Wiek Cyborga - OWSIANKO
Publicystyka » Felietony » Wiek Cyborga
A A A

W nie tak zamierzchłych czasach byliśmy rzadziej gwałceni zbędnymi informacjami. Musiały minąć lata, zanim dotarła złowroga wiadomość o tym, że wuja z Australii ma kolkę, a ciotuchna Prostata obchodzi jubileusz setnej wiosenki swojego życia; czas pognał do przodu i mamy Internet. A jak już mamy, to nie dziwmy się, że sensacje kuzyna Porno i jego spazmy zostały wyeksponowane na byle forum. Ale, jak powiada się w takich momentach, nawet najdłuższa żmija kiedyś przemija, zatem arbitralni troglodyci brykną w niebyt, a większość z nich wejdzie do szpar i na powrót stanie się bezkresną małością.

Popatrzmy na świat: nie wszyscy ulegli dominacji idiotów i nie każdy dał się zauroczyć tandetnym gustom dyktatorów umysłowej nędzy! Jeszcze są ludzie wrażliwi! Nadal istnieje piękno, film, książki, muzyka, malarstwo, chodzimy do teatru, a nasze obecne mody i rankingi, oglądalność i pozostałe wciórności, wkrótce zaczną wyciągać kopyta i zdychać na potęgę, jak szczury w „Dżumie”!

Porzuciłem więc rojenia o życiu materialnym i zająłem się duchowym. Zatęskniłem do pisania własnych utworów. Nie dlatego, bym je miał za lepsze, bo to bzdura, megalomaństwo i dowód na postępujący uwiąd, ale dlatego, że w nich jestem bez ciasnych butów, krawata w langusty i twarzy na bakier, a ich treść nie zależy od cudzych przekonań. Mogę ponosić w nich indywidualne klęski i mieć pretensje tylko do siebie.

*

Słowo jest zależne od naszych doświadczeń i od ich wartości. Tętniące krwią elżbietańskich czasów barokowe sformułowania Szekspira, były aktualne wtedy i spotykały się z żywą reakcją widzów. Teraz muszą być na nowo tłumaczone, zinstrumentalizowane na nowo i dostrojone do współczesności, odremontowane z użytych przez niego słów, odpowiadające naszej wrażliwości i pasujące do naszych przeżyć, bo słowa z Renesansu, nie są zrozumiałe nawet dla Anglika.

Starczy sobie wyobrazić Mistrza Reja żywcem przeniesionego w realia pubów i gwiezdnych wojen, posługującego się telefonem komórkowym, piszącego e-maila zamiast wiersza o gęsiach.

 *

Mamy przecież Wiek Cyborga, mówią mi różni ludzie. Dostosuj się, przyjmij do wiadomości, że są inne czasy, bądź ucharakteryzowany na cherubinka, chodź w triumfalnym sznurowadle zamiast ponurego krawata, ciesz się bez względu na to, że jest ci źle!

Nie potrafię, odpowiadam. Zanadto pamiętam, zbyt dobrze mi jest w czasach poprzednich. Buntuję się, protestuję, zamykam w sobie i odtąd przebywam w krainach błyszczących lakierków i trzcinowych laseczek, butonierek i kamelii, w promenadowych pejzażach, wśród serdecznych pozdrowień i przyjaźni na mur.

Na zawsze opuszczam techniczny Wiek Cyborga, by patrzeć w czar minionego, w kojące bezmiary Leśmianowych łąk, by znaleźć się wśród gwaru dzieci i widzieć jak zaciekle migają w koszach karuzeli, jak z piskiem uradowanego przerażenia to wzlatują w niebo, to spadają na ziemię, jak różnią się od obecnych, niosących w rękach roześmiane, wyrwane z życia, zadowolone głowy swoich rodziców.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
OWSIANKO · dnia 07.07.2020 14:58 · Czytań: 718 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 4
Komentarze
JOLA S. dnia 08.07.2020 08:09
Mam wrażenie, że autorowi towarzyszyło udręczenie tym, że nie jest w stanie żyć tak, jak by chciał. Jego myśl jest jasna, krystaliczna - to życie bywa ciemne, a narzucona rzeczywistość obrzydliwa i boli.

Cytat:
Na za­wsze opusz­czam tech­nicz­ny Wiek Cy­bor­ga, by pa­trzeć w czar mi­nio­ne­go, w ko­ją­ce bez­mia­ry Le­śmia­no­wych łąk,


Odrzuca ją, to moralny wybór i prawo. Teraz idzie zagubić się w poezji i w sztuce, gdyż tylko one potrafią pięknem zwyciężać to całe zło.

Myślę, że wiąże mnie z Autorem więź i sympatia. Też czasem mam ochotę przeskoczyć siebie.

To dobry tekst i przykład zdrowej refleksji nad naszą codziennością.

Pozdrawiam serdecznie

JOLA S.
Marek Adam Grabowski dnia 17.07.2020 15:11
Mam problem z oceną tego tekstu. Niby dobrze napisany i poruszający ciekawy temat, ale jednak jakoś nie wyczerpuje problematyki.

Pozdrawiam!
Quentin dnia 23.07.2020 00:06
Wszystko się zmienia

To jeden z tych tekstów, po których można powiedzieć: "Masz, kurwa, absolutną rację!".
Właściwie wyrzucasz z siebie to, co dręczy sporą część nas. I wiadomo, że ci, którzy stoją po drugiej stronie barykady, wrzucą "Wiek Cyborga" do kosza oznaczonego plakietką: "Kiedyś to było", olewając temat po całości. Tak to jest, że wszystko kiedyś już było, albo kiedyś będzie.

Od dłuższego czasu zastanawia mnie jedna rzecz: wyobraźcie sobie świat młodszy o kilkadziesiąt lat. Ktoś mówi, że przyjdzie taki moment, że w każdym miejscu na ziemi, o każdej porze będziemy mieli dostęp do wszystkich powszechnie dostępnych informacji. Potężne wolumeny encyklopedii zamknięte w kryształkach albo w czymś innym, co mieści się w kieszeni. WOW! Czy to nie wspaniałe? Owszem. Sęk jednak w tym, że wraz z postępem/rozwojem/nowinkami zanikła potrzeba wiedzy. Wystarczy spojrzeć na to, co podstawia nam się w wyszukiwarce internetowej...

Chcieliśmy elektrycznych owiec, no to mamy. Szkoda tylko, że nie wszyscy w porę dotarli do przestrogi Dicka. Ale już chyba wiem, gdzie tkwi problem. Jak wpiszecie w wyszukiwarce dick, to wyskakują dziwne rzeczy...

Pozdrawiam
Q
Madawydar dnia 20.08.2020 12:32 Ocena: Bardzo dobre
OWSIANKO

Czy to jest jeszcze możliwe, aby tak naprawdę opuścić techniczny Wiek Cyborga? Przecież piszesz i publikujesz w portalu internetowym, na pewno masz telefon komórkowy, kartę kredytową i dostajesz pensję na konto, a nie do ręki, jeździsz samochodem nafaszerowanym elektroniką po sam dekiel ...itd.

Teks jest jednak wyrazem moich przekonań. Też chciałbym się cofnąć w czasie.

Pozdrawiam

Mad

Mad
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty