Nie umiem mówić o wojnie - voytek72
Poezja » Pogranicze » Nie umiem mówić o wojnie
A A A

Nie umiem mówić o wojnie


Nie umiem mówić o wojnie. Nigdy jej nie przeżyłem.
Znam ją tylko z wyrywkowych opowiadań
starszych ludzi, książek czy filmów typu:
„Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies”

Pamiętam, że w tych filmach prawie nigdy
nie było widać krwi. Ludzie umierali zatrzymując się
nagle, wykonywali teatralny gest, a potem
osuwali na ziemię (czasami głównemu bohaterowi
ciekła z ust ciemna strużka).
W ten sam sposób umieraliśmy na podwórku.

Z tamtym czasem łączą mnie jeszcze gadżety znalezione
w dzieciństwie: niemiecki hełm z dziurą po kuli,
szczątki karabinu maszynowego, miska ze swastyką,
której mama używała jako miarkę na paszę dla kur
i dwa pociski niedużego kalibru wykopane w ogródku.

Wojna to było straszne zło – tak mówili
rodzice i ci starsi ludzie, którzy ją przeżyli.
Ale zazwyczaj powtarzali tylko ogólniki. Nie precyzowali,
czym to zło się objawiało i jak można było
się jemu przeciwstawiać. Nie okazywali
przy tym wielkich emocji, nie ronili łez.
W ogóle mało mówili. Może dlatego, że to wielkie zło
próbowali przezwyciężyć mniejszym?!

*
Nie umiem mówić o wojnie,
prawie nikt z mojego pokolenia nie potrafi,
lecz wciąż widzę jak rodzą się ludzie
obdarzeni darem jej wywoływania.


Żuławka Sztumska - kwiecień 2014

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
voytek72 · dnia 08.05.2020 09:26 · Czytań: 505 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 7
Komentarze
wiosna dnia 08.05.2020 10:40
Przeczytałam z zainteresowaniem. Ciekawie piszesz:)
Cytat:
ksią­żek, czy fil­mów typu:

tu bez przecinka
Cytat:
miska ze swa­sty­ką,którą mama uży­wa­ła

której mama używała
Cytat:
Wojna to było strasz­ne zło – tak mó­wi­li
ro­dzi­ce i ci star­si lu­dzie, któ­rzy ją prze­ży­li.
Ale za­zwy­czaj mó­wi­li tylko ogól­ni­ki.
Nie pre­cy­zo­wa­li,czym to zło się ob­ja­wia­ło i jak można było
się jemu prze­ciw­sta­wiać. Nie oka­zy­wa­li
przy tym wiel­kich emo­cji, nie ro­ni­li łez.
W ogóle mało mó­wi­li. Może dla­te­go, że to wiel­kie zło
pró­bo­wa­li prze­zwy­cię­żyć mniej­szym?!

Ten fragment bym dopieściła, bo za dużo czasowników w tej samej formie i trzy razy mówili*

Puenta świetna.
Pozdrawiam:)
Miladora dnia 08.05.2020 22:52
wiosna napisała:
Puenta świetna.

Zgadzam się z Wiosną. :)
I zgadzam się, że wobec takiego zakończenia szkoda byłoby nie dopracować wiersza.

Cytat:
Wojna to było strasz­ne zło – tak mó­wi­li
ro­dzi­ce i ci star­si lu­dzie, któ­rzy ją prze­ży­li.
Ale za­zwy­czaj mó­wi­li tylko ogól­ni­ki. Nie pre­cy­zo­wa­li,
czym to zło się ob­ja­wia­ło i jak można było
się jemu prze­ciw­sta­wiać. Nie oka­zy­wa­li
przy tym wiel­kich emo­cji, nie ro­ni­li łez.
W ogóle mało mó­wi­li. Może dla­te­go, że to wiel­kie zło
pró­bo­wa­li prze­zwy­cię­żyć mniej­szym?!

Spójrz, ile masz powtórzeń i rymujących się form gramatycznych.
Ten fragment do stylistycznej obróbki.

Cytat:
miska ze swa­sty­ką,
którą mama uży­wa­ła jako miar­kę na paszę dla kur

- której mama używała jako miarki na paszę dla kur -

Ale przyznaję, że można odczuć ten wiersz.
Kilka lat temu skomentowałeś mój - "tak dawno za wcześnie za późno", też z tematem wojny. I też go odczułeś.
Może nie umiemy o niej mówić, ale na pewno powinniśmy.
Miłego. :)
voytek72 dnia 11.05.2020 17:42
wiosna,Miladora dziękuję dziewczyny za wnikliwe czytanie i zrozumienie dla tekstu. Coś nie coś zmieniłem, ale tę strofę przed puentą zostawiam prawie nie zmienioną, chciałem żeby była taka jednokierunkowa i surowa zarazem. Jestem do tego przekonany

Pozdrawiam :)
Miladora dnia 11.05.2020 18:09
voytek72 napisał:
Coś nie coś zmieniłem,

A co byś powiedział, Voytku, o takim małym przemeblowaniu? :)

Cytat:
Pa­mię­tam, że w tych fil­mach pra­wie nigdy
nie było widać krwi. Lu­dzie zatrzymywali się nagle i ginęli,
wy­ko­nując te­atral­ne gesty, a potem osu­wa­li na zie­mię
(cza­sa­mi z ust cie­kła im ciem­na struż­ka).
W ten sam spo­sób umie­ra­li­śmy na po­dwór­ku.


Cytat:
Wojna to było strasz­ne zło – mówili ro­dzi­ce
i star­si lu­dzie, któ­rzy ją prze­ży­li. Ale za­zwy­czaj po­wta­rza­li
tylko ogól­ni­ki, nie pre­cy­zując, czym to zło się ob­ja­wia­ło
i jak można było mu się prze­ciw­sta­wiać. Nie oka­zy­wa­li
przy tym wiel­kich emo­cji, nie ro­ni­li łez.
W ogóle mało opowiadali. Może dla­te­go, że to wiel­kie zło
pró­bo­wa­li prze­zwy­cię­żyć mniej­szym?!


Ale to tylko rozmowa. :)
Miłego.
voytek72 dnia 11.05.2020 18:14
Prześpię się, poczytam, otworzę... podejdę jeszcze raz czy dwa, to może coś sobie wezmę.. ;)

Miłego :)
Usunięty dnia 15.05.2020 11:00
Voytku, bardzo dobry wiersz, na ważny temat. Ironią losu jest to, że o wojnie mówią najwięcej ci, którzy jej nie doświadczyli, a ludzie, którzy ją przeżyli, tak jak w twoim wierszu, nieczęsto wracają do tego tematu, o ile jeszcze żyją. Czy to kwestia tego, że nie chcą pamiętać, czy fakt, że nikt nie chce ich słuchać? A może i to, i to? Jedno jest pewne, ludzie nie uczą się na błędach historii :(
Pozdrawiam serdecznie
voytek72 dnia 16.05.2020 20:58
Ustiusza masz rację - nie uczą. Ostatnio gdzieś przeczytałem że jak umrą ostatni świadkowie II wojny to pamięć o niej ulegnie banalizacji. Niestety.

Dziękuję za komentarz :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty