Noc Bogów - Madawydar
Proza » Przygodowe » Noc Bogów
A A A
Od autora: Odra to nie Missisipi, ale rzeka zawsze mnie urzeka.

Niedługo minie rok, jak zmuszony byłem do opuszczenia na zawsze pokładu „Minerwy”. Nie mogąc znieść widoku i rżenia koni w  ładowni, wybrałem się po nową przygodę na wodach Morza Południowochińskiego i Żółtego na wyczarterowanym okręcie „Dragon”, ale i to nie trwało długo. Wyleciałem za burtę i z żółtej brei wyciągnął mnie przyjaciel, który był kapitanem „Króla Artura”. Nie chciałem jednak długo nadużywać jego gościny na jego statku i skorzystałem z okazji zaokrętowania się na barkę „Otton III”. Teraz pływam wstęgą Odry, wiodąc skromne, niemal ascetyczne życie, jak zresztą przystoi, mając za patrona takiego władcę. Nie ma szaleństw, nie ma sztormów i wichrów zalewających pokład, po obu  stronach widzę dwa brzegi, a  horyzont nie jest tak bezkresny jak na morzu. Tylko do domu, jak zawsze od dziesiątków już lat ,  daleko. I tylko przyzwyczajenia wciąż te same; bo ja muszę czasem coś napisać, namalować, wsadzić w ziemię, przeczytać i pobiec do tawerny „Pod Wrakiem”. Zresztą wiele z tych rzeczy da się zrobić w samej tawernie. To właśnie w niej często powstają przy rozjaśniającym jasnym pełnym nowe teksty, obrazy.  Tu często się zdarza, że czytam, z łatwością pokonując niezbyt wygórowaną w naszym kraju średnią czytelniczą. Siedzę    w tej mojej tawernie zawsze przy oknie i w słońcu, bo ja jak Bohumil Hrabal uwielbiam słońce, które przynosi mi światło ciepło , natchnienie i czytam.

- Co tam tak czytasz, kapitanie ? – odezwał się John, który od dłuższego czasu przyglądał mi się badawczo wycierając ściereczką kufle do połysku.

- Ano Johnie, bardzo aktualną sztukę pod tytułem „Noc Bogów’ niejakiego Miro Gavran`a . Ten Chorwat traktuje w niej o czasach Ludwika XIV, ale czyta się tak, jakbym czytał sprawozdanie z dzisiejszych realiów stosunków społecznych, a zwłaszcza współczesnych metod sprawowania władzy. Bohaterem jest Molier, który w swych tragikomediach bezpardonowo przedstawiał życie dworu królewskiego z samym królem „Słońce” na czele. No i właśnie w pewnej swej sztuce teatralnej przesadził, opisując skandaliczne zachowanie się władcy względem pewnej młodej aktorki z trupy aktorskiej pisarza. Sam Molier obawiał się o własne życie, gdy sztuka uzyskała rozgłos i stała się powodem do drwin z króla. Król jednak oficjalnie darował mu życie zapewniając nawet o swej przyjaźni, ale cichaczem polecił go zlikwidować. No i Molier został otruty. Padł na deskach teatralnej sceny grając, o ironio, sztukę pt: „Chory z urojenia”.

- Kapitanie, znam kilku takich współczesnych „Molierów”.

- Ja też John, i nawet znam kilku takich „Ludwików XIV – tych”.

- Z tą tylko różnicą kapitanie, że dzisiaj ludzi niewygodnych się nie truje, ich się po prostu wyrzuca za burtę.

- Święta racja. John, koniec czytania. Przynieś piwa dzban, bo jak mawia mój przyjaciel „picie to jest życie”, zresztą jego również wyrzucili za burtę.

- Miałeś szczęście kapitanie z tą barką. Pewnie byś wyleciał razem z nim.

- Pewnie tak, no, co z tym dzbanem?

- Od kiedy to pijesz kapitan, na dzbany?

- Od wtedy, kiedy czytam Hrabala.

- Nie dorównasz mu kapitanie.

- Wiem, ale zawsze warto spróbować, John.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Madawydar · dnia 14.08.2019 01:33 · Czytań: 637 · Średnia ocena: 2,5 · Komentarzy: 4
Komentarze
Decand dnia 14.08.2019 07:40 Ocena: Przeciętne
Jakaś drobnica co mi się chwyciła:

Cytat:
Tylko do domu, jak za­wsze od dzie­siąt­ków już lat - za­wsze da­le­ko.


Zamiast pauzy przecinek

Cytat:
prze­czy­tać i po­biec…..​do ta­wer­ny „Pod Wra­kiem”


Tu znowu przesadziłeś z wielokropkiem

Cytat:
Sie­dzę więc zatem


Coś tutaj nie gra

Cytat:
prze­sa­dził opi­su­jąc skan­da­licz­ne za­cho­wa­nie się wład­cy wzglę­dem pew­nej mło­dej ak­tor­ki z trupy ak­tor­skiej Mo­lie­ra.


Tu z kolei lekka przesada z jedzeniem przecinków. W sumie na przestrzeni całego tekstu gdzieś te przecinki się zjadły.
Potem w tekście następuje pięć powtórzeń słowa Molier - ciut za dużo i trochę to spowalnia czytanie.

Sam tekst, patrząc na niego jako osobną konstrukcję, odizolowaną od czegokolwiek innego, nie może się utrzymać. Początek opisujący poprzednie przygody podmiotu są przyspieszone, brak w nich rozbudowania tematu, czytelnik nie może przyzwyczaić się do jednej łodzi to już wyskakuje na drugą. Ja rozumiem, że może to zabieg stylistyczny - że sam bohater nie przyzwyczaja się do tego miejsca - ale nawet jeżeli tak było to reszta tekstu tego nie potwierdza ani nie rozszerza tego motywu w żaden sposób. Motyw upada jeszcze dobitniej ze względu na dość zwięzłą formułę. Ta sama formuła niejako zabija zakończenie, z którego, tak naprawdę, nic nie wynika dla czytelnika. Tak jakbyś wyrwał tekst na początku, opublikował i, w sumie tyle. Gdzie tutaj jakaś konkluzja? Jak nie chcesz jej dawać to gdzie w tekście mogę znaleźć, że to będzie miało kontynuacje? Napisałeś "coś" ale mało z tego "czegoś" wynika - tutaj chyba największy pies pogrzebany. Być może w formie kompletnego tekstu całe opowiadanie miałoby sens. Na razie - jakaś taka migawka z tego wyszła, ale za bardzo razi w oczy.
Madawydar dnia 22.08.2019 07:43
Witaj Decand

Dzięki za komentarz.

Pozdrawiam.
Marek Adam Grabowski dnia 04.01.2021 18:42 Ocena: Dobre
Początkowo byłem nieco zawiedziony, ale dowcipna (i do tego realistyczna) końcówka mnie zadowoliła.

Pozdrawiam!
Madawydar dnia 06.01.2021 23:49
Dziękuję Marku za komentarz i lekturę.

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:30
Najnowszy:emilikaom