Trzy życia - Madawydar
Proza » Obyczajowe » Trzy życia
A A A
Od autora: Jedno z wielu krótkich dialogów jakie toczą się pomiędzy starym Johnem czyli barmanem, a kapitanem w :Tawernie Pod Wrakiem".

Jakże długie wydają się być te rejsy, podczas których niemal nieustannie tęsknisz za domem, za żoną, rodziną. Wczoraj z całą moją załogą podzieliłem się wszelkim słodkim prowiantem, jaki mi pozostał. Ależ byli zdziwieni. Niezbyt często, bowiem częstuję wszystkich od majtka począwszy, a na „pierwszym” kończąc cukierkami i batonami. Pytali, co mi się stało, a ja im powiadam: cieszę się, że wracam do domu i tą radością chcę się z wami podzielić. Bo teraz to ja mam jakby trzy życia: życie w domu, życie w rejsie i życie w tawernie, w której nie odetchniesz być może świeżym powietrzem, ale zawsze możesz zaczerpnąć świeżych opowieści i posłuchać nowych piosenek, tych spod znaku „gitarą i piórem”. Jakże często te opowieści i te właśnie piosenki rodzą się na morzu, gdzie otulony tęsknotą i mokrym sztormiakiem siadasz w kącie kajuty, chwytasz gitarę i pomiędzy jednym, a drugim łykiem rumu piszesz na kartce słowa i wklejasz je w dźwięki i nuty. Trzy życia, każde z nich inaczej smakuje, ale żadnego  nie oddam za nic na świecie.

- Witaj stary Johnie!

- A powitać starego kapitana! Słuchaj kapitan, była u mnie wczoraj konkurencja i pytali o ludzi, którzy umieją, choć trochę śpiewać i znają morskie melodie. Poleciłem im paru naszych chłopaków w tym i ciebie, aczkolwiek uczyniłem to bardzo niechętnie, no bo wiesz, brzmi to, jak podkradanie klienteli.

- Nie martw się John. My u ciebie zawsze będziemy bywalcami, a do tawerny, co się „Gniazdo piratów” zowie wpadniemy ino raz na koncert „na żywo”.

- A więc już coś wiesz o tym?

- Byli u mnie z „Gniazda piratów”, właśnie z twojego polecenia. Zbierają oni uzdolnioną wokalnie publikę, aby pewna bardzo sympatyczna para dała szantowy koncert, który chcą nagrać „na żywo” na płytę. Swoją drogą po raz pierwszy słyszę, aby jakiś zespół sam sobie dobierał publiczność, no ale nagrania widać mają swoje wymagania.

- Ponoć ta płyta ma nosić tytuł „Trzy bycia”….

- „Trzy życia” John. Sam im to zasugerowałem. Powiedziałem , że każdy marynarz ma trzy życia: to w rodzinnym domu, to na morzu i to w tawernie, ale jak się wypije trzy „setki”, to wszystkie one mieszają się w tobie nawzajem, bo wszystko się wtedy chwieje i jest tak samo nie pewne, jak na morzu, a jak nie masz jeszcze ochoty wracać do domu, to dom przyjdzie do ciebie w postaci ukochanej żony, która ma jeszcze tę siłę co się miłością zowie i za kołnierz cię wywlecze w domowe pielesze wśród ogólnej wesołości twoich kamratów, po których żony jeszcze nie przyszły, albo po których już nigdy nie przyjdą.

- Gadasz kapitan, jakbyś już wypił trzy „setki”, dolać czwartą?

- Pierwszą John, pierwszą, ale chyba na niej skończymy, bo w taki upał, to po czwartej mógłbym śpiewać nie w tawernie, lecz w chórze anielskim.

- Chyba diabelskim.

- Eee tam, i diabeł nie straszny tak, jak go malują. Jeśli potrafi grać w karty, ma silną głowę i czasami potrafi się zamienić w piękną dziewicę, to…

- kapitanie…

- no, co…

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Madawydar · dnia 18.02.2019 10:48 · Czytań: 494 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 4
Komentarze
Canulas dnia 18.02.2019 17:29
Helloł

Cytat:
Trzy życia, każde z nich ina­czej sma­ku­je, ale żad­ne­go z nich nie oddam za nic na świe­cie.
— gdzieś tu można bez szkody eliminację poczynić. Może w: "z nich?"

Cytat:
- „Trzy życia” John. Sam im to za­su­ge­ro­wa­łem. Po­wie­dzia­łem im, że każdy ma­ry­narz ma trzy życia:
— takoż można i tu przystrzyc. Może któreś "im?"

Cytat:
- „Trzy życia” John. Sam im to za­su­ge­ro­wa­łem. Po­wie­dzia­łem im, że każdy ma­ry­narz ma trzy życia: te w ro­dzin­nym domu, te na morzu i te w ta­wer­nie, ale jak się wy­pi­je trzy „setki”, to wszyst­kie one mie­sza­ją się w tobie razem na­wza­jem, bo wszyst­ko się wtedy chwie­je i jest tak samo nie pewne, jak na morzu
— a na większym wyimku, to: nie wiem czy te, a nie "to". Pewności nie mam, więc się nie upieram.
Zapis: "razem nawzajem" aż się prosi o jakąś eliminację. I zwraca uwagę nadmiar słowa "się".

Jakoś zdania nie mam, bo zbyt krótkie, ale że mi się nie podobało, też nie mogę powiedzieć. Klimat na granicy przynudzenia, ale jeszcze po tej właściwej stronie.
Pozdrox
Marek Adam Grabowski dnia 19.02.2019 19:33
Klimat jest fajny; a kolokwializmy tylko dodają smaku. Jednak fabuła jest o niczym.

Pozdrawiam!
Nalka31 dnia 19.02.2019 21:25
Witam miłośnika morskich opowieści. Podoba mi się klimat, taki z przymrużeniem oka, ale i taka prawda. Żeglarz, a do tego miłośnik tawernianych spotkań, faktycznie ma trzy życia. Fakt, że drobna korekta by się tekstowi przydała, ale całkiem fajny początek już jest.

A przy okazji płyta "Trzy życia" i tawerna "Gniazdo Piratów" istnieją rzeczywiście. Płytę znam i mam, a w tawernie zdarza mi się bywać czasami. :)

Z żeglarskim Ahoj!
wiosna dnia 30.03.2020 19:58
Dzięki Twojej opowieści poszukałam piosenek tej sympatycznej pary na You Tube:)
Cytat:
„Trzy życia” John. Sam im to za­su­ge­ro­wa­łem. Po­wie­dzia­łem , że każdy ma­ry­narz ma trzy życia: to w ro­dzin­nym domu, to na morzu i to w ta­wer­nie, ale jak się wy­pi­je trzy „setki”, to wszyst­kie one mie­sza­ją się w tobie na­wza­jem, bo wszyst­ko się wtedy chwie­je i jest tak samo nie pewne, jak na morzu, a jak nie masz jesz­cze ocho­ty wra­cać do domu, to dom przyj­dzie do cie­bie w po­sta­ci uko­cha­nej żony, która ma jesz­cze tę siłę co się mi­ło­ścią zowie i za koł­nierz cię wy­wle­cze w do­mo­we pie­le­sze wśród ogól­nej we­so­ło­ści two­ich kam­ra­tów, po któ­rych żony jesz­cze nie przy­szły, albo po któ­rych już nigdy nie przyj­dą.


Fajny kawałek:) Wiem, że to wypowiedź bohatera, a on może mówić jak chce, ale trochę oddechu, by się przydało.
niepewne*
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty