kaskada - Miladora
Poezja » Wiersze » kaskada
A A A
Od autora: zabawa jeszcze inną formą – tym razem biały wiersz.

 

kaskada


 
spłowiały oczy bogom sfinks umarł przed wiekami
nikt nie zadaje pytań nikt nie zna odpowiedzi
wokoło tylko pustka stłoczonych zewsząd ludzi
którym antyczna Hebe nie poda już nektaru
bo w hesperyjskim sadzie ostatnie jabłko spadło 
 
ambrozja dawno wyschła na dnie pustego dzbana
gdy z boskich szat umknęła purpura tkana złotem
dziś chętnie się poświęca jedynie cudze życie
nikogo nie wzruszają milczące usta bogów
 
czas budowniczym katedr wytrącił dłuto z ręki
i pozacierał pyłem kamienne sygnatury
by nad powierzchnią sensu zakreślić akronimy
 
zza bram jak z głębin morza otwartych na dnie oczu
wydobył przebłysk myśli i klucze do niewiedzy
 
że w panteonie imion istnieją jeszcze twarze

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Miladora · dnia 26.05.2020 07:56 · Czytań: 507 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 11
Komentarze
pociengiel dnia 26.05.2020 09:36
Po poprzednim wierszu z tytułem na własny identyfikacyjny użytek second hand - drugi fresk.
Brakuje mi jeszcze jakiegoś dopełnienia płońty / płoń ty sobie, ja nie całkiem kumam, być może innej, drugiej twarzy z egzystencjalnym zużyciem i śmiesznym, nieporadnym bulem - przez u / , albo jestem na etapie nauczania początkowego, leniwa istota co chce mieć wszystko na tacy, a sex to nawet na łyżeczkę od Tiffanyego lubo na kopyść.


Za dużo twoich utwów nie znam ale widzę łatwość pisania, merytorycznego zapodawania retrospekcji, ale najlepsze jest drugie tłoczenie oliwy sprawiedliwej. Tak jakby spartolono pierwszą i dociskasz jak skarbówka domiarem.

I teraz mogę robić golonkę, galaretę, tatara z łososia. Żona idzie po słodkie gościńce - księgarnia na ulicy zlikwidowana. Moje wnuki są żerne, jak dobrze zanęcisz będą częściej wpadać.
Oczywiście zawsze składam życzenia matce moich dzieci i polecam innym.

Tedy smacznego.
allaska dnia 26.05.2020 09:49
Pierwsza strofa prosta ja nie znajduję nic nowego. W drugiej zastanowił wers z poswiecaniem cudzego życia. A wcześniej tak nie było? Tylko teraz sie poświeca jedynie cudze życie? Teraz?
Podoba mi się rytm wiersza ale to wszystko takie wypracowane wychuchane i sterylne, jak szpitalne ściany, że poza poprawnością mnie ten wiersz aż tak nie rusza:) Czy o to chodzi w poezji w wierszu białym? Może :) pozdrawiam.
Zewsząď? - takie to jakoś staroświeckie czy dziś mówimy zewsząd Mila :)
Purpura tkana złotem? Pointa fajna :)
Miladora dnia 26.05.2020 12:13
pociengiel napisała:
Za dużo twoich utwów nie znam

Pewnie tak, panie F., ale chyba się już zorientowałeś, że skaczę po formach i tematach jak pchła po psie. :)
A że nie wszystko jest absolutnie jasne? Twoje wiersze też nie są absolutnie jasne i też trzeba doszukiwać się sensu i znaczeń pod powierzchnią supełków myślowych.
Wszyscy mamy takie supełki, tylko czasami siedzą w ukryciu, a czasami próbuje się je przetłumaczyć na język pisany. I niekiedy trudno jest zrozumieć samego siebie.
Ale myślę, że warto próbować. :)

allaska napisała:
poza poprawnością mnie ten wiersz aż tak nie rusza:)

Nie mam o to pretensji, Allasko. :)
Nie wszystko na wszystkich robi wrażenie. To całkowicie zrozumiałe.
Kiedy przeczytałam Pianistkę Elfriede Jelinek, uznałam powieść za najbrzydszą prozę, z jaką miałam do czynienia. A przecież autorka dostała Nobla. Ale każdy ma własne kryteria i dobrze, że tak jest, ponieważ inaczej bylibyśmy tylko klakierami cudzej twórczości. Albo naśladowcami, co jest równie niedobre. Własnej drogi szuka się w gąszczu różnych ścieżek. :)

Dziękuje serdecznie - panie F. i Allasko - za przeczytanie i pozostawienie refleksji. :)
Miłego dnia.
allaska dnia 26.05.2020 12:21
Mila:) dziękuję za miłą odpowiedź się bałam że się zdenerwujesz A Ty jak zwykle z klasą i taką bądź nawet jeśli zewsząd otoczy Cię chmara takich złośliwych allasek :)
Miladora dnia 26.05.2020 12:30
allaska napisała:
nawet jeśli zewsząd otoczy Cię chmara takich złośliwych allasek :)

Hahaha... na szczęście nie ma całej chmary takich złośliwych allasek. :)))
A jedna jest do strawienia.
Dlaczego miałabym się obrażać za szczerość? Wolę szczerość niż bezkrytyczne słodzenie. :)
allaska dnia 26.05.2020 12:33
Niektórzy wolą bezkrytyczne słodzenie. I obie dobrze wiemy kto to taki:) Pozdrawiam Cię serdecznie:) i już nie zaśmiecam.
OWSIANKO dnia 26.05.2020 15:49
Roztomiła!

Choć cały czas powtarzam, że słoń mi nadepnął na poetyckie ucho i że gdzie mi tam wymądrzać się w temacie „poezja”, to przecież niekiedy aż się prosi, by zabrać głos. Otóż ten wiersz jest namacalną namacalnością powiedzenia, iż formowanie wierszy w stylu zrozumiałym dla młodych pokoleń, różni się od układania w stylu np. Herberta. Pokolenia współczesne są nieprzywykłe do posługiwania się aluzją. Są wdrożone do czytania tekstów podawanych na tacy, a odniesienia do np. greckich mitów stanowią dla nich barierę, po przekroczeniu której są bezradne i nie wiedzą, jak ocenić taką twórczość. Bo przy czytaniu wierszy w stylu „staromodnym” należałoby znać mitologię i wiedzieć, kto to był np. Marsjasz. No i podobne zjawisko występuje w prozie: Thomas Mann i jego powieść „Czarodziejska góra” jest dzisiaj nie do przyjęcia.

pozdrawiam
Miladora dnia 26.05.2020 18:14
OWSIANKO napisał:
Pokolenia współczesne są nieprzywykłe do posługiwania się aluzją.

Myślę, że uogólniasz, Marku. :)
Bo chociaż jest sporo prawdy w tym "podawaniu na tacy", to jednak nie dotyczy to wszystkich młodych ludzi.
Jednak, gdy tak się zastanowić - czy to, że "nieprzywykli" i nie znają odniesień do "np. greckich mitów", nie jest przypadkiem winą nas, starszego pokolenia?
To myśmy pozwolili na durną reformę szkolnictwa, na naukę po łebkach, na deprecjonowanie nauczycieli, nieczytanie książek i tkwienie po uszy w grach komputerowych. Jeżeli więc mowa o pewnym nieuctwie, to obciąża to starsze pokolenie.
Całe szczęście tylko, że niektórzy nadrabiają braki - czytają dzieciom książki, rozmawiają, pokazują obrazy i uczą słuchać muzyki.

Dziękuję za wizytę pod wierszem. :)
I miłego wieczoru.
OWSIANKO dnia 26.05.2020 21:25
Oczywiście, że nie wszyscy idą na łatwiznę i jasna rzecz, że to my ponosimy winę za niski poziom powszechnej ogłady. Lecz i to jest jasne, ze mało komu się chce poszerzać własne horyzonty. Większość ludzi nie chce wnikać w teksty wymagające wysiłku i odrzuca je bez zastanowienia.
ukłony
wolnyduch dnia 05.06.2022 23:51 Ocena: Świetne!
No, w końcu dokopałam się do dobrego wiersza, który nawiązuje do mitologii,
dobrze, że tutaj mnie przyniosło.

Pozdrawiam, życząc miłego tygodnia :)
Miladora dnia 06.06.2022 18:40
Dziękuję za komentarz i miłego. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
gitesik
10/04/2024 18:38
przeczytać tego wiersza i pozostawić bez komentarza. Bardzo… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty