inaczej, czuje inaczej... w każdym jest coś do zapamiętania...
Nostalgicznie i z refleksją płyną Twoje wersy... osobiście ostatniego wyrazu bym się nie pozbywała bo dla mnie daje taki przytup, że ten Poeta właśnie, ma jeszcze jednak coś do powiedzenia...:)
Dla mnie świetne:)
Pozdrawiam uśmiechem :)
przyszycguzik dnia 05.02.2019 14:12
...tak, ale wtedy się robi z tego wiersza wiersz dla poetów, a nie dla każdego. Czy warto w czasach, gdy księgarnie już nie zadają sobie trudu, aby poświęcić półkę na ten rodzaj twórczości?
Nalka31 dnia 05.02.2019 22:08
Dawno do Ciebie zaglądałam Wiolinku, a u tu jak zwykle zaduma, tęsknota za minionym i dużo ciepłej liryki. Z czasem nostalgia coraz częściej daje o sobie znać, ale też i taka jest kolej rzeczy.

Kushi napisała:
osobiście ostatniego wyrazu bym się nie pozbywała bo dla mnie daje taki przytup,


Tu zgadzam się z Kushi. Poeta, daje fajny akcent.

przyszycguzik napisał:
tak, ale wtedy się robi z tego wiersza wiersz dla poetów, a nie dla każdego.


Nieprawda Guziku. :) na swój sposób każdy z nas jest poetą, tylko nie każdy pisze wiersze. Wrażliwość nie jest jedynie przypisana dla piszących, każdy może się do tego odnieść. Inna rzecz, że poezję teraz mało kto czyta. Więcej jest tych, co chcą pisać, a nie zawsze mają coś do powiedzenia. :)
przyszycguzik dnia 05.02.2019 22:53
Ciekawe, czy też tak czują dyrektorzy księgarni i czołowych wydawnictw w tym kraju.
Nalka31 dnia 05.02.2019 23:49
Trzeba by ich o to zapytać, ale tutaj mówimy teraz o wierszu, a nie wydawcach. :)
przyszycguzik dnia 06.02.2019 01:15
A mnie ostatnio uczyli na psychologii, że pytać warto, ale wnioski należy wyciągać nie z odpowiedzi, a z zachowania. I tutaj dyrektorzy księgarni i wydawnictw dają odpowiedź dosyć jednoznaczną. Nie tylko oni - również na ten przykład czytelnicy, np. ci siedzący w pociągach i autobusach.

To w oczywisty sposób jest dyskusja o tym wierszu i jego walorach artystycznych. Część artyzmu polega na tym, że odpowiada on na (być może ukryte i wcześniej niewyodrębnione) potrzeby i pragnienia odbiorców. Geniusz polega na tym, że autor umie wpasować się swoim utworem w te właśnie. Tutaj - moim zdaniem - autor ewidentnie zniechęca dużą część potencjalnych czytelników przez ograniczenie narracji do właściwej poecie, podczas gdy narracja jest właściwa bardziej ogólnemu gronu i bardziej ogólne grono mogłoby znaleźć echo swoich przeżyć w tym utworze. Taka poza może miałaby sens, gdyby poeta był bożyszczem tłumów. W dzisiejszych czasach nie jest. Bożyszcza to piłkarze, aktorzy, modelki itp.
Kushi dnia 06.02.2019 01:34 Ocena: Świetne!
Cytat:
jesz­cze łeb
pod­no­si poeta
- hmm, tu chyba bardziej chodzi o fakt, że tym "symbolicznym poetą" jest całe pokolenie autora, pokolenie, które mimo, że ma już tyle za sobą jeszcze chce o tym pisać, opowiadać ...na swój poetycki sposób chce ubarwić to co było, a silnie zaznaczyć, że jeszcze wiele może dać i przekazać innym... ten poeta to dla mnie taki głos ludu...
Być może guzik ma rację, że wiersz nabrałby nowych ram bez ostatniego słowa, ale hmm, jak by się tak zastanowić, każde pokolenie miało, ma swój głos za którym "podąża"...
A jeszcze się uprę, żeby poetę jednak zostawić ....
przyszycguzik napisał:
tak, ale wtedy się robi z tego wiersza wiersz dla poetów, a nie dla każdego. Czy warto w czasach, gdy księgarnie już nie zadają sobie trudu, aby poświęcić półkę na ten rodzaj twórczości?
- no właśnie...ten poeta podnosi łeb z uporem, że jeszcze jest, jeszcze trwa i trwać będzie dopóki będzie miał siłę... żeby nie zaginąć...
Nalka31 napisała:
na swój sposób każdy z nas jest poetą, tylko nie każdy pisze wiersze. Wrażliwość nie jest jedynie przypisana dla piszących, każdy może się do tego odnieść. Inna rzecz, że poezję teraz mało kto czyta
- jak najbardziej jestem za... każdy z nas jest głosem swojego pokolenia...
Arkady dnia 06.02.2019 19:34 Ocena: Świetne!
Pięknie napisane, podpisuję się pod tym obiema rękoma. Pięknie napisane. Niestety przemijamy.
Świetnie przyjacielu. Pozdrawiam
Wiolin dnia 06.02.2019 20:29
Witaj Przyszyć.

Ponoć w żadnym zegarze nie znajdziesz wskazówki jak żyć. Tym bardziej pisać. Każdy z nas widzenie świata pojmuje inaczej. Każdy ma inną osobowość a co za tym idzie inną wrażliwość,
inne poczucie rzeczywistości czy piękna. Trudno więc zakwalifikować ludzi, przypisać do jakiejś
grupy. Każdy z nas jest osobnym geniuszem wrażliwości lub jej braku...Piszemy o tym czego nie da się pominąć w życiu. O samotności, przemijaniu, miłości i niemiłości. Tak naprawdę nie znam swojego odbiorcy, tego który siedzi po drugiej stronie kompa, więc wiersz jest na tyle elastyczny
i czeka na kogoś kto go "poczuje".
Sam wiesz że patrzenie na poezję przez pryzmat księgarni, jest mylnym przykładem. Jasne że w dobie netu, nikt już nie kupuje tomików. Każdy wszystko ma na wyciągnięcie ręki w inny sposób..Dziękuję za Twój głos w dyskusji. Pozdrawiam.

Witaj Kushi.

Jak miło Ciebie znów czytać...Jak zawsze rozumiesz mnie bardziej niż bardzo. "Podnoszenie łba", właśnie tak pojmuję. Pozdrawiam serdecznie.

Witaj Nalko.

Przemijanie w moim przypadku stało się czymś namacalnym, więc zahaczam o problem. Może ktoś czuje podobnie... Bardzo dziękuję że wpadłaś na słowo. Pozdrawiam.

Arkady.

Bolesne jet to o czym piszę, ale o tyle prawdziwe że warte słowa... Serdeczne dzięki.
coca_monka dnia 07.02.2019 00:08
Wiolinku,
widzę, że nas na podobne tory ciągnie, niechęć do współczesności, która nie oferuje nic w zamian - bo nim jeszcze świeże i nowe zapisze się w pamięci, wyrasta nam przed oczami kolejne, nowsze, świeższe. To sprawia, że odczuwamy dni, jako galopadę, nie dającą odpocząć i a przyśpieszenia zacierają te migawki i stop klatki, na których nam najbardziej zależy. A jutro to wygląda tak, jakbyśmy mieli stanąć do siebie tyłem...

Dziękuję za nostalgiczne poczytanie i klik dla weny!
Najserdeczniej! :)
Hubert Z dnia 07.02.2019 10:39 Ocena: Świetne!
Wiolin, świetny wiersz mocny przekaz.
Trafił tam gdzie trzeba.
Pozdrawiam :)
sisey dnia 09.02.2019 21:14
Wiolin mi się zestarzał. Świat się kończy. No ale łba nie opuszczam (jeszcze)

pozdrawiam
Zola111 dnia 10.02.2019 00:37 Ocena: Świetne!
Bardzo lubię wskrzeszany przez Ciebie co jakiś czas nurt rustykalny: Z płotem, ubieranym w pierzyny, klimatem i kultem wsi, z pamięcią odpustów. Tak naprawdę, wszyscyśmy ze wsi, tylko nie wszyscy o tym pamiętają/wiedzą.

Ale o wierszu: Sprawnie, zgrabnie, sentymentalnie i z refleksją. Przepiękne jest:

Cytat:
dziś czas od­mie­rza wpół do życia


i nie do końca się zgadzam z pesymistyczną wymową tej frazy. Połowa życia to przecież bardzo pozytywna wiadomość.

Serdeczności,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty