Pan Koń - Jacek Londyn
Proza » Humoreska » Pan Koń
A A A
Od autora: Koń by się uśmiał...

Pańskie oko konia tuczy, znane przysłowie ludzi uczy; niektórzy nawet idą dalej, ucząc się z tego, co niedopisane.

Pewien pan toczył spojrzeniem jak kołem, by, oprócz konia, mieć też wypasione: dom, kochankę, dzieci, psa, kota i żonę. Nie dość tego – na full wypas stuningował brykę. Jedyny kłopot miał ze starym, cholernie upartym chomikiem. Na nic się zdawały spojrzenia pana, chudziak nie przybrał od nich na wadze ani grama. Nie to, że głodował, strzeż go, Panie Boże! Jadł pszenicę, żyto, pestki dyni, warzywka, serek i twarożek, czasem jabłuszko, nawet kawałek banana. Była to dieta zbilansowana (wymyślona przez żonę znanego piłkarza), co wagi nie ujmuje, lecz również nie przysparza. 

Na chwilę w spokoju zostawmy chomika, i wróćmy do pana, co się był rozbrykał.  

Na pstrym koniu jeździ łaska pańska, a pan, co pstro miał w głowie, porzucił rodzinę i na tłustym koniu ruszył z kopyta z Brańska pewnej pięknej wiosny (gdzie go oczy poniosły), by wieść nowe życie i spojrzeniem spod oka zmieniać w wypasione: nowy dom, nową kochankę, takież dzieci, psa, kota i żonę oraz kupioną brykę. Pomny, że poległ na polu tuczenia w zmaganiach z chomikiem, tym razem nie był głupi – nowego nie kupił. 

Gdy tak żył sobie pan w nowym domu – bogato, po pańsku – w pozbawionym jego oka Brańsku, wychudł opróżniony z mebli dom, wypatroszona z full wypasu bryka poszła na złom. Pozostawiona kochanka i żona zachodziły w głowę, gdzie zniknął pan i chudły coraz bardziej na diecie pudełkowej, a gdy w pudełkach zrobiło się pusto, zaczęły jeść, biedaczki, chudy groch z kapustą, a reszta domowników, co skapnęło z niej, lecz było tego, z dnia na dzień, coraz mniej i mniej.

Zabrakło na karmę dla chomika, czyli – to z chomikowego menu wynika – na pszenicę, żyto, pestki dyni, warzywka, jabłuszko, kawałek banana, serek i twarożek, lecz nie martw się, czytelniku, o to stworzenie boże. Nie żal mu brańskiej diety, w końcu do zera zbilansowanej. Nie tęskni też, wcale a wcale, za panem.

Znając o pstrym koniu i łasce pańskiej przysłowia słowa, w tłustych latach spojrzenia pana chomikował, a dzisiaj, gdy dawniej sytych nęka głód i ziąb, trzy razy dziennie coś ciepłego wrzuca na ząb. Zrobiło się z niego wielkie panisko, na Koń wkrótce zmieni nazwisko, a że, podpatrując pana, ciągle się uczył, własnym okiem sam siebie będzie odtąd tuczył.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jacek Londyn · dnia 30.01.2021 15:01 · Czytań: 434 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 9
Komentarze
tetu dnia 31.01.2021 11:46
Czyli teraz on będzie czuwał nad wszystkim:)
Cóż, role potrafią się odwrócić. I komu to wyjdzie na zdrowie? ;)
Fajny tekst z refleksją, a wplecione rymy pozwalają na pewien luz. Czułam się tutaj swobodnie. Pozdrawiam.
Jacek Londyn dnia 31.01.2021 17:30
Ostatnio dookoła tylko zakazy. Cieszę się, że w tym miejscu mogłaś poczuć się swobodnie. :)

pzdr
JL
EDyta To dnia 31.01.2021 23:04
Jest inaczej i jest zabawnie. Gratuluję pomysłu.

Pozdrawiam.
Jacek Londyn dnia 01.02.2021 17:03
Dziękuję za wychwycenie plusów i w ogóle. :)

Pzdr
JL
d.urbanska dnia 02.02.2021 11:57
„Koń, jaki jest, każdy widzi” :) Ubawiłam się. Lekko, sprawnie i ciekawie. Pozdrawiam
Kazjuno dnia 02.02.2021 13:04
Konie są mądre, a niektóre to mają poczucie humoru. Koleguję się z paroma koniami w stadninie przy Zamku Książ. Wożę dla nich marchewkę w talarkach i za to uwielbiają mnie. Jednak pewnie knują jakiś nieprzyjemny dowcip, mający być zemstą za moją długą nieobecność /przez zasraną pandemię/.
Twoje opowiadanie fajne i napisane z poczuciem humoru, ale za mało było o koniu.

Pozdrawiam
Jacek Londyn dnia 02.02.2021 14:17
„Koń, jaki jest, każdy widzi" - to jeden z moich ulubionych cytatów. Gdyby księża byli tak mądrzy, jak ksiądz Chmielowski... Marzenie ściętej głowy. :)
Miło mi, że miałaś trochę zabawy.

Kazjuno, nie mogło być więcej o koniu. Tekst jest poświęcony jednemu z braci mniejszych - chomikowi, o bracie większym napiszę innym razem. :)

pzdr
JL
Madawydar dnia 07.02.2021 12:37 Ocena: Bardzo dobre
Ciekawe, pomysłowe i zabawne. Wesołość mnie ogarnęła przy lekturze. Taka literacka fraszka na chomika z koniem w tle. No, koń by się uśmiał.

Pozdrawiam.
Jacek Londyn dnia 07.02.2021 16:07
To wszystko za sprawą chomika. Wystarczy na niego spojrzeć i człowiek się uśmiecha. :)

Dziękuję za bezinteresowny uśmiech

pzdr
JL
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:41
Najnowszy:pica-pioa