Słoń w składzie porcelany. - SylwiaJ
Publicystyka » Felietony » Słoń w składzie porcelany.
A A A
Od autora: Lubię dzieci. Nie przepadam za ich rodzicami, którzy nie rozumieją czasem prostych poleceń.

Home & You to jeden z takich ładnych sklepów z bardzo ładnymi rzeczami. Myślę, że kiedyś lubiłam go bardziej. Te eleganckie filiżanki. Narzuty na łóżka. Ozdoby na półki. Z czasem to wszystko zrobiło się takie jakieś trochę "za" - za eleganckie, za drogie i za mało użyteczne. 

Pamiętam jak któregoś razu przechadzałam się po sklepie z torebką zawieszoną na ramieniu. I jak o mały włos nie strąciłam czegoś z półki. Bo niestety... sklepy te - bynajmniej te w moim mieście - są na tyle niewielkie, że wypełniające je cuda, cudem nie spadają z półek. W ślad z dwuśladowymi dzieciakami i nieprzyklejonymi do nich rodzicami. 

- Ale proszę nie wjeżdżać tutaj z wózkiem - usłyszałam gdzieś za plecami. Tak. Tak. Z wózkiem takim z zakupami. W czasie gdy ja martwię się moją torebką. Dziecko wciśnięte w ten wózek zaczyna wyć. Bo jego mama poszła, a ono zostało unieruchomione. A przecież tyle tu kolorowych rzeczy.

Ojciec dziecka stoi chwilę przy wejściu. Tamując przy tym ruch od samego wejścia. Dziecko ryczy, bo chce do mamy. A mama nie bacząc na żadnego z nich, przegląda się w powieszonym gdzieś pomiędzy lustrze. Wykrzywia twarz do swojej mamy lub siostry. Bo to akurat dość trudno określić. I spokojnie idzie sobie dalej. Ogląda szkło. Przetrząsa koce. Chwilę zastanawia się nad koszem na pranie. 

Zniecierpliwiony ojciec nie patrząc na zdziwione miny ekspedientek "ciśnie" wózek i podąża w ślad za swoją małżonką. A co tam zakazy jakichś smarkatych sprzedawczyń. Co tam w ogóle jakieś zakazy. Przecież on jest w Polsce. Nie w Niemczech. Tu niemiecki "ornung" go nie obowiązuje. Co tam w ogóle te zapyziałe Polaki... On to jest ktoś. 

Wychodzę ze sklepu zniesmaczona. Dlaczego tak wielu z nas ulega wymysłom dzieciaków. Dlaczego nie potrafimy uszanować czyichś zasad, zakazów i norm. Bo dzieciak chce, to ma... 

Taki nasz świat kulturalny. Z kulturą na ty.  

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
SylwiaJ · dnia 18.11.2019 09:10 · Czytań: 460 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
marzenna dnia 19.11.2019 06:36 Ocena: Świetne!
Sylwia Felieton, miło poczytać. Dla mnie nareszcie coś ciekawego, ostatnie felietony czytałam o Irlandczykach. Potrafi być zabawnie, jak obserwacja, różnych zachowań, różnych kultur, wzbudza w nas uśmiech i przemyślenia. To zdecydowanie lepszy tekst, niż inne, które tu spotkałam. Brawo!
pozdrawiam :) liczę na więcej :)
Dobra Cobra dnia 19.11.2019 08:00
Świat stanął na głowie. Rodzice stali się niewolnikami dzieci. Najgorsze, że tego nie widzą

Bardzo celny artykuł z pogranicza felietonu.


Pozdrawiam ,

DoCo
Jacek Londyn dnia 19.11.2019 13:14
Świetne! - wskazuje marzenna.

