Za oknem - andres
Proza » Obyczajowe » Za oknem
A A A

ZA OKNEM

Któregoś ranka mój mały synek patrząc w okno otworzył szeroko buzię ze zdumienia i pełen podziwu westchnął:

- Ojej, jakie to piękne!

Podążyłem za jego wzrokiem i zobaczyłem, że przestrzeń za oknem zalana została błękitnymi, pełnymi baraszkujących delfinów, wodami oceanu. Nie było już nic – bloków naprzeciwko, tych kilku drzew, starego, obdrapanego pałacyku, co to go nikt nie chciał, tylko ciepły błękit oceanu, zupełnie jakby wody biblijnego potopu zatrzymały się tuż pod naszymi oknami, niemalże na wyciągnięcie ręki. I gdy wydawało się, że skaczący pionowo w górę nad falami delfin przeniknie przez srebrną taflę szyby wprost do naszej kuchni, ocean lekko drgnął, zakołysał się, jakby pod wpływem nagłego podmuchu wiatru, a potem, wolno nabierając rozpędu, odjechał.

Sąsiedzi, których tutaj chcę opisać, nie są typowymi sąsiadami, a ich sąsiedztwo nie jest typowym, na co dzień spotykanym, sąsiedztwem. Jest to sąsiedztwo z jednej strony jednokierunkowe – tylko ja mam możliwość obserwowania poprzez uzbrojone w żaluzje okna moich ruchliwych sąsiadów – a z drugiej permanentne – jestem na nich zdany w dzień i w nocy. Za nic nie pozwolą mi o sobie zapomnieć, sygnalizując swoją obecność na różne sposoby: ciepłym, przymilnym, kocim mruczeniem silnika, ostrym, histerycznym piskiem opon czy nagłym, podrywającym na nogi niczym dzwonek u drzwi naciśnięty przez niespodziewanego gościa, dźwiękiem klaksonu o piątej nad ranem.

Przejeżdżają setkami tuż pod moim oknem, z Zachodu na Wschód i ze Wschodu na Zachód, mamiąc wszelakimi dobrami: „Odzież”, „Artykuły spożywcze”, „Krzesła”, „Przyprawy, herbaty, bakalie”, „Lodówki, zamrażarki”, „Meble”, „Baseny”, „Narzędzia – oświetlenie – kleje”, „Sprzęt RTV”, „Okna, drzwi, rolety”, kusząc obietnicami: „Smak tropików – owoce i warzywa w puszce”, „Na każde życzenie – parapety jak marzenie”, „Zdrowa żywność”, „Dobre wędliny to wielka sztuka – zakład wędliniarski w Lichawie”, „Opony na każde koło”, zachęcając: „Najtaniej w mieście ! – EL-DOM-RTV-AGD”, „Poznaj ten smak – Zakład Przetwórstwa Mięsnego Nieśpielin”, przenosząc niekiedy w odległy wymiar kosmiczny: „Mlekovita – Twoja mleczna droga”, by zaraz potem, po krótkotrwałym akcie wywyższenia, strącić w wymiar jak najbardziej ziemski, gdzie czas i potrzeba chwili bezlitośnie unicestwiają kruchą materię: „Recycling puszek”, „Skup oleju przepracowanego”, przypominając o życiu doczesnym: „Suknie ślubne”, „Napoje alkoholowe”, „Jaja” i wiecznym: „Producent trumien”, „Nagrobki”.

„Lay’sy” pędzą w stronę Warszawy i mijają się zSchöllerem" , „Coca-Cola” goni „Boscha”, a „Vizir” ucieka przed „Danonem”. Nazwy swojskie: „Bodzio Goszcz”, „Spółdzielnia Inwalidów Metalowiec”, „Przetwórstwo owoców i warzyw – Pajęczno”, „Woda mineralna Ustronianka” przeplatają się z obcymi: „Willi Betz”, „Tedex Spedition”, „Shell”, „International Transport”.

Długie cygara cystern na ogromnych kołach, potężne Scanie, Liazy, Volvo na przemian z zapracowanymi, wyładowanymi po same brzegi piaskiem lub żwirem, jelczami i starami, dychawiczne maluchy obok mercedesów, polonezy zderzak w zderzak z oplami i fordami, auta francuskie tuż przy niemieckich, srebrny metalic obok kości słoniowej – wszyscy zrównani, ustawieni jeden za drugim jak różnokolorowe koraliki nanizane na czarną nitkę drogi.

I tylko czasem, gdy jakiś roztargniony pieszy zapomni się i wtargnie na pasy, aby, naruszając ciągłość tkanki, przejść na drugą stronę ulicy, nie mający końca, wijący się wąż zwalnia i zatrzymuje się na chwilę z chrzęstem łusek. I wtedy jest szansa, że przez któreś z okien wleje się do pokoju złocisty blask oleju „Kujawskiego” lub oceaniczny błękit proszku do prania „Bryza”.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- Ojej, jakie to piękne !

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
andres · dnia 02.01.2020 10:08 · Czytań: 384 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 2
Komentarze
Dobra Cobra dnia 02.01.2020 16:58 Ocena: Bardzo dobre
Tak, dozylismy pieknych czasów, gdy wszystko mozna kupić, a oko sycić hojnie nadawaną przez radio i telewizje reklamą.


andres,

Pięknie i nadzwyczaj poetycko piszesz o teraźniejszości. Oseskom wyfaje się ona idylliczną, starszym kojarzy z przekleństwem szalonej konsumpcji. Jednak generalnie cały naród sie cieszy i gania za dobrami, bo teraz trzeba kupować ponad miarę wszystko.

Bardzo dobry utwor prozatoski.


Czuje zaszczyt, ze mozna takie dziela czytac w nowym 2020 roku.


Dziękuję i pozdrawiam,

DoCo
andres dnia 02.01.2020 22:55
Dziękuję za ocenę i komentarz. Ot, napisane dawno temu krótkie opowiadanko, które akurat teraz, w okresie wzmożonej okołoświątecznej konsumpcji, zyskało na aktualności...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:39
Najnowszy:pica-pioa