Synonimy świetne - wspaniałe, znakomite, cudowne, super (to ostatnie określenie lubią dzieciaki).
Raczej to pisanie takie nie jest, to kolejny "narzekający" tekst. Bohaterka wychodzi ze sklepu zniesmaczona, co z tym zniesmaczeniem zrobi? :)
marzenna dnia 19.11.2019 13:24 Ocena: Świetne!
Jacek Musimy nauczyć się szanować siebie, aby szanować innych.Tak potrzebny psycholog. Wszystko jasne.
SylwiaJ dnia 19.11.2019 13:26
Ha, ha, ha. A co!!! Mam powiedzieć... Super... Rewelacja. Po drugie - jaki kolejny jak to mój pierwszy wpis od 2016 roku. Po trzecie: może raczej nie należy oceniać kogoś po jego pierwszym wpisie. Poza tym nie rzygam już "tęczą" - czyli jak mnie coś zachwyci, to mnie zachwyci. Jak zirytuje, to zirytuje. I tyle.
marzenna dnia 19.11.2019 13:37 Ocena: Świetne!
Sylwia Zaczynam pisać felietony, sądzę, że to dla mnie najlepsza psychoterapia :) Można zabawnie, można ironicznie lub wręcz groteskowo opisywać różne sytuacje. A ja to lubię :)
dzięki za tęczę, też mi od niej niedobrze :)
Jacek Londyn dnia 19.11.2019 13:39
Kolejny "narzekający tekst" - nie mówię, że to kolejny Twój tekst z tego gatunku (poprzednich nie czytałem). Chodziło mi o nasze, polskie narzekanie na rzeczywistość wokół. Gdzie działanie?
I nie psycholog tu potrzebny (komentarz marzenny), a lekcje poprawnych zachowań społecznych w szkole (niestety, rodzice widocznie nie mają na to czasu).
marzenna dnia 19.11.2019 15:18 Ocena: Świetne!
Ach ta dosłowność i to łapanie za słówka i poprawność :) tak grzecznie, aż miło. Doceniam dobre rady, będę grzeczna :) tęczowa atmosfera, właśnie :)
A jeśli zmienię zdanie, co pan powie Panie Jacku? :)
będzie lanie? :)

pozdr
Jacek Londyn dnia 19.11.2019 15:35
Świetne rzeczy były stworzone raz. I tylko raz były nam dane, my je tylko psujemy.

„Bóg uczynił tęczę, mówiąc: Gdy zatem będzie ten łuk na obłokach, patrząc na niego, wspomnę na przymierze wieczne między mną a wszelką istotą żyjącą w każdym ciele, które jest na ziemi”. (Rdz 9,16).
marzenna dnia 19.11.2019 15:40 Ocena: Świetne!
amen
nerwy poniosły?
Jacek Londyn dnia 19.11.2019 20:38
Nie, nie poniosły. To mój partner podpowiedział mi, że dobrze coś powiedzieć na temat tęczy. Amen.
marzenna dnia 19.11.2019 20:46 Ocena: Świetne!
Jacek nie pytałam, o twoją wzniosłość i kolorowe wspomnienia. :)
Jacek Londyn dnia 19.11.2019 20:52
Wydawało mi się nietaktem udzielić zbyt lakonicznej odpowiedzi. Bo nie o nerwy przecież chodzi, nieprawdaż?
retro dnia 19.11.2019 21:13
Sylwio, nie stawia się kropek w tytule. To jest bardzo subiektywny felieton. Niby taki wydźwięk powinny mieć felietony, ale jednak spodziewałam się czegoś więcej.

Dlaczego nie zapytałaś tego pana, dlaczego wjeżdża tym wózkiem do sklepu? Dlaczego ekspedientki nie zareagowały sugerując ojcu wzięcie dziecka na ręce? Czy pełnoetatowa matka nie miała prawa do chwili dla siebie, nawet jeśli to tylko oglądanie bibelotów? A może dziecko było chore, grymasiło stąd potrzeba bycia w pobliżu matki?

Wydaje mi się, że nie wyczerpałaś dostatecznie tematu. Tak, jakbyś chciała tylko pokazać jakim to jesteśmy mało kulturalnym narodem. A czasami wystarczy delikatnie zapytać, nawiązać rozmowę i często odkrywamy to, co przeczy naszej skłonności pochopnego oceniania i wyciągania często mylnych wniosków.
SylwiaJ dnia 20.11.2019 07:53
Czasami jesteśmy tylko obserwatorami. Poza tym: moim zamysłem wcale nie był felieton. Obawiam się, że w ogóle nie mam zamysłu nazywania swojego pisania po imieniu. Co do sytuacji: uznałam, że nie moją sprawą jest się wtrącać. Wychodziłam już, bo ciasno w tym sklepie, a poza tym i tak nie chciałam tam już niczego więcej. Poza tym: wcale nie chodzi mi o brak kultury jako naród. Tak się akurat składa, że Ci państwo najprawdopodobniej na stałe mieszkają w Niemczech. Wywnioskowałam to po tym, że do swojego dziecka mówili po niemiecku. Na mój gust mężczyzna powinien zostać z tym wózkiem i dzieckiem na korytarzu, i poczekać. To naprawdę bardzo ciasny sklep z wieloma delikatnymi przedmiotami i łatwo w nim coś uszkodzić. To nie Auchan, gdzie wózek z zakupami spokojnie mieści się pomiędzy regałami. Tu chodzi nie tylko o pewien brak kultury, ale również - z czym niestety u nas bardzo często można się spotkać - z totalną ignorancją jakichkolwiek zakazów. I dzięki za celną uwagę o kropkach w tytule - zapamiętam. Dodam jeszcze, że ten tekst pisany był raczej dość na szybko.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